Gå til innhold

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri


Anbefalte innlegg

Marilin monroe er jo tidenes sex icon, hun er vakker :) Tror at om det hadde vert en lett sak å vert slank, muskler og 6-pack tror jeg de fleste hadde vert det, men nett fordi det krever noe av en selv velger de fleste velger og følge flertallet og hurtige løsninger i en travel hverdag, har vi fått problemet med overvekt. Den er rett å slett en unnskyldning, en dårlig en. Tror mennesket hadde vert lykkeligere om de hadde hatt et sunt kosthold og fikk seg 3-4 dager på gymmet i uka, jeg ble hvertfall lykkeligere og mer ernergisk, trening og kosthold ble en vinn vinn situasjon på alle områder. Som mor, som venn og husmor, alt ble enklere :)

Ja, hun så slettes ikke ille ut! Hun var engang selve definisjonen på ordet "formfull", hofter og pupper, en smashing motvekt til moteindustriens beinrangler. Nå, i slutten av 2012, er de bloggdamene i minMote-linken "formfulle". Ja, de har såvisst former. Det samme har ovaler, bezier-kurver, muffins, skyer, og Moskva-Marit (før vektnedgangen). Ikke alle former er relevante i sammenhengen kropp og helse. :p

Alltid gøy å se noen som har det bedre i livet med trening og fornuftig kosthold! Det er virkelig ingenting å tape, og så mye å vinne! ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes ikke Discipline your Dedication er så sykelig utseendemessig jeg. I så fall er Therese Johaug døden nær.

Forskjellen på Dedication og Therese Johaug er at sistnevnte har vesentlig mer muskelmasse og dermed også vesentlig mer fettmasse, selv om fettprosenten sikkert er like lav. Og hvor den ene trener for fremgang og økte prestasjoner, sulter den andre bort muskler i kampen om å bli tynn nok. Hva syns du er sunnest?

Jeg må forøvrig si at jeg blir ekstremt provosert over hvordan dedication åpenbart skal beskyttes av moderatorene på dette forumet her. Skulle jo tro det var veldig relevant å diskutere den pro-ana bloggen hennes i denne tråden her. Det er neppe noen blogg i norge som bidrar mer til spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på Dedication og Therese Johaug er at sistnevnte har vesentlig mer muskelmasse og dermed også vesentlig mer fettmasse, selv om fettprosenten sikkert er like lav. Og hvor den ene trener for fremgang og økte prestasjoner, sulter den andre bort muskler i kampen om å bli tynn nok. Hva syns du er sunnest?

Jeg må forøvrig si at jeg blir ekstremt provosert over hvordan dedication åpenbart skal beskyttes av moderatorene på dette forumet her. Skulle jo tro det var veldig relevant å diskutere den pro-ana bloggen hennes i denne tråden her. Det er neppe noen blogg i norge som bidrar mer til spiseforstyrrelser.

Fortell meg, hvordan kan man bidra til spiseforstyrrelser? Er det ikke stor enighet om at anoreksi og bulimi er psykiske lidelser? Vil en blogg som omhandler noens triste hverdag bidra til at folk utvikler bipolar lidelse, eller er det kanskje litt på kanskjen å gi en blogg skylden for en.. du vet.. sykdom?

Ja, dedication-frøkna var loooovlig tynn og skranten på de bildene, og det er trist når det går på helsa løs, men er man så forvridd i hue at man tror og mener at det der er pent og et mål å hige etter har man langt dypere problemer enn at man har lest en blogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg, hvordan kan man bidra til spiseforstyrrelser? Er det ikke stor enighet om at anoreksi og bulimi er psykiske lidelser? Vil en blogg som omhandler noens triste hverdag bidra til at folk utvikler bipolar lidelse, eller er det kanskje litt på kanskjen å gi en blogg skylden for en.. du vet.. sykdom?

Beklager, jeg glemte at en persons følelser og atferd i forhold til mat og kropp er noe man er født med og ikke noe som lar seg forme av ytre påvirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på Dedication og Therese Johaug er at sistnevnte har vesentlig mer muskelmasse og dermed også vesentlig mer fettmasse, selv om fettprosenten sikkert er like lav. Og hvor den ene trener for fremgang og økte prestasjoner, sulter den andre bort muskler i kampen om å bli tynn nok. Hva syns du er sunnest?

Her tror jeg vi kommer inn på den store forskjellen mellom en god del av disse rosabloggene og faktiske atleter, enten det er Johaug, Bjørgen, Weber, Tovås eller Herrem.

For meg, uten at jeg har lest so humla mye rosablogger at det gjør noe, er mitt inntrykk at mange av de sulter seg for å bli tynne, koste hva det koste vil.

På den andre siden har man idrettsutøverne som jobber hardt, som er mye kunnskap rundt trening, hvile og ikke minst hvor utrolig viktig kostholdet er for å kunne oppnå målet, enten det er seier i Tour de Ski, EM-sølv i håndball eller stå på fitnesscenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, jeg glemte at en persons følelser og atferd i forhold til mat og kropp er noe man er født med og ikke noe som lar seg forme av ytre påvirkninger.

Nå snakker vi forbi hverandre tror jeg. Følelser og adferd til mat er ikke det som får en normal- eller undervektig person til å se et fleskeberg i speilet.

woman-mirror.gif

Dette skjer når det er noe alvorlig galt med noens psykiske helse, når noens opplevelse av virkeligheten overhodet ikke stemmer over ens med tingenes faktiske tilstand. Du har ikke AIDS fordi du hoster og du har ikke en spiseforstyrrelse fordi du er litt misfornøyd med speilbildet eller ikke føler du lever opp til en eller annen rosablogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forøvrig si at jeg blir ekstremt provosert over hvordan dedication åpenbart skal beskyttes av moderatorene på dette forumet her.

Vi får prøve å holde tunga beint i munnen her, så blir innleggene stående også etter neste feieøkt.

:)

Det er viktig å beskytte tredjepart mot utidig sjikane, så jeg har forståelse for at en ikke ønsker overdreven fokus på navngitte bloggere, men at en heller oppmuntrer til å diskutere problematikken på generell basis. På det grunnlag er det greit at en finner frem saksa og klipper bort litt bilder og slikt.

:)

På den annen side - dette er Fitnessbloggen.no - og det er ikke mindre enn Norges viktigste og største nettsted for kosthold, trening og fitnessrelatert debatt. Om en på noe som helst nettsted skal forsvare en kritisk gjennomgang av fitnessbloggere, både i eget hus og andre nettsted, så måtte det jo være her? Hvem skal tørre å holde ytringsfrihetens fane høyt hevet - når det kommer til akkurat dette temaet - om ikke fitnessbloggen.no. ???

Jeg tenker at i alt mulig annet - politikk, religion, mote, miljøvern - whatever - så kan en velge bort de vanskelige debattene og si at dette er ikke hva fitnessbloggen.no skal være et nettsted for. Og stenge og slette tråder på den bakgrunn. Men når det kommer til denne saken, det "å sette hale på grisen" så bør en bestrebe seg mot å kunne ha takhøyde. Det betyr at slike som dedication må regne med å bli debattert, gjenngitt, likt og mislikt. Fitnessbloggen.no sin medlemsmasse er (bør i hvertfall oppleves å være) en viktig premissleverandør for hvordan en trenigs og kostholdsblogg kan og bør bygges opp. Og feedback - herunder korreksjoner og kritikk - kan en forvente seg i trådene på fitnessbloggen.no.

Å tørre - og å tåle - at medlemmer i en tråd som denne - gir tydelig til kjenne hva de synes om ulike bloggere i den norske nettsfæren synes jeg bør applauderes. Å føre en kritisk debatt, også på grunnlag av bilder hentet fra de ulike bloggernes nettsteder, er viktig og riktig. Synes jeg.

Helse er ikke bare koselig. Livsstils-idolene fra bloggsfæren på nett er ikke bare sunne eller farlige. Oftest er de, etter mitt skjønn, litt begge deler. Om en kan ha en levende debatt om hva som er bra og hva som ikke er bra, så kan det kun tjene til at folk får tilgang på mer kunnskap. Og - det vil etterhvert føre til at de "semi-proffe" og "hel-proffe" bloggerne vil følge bedre med på hva som skjer på fitnessbloggen.no.

Vaktbikkje eller gneldrebikkje?

Neida - bare ærlig, åpen og ledende på fitness kunnskap.

Det bør være fitnessbloggen.no sin ambisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting i forbindelse med Dedication og debtatt, beskyttelse og ikke:

Hun er en offentlig blogger, som har lagt ut offentlige bilder av seg selv, lagt ut offentlige blogginnlegg, etc. Da mener jeg at man også kan forvente at vedkommende blir debattert og diskutert, noe hun må kunne forvente skjer selv, både postivit og negativ, samt brukt som et eksempel i denne diskusjonen som går her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting i forbindelse med Dedication og debtatt, beskyttelse og ikke:

Hun er en offentlig blogger, som har lagt ut offentlige bilder av seg selv, lagt ut offentlige blogginnlegg, etc. Da mener jeg at man også kan forvente at vedkommende blir debattert og diskutert, noe hun må kunne forvente skjer selv, både postivit og negativ, samt brukt som et eksempel i denne diskusjonen som går her nå.

This. Offentliggjort informasjons er offentlighetens eie. Dette trodde jeg man var klar over når man la ut noe til offentlig beskuelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg, hvordan kan man bidra til spiseforstyrrelser? Er det ikke stor enighet om at anoreksi og bulimi er psykiske lidelser? Vil en blogg som omhandler noens triste hverdag bidra til at folk utvikler bipolar lidelse, eller er det kanskje litt på kanskjen å gi en blogg skylden for en.. du vet.. sykdom?

Ja, dedication-frøkna var loooovlig tynn og skranten på de bildene, og det er trist når det går på helsa løs, men er man så forvridd i hue at man tror og mener at det der er pent og et mål å hige etter har man langt dypere problemer enn at man har lest en blogg.

Så du mener at man fra fødselen av er dømt til å få spiseforstyrrelser eller ikke? Du tror kanskje ikke spiseforstyrrelser er noe man kan utvikle på bakgrunn av opplevelser og inntryk fra verden rundt deg? Du sier jo selv at spiseforstyrrelser er en psykisk lidelse. Hadde det vært en fysiologisk tilstand hadde det kanskje vært vanskeligere for å bloggerne å lure kroppen til og sulte seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skriver fitnesskunnskap uten orddelingsfeil så får du mer troverdighet;)

Satte opp en liten Dedication vs. Therese Johaug. Jeg kjenner ikke så mye til Dedicationdamen men hun er 1-2 hakk unna Johaugen på anorexiskalaen. Jeg syntes det er helt feil å si at en idrettsutøver som dette er anorektisk. Jeg kan ikke snakke for denne Kristine men Therese Johaug ser ut som man gjør om man trener ekstremt mye utholdenhet. Jeg vil tro at hun har problemer med å få i seg nok grunnet aktiviteten. Langrennsutøvere trener typisk 1000+ timer i året. Det er mer enn en 50% stilling med treningstid. Tenk deg om du skulle dratt på joggetur litt over halve arbeidsdagen hver dag fem dager i uken. Vi snakker om personer som bruker mer enn sin daglige BMR bare på formiddagen.

Therese Johaug er hot. Etter min mening. Og mange andres. Det er ganske unødvendig å mase om anoreksia for hennes del. Hadde hun ikke spist hadde hun rast ned på resultatlistene. Hun spiser nok det hun klarer. Like før jeg drar frem jantelovskortet her :D

Generell oppfordring: Ikke skjul din egen usikkerhet (og fettprosent) bak drittslenging og et behov for å kontrollere alt som ikke er i tråd med akkurat slik du vil ha det.

post-3316-14440912307204_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man først skal snakke om Dedication.

1. Hun skriver OGSÅ at det er lov å kose seg, det går nesten ikke en helg uten at hun henviser til sjokoladeposen eller andre "usunne" ting som hun skal kose seg med.

2. Hun ligger i kalorioverskudd og har gått opp flere kilo den siste tiden. Fokuset hennes ligger hele tiden på å bygge masse, ikke å gå ned i vekt, som folk her påstår.

3. Hun HAR slitt med spiseforstyrrelser, og da er det ikke rart om det tar lengre tid å komme seg opp i vekt og muskelmasse, både av fysiske og psykiske grunner

4.Hun trener mye styrke og skriver aldri hvor mye ho løfter, hvor mye hun veier osv., nettopp for å unngå at unge jenter sammenlikner seg med henne.

Når man i en generell tråd om bloggere legger ut bilde av enkeltpersoner, kaller de for uattraktive og dårlige forbilder, så kaller jeg det personangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire formfulle motebloggere du vil elske minmote.no

Og ærlig talt.. Marilyn Monroe var formfull. Damene på linken er feite. (...) de kan jo være fantastiske mennesker, men som mange er så glad i å påpepe er det ikke kroppsfasongen som definerer menneskeverd og nettopp derfor bør de kanskje passe litt mer på matinntaket. Er de fantastiske personer når de er feite ville de fortsatt være akkurat like fantastiske om de var noen hakk sunnere, right?

Helt enig! "Verste" jeg vet er folk som skal "løfte" tjukkaser ved å poengtere at de er så fantastiske. Dette impliserer at normalvektige folk har en normal eller kjip personlighet og ikke kan være fantastiske. Tjukk og fantastisk personlighet er to ting som ikke er relatert! Faktisk er fedme i blant et resultat av en personlighetsbrist.

Minner meg om en gang for sikkert 15 år siden da en kompis hadde invitert med noen damer til en fest hos meg. En i vennegjengen spør: "Er de fine?". Min kamerat blir nølende og sier: "Ehm...de er snille da!". LOL

Jeg kan informere om at de allikevel var ganske kurante til tross for det konservative anslaget, hun ene er gift med en kompis av meg i dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel å svare med et reelt eksempel. Les bloggen til dedication, dette er en populær blogg som daglig leses av tusenvis av småjenter. Legg merke til hvordan alt hun spiser er mager diettmat også kan du jo ta en titt på hvordan hun ser ut. Hvordan resultatet er etter flere år med stålfokus på kosthold og trening. Så kan du jo spørre deg om du synes det ser ut som hun har et sunt fokus på sunnhet? Jeg er hvertfall ikke enig.

Fast leser av Dedication selv, men kan ikke akkurat si at hun har stålfokus på kosthold og trening. Da bør du lese bloggen hennes en gang til, fordi hun både drikker alkohol og spiser masse av godteri uten å føle noe skyld på det. Syns hun er kjempeflink til å balansere kostholdet sitt, og hun fokuserer på å få mer masse på kroppen, for hun syns selv hun er for spinkel. Syns fitnessbloggen generelt har begynt å kritisere andre bloggere altfor mye, her skal det jo ikke være uthenging av andre mennesker som skal stå i fokus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skriver fitnesskunnskap uten orddelingsfeil så får du mer troverdighet;)

Noen blir grusomt indignerte over ordelingsfeil.

Kan ikke annet enn å be klage.

;)

Satte opp en liten Dedication vs. Therese Johaug.

Synes du har gjort en bra jobb der.

Og jeg er ikke uenig med deg, synes begge damer er ganske så flotte.

For meg så er dedication sin blogg like interessant som strikkeoppskriftene til Johaug - så det er omtrent så langt jeg kommer i forhold til disse to. De er bra å se på. Og Johaug er god på ski.

Andre må likevel få lov å kunne være kritisk til det dedcation serverer sine lesere - uten at jeg er den rette til å motargumentere. (og det gjør jeg da heller ikke)

:)

Generell oppfordring: Ikke skjul din egen usikkerhet (og fettprosent) bak drittslenging og et behov for å kontrollere alt som ikke er i tråd med akkurat slik du vil ha det.

Denne kom litt ut av det blå?

Er det noen som har gitt uttrykk for å ville kontrollere alt som ikke er i tråd med akkurat slik de vil ha det? Det har jeg i så fall ikke fått med meg. Tverrt imot så tar flere til orde for en enda mer åpen debatt hvor flere stemmer og meninger får komme til uttrykk.

Det er det som er mitt anliggende.

Helt uavhengig av din egen usikkerhet og fettprosent så fikk du vel med deg det?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det synes jeg det skal være lov å mene, men å si at det er feil eller stygt synes jeg er å dra det for langt. jeg har vært undervektig hele livet og ble mobbet for det gjennom hele barneskole og ungomsskolen. det er ikke noe kult å være den spinkle jenta og det er heller sikker ikke noe kult å være den feite. hadde kristine vært en utøver så hadde saken vært helt anderledes og ingen hadde tenkt over det. jeg synes bare noen burde tenke seg om før de mener både det ene og det andre.

Syntes jeg var ganske forsiktig med å si så mye om hva som var stygt eller ikke! Uansett. Ytringer om at man liker store rumper, pupper osv.. Eller sixpack eller vom? Altså, det er personlige preferanser. Noen liker blonde, andre liker brunetter! Eller begge ; ) Betyr ikke at en av delene egentlig er bedre.

I Afrika blir det jo sett på som veldig sunt å være stor dame, men det er nok mye fordi at folk strever etter det de ikke har, alltid omtrent.

Skjønte ikke det med kristne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person som har eller er tilbøyelig for spiseforstyrrelser vil alltid vri om hva som helst de leser om kosthold og trening til noe som vil påvirke dem negativt. En moteblogger som er veldig tynn kan selvfølgelig være med på å inspirere personen til å bli enda tynnere, men det kan en random dame man går forbi på gata også. En spiseforstyrret person er syk og tenker ikke som en normal person. Skulle man forhindret dem i å finne "thinspirasion" og "kostholdstips" på nettet eller i magasiner, eller se på andre, tynne jenter og forsøke å være bedre enn dem måtte man lagt ned hele internett og sperret dem inne. Allikevel ville det ikke hatt noe særlig effekt i og med at når man er spiseforstyrret konkurrerer man mot seg selv og det som foregår oppi hodet sitt.

Selv om det har blitt mye mer fokus på å være tynn og slank i media i det siste, synes jeg også det virker som om motparten som prøver å endre på dette heller hyller feite folk som er usunne den andre veien. Det finnes en mellomting, men det virker som om det er utenfor pressens kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal snakke om Dedication.

1. Hun skriver OGSÅ at det er lov å kose seg, det går nesten ikke en helg uten at hun henviser til sjokoladeposen eller andre "usunne" ting som hun skal kose seg med.

Koser seg med 20 gram hjemmelaget rawsjokolade med mager kesam og fiberhusk. ;)

2. Hun ligger i kalorioverskudd og har gått opp flere kilo den siste tiden. Fokuset hennes ligger hele tiden på å bygge masse, ikke å gå ned i vekt, som folk her påstår.

Hadde målet vært å bygge masse hadde hun sett vesentlig anderledes ut idag. Hun har trent aktivt og vært ekstremt bevisst på kostholdet sitt siden 2008 hvertfall, så hun har åpenbart ligget i kaloriunderskudd over lang tid.

3. Hun HAR slitt med spiseforstyrrelser, og da er det ikke rart om det tar lengre tid å komme seg opp i vekt og muskelmasse, både av fysiske og psykiske grunner

Obviously. Og hvor heldig er det at en spiseforstyrra jente fremstår som kroppsideal for tusenvis av tenåringsjenter?

4.Hun trener mye styrke og skriver aldri hvor mye ho løfter, hvor mye hun veier osv., nettopp for å unngå at unge jenter sammenlikner seg med henne.

Bra det, men hun burde heller unngått å legge ut poseringsbilder av seg selv hvis det var målet.

Når man i en generell tråd om bloggere legger ut bilde av enkeltpersoner, kaller de for uattraktive og dårlige forbilder, så kaller jeg det personangrep.

Jeg kalte det ikke uattraktivt, men usunt. Det burde være lov å si i denne sammenhengen. Og grunnen til at jeg fikk roid rage her oppe var fordi jeg trodde det kun var mine bilder som ble fjernet, men ser i ettertid at flere andre kastet seg på bølgen og la ut flere bilder, så da kan jeg forstå at moderatorer rydder opp. Da er man på vei bort fra diskusjonens innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...