Gå til innhold

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ganske lite : ) Men sånn syn har jo jenter på kropper, samme som vi gutter syns store muskler er kult

Skulle ønske de jentene som sulter seg fikk vite at man kan veie mye og samtidig være fit og slank ;(;(;(;(

Ja er nok sånn Cloudiz! Men men!

Og Sondre! Damen er faktisk i den situasjonen der, hun går opp i kg! Men går inn i cm(mister fett,øker i muskelmasse)! Og det er mest pga hun spiser mer mat enn hun gjorde, trener baseøvelser mer osv!

Har blant annet gått fra 55 til 60kg nå:) Ser smashing ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske de jentene som sulter seg fikk vite at man kan veie mye og samtidig være fit og slank ;(;(;(;(

Vel grunn til at de har det synet, kommer vel fra bloggere og modeller som regel tror jeg?

Derfor ekspertene advarer mot bloggernes kroppshysteri : )

Ja ser veldig bra ut på 60 kilo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott av denne saken får oppmerksomhet.

Jeg ser flere og flere bloggere som åpenlyst forteller om slanking og trening, og det er ikke tvil om at dette kan påvirke mange på en negativ måte, spesielt yngre.

Kom for eksempel over denne bloggen. Karoline

Karoline, 20 år, 174 høy, 55 kg.

Det er spesielt dette jeg synes er skremmende:

Karoline » SVAR PÅ SPØRSMÅLSRUNDE

Hvor mye veide du før du gikk ned, og hvor mye veier du nå?
 Jeg veide rundt 62 kg, nå veier jeg rundt 55 kg.

Hva gjorde du for å gå ned i vekt?
 Spiste lite og trente når jeg hadde lyst.

Hvor mange kalorier spiste du om dagen?
 Når jeg kom hjem fra Bali lå jeg på under 500 kalorier om dagen i cirka 3 uker. Ettersom jeg nesten bare spiste kylling, kjøtt, fisk og grønnsaker som inneholder lite kalorier ble ikke det så fryktelig lite mat.

Uansett hvordan man snur og vender på ting. De svarene som gis over her er direkte urovekkende :confused: Skjønner ikke hvordan man på noen måte kan forsvare det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er flaut hvordan dere henger ut folk uten å sjekke fakta. Ingen som fikk med seg at jeg gikk opp 10 kilo mens jeg studerte i utlandet, og nå veier det samme som jeg alltid har gjort. Tror alle dere "fitness" folk ville prøvd å bli kvitt 10 kilo med bare fett! Dessuten, så trener jeg bare styrke, jeg er absolutt ingen treningsnarkoman og prøver faktisk å legge på meg noen kilo, men jeg vil at det skal være muskler. Når jeg fikk mailer, så sa jeg at jeg skulle svare så raskt jeg kunne. Jeg anbefalte INGEN av mine "metoder" på å gå ned i vekt, jeg svarte rett og slett at man ikke skulle gjøre som meg, men ga tips jeg hadde fått av personlige trenere! Så skaff dere noe bedre å gjøre enn å henge ut personer dere ikke kjenner eller vet noe om. Jeg er ikke undervektig eller syk. Og det eneste jeg har gjort er å svare ærlig på spørsmål som folk har stilt meg. Ettersom dere har så fryktelig lite å gjøre at dere må granske nettet etter folk å henge ut, så kan dere kanskje heller prøve å hjelpe noen som sliter med overvekt.

Jeg vet ikke hva jeg syns er mest urovekkende lenger, ditt svar her eller selve blogginnlegget ditt. Når du velger å opprette en offentlig blogg, så må du forvente at folk har meninger om budskapet du sender ut til omverdenen. Selv om du kanskje ikke direkte anbefaler noen å gjøre som deg, så sender du som sagt ut et budskap til leserne dine. Hvis man leser blogginnlegget ditt mer detaljert, så er det veldig mange urovekkende detaljer som kommer frem. Nå har ikke jeg tenkt å gjengi ditt blogginnlegg her, fordi jeg føler at det ikke passer seg, jeg regner med folk kan lese dette selv og gjøre seg opp en mening. Min mening er at du ikke kan ha et sunt forhold til egen kropp og kosthold.

Hvilke tips har du forresten fått av personlig trenere, om jeg får spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den evige jakten etter syndebukken... Denne gangen: De som velger å leve sunt og som bryr seg om kosthold og trening. Jeg syns media ALLTID jakter etter noen å legge skylden på, i stedet for å si "hey folkens, dere velger selv hvilket liv dere vil leve, hvilken mat dere skal spise og hvor mye fysisk aktivitet dere skal være i - hvis noen har et par kg for mye, så får du enten akseptere det eller gjøre noe med det"

Selvfølgelig er ikke verden så enkel, men jeg syns det blir feil at vi skal sy puter under hele befolkningens armer. De som har noen kg ekstra må tåle at det finnes folk der ute som har noen kg for lite og omvendt. Hvis man ikke trives med seg selv, er det på tide å enten gjøre noe med den eller endre på psyken.

nettopp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje ikke så lett hvis man har et forvrengt syn på seg selv og omverdenen. Vanskelig når det man gjør aldri blir bra nok og man aldri blir fornøyd med seg selv.

Da har man ikke prøvd nok, Jeg har gått på gymmen nesten vær dag de siste 7-8 årene av en grunn, jg vil ha en kropp jeg kan være fornløyd med :) Cut the crap, ikke mange av oss som er forøyd med oss selv i ungdommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den evige jakten etter syndebukken... Denne gangen: De som velger å leve sunt og som bryr seg om kosthold og trening. Jeg syns media ALLTID jakter etter noen å legge skylden på, i stedet for å si "hey folkens, dere velger selv hvilket liv dere vil leve, hvilken mat dere skal spise og hvor mye fysisk aktivitet dere skal være i - hvis noen har et par kg for mye, så får du enten akseptere det eller gjøre noe med det"

Selvfølgelig er ikke verden så enkel, men jeg syns det blir feil at vi skal sy puter under hele befolkningens armer. De som har noen kg ekstra må tåle at det finnes folk der ute som har noen kg for lite og omvendt. Hvis man ikke trives med seg selv, er det på tide å enten gjøre noe med den eller endre på psyken.

Lol

det er lett. Det er bare å gjøre det, men ting tar tid.

og lol... Say no more :) Lykke til den gang det er du som sitter der med hodet i dassen og stikker fingen i munnen pga du enten skal bli tynn eller du sitter og overspiser av en eller annen grunn(fedme)! Da sitter dere der begge 2 med skjegget i postkassen og sier alt er så "enkelt".. Just do it.. Jaja i morra skal jeg bli millionær, jeg skal bli verdens smarteste og jeg skal slå magnus carlsen i sjakk :) Woho! Tar litt tid, men alt går jo ;)

Synes det er vanvittig at det er enkelte på forumet som tror alt er "enkelt" osv.. Det finne sinnsykt mange som har lidelse LANGT utover hva dere faktisk forstår virker det som. Både på overvekt og undervekt delen. Uansett hva dere der ute sier. Så blir folk påvirket av hva andre gjør, uansett om det er blogg, forumer,tv,aviser osv...

Så ikke tro alt er enkelt. Gjerne for dere som er friske og ikke på et stadiet i livet hvor usikkerhet har sinnsykt mye å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man ikke prøvd nok, Jeg har gått på gymmen nesten vær dag de siste 7-8 årene av en grunn, jg vil ha en kropp jeg kan være fornløyd med :) Cut the crap, ikke mange av oss som er forøyd med oss selv i ungdommen

o_O

...du vet, det jeg skrev kan relateres direkte til folk med spiseforstyrrelser. Kanskje du ikke skjønte det, så derfor ønsker jeg å presisere det i håp om at du revurderer dine utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man ikke prøvd nok, Jeg har gått på gymmen nesten vær dag de siste 7-8 årene av en grunn, jg vil ha en kropp jeg kan være fornløyd med :) Cut the crap, ikke mange av oss som er forøyd med oss selv i ungdommen

Det at du har brukt mye tid på gymmet er en ting. Har du hatt spiseforstyrrelser? Har du hatt fedme problemer?

Dette handler faktisk ikke bare om "ungdommen". Er mange GODT voksne som lider av treningsrelatert/utseende sykdommer. Pga stress,påvirkning. Verden er sånn, alt er en konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har man ikke prøvd nok, Jeg har gått på gymmen nesten vær dag de siste 7-8 årene av en grunn, jg vil ha en kropp jeg kan være fornløyd med :) Cut the crap, ikke mange av oss som er forøyd med oss selv i ungdommen

Men kanskje ikke alle har samme mentaliteten som deg.

Når du sier at det er lett å bli kvitt en spiseforstyrrelse, så beviser du bare at du egentlig ikke burde uttale deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man ikke prøvd nok, Jeg har gått på gymmen nesten vær dag de siste 7-8 årene av en grunn, jg vil ha en kropp jeg kan være fornløyd med :) Cut the crap, ikke mange av oss som er forøyd med oss selv i ungdommen

Det er så mye lol i det sitatet at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje ikke alle har samme mentaliteten som deg.

Når du sier at det er lett å bli kvitt en spiseforstyrrelse, så beviser du bare at du egentlig ikke burde uttale deg...

nei virker ikke sånn. Jeg er lei av å høre unnskyldinger. Jeg som liten hadde ett oksygen opptak i blodet på 25%. De som har litt peil vet at det dør man av. Dvs da puster man ikke selv. Jeg ble operert og har nå ca 70%. Dvs 30% mindre enn dere andre så ikke kom å fortell meg sånt dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei virker ikke sånn. Jeg er lei av å høre unnskyldinger. Jeg som liten hadde ett oksygen opptak i blodet på 25%. De som har litt peil vet at det dør man av. Dvs da puster man ikke selv. Jeg ble operert og har nå ca 70%. Dvs 30% mindre enn dere andre så ikke kom å fortell meg sånt dritt.

Men det er en somatisk lidelse, og har lite med psykiske lidelser å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei virker ikke sånn. Jeg er lei av å høre unnskyldinger. Jeg som liten hadde ett oksygen opptak i blodet på 25%. De som har litt peil vet at det dør man av. Dvs da puster man ikke selv. Jeg ble operert og har nå ca 70%. Dvs 30% mindre enn dere andre så ikke kom å fortell meg sånt dritt.

Hvordan kan oksygenopptak i blodet sammenlignes med en spiseforstyrrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om det? har du ligget på sykehus i månder og ingen vet om du vil overleve?

Nei, men dette var når du var nyfødt, og fremdeles ikke sammenlignbart med spiseforstyrrelser på det grunnlaget vi diskuterer nå.

For all del, det du forteller om er sykt kjipt, på alle måter, og det er imponerende hvordan du har kommet ut av det. Men at du har kommet ut av dette betyr ikke at en med spiseforstyrrelser bare må "ta seg sammen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...