Gå til innhold

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri


Anbefalte innlegg

Hva mener du? Jeg ordla meg kanskje feil, men dere er jækla vrange nå hele gjengen føler jeg. :p

Ingen, og da mener jeg ingen får anoreksia av å bare lese en blogg skrevet av en slank person. Det må omsorgssvikt, mobbing eller andre store psykiske påkjenninger til før et menneske blir så skakkjørt mentalt og emosjonelt at de ikke bare er villige til å ta livet av seg men er så psykisk syke at de ikke engang innser hva de utsetter seg selv for.

"Latent" var nok feil ordvalg, men om man i en alder av 14-15 ser ut som en fange fra en konsentrasjonsleir og fortsatt bastant påstår at man er feit og trenger å gå ned i vekt er det andre ting som ligger til grunn enn rosabloggere og slanke mennesker på coveret til Cosmo. Om det ikke var andre ting enn det som lå til grunne hadde alle hatt spiseforstyrrelser, for alle utsettes jo i løpet av et liv for akkurat samme ræl på tv, nett og i magasiner..?

Poenget mitt er at det er så enormt mange ulike grunner til at folk utvikler spiseforstyrrelser at det ikke er noe poeng å engang diskutere alle de ulike faktorene. Vi har både utløsende og opprettholdende faktorer, og blogger/media kan absolutt være en slik faktor, selv om det ikke vil være det for alle.

Latent skulle tilsi at dette var noe man var født med som bare ventet på å bli utløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget mitt er at det er så enormt mange ulike grunner til at folk utvikler spiseforstyrrelser at det ikke er noe poeng å engang diskutere alle de ulike faktorene. Vi har både utløsende og opprettholdende faktorer, og blogger/media kan absolutt være en slik faktor, selv om det ikke vil være det for alle.

Latent skulle tilsi at dette var noe man var født med som bare ventet på å bli utløst.

Det er vi ikke uenige om (it's fact after all), men hva er løsningen din? Vil du forby media å vise tynne mennesker, og kneble privatpersoners frihet til å snakke om sitt liv på sin blogg? Yttringsfriheten er viktig, men alle fordeler vi har kommer også med noen bivirkninger. At folk som allerede er syke henter "thinspiration" fra blogger skrevet av tynne mennesker betyr ikke annet enn at det er mennesker der ute med sykdommer som krever behandling. Som sagt, hva er alternativet? Sensur på bakgrunn av at en bloggs forfatter er for tynn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vi ikke uenige om (it's fact after all), men hva er løsningen din? Vil du forby media å vise tynne mennesker, og kneble privatpersoners frihet til å snakke om sitt liv på sin blogg? Yttringsfriheten er viktig, men alle fordeler vi har kommer også med noen bivirkninger. At folk som allerede er syke henter "thinspiration" fra blogger skrevet av tynne mennesker betyr ikke annet enn at det er mennesker der ute med sykdommer som krever behandling. Som sagt, hva er alternativet? Sensur på bakgrunn av at en bloggs forfatter er for tynn?

Vi kan ikke styre hva andre gjør, bare hvordan vi selv forholder oss til det. Og så kan vi selvfølgelig styre hva vi selv gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det har blitt mye mer fokus på å være tynn og slank i media i det siste, synes jeg også det virker som om motparten som prøver å endre på dette heller hyller feite folk som er usunne den andre veien. Det finnes en mellomting, men det virker som om det er utenfor pressens kompetanse.

Det heter ikke feit, men formfull og vakker.

dove-campaign-for-real-beauty-1614.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må omsorgssvikt, mobbing eller andre store psykiske påkjenninger til før et menneske blir så skakkjørt mentalt og emosjonelt at de ikke bare er villige til å ta livet av seg men er så psykisk syke at de ikke engang innser hva de utsetter seg selv for.

Igjen... Seriøst...?

Jeg selv hørt og lest om flere som har blitt påvirket av miljø, om det er nettsamfunn, grupper innen idrett eller vennegjenger som har hatt et overdrevent fokus på næringsinnhold, kaloritelling, trening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, som sagt, vanlig godteri. Hun legger bare ikke ut bilder av det hele tiden, for fokuset hennes er på trening og sunne oppskrifter på bloggen. Hun har skrevet flere innlegg der ho ber folk huske på at ho er en annen person ved siden av trening og baking av sunne kaker, at ho har flere andre interesser, spiser godteri og vanlige kaker, drikker vin, er med venninner osv.

De fleste bloggere, uansett tema, velger gjerne å holde tilbake mye av hverdagen sin. Motebloggere fokuserer på mote, kostholds- og treningsbloggere fokuserer på mat og trening, og interiørbloggere fokuserer på interiør, de skriver for eksempel sjelden om mødrenes hjernesvulster (som er Kristine sitt tilfelle), hver bidige tur på byen, eller om begravelsen de var i sist tirsdag. Det er helt klart at av de tre kategoriene så er det trenings- og kostholdsbloggerne som har størst påvirkningskraft på andre mennesker, og det er noe de må være seg bevisst, men de kan ikke ta ansvar for andres handlinger. Dessuten synes jeg at de slankeste bloggerne får uforholdsmessig mye pes, min erfaring er at de tynneste (f.eks fotballfrue, dedication osv.) er de som oftest skriver at det er lov å kose seg, mens de med litt mer muskler og fett på kroppen kan finne på å skrive "nothing tastes as good as lean feels", men det er sjelden de som blir brukt som eksempler i media. Det er rart, og viser at det er kroppen heller enn holdningene som blir kritisert.

Dedication velger jo selv hvordan hun ønsker å fremstå da... Hvis bloggen hennes kun handler om sunne bakevarer, trening og poseringsbilder så tegner det, for meg, et veldig ensidig bilde. Derfor ønsker jeg ikke å følge bloggen hennes noe mer enn jeg ønsker å følge bloggen til kriweb. Fotballfrue til sammenligning blogger derimot om mange forskjellige ting, ikke bare trening og kosthold. Så hvorfor hun får så mye pes i forhold til disse to andre, skjønner ikke jeg desverre. Men det har kanskje med det du sier, at det er de tynneste som blir trukket frem som "skrekkeksempler", der media trekker frem ting fra bloggene som er helt uten kontekst. Herregud. Jeg hadde aldri, og har heller ikke noe mer respekt for minmote.no nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

myth-i-am-just-big-boned.jpg

Litt off topic: var på besøk hos ei venninne for noen uker siden og vi pratet om min kamp for å endre på kroppen min, hvor hun faktisk sa "men du kommer jo aldri til å bli tynn for du har jo kraftig benbygning.. Så ikke forvent det da"

Så det er mange som kommer med sine meninger uten filter, og er man uvitende nok så tror man på det meste. Det er vel kanskje det som er tilfellet med mange jenter i alderen 14-18 år som leser disse bloggene og derfor tar det for god fisk uten å egentlig vite hva de gjør. Så klart om ei jente på 16 år begynner og sunnifiserer alt hun spiser så er det ganske mange kcl som blir borte, og om den jenta ikke vet hvor mange kcl hun trenger så kan vekta gå ned fort og kanskje hun liker det.. Videre så er det kanskje vanskelig for jenta å stoppe i tide. Så klart tar alle valg om hva de vil gjøre osv, men disse jentene (og andre!) lar seg påvirke veldig fort og vet kanskje ikke hvor de skal stoppe! Det er nesten oppskrift til en spiseforstyrrelse. Bare noen tanker. Så jeg skjønner "kampen" mot de mer ekstreme bloggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dedication velger jo selv hvordan hun ønsker å fremstå da... Hvis bloggen hennes kun handler om sunne bakevarer, trening og poseringsbilder så tegner det, for meg, et veldig ensidig bilde. Derfor ønsker jeg ikke å følge bloggen hennes noe mer enn jeg ønsker å følge bloggen til kriweb.

Ja, det blir ensidig, men det må man selv som leser være obs på. Dedication postet nettopp et innlegg om dette her. Man må selv følge det man ønsker å følge, og ikke utsette seg for ting som kan ha uheldig utslagskraft. Blogger med ensidig fokus på det ene eller det andre kan være dumt for noen, men da må man selv beherske seg og holde seg unna, sånn som du gjør, ikke lange ut mot bloggerne og kreve at de legges ned/endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topic - tynne modeller/forbilder/bloggere vs. overvektige, plus size modeller/forbilder/bloggere.

Det at for eksempel Fotballfrue trekkes frem som et "skrekkeksempel" i denne debatten, mens det media så pent kaller for "formfulle" bloggere brukes som eksempler til etterlevelse, er direkte idioti etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror Dedication har svart på diskusjonen med dette innlegget MAT- OG TRENINGSGLEDE (Discipline Your Dedication) :)

Må si at dette var et flott innlegg av henne. Og det bildet er for min del 1000x bedre enn de jeg så hun hadde postet tidligere!

Tror også det at denne debatten får veldig mange bloggere til å tenke mer på hva de skriver og hvem som faktisk kan lese det! Og det er jo i seg selv bra! At man har litt selvinnsikt og klarer å skille mellom tolkninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det veldig fasinerende at alle trekker frem de tynne treningsglade bloggerne som eksempler. Hva med de som ikke kan deffineres som treningsbloggere? Men de ekte rosabloggerne som har eksistert i årevis? Der har man skrekkeksemplet Heidi Alexandra, som tidvis gikk på dietter der hun kun kunne spise 500 kcal om dagen, en gang var det vel helt nede på 250... og i tillegg drev hun å sprang timesvis på mølla...!!, som skrøyt over at hun sulta seg til hun nesten svimte av, som mer en gjerne fortalte alle om hvor stygt hun syntes det var med jenter som veide 10-20 kg for mye osv, osv.

Den bloggen ble lest av jenter helt ned i 11-12 års alderen, og selvfølgelig blir jenter påvirket av å lese en blogg av ei pen jente på 16-17 år som har et titallstusen lesere hver dag, er du tynn å pen og blogger om det, så får du gratis sminke og solkort, og du blir brun og pen. HURRA! Hun var veldig lenge helt i toppen, men har nå bytta plattform av en eller anen grunn.

Barne og ungdomsskolen er etter hva jeg husker, stort sett fylt opp av herskere og følgere, de som alltid leder og er best, og de som alltid streber etter å bli som de "beste". Småting i livet kan gjøre at en usikker tenåring bikker over til å utvikle en spiseforstyrrelse, det trenger ikke være mobbing eller noe i den duren, det kan være noe så enkelt som at man føler man ikke strekker til på skolen, man fikk 5 - isteden for 5, og om man har satt seg en tvangstanke i hodet om at slik og slik skal det være..., tenåringer er psykisk ustabile uansett, de har så mange hormoner at de ikke vet hvor de skal gjøre av seg! Og så har du jo de miljøene der det er "kult" å ha spiseforstyrrelse, ungdommer som faktisk utvikler bulimi med vilje, fordi det er kjempekult å være psykisksyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt at det er sånn, men sånn er det. Lille bror er 15 år og vet om 3 jenter som har spurt han om og skaffe slankepiller...

Her jeg bor er det allerede jenter i 12/13 års alderen som har begynt på slankeprodukter og spiser "sunt" med å sulte seg.

Synes slike historier er helt for jævlige. At BARN på 12/13 sulter seg ellr føler de må slanke seg, eller hva med gutter i samme alder som vil ha muskelsaft for å bli store....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...