Gå til innhold

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er flott av denne saken får oppmerksomhet.

Jeg ser flere og flere bloggere som åpenlyst forteller om slanking og trening, og det er ikke tvil om at dette kan påvirke mange på en negativ måte, spesielt yngre.

Kom for eksempel over denne bloggen. Karoline

Karoline, 20 år, 174 høy, 55 kg.

Det er spesielt dette jeg synes er skremmende:

Karoline » SVAR PÅ SPØRSMÅLSRUNDE

Hvor mye veide du før du gikk ned, og hvor mye veier du nå?
 Jeg veide rundt 62 kg, nå veier jeg rundt 55 kg.

Hva gjorde du for å gå ned i vekt?
 Spiste lite og trente når jeg hadde lyst.

Hvor mange kalorier spiste du om dagen?
 Når jeg kom hjem fra Bali lå jeg på under 500 kalorier om dagen i cirka 3 uker. Ettersom jeg nesten bare spiste kylling, kjøtt, fisk og grønnsaker som inneholder lite kalorier ble ikke det så fryktelig lite mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er flott av denne saken får oppmerksomhet.

Jeg ser flere og flere bloggere som åpenlyst forteller om slanking og trening, og det er ikke tvil om at dette kan påvirke mange på en negativ måte, spesielt yngre.

Kom for eksempel over denne bloggen. Karoline

Karoline, 20 år, 174 høy, 55 kg.

Det er spesielt dette jeg synes er skremmende:

Karoline » SVAR PÅ SPØRSMÅLSRUNDE

Hvor mye veide du før du gikk ned, og hvor mye veier du nå?
 Jeg veide rundt 62 kg, nå veier jeg rundt 55 kg.

Hva gjorde du for å gå ned i vekt?
 Spiste lite og trente når jeg hadde lyst.

Hvor mange kalorier spiste du om dagen?
 Når jeg kom hjem fra Bali lå jeg på under 500 kalorier om dagen i cirka 3 uker. Ettersom jeg nesten bare spiste kylling, kjøtt, fisk og grønnsaker som inneholder lite kalorier ble ikke det så fryktelig lite mat.

:eek: 174 høy og 55 kg?? Jeg er 168 og veier 66 kg, og ser totalt normal ut (+muskler).

Den bloggen der er direkte skremmenede.

"Hvorfor har du gått ned i vekt? Etter bruddet hadde jeg problemer med å få i meg mat, og så syns jeg det ble gøy å gå ned, så jeg prøver å spise litt mindre enn jeg vil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ekte melkesjokolade, smash osv. Hun legger bare ikke ut bilder av det til enhver tid, noe hun kanskje kunne ha gjort for å få fram balansen bedre.

Angående spiseforstyrrelse og forbilde så er det jo noe hun i all hovedsak har kommet ut av, og jeg har personlig blitt hjulpet av å lese bloggen hennes.

Om hun skal legge ut bilder av allt godteri og sjokolade hun spiser, alkohol hun drikker i helgene.... Oppfordrer hun ikke til et usunt kosthold da? Tenk om alle unge jenter og gutter tror det er ok å spise godteri hver dag! Herregud, tror nok hun bare må legge ned hele bloggen sin, altså :eek:

.....

:facepalm:

Uansett hva hun skriver om, så må idioter komme å vri det om til noe det ikke er. Bloggen hennes er 1/10 av livet hennes, ikke den hun er. Nydelig jente er hun uansett, og så lenge hun har det bra, så er vell det det viktigste? Moren hennes er kreftsyk, og hun har slitt med vekten pga stresset og sorgen som følger med. Jeg har faktisk blitt inspirert av henne til å legge på meg mer masse på kroppen, trene mer styrke, og ikke minst - spise mer mat! Og de som klarer å vri det hun skriver om, til å tro de må slanke seg - de har ikke vett nok til å i det hele tatt sitte på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun skal legge ut bilder av allt godteri og sjokolade hun spiser, alkohol hun drikker i helgene.... Oppfordrer hun ikke til et usunt kosthold da? Tenk om alle unge jenter og gutter tror det er ok å spise godteri hver dag! Herregud, tror nok hun bare må legge ned hele bloggen sin, altså :eek:

.....

:facepalm:

Uansett hva hun skriver om, så må idioter komme å vri det om til noe det ikke er. Bloggen hennes er 1/10 av livet hennes, ikke den hun er. Nydelig jente er hun uansett, og så lenge hun har det bra, så er vell det det viktigste? Moren hennes er kreftsyk, og hun har slitt med vekten pga stresset og sorgen som følger med. Jeg har faktisk blitt inspirert av henne til å legge på meg mer masse på kroppen, trene mer styrke, og ikke minst - spise mer mat! Og de som klarer å vri det hun skriver om, til å tro de må slanke seg - de har ikke vett nok til å i det hele tatt sitte på nettet.

Personer med spiseforstyrrelser vil velge å se det de ønsker å se og lese det de ønsker å lese, og tolke det på sin egen forvridde måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mat/trening så vil ikke en "fitnessblogg" har større slagkraft enn en "rosablogg" mtp mat/trening?

Jeg mener, en som leser en fitnessblogg tenker gjerne at "h*n som skriver dette vet hva h*n snakker om, at det h*n gjør er smartere enn en rosablogger? Og at det da har større slagkraft enn det en rosablogger skriver.

Det tenker jeg, men så er jeg litt over gjennomsnittsalderen da.. :rolleyes:

Og mitt tantebarn fikk høre i BARNEHAGEN at hun var tykk. av andre barn. Hun sluttet å spise en periode. (n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sett på det motsatt. Om noen besøker en fitnessblogg så har de ihvertfall et stykke på vei valgt hva de vil bli foret med av info, men når unge jenter leser rosablogger for å se på klær og ukentlig får mikset inn uheldige mat og treningstips blir det fort litt mer snakk om å styre de i en ny retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på det motsatt. Om noen besøker en fitnessblogg så har de ihvertfall et stykke på vei valgt hva de vil bli foret med av info, men når unge jenter leser rosablogger for å se på klær og ukentlig får mikset inn uheldige mat og treningstips blir det fort litt mer snakk om å styre de i en ny retning.

så (hvis du har rett),

I`m speeecial..... :happy:

:p

(mener dog enda at de som er "disponert"(ønsker å bli tynn ol), vil likevel sette mer lit til de som ser ut som om de vet hva de snakker om..men så er det vel mange som vil se ut som roseabloggere da.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott av denne saken får oppmerksomhet.

Jeg ser flere og flere bloggere som åpenlyst forteller om slanking og trening, og det er ikke tvil om at dette kan påvirke mange på en negativ måte, spesielt yngre.

Kom for eksempel over denne bloggen. Karoline

Karoline, 20 år, 174 høy, 55 kg.

Det er spesielt dette jeg synes er skremmende:

Karoline » SVAR PÅ SPØRSMÅLSRUNDE

Dette er noe av det verre jeg har lest på norske blogger, ja. Nok av sitater å ta av her...

Og hun lover å snart svare på alle mailer hun har fått om kosthold og trening!? Den bloggen var rett og slett skremmende lesning.

Bloggen hennes er 1/10 av livet hennes, ikke den hun er. Nydelig jente er hun uansett, og så lenge hun har det bra, så er vell det det viktigste? Moren hennes er kreftsyk, og hun har slitt med vekten pga stresset og sorgen som følger med. Jeg har faktisk blitt inspirert av henne til å legge på meg mer masse på kroppen, trene mer styrke, og ikke minst - spise mer mat!

Det er selvfølgelig forståelig at det kan gå utover matlyst og vekt med alvorlig sykdom i nær familie (been there), men man bør tenke seg om to ganger før man tar bilder, og deretter legger dem ut på bloggen sin for å vise "formbilder" man tilsynelatende er svært fornøyd med, i en slik periode. Dedication vet at hun har mange lesere, og bilder kan være et mye sterkere virkemiddel enn det som skrives. Edit: Det ER et sterkere virkemiddel.

En spiseforstyrret leser ikke "spis opp grøten deres, jenter" og går og spiser seg god og mett, h*n ser på bildene og fokuserer på vekt i forhold til høyde, mellomrom mellom bena, om magen går innover - og sammenlikner seg ut fra det.

Jeg mener at bloggere bør være bevisst at de påvirker og dermed har et visst ansvar. Også fordi de gir råd og svarer på spørsmål som om de har bred kompetanse innenfor emnet.

Ikke minst bør de som skriver at de studerer ernæringsysiologi og skal bli personlig trenere være bedre forbilder enn å fokusere på markerte magemuskler året rundt og vond mat uten kalorier (les: halve iherb på ingredienslisten).

Hvorfor er dette egentlig det viktigste for "alle" bloggere som studerer ernæring/PT nå for tiden? Trist.

En blogger som er spiseforstyrret (nå snakker jeg generelt, ikke om noen av de ovennevnte) vil nødvendigvis skryte av alt h*n "spiser", lage god mat, dandere den lekkert og ta bilder av den. Det betyr ikke at h*n spiser den. Jeg kjøper det ihvertfall ikke. (Har vært innom en del blogger som nok legger ut mer mat enn det som når magesekken.) Spiseforstyrrede er mestere i å lyve og late som, og på en blogg er det jo ingen som ser annet det du skriver/legger ut - og tar det for sannheten.

Og de som klarer å vri det hun skriver om, til å tro de må slanke seg - de har ikke vett nok til å i det hele tatt sitte på nettet.

Synes det blir litt for enkelt å si at de som tror de må slanke seg av dette ikke har vett nok. Som om det bare er uintelligente jenter og gutter som får spiseproblemer?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt off topic, men er det bare meg eller ser denne jenta sinnsykt ung ut?? Bildet er tatt fra treningsforum.no og er fra VM i Budabest som var nå nylig. Denne jenta ser jo ekstremt ung ut, og er mest sannsynlig midt i puberteten? Den harde dietten og trening hun må ha vært gjennom er ikke akkurat noe sunt for en jente i hennes alder! Men det er jo flere og flere unge som begynner å stille og jenter på både 17 og 18 år har gått av med pokaler i fitness men rosende overskrifter "17 år og norgesmester i fitness" etc.. Det er jo klart dette blir en drøm for mange. Mange skjuler kanskje mange seg bak at jammen fitness er jo sunt, vi trener styrke og spiser mye og sunn mat (men lite kalorier), det er en sport og det er forskjell på sceneform og offseasen f.eks..Burde det ikke nesten vært aldersgrense for fitness? 18 år f.eks.? (kan godt hende hun er eldre enn det jeg tror altså, og beklager på forhånd hvis hun er det)

post-2415-14440912550864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er flaut hvordan dere henger ut folk uten å sjekke fakta. Ingen som fikk med seg at jeg gikk opp 10 kilo mens jeg studerte i utlandet, og nå veier det samme som jeg alltid har gjort. Tror alle dere "fitness" folk ville prøvd å bli kvitt 10 kilo med bare fett! Dessuten, så trener jeg bare styrke, jeg er absolutt ingen treningsnarkoman og prøver faktisk å legge på meg noen kilo, men jeg vil at det skal være muskler. Når jeg fikk mailer, så sa jeg at jeg skulle svare så raskt jeg kunne. Jeg anbefalte INGEN av mine "metoder" på å gå ned i vekt, jeg svarte rett og slett at man ikke skulle gjøre som meg, men ga tips jeg hadde fått av personlige trenere! Så skaff dere noe bedre å gjøre enn å henge ut personer dere ikke kjenner eller vet noe om. Jeg er ikke undervektig eller syk. Og det eneste jeg har gjort er å svare ærlig på spørsmål som folk har stilt meg. Ettersom dere har så fryktelig lite å gjøre at dere må granske nettet etter folk å henge ut, så kan dere kanskje heller prøve å hjelpe noen som sliter med overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er flaut hvordan dere henger ut folk uten å sjekke fakta. Ingen som fikk med seg at jeg gikk opp 10 kilo mens jeg studerte i utlandet, og nå veier det samme som jeg alltid har gjort. Tror alle dere "fitness" folk ville prøvd å bli kvitt 10 kilo med bare fett! Dessuten, så trener jeg bare styrke, jeg er absolutt ingen treningsnarkoman og prøver faktisk å legge på meg noen kilo, men jeg vil at det skal være muskler. Når jeg fikk mailer, så sa jeg at jeg skulle svare så raskt jeg kunne. Jeg anbefalte INGEN av mine "metoder" på å gå ned i vekt, jeg svarte rett og slett at man ikke skulle gjøre som meg, men ga tips jeg hadde fått av personlige trenere! Så skaff dere noe bedre å gjøre enn å henge ut personer dere ikke kjenner eller vet noe om. Jeg er ikke undervektig eller syk. Og det eneste jeg har gjort er å svare ærlig på spørsmål som folk har stilt meg. Ettersom dere har så fryktelig lite å gjøre at dere må granske nettet etter folk å henge ut, så kan dere kanskje heller prøve å hjelpe noen som sliter med overvekt.

Nå vet jeg ikke om dette er den faktiske bloggeren eller ikke, men spør alikevel:)

Du sier du vil legge på deg muskelmasse:)

Hva anser du som en fin vekt(med muskler) iforhold til dine 174cm?:) Synes du det er ok å veie 55kg, eller ønsker du i realiteten å muligens ligge litt høyere?:)I så fall: Hva mener du selv?:)

Og hvis du ser på ditt daglige kosthold: Vet du hva makroene(proteiner,fett,karbs) og kcal du får i deg sånn gjennomsnittlig?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ser jeg at Karoline har svart selv her, men uansett, jeg gikk inn på bloggen hennes og det bildet av henne på 174/55 kg så jo ikke så fryktelig ille ut? Da jeg var 20 var det en periode jeg var 172-173 på 57kg som heller ikke er fryktelig mye, men jeg var absolutt ikke sykelig tynn av den grunn (eller hadde noe problematisk forhold til mat på noen måte..)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke feit, men formfull og vakker.

dove-campaign-for-real-beauty-1614.jpg

Tok meg selv i å bli litt fornærmet over at en fyr sa til meg at han likte formfulle jenter som meg i går. Hehe. Formfull er et begrep jeg nå assosierer med overvekte kvinner som har overvekten på de rette stedene.

.. Selv om det egentlig burde Beyoncè. Som er en av verdens diggeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den faktiske bloggeren som svarer, da jeg ble fryktelig provosert over hvor stygge enkelte mennesker kan være mot andre.

Og ja, jeg ønsker å legge på meg noen noen kilo med muskler. Jeg vet ikke lenger hvor mye jeg får i meg, men spiser godt med proteiner og alt det der. Drikker shake og trener så hardt og riktig jeg kan. Så får jeg se hvor på vekta jeg havner til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den faktiske bloggeren som svarer, da jeg ble fryktelig provosert over hvor stygge enkelte mennesker kan være mot andre.

Og ja, jeg ønsker å legge på meg noen noen kilo med muskler. Jeg vet ikke lenger hvor mye jeg får i meg, men spiser godt med proteiner og alt det der. Drikker shake og trener så hardt og riktig jeg kan. Så får jeg se hvor på vekta jeg havner til slutt.

Ok:) Men sånn utifra at du er 174cm og 55kg. Hvor mye "ser du for deg" :) Dette er IKKE for å grave eller noe sånt;) Bare lurer:) Siden du hadde gått ned 10kg (hvis jeg så rett) da veide du jo 65kg fordelt på 174cm:)

Er nok ikke for å være "stygge" mange skriver ting. Men ting kan fort komme litt ut av kontroll når man skriver!;) Aka diskusjonen går litt off-topic osv:)

Håper uansett det går bra med treningen din/muskelmasse osv:) Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke det å være 55kg på 174cm være per definisjon undervektig?

Men dette er BMI osv... Men de fleste vil jo si "undervektig" ja:) men men:) kommer jo litt ann på "hvilken verden" man er i...

Jeg hadde f.eks 95kg på mine 174cm.. Og da er jeg i kategorien "fedme" og jeg var ikke feit engang.. Nå er jeg 83kg og er da overvektig. Og jeg har fint med blodårer på armer,bryst,skuldre,biceps osv.. Så vil ikke si jeg er overvektig nå heller.

Personlig mening når folk snakker om bmi/under/overvektig osv= MYE bullshitt!

BMI-Kalkulator - Regn ut din BMI =18,17 i så fall

BMI-verdier

BMIVektklasse

<18,5 Undervektig

20-24,9 Normal vekt

25,0-29,9 Overvektig

>30 Fedme

35-39,9 Fedme, klasse II

>40 Fedme, klasse III

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...