Gå til innhold

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Får bare server-error feilmelding når jeg forsøker å svare, enda jeg ser dere andre svarer som bare det. oO Edit: Hum.. det funka.. Tror ikke backend likte link med "æ" i adressen.

Sonias Blogg minmote.no

Misforstå meg rett, sier ikke hu er sykelig tynn men hu har armer og lår som ikke akkurat tilsier at hu er nevneverdig sterk heller. Mellomrom mellom låra er skjeldent noe godt tegn på at beina får brukt seg noe, og tror ikke akkurat hu tar inn alle handleposene på én tur med de armene. :p Poenget var uansett at det er veldig påfallende at noen med en slik "perfekt" kropp skal skrike om hvor fælt det er at samfunnet er blitt så overfladisk og at alle skal være glade i egen kropp. Veldig lett å si når man har den kroppen selv.

Fortsatt mer næring og nytelse i en hamburger enn i en saltstang. ;P

Syntes ikke du trenger å overføre dine estetiske standarder på andre som ikke har samme interesser/preferanser. Hun har et utseendet ettertraktet i sin omgangskrets. Jeg syntes ikke hun er voldsomt tynn, personlig mener jeg hun er ganske passe. Det er slik jenter skal se ut IMO, evt. med mer muskelmasse. Der er vi vel ganske enige - men jeg mener hun nettopp passer godt til å diskutere problemer rundt det å være syltynn fordi hun har en ganske ideell fysikk. Det skal ikke fryktelig mye til for å få oppnå fysikken hun har og fra et helsemessig perspektiv er den nok sunn. Dersom Jørgen Foss skulle problematisert Kate Foss så hadde han jo ikke hatt troverdighet, fordi man ville tenkt at han jo bare er en jelly 'mirer :D

Vi trenger ikke være paniske og late som vi vil at alle jenter skal være tjukke bare fordi noen få får problemer. Med den holdningen må man forby ALT her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel å svare med et reelt eksempel. Les bloggen til dedication, dette er en populær blogg som daglig leses av tusenvis av småjenter. Legg merke til hvordan alt hun spiser er mager diettmat også kan du jo ta en titt på hvordan hun ser ut. Hvordan resultatet er etter flere år med stålfokus på kosthold og trening. Så kan du jo spørre deg om du synes det ser ut som hun har et sunt fokus på sunnhet? Jeg er hvertfall ikke enig.

Det var litt skralere enn mitt inntrykk fra tidligere gitt, har bare tatt en rask titt og da så hun mer "normal" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke du trenger å overføre dine estetiske standarder på andre som ikke har samme interesser/preferanser. Hun har et utseendet ettertraktet i sin omgangskrets. Jeg syntes ikke hun er voldsomt tynn, personlig mener jeg hun er ganske passe. Det er slik jenter skal se ut IMO, evt. med mer muskelmasse. Der er vi vel ganske enige - men jeg mener hun nettopp passer godt til å diskutere problemer rundt det å være syltynn fordi hun har en ganske ideell fysikk. Det skal ikke fryktelig mye til for å få oppnå fysikken hun har og fra et helsemessig perspektiv er den nok sunn. Dersom Jørgen Foss skulle problematisert Kate Foss så hadde han jo ikke hatt troverdighet, fordi man ville tenkt at han jo bare er en jelly 'mirer :D

Vi trenger ikke være paniske og late som vi vil at alle jenter skal være tjukke bare fordi noen få får problemer. Med den holdningen må man forby ALT her i livet.

Jeg mente da ikke å si at hun ikke er attraktiv. Heller det motsatte, som gjør det merkelig at hu skal uttale seg om hvor negativt det er at alle er så overfladiske. Er bare en personlig observasjon, men det er gjerne dem som har "alt på plass" som går i bresjen for å rakke ned på overfladisk syn på kropp. Det blir etter min mening like dumt som når en eller annen høyt profilert pengemann for noen år tilbake (husker ikke hvem) gikk ut og sa at fattige bare måtte ta seg sammen og jobbe mer. Penger er jo ikke et problem for pengesterke, akkurat som det er lett for slanke å uttale seg om at alle overvektige bare må være glade i seg selv. Over-/undervekt er fortsatt et helseproblem.

Ang. hvordan damer "skal se ut".. Vi kan vel alle enes om at det er attraktivt å se noenlunde sunn ut? Å være så overvektig at man ikke ser føttene sine er garantert ikke sunt og dermed generelt ikke voldsomt attraktivt, det samme gjelder å være så tynn at det ser ut som man skal knekke på midten om det blåser for mye. Selvsagt er det viktig å være glad i seg selv men på hvilken måte betyr det at man for enhver pris skal unngå å forbedre seg selv? Når ble det greit å være en lubben sofapotet, mens det er open hunting season på alle som ikke skammer seg over at de gjør noe for egen helse eller utseende..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente da ikke å si at hun ikke er attraktiv. Heller det motsatte, som gjør det merkelig at hu skal uttale seg om hvor negativt det er at alle er så overfladiske. Er bare en personlig observasjon, men det er gjerne dem som har "alt på plass" som går i bresjen for å rakke ned på overfladisk syn på kropp. Det blir etter min mening like dumt som når en eller annen høyt profilert pengemann for noen år tilbake (husker ikke hvem) gikk ut og sa at fattige bare måtte ta seg sammen og jobbe mer. Penger er jo ikke et problem for pengesterke, akkurat som det er lett for slanke å uttale seg om at alle overvektige bare må være glade i seg selv. Over-/undervekt er fortsatt et helseproblem.

Ang. hvordan damer "skal se ut".. Vi kan vel alle enes om at det er attraktivt å se noenlunde sunn ut? Å være så overvektig at man ikke ser føttene sine er garantert ikke sunt og dermed generelt ikke voldsomt attraktivt, det samme gjelder å være så tynn at det ser ut som man skal knekke på midten om det blåser for mye. Selvsagt er det viktig å være glad i seg selv men på hvilken måte betyr det at man for enhver pris skal unngå å forbedre seg selv? Når ble det greit å være en lubben sofapotet, mens det er open hunting season på alle som ikke skammer seg over at de gjør noe for egen helse eller utseende..?

Ok, da er vi enige:)

Og jeg merker at jeg ikke har fulgt debatten i tilstrekkelig grad til å være en god bidragsyter (jeg kan godt lage kvalm og spre ukvemsord, men jeg har statisk IP så må oppføre meg :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel å svare med et reelt eksempel. Les bloggen til dedication, dette er en populær blogg som daglig leses av tusenvis av småjenter. Legg merke til hvordan alt hun spiser er mager diettmat også kan du jo ta en titt på hvordan hun ser ut. Hvordan resultatet er etter flere år med stålfokus på kosthold og trening. Så kan du jo spørre deg om du synes det ser ut som hun har et sunt fokus på sunnhet? Jeg er hvertfall ikke enig.

Jeg visste at hun var tynn, men det der er bare helt for jævlig ille :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes ikke Discipline your Dedication er så sykelig utseendemessig jeg. I så fall er Therese Johaug døden nær.

Mitt største problem med Discipline your Dedication er den ufattelig stereotype bloggtittelen. Skulle tro det var en parodi :D

Hvorfor skal man stenge blogger med tynne jenter? De er kanskje borderline tynne noen av de, men det er jo virkeligheten. Gutter begynner ikke å skjære seg i håndleddene bare fordi de ser et bilde av Ronnie Swoleman (takk til IAmaBro).

Du mener dette her er et flott forbilde, og det er ikke tynt/sykelig tynt?Helt oppriktig: mener du dette er sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener dette her er et flott forbilde, og det er ikke tynt/sykelig tynt?Helt oppriktig: mener du dette er sunt?

Syntes ikke de bildene der var fryktelig ille egentlig. Mulig det bare er fordi jeg er vant med å omgås idrettsutøvere og folk som er i svært god form. Hadde hun riktignok bare hatt litt mindre muskelmasse ville hun jo sett "syk" ut også i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike personangrep synes jeg blir lavmål. bildene du har brukt er ikke passene. kristine har vel selv vært ærlig om at hun gikk ned i vekt i sommer og synes at hun selv var for tynn. å ikke på en person som gikk ned i vekt av alrvorlig sykdom i familien og har prøvd å gått opp i vekt etter det. hun ser mye bedre ut i dag med mer former. jeg synes det er helt drøyt at dere kan sitte bak en skjerm og komme med personangrep til mennekser dere ikke kjenner. det er stygt å henge ut et menneske på den måten. selv leser jkeg kristines blogg og jeg synes det er en god blogg som ikke leggwer vekt på kalorier, diett eller å løpe milevis som en del andre blogger har. et balansert kosthold hvor det er ok å spise sukker men mest av sunn mat og treningsglede. er det greit å være på fylla hver helg eller spise grandis hver dag? bare fodi noen har lav fettprosent og er slank er det ikke greit å henge ut en spesefikk person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike personangrep synes jeg blir lavmål. bildene du har brukt er ikke passene. kristine har vel selv vært ærlig om at hun gikk ned i vekt i sommer og synes at hun selv var for tynn. å ikke på en person som gikk ned i vekt av alrvorlig sykdom i familien og har prøvd å gått opp i vekt etter det. hun ser mye bedre ut i dag med mer former. jeg synes det er helt drøyt at dere kan sitte bak en skjerm og komme med personangrep til mennekser dere ikke kjenner. det er stygt å henge ut et menneske på den måten. selv leser jkeg kristines blogg og jeg synes det er en god blogg som ikke leggwer vekt på kalorier, diett eller å løpe milevis som en del andre blogger har. et balansert kosthold hvor det er ok å spise sukker men mest av sunn mat og treningsglede. er det greit å være på fylla hver helg eller spise grandis hver dag? bare fodi noen har lav fettprosent og er slank er det ikke greit å henge ut en spesefikk person.

Ikke for å være ufin, men litt tegnsetting og avsnitt hadde gjort det litt lettere å lese :)

Selv har jeg da sett jenter med samme kroppsbygning som absolutt ikke bryr seg om trening og mat, men som fra naturens side er vever og tynn. For meg blir det i grenseland og er ikke hva jeg definerer som godt trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jannike_ha:

Du må huske at fitnessmennesker lever på hat -> uttrykket haters gonna hate aka HGH :D

Selv syntes jeg ikke de fleste bloggene i Norge er så ille. Ikke at jeg har lest så fryktelig mange eller lest de nøye en gang...Men jeg syntes det er merkelig hvordan det er greit å ha lite fett på kroppen hvis man driver med bikinifitness eller bodyfitness, men har man samme fettprosenten og ikke kaller det bikinifitness samt står over én knebøyøkt så er man plutselig anorektiker og må hates på. Get a life people! Selv foretrekker jeg en estetikk som innebærer en markert kvinnekropp (uten at det skal være ekstremt) med et hint av swole. Come at me haters:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jannike_ha:

Du må huske at fitnessmennesker lever på hat -> uttrykket haters gonna hate aka HGH :D

Selv syntes jeg ikke de fleste bloggene i Norge er så ille. Ikke at jeg har lest så fryktelig mange eller lest de nøye en gang...Men jeg syntes det er merkelig hvordan det er greit å ha lite fett på kroppen hvis man driver med bikinifitness eller bodyfitness, men har man samme fettprosenten og ikke kaller det bikinifitness samt står over én knebøyøkt så er man plutselig anorektiker og må hates på. Get a life people! Selv foretrekker jeg en estetikk som innebærer en markert kvinnekropp (uten at det skal være ekstremt) med et hint av swole. Come at me haters:)

du sa det bra McBain. folk burde ta en titt innover eller i speile og se på seg sjæl før de hakker på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener dette her er et flott forbilde, og det er ikke tynt/sykelig tynt?Helt oppriktig: mener du dette er sunt?

Synes hun ligner på en tynn fitness"utøver" jeg.. Ihvertfall ryggen. - kanskje litt vel tydelig ryggrad. Men altså, synes hun er for tynn, men generelt synes jeg de fleste fitnessutøverne er vel tynne (ikke for å såre noen eller noe, det er MIN mening. Selv om jeg ikke skal si så mye selv fordi jeg er ganske tynn, men synes min egen kropp er for tynn og, og jobber med saken!(y) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er evig takknemmelig til fitnessbloggerene, endelig lært meg litt om hva som er sunt kosthold og kommet meg ut av sofaen, å sitte på ræva å spise grandiosa og fjordland var min livsstil, kan hverfall umulig være noe å strebe etter..... Kommer aldri til å gå tilbake til den livsstilen og fryder meg over å ha begynt på noe nytt, 14 uker siden var jeg på 32,8 i fettprosent, må si meg meget mye mer fornøyd med å fått opp øynene og et sunt fokus på mat og trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun ligner på en tynn fitness"utøver" jeg.. Ihvertfall ryggen. - kanskje litt vel tydelig ryggrad. Men altså, synes hun er for tynn, men generelt synes jeg de fleste fitnessutøverne er vel tynne (ikke for å såre noen eller noe, det er MIN mening. Selv om jeg ikke skal si så mye selv fordi jeg er ganske tynn, men synes min egen kropp er for tynn og, og jobber med saken!(y) )

og det synes jeg det skal være lov å mene, men å si at det er feil eller stygt synes jeg er å dra det for langt. jeg har vært undervektig hele livet og ble mobbet for det gjennom hele barneskole og ungomsskolen. det er ikke noe kult å være den spinkle jenta og det er heller sikker ikke noe kult å være den feite. hadde kristine vært en utøver så hadde saken vært helt anderledes og ingen hadde tenkt over det. jeg synes bare noen burde tenke seg om før de mener både det ene og det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun ligner på en tynn fitness"utøver" jeg.. Ihvertfall ryggen. - kanskje litt vel tydelig ryggrad. Men altså, synes hun er for tynn, men generelt synes jeg de fleste fitnessutøverne er vel tynne (ikke for å såre noen eller noe, det er MIN mening. Selv om jeg ikke skal si så mye selv fordi jeg er ganske tynn, men synes min egen kropp er for tynn og, og jobber med saken!(y) )

Jo det kan du synes. Men det er tross alt ingen fitnessutøvere som er SÅ tynn i fett% stort sett hele året. Og i tillegg med så LITE muskelmasse! Så må vi også tenke: hvordan tenker disse fitnessutøverene? Kan de spise skikkelig mat?(Ja det kan de, er derfor de er kommet så langt)!

Kan f.eks ta "Linni" mener jeg hun heter, debuterte i bikinifitness i år. Hun har skrevet flere ganger at det ER LOV Å KOSE SEG! Og de fleste som debuterer sier selv de får en "AHA" opplevelse når det gjelder mengden mat man faktisk må få i seg, på diett eller ikke!

og det synes jeg det skal være lov å mene, men å si at det er feil eller stygt synes jeg er å dra det for langt. jeg har vært undervektig hele livet og ble mobbet for det gjennom hele barneskole og ungomsskolen. det er ikke noe kult å være den spinkle jenta og det er heller sikker ikke noe kult å være den feite. hadde kristine vært en utøver så hadde saken vært helt anderledes og ingen hadde tenkt over det. jeg synes bare noen burde tenke seg om før de mener både det ene og det andre.

Hvorfor skal det være feil å si sin personlige mening med at det er feil/stygt?:) Nå må vi ikke snakke om personlige preferanser. Dette er tross alt en diskusjon om hvordan bloggere "oppfordrer" folk til å ha "kroppshysteri".. Og da mener jeg dedication bloggen er EKSTREMT langt oppe når det gjelder å fremme det å være "kjempe tynn" om det er en mer passende beskrivelse.

Denne jenten er IKKE undervektig av i form at hun sliter med det. Hun gjør det jo selv, med måten hun spiser på! Det er INGEN som vil opp i vekt som spiser som dedication bloggeren gjør! Og ja man må tenke før man snakker:) Dette er ikke en sak om å være undervektig/overvektig. Det er en sak om hva BLOGGERENE fremmer blant den "yngre garde". Det er IKKE positivt for en 12-16åring å se en jente på 160cm veie 40-50kg...(tipper bare nå)!Og ihvertfall ikke se den lille mengden mat og ALT er "sunnifisert"

Uansett hvordan enkelte her inne vrir og vender på dette, undervektig/overvektig/fint/ufint/stygt/vakkert osv. Så er det tross alt at bloggerene skal egentlig være "rollemodeller" og ikke fremme "sykelig tankeganger"(ikke spise mat og trene masse f.eks)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike personangrep synes jeg blir lavmål. bildene du har brukt er ikke passene. kristine har vel selv vært ærlig om at hun gikk ned i vekt i sommer og synes at hun selv var for tynn. å ikke på en person som gikk ned i vekt av alrvorlig sykdom i familien og har prøvd å gått opp i vekt etter det. hun ser mye bedre ut i dag med mer former. jeg synes det er helt drøyt at dere kan sitte bak en skjerm og komme med personangrep til mennekser dere ikke kjenner. det er stygt å henge ut et menneske på den måten. selv leser jkeg kristines blogg og jeg synes det er en god blogg som ikke leggwer vekt på kalorier, diett eller å løpe milevis som en del andre blogger har. et balansert kosthold hvor det er ok å spise sukker men mest av sunn mat og treningsglede. er det greit å være på fylla hver helg eller spise grandis hver dag? bare fodi noen har lav fettprosent og er slank er det ikke greit å henge ut en spesefikk person.

1. Lagde du deg bruker bare for å svare på denne tråden/forsvare dedication?(dedication er bare tatt som et eksempel i denne tråden)! Så beklager hvis du leser dette og mener vi behandler deg urettferdig!;)

2. Det er ikke personangrep. Jeg kjenner ikke (kristine?) så hva hun gjør osv har jeg ingenting med! Jeg sier min mening. Og jeg mener de bildene som hun fremmer ila det kjappe besøket IKKE er sunt forbilde for andre unge jenter! Uansett om det er fitness eller ikke. Det er for min del IKKE naturlig å se så mye skjelett på en jente/gutt!

Og ingen her kan komme og si at en fitnessutøver ser sånn ut. Du kan sikkert doble muskelmassen. Og det er nettopp det som er forskjellen... Hadde Kristine hatt 10kg mer muskler på kroppen. Da hadde det vært helt annerledes!

3. hvem sier at noen er på fylla hver helg? Eller spiser grandis hver dag? (og når ble det i så fall gale?)... Jeg har ikke drukket noe særlig siden russetiden 2010.. Og ikke spiser jeg grandis noe særlig heller. Kan hende man koser seg med bestillingspizza hver 3mnd. Maks for min del!

Så her ser vi en dobbeltmoral fra din side.. Personangrep? Hvorfor er det gale at noen spiser pizza eller er på fylla hver helg?... Jeg kan si min mening her og.. Hvis en 18-19åring blir kjempe kjent blogger. Syntes jeg det er HELT feil at denne bloggeren skal fremme fylla og fest! Det er en personlig mening, ikke et personangrep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire formfulle motebloggere du vil elske minmote.no

Oppfølgingssak fra minMote (antar jeg). Nå håper jeg dette ikke taes som et personangrep, jeg er bare interessert i å høre hva folk mener. Se på de damene. Er ikke det overvekt i en grad som i det lange løp vil være helseskadelig? Særlig med tanke på at vekta gjerne blir vanskeligere å holde ettervært som man blir eldre.

Og ærlig talt.. Marilyn Monroe var formfull. Damene på linken er feite. Klart de bør være glade i seg selv, de kan jo være fantastiske mennesker, men som mange er så glad i å påpepe er det ikke kroppsfasongen som definerer menneskeverd og nettopp derfor bør de kanskje passe litt mer på matinntaket. Er de fantastiske personer når de er feite ville de fortsatt være akkurat like fantastiske om de var noen hakk sunnere, right?

Marilyn_Monroe_Classic_Flying_Dress_Pose.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire formfulle motebloggere du vil elske minmote.no

Oppfølgingssak fra minMote (antar jeg). Nå håper jeg dette ikke taes som et personangrep, jeg er bare interessert i å høre hva folk mener. Se på de damene. Er ikke det overvekt i en grad som i det lange løp vil være helseskadelig? Særlig med tanke på at vekta gjerne blir vanskeligere å holde ettervært som man blir eldre.

Og ærlig talt.. Marilyn Monroe var formfull. Damene på linken er feite. Klart de bør være glade i seg selv, de kan jo være fantastiske mennesker, men som mange er så glad i å påpepe er det ikke kroppsfasongen som definerer menneskeverd og nettopp derfor bør de kanskje passe litt mer på matinntaket. Er de fantastiske personer når de er feite ville de fortsatt være akkurat like fantastiske om de var noen hakk sunnere, right?

Marilyn_Monroe_Classic_Flying_Dress_Pose.jpeg

Marilin monroe er jo tidenes sex icon, hun er vakker :) Tror at om det hadde vert en lett sak å vert slank, muskler og 6-pack tror jeg de fleste hadde vert det, men nett fordi det krever noe av en selv velger de fleste velger og følge flertallet og hurtige løsninger i en travel hverdag, har vi fått problemet med overvekt. Den er rett å slett en unnskyldning, en dårlig en. Tror mennesket hadde vert lykkeligere om de hadde hatt et sunt kosthold og fikk seg 3-4 dager på gymmet i uka, jeg ble hvertfall lykkeligere og mer ernergisk, trening og kosthold ble en vinn vinn situasjon på alle områder. Som mor, som venn og husmor, alt ble enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...