Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

språk å skrive fleifer er chill det da, vi forstår det jo uansett hvordan vi mixer og trikser med ord, komma, punktom, tegn. Just ignore it, du dør IKJEEE!! ;D

Er ikke alt man forstår, og enkelte ting er bedre å holde til talen og ikke skriftspråket. Det er hovedgrunnen til at jeg er motstander av nynorsk - folk har ikke tid til å lære seg ETT språk ordentlig, så hva skal vi med flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alt man forstår, og enkelte ting er bedre å holde til talen og ikke skriftspråket. Det er hovedgrunnen til at jeg er motstander av nynorsk - folk har ikke tid til å lære seg ETT språk ordentlig, så hva skal vi med flere?

Folk hadde lært seg tilnærmet helt greit norsk rettskriving (evt rettskrivning, husker aldri hva som er rett) om de bare hadde droppet å skrive sms-språk hele, jævla tiden. I dag har vi ikke begrensa med bokstaver verken på telefon eller data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk hadde lært seg tilnærmet helt greit norsk rettskriving (evt rettskrivning, husker aldri hva som er rett) om de bare hadde droppet å skrive sms-språk hele, jævla tiden. I dag har vi ikke begrensa med bokstaver verken på telefon eller data.

Det heter faktisk "hverken". "Verken" er nynorsk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alt man forstår, og enkelte ting er bedre å holde til talen og ikke skriftspråket. Det er hovedgrunnen til at jeg er motstander av nynorsk - folk har ikke tid til å lære seg ETT språk ordentlig, så hva skal vi med flere?

Kva er i vegen med nynorsk?

Eg er ein stolt bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter faktisk "hverken". "Verken" er nynorsk :p

"Formen verken ble påbudt i bokmål i 1959 (med den noe sære begrunnelse at ordet skulle innføres i nynorsk, som tidligere hadde hatt bare korkje, og som ikke hadde ord med hv- i fremlyd; så måtte også bokmål kaste h-en). Men i 2005 ble hverken igjen tillatt i bokmål, som fra da av har valgfrihet mellom hverken og verken. Riksmålsformen har hele tiden vært hverken."

:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er i vegen med nynorsk?

Eg er ein stolt bruker.

I utgangspunktet er veldig lite feil med nynorsk, men når man trer det ned over hodet på ungdom som ikke vil lære (som undertegnede) mister man respekten for å lære språk. I tillegg er det alt for mange som ikke mestrer grunnleggende grammatikk (og ja - jeg vet aldri om jeg staver det ordet rett selv :p ) som heller skulle brukt mer tid på å lære seg primærskriftspråket i stedet for å lære seg vestlandske bondedialekter. Du kan si hva du vil, men godeste Åsen holdt seg til vestlandet...Så selv om det er historisk viktig å bevare noen av elementene nynorsk tar med seg (og da snakker jeg om skikkelig nynorsk som nesten ingen forstår, ikke den som de fleste bruker som er 2mm unna "gode, gamle" samnorsk) så mener jeg man må ta basisen først. Det er bokmål og engelsk. Primærspråket her i landet og primærspråket i resten av verden. Når det er unnagjort kan man leke med andre ting som spanks, mandarin og nynorsk. Unntaket er selvsagt de som kommer fra vestlandet, der jeg mener de selv burde få velge primærskriftspråk selv, men selv da får man holde seg til en ting frem til det er mestret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Formen verken ble påbudt i bokmål i 1959 (med den noe sære begrunnelse at ordet skulle innføres i nynorsk, som tidligere hadde hatt bare korkje, og som ikke hadde ord med hv- i fremlyd; så måtte også bokmål kaste h-en). Men i 2005 ble hverken igjen tillatt i bokmål, som fra da av har valgfrihet mellom hverken og verken. Riksmålsformen har hele tiden vært hverken."

:p

Jeg vet :) Grunnen til at jeg har gått tilbake til hverken er at det for det første ikke er nynorsk, og for det andre at jeg synes det er morsomt at det ligger nærmere gammelnorsk enn det nynorskvarianten gjør. Da kan jeg til og med bruke det som et argument for at nynorsk faktisk ikke holder vedlike språktradisjonene for hele Norge, men kun for vestlandet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er uansett ikke hvilket skriftspråk man bruker, så lenge man holder seg konsekvent til dette skriftspråket. Noe av det verste jeg ser er når folk skriver nynorsk og bokmål om hverandre i en og samme tekst. Og selvfølgelig orddelingsfeil. Og og/å.

Før noen rekker å kommentere det vil jeg også legge til at jeg vet at man ikke skal begynne setninger med ordet og,men jeg gjorde det likevel nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke alt man forstår, og enkelte ting er bedre å holde til talen og ikke skriftspråket. Det er hovedgrunnen til at jeg er motstander av nynorsk - folk har ikke tid til å lære seg ETT språk ordentlig, så hva skal vi med flere?

Det er ikke noen sammenheng mellom antall språk man lærer og språkkunnskaper i negativ forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen sammenheng mellom antall språk man lærer og språkkunnskaper i negativ forstand.

Jeg er rimelig sikker på at det har en betydning, siden tid brukt per språk vil bli redusert om totalt antall læretimer holdes konstant. Med færre timer til rådighet må man gå fortere gjennom pensum. Når man i tillegg lærer "dialekter" på skolen vil det bli forvirring mellom hva som er godkjent hvor (for eksempel hverken/verken).

Det går ikke an å spesialisere seg i flere ting på en gang. Derfor heter det spesialister og generalister. En generalist er en som har spesialisert seg i å lære litt om flest mulig ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at det har en betydning, siden tid brukt per språk vil bli redusert om totalt antall læretimer holdes konstant. Med færre timer til rådighet må man gå fortere gjennom pensum. Når man i tillegg lærer "dialekter" på skolen vil det bli forvirring mellom hva som er godkjent hvor (for eksempel hverken/verken).

Det går ikke an å spesialisere seg i flere ting på en gang. Derfor heter det spesialister og generalister. En generalist er en som har spesialisert seg i å lære litt om flest mulig ting ;)

Språkforståelse handler like mye om å klare å sette ting i system og å lære "logikken" bak språket som pugging og liknende. Man blir flinkere i alle språk,av å lære flere språk. Det er en grunn til at man for eksempel blir mye flinkere i engelsk (eller et hvilket som helst annet fremmedspråk) dersom man lærer det tidlig, og da også parallellt med språkutviklingen på morsmålet. Hjernen er ganske lur på den måten, og klarer stort sett å skille språk godt fra hverandre. De som vokser opp i flerspråklige familier lærer seg begge språkene samtidig, og blir stort sett like flinke i begge to, de får ikke et dårlig blandingsspråk som man gjerne kunne tro.

Man blir heller ikke flinkere i lineær algebra ved å fjerne kalkulus fra timeplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkforståelse handler like mye om å klare å sette ting i system og å lære "logikken" bak språket som pugging og liknende. Man blir flinkere i alle språk,av å lære flere språk. Det er en grunn til at man for eksempel blir mye flinkere i engelsk (eller et hvilket som helst annet fremmedspråk) dersom man lærer det tidlig, og da også parallellt med språkutviklingen på morsmålet. Hjernen er ganske lur på den måten, og klarer stort sett å skille språk godt fra hverandre. De som vokser opp i flerspråklige familier lærer seg begge språkene samtidig, og blir stort sett like flinke i begge to, de får ikke et dårlig blandingsspråk som man gjerne kunne tro.

Man blir heller ikke flinkere i lineær algebra ved å fjerne kalkulus fra timeplanen.

Nei, men man blir ikke flinkere til å stave av å bruke mindre tid på å skrive et språk eller en dialekt. Jeg forstår ikke helt hvor du vil, for du snakker om språkforståelse som er noe helt annet enn staving og semantikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...