Gå til innhold

Statens råd for ernæring - hvilke råd ville du gitt?


Anbefalte innlegg

Ifølge HUNT3 http://www.ntnu.no/documents/10304/1130562/folkehelse-i-endring-huntrapport-2011.pdf

I undersøkelsen skriver forskerne blant annet:

8.3.2. Oppsummering

I Nord-Trøndelag, som i store deler av verden, har det vært en betydelig vektøkning blant

ungdom. Det er bekymringsfullt at hver femte jente og hver fjerde gutt kan klassifiseres som

enten overvektige eller med fedme. Det er viktig å merke seg at dette rammer gutter mer enn

jenter, men også at ”normen” for hva som er passe vekt synes å ha forskjøvet seg. Dette kan

redusere negativ stigmatisering knyttet til overvekt og på den måten være bra. På den annen

side kan dette gjøre det vanskeligere å forebygge overvekt. På bakgrunn av den kunnskapen

vi har i dag er forebygging av overvekt og fedme i befolkningen noe av det viktigste vi kan

gjøre for å hindre sykdom og tidlig død. Alle må gjøre en innsats for å stoppe den negative

vektutviklingen. Både i skole og heim bør det legges til rette for økt fysisk aktivitet, mindre

stillesittende aktivitet og et sunt kosthold.

Hvilke konkrete råd har du til de som bestemmer? Hva bør gjøres og hva ville hatt en virkning?

Eksempel på tiltak:

  • Reduksjon eller frafall av moms på frukt og grønt
  • Gjøre nøkkelhullmerket mat billigere
  • Forbud mot reklame rettet mot barn
  • Øke antallet timer med fysisk aktivitet i skole
  • Bygge ut flere sykkelveier og -stier
  • Øke kunnskapsnivået om riktig kosthold i barnehage, barne/ungdomsskole + vgs
  • Avgift på sukker og fett
  • Pålegge butikkene å ha usunn mat lengst inn i butikkene
  • Gi overvektige barn tettere oppføging (i regi av sykehus/ernæringsfysiolog/helsesøster)

Dette var kun ment som eksempel på mulige tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man skal øke antall timer med fysisk aktivitet på skolen må lærerne også bli mer aktive og hvor ivrig er de egentlig på det?

Er enig med forslaget om dette som tiltak om den fysiske aktiviteten i hovedsak er lek. Gym og stasjonstrening var pur hat på barneskolen husker jeg. Gjør fysisk aktivitet lystbetont!

Oppfordre barn til fysisk aktivitet på fritiden. Samtidig prøve så godt det lar seg gjøre å ha tilbud om forskjellige typer aktiviteter og nivåer. Det virker som om kravene til prestasjon blir høyere med alder og da faller flere fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall ikke disse to:

  • Avgift på sukker og fett
  • Pålegge butikkene å ha usunn mat lengst inn i butikkene

Fett og sukker er en naturlig del av mitt sunne kosthold. Det er ikke min feil at andre "misbruker" det, og jeg skal ikke måtte betale ekstra for det av den grunn. Kari Jaquesson hadde et godt poeng da hun sa at hun brukte kremfløte i kaffen hver dag, og at olivenolje er sunt, men veldig kaloririkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det først og fremst opp til foreldrene å gjøre endringer i hjemmet. Det er jo tross alt de som bestemmer hva de skal lage til middag, hva som skal ligge i matpakken og hvor lenge poden skal sitte foran pcen. Det er de som må legge tilrette for aktiviteter i hverdagen, alt kan ikke skyldes på staten. Det er bare jeg som bestemmer hva jeg putter i min munn, ergo er det min egen feil dersom jeg blir feit!

Det er selvfølgelig mye staten kan gjøre som tiltak, men da er det foreldrene som må belæres først.

Skulle likt å sett en propagandafilm rulle over skjermen med bilder av hva som skjer inni kroppen til barn og unge på pizza-diett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall ikke disse to:

  • Avgift på sukker og fett
  • Pålegge butikkene å ha usunn mat lengst inn i butikkene

Fett og sukker er en naturlig del av mitt sunne kosthold. Det er ikke min feil at andre "misbruker" det, og jeg skal ikke måtte betale ekstra for det av den grunn. Kari Jaquesson hadde et godt poeng da hun sa at hun brukte kremfløte i kaffen hver dag, og at olivenolje er sunt, men veldig kaloririkt.

Selv er jeg mer fan av å premiere god oppførsel enn å staffe dårlig,så vil heller ha foreslått å gjøre sunn(ere) mat billigere. Å fjerne godteri/sjokoladeavdelinga fra rett ved kassene så man ikke får det berømmelige "pokker, ser utgangsdøra,siste sjangse til å få med seg no digg heim! Freia to the rescue!"-suget, tror jeg kunne vært et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg mer fan av å premiere god oppførsel enn å staffe dårlig,så vil heller ha foreslått å gjøre sunn(ere) mat billigere. Å fjerne godteri/sjokoladeavdelinga fra rett ved kassene så man ikke får det berømmelige "pokker, ser utgangsdøra,siste sjangse til å få med seg no digg heim! Freia to the rescue!"-suget, tror jeg kunne vært et steg i riktig retning.

Ser at mange dagligvarebutikker har begynt med det nå. Bl.a kiwi, rema og prix her har frukt som sjokkselgere ved kassen, ikke sjokolader etc. Regner med det forandrer seg nå når julegodiset kommer dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at mange dagligvarebutikker har begynt med det nå. Bl.a kiwi, rema og prix her har frukt som sjokkselgere ved kassen, ikke sjokolader etc. Regner med det forandrer seg nå når julegodiset kommer dog.

Dette betaler vel leverandørene for om jeg ikke tar helt feil? Ting ligger som regel ikke tilfeldig.

Feks. coca cola står godt synlig fordi de betaler for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette betaler vel leverandørene for om jeg ikke tar helt feil? Ting ligger som regel ikke tilfeldig.

Feks. coca cola står godt synlig fordi de betaler for det...

Joda, er vistnok temmelig mafialignende tilstander i matvarebransjen hvor man må betale for optimal/god plassering i hyllene/butikken. Dette burde såklart gjøres noe med hvis så er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall ikke disse to:

  • Avgift på sukker og fett
  • Pålegge butikkene å ha usunn mat lengst inn i butikkene

Fett og sukker er en naturlig del av mitt sunne kosthold. Det er ikke min feil at andre "misbruker" det, og jeg skal ikke måtte betale ekstra for det av den grunn. Kari Jaquesson hadde et godt poeng da hun sa at hun brukte kremfløte i kaffen hver dag, og at olivenolje er sunt, men veldig kaloririkt.

For det første så må vi ha det klart for oss hva som er hensikten med disse rådene. Så lenge meningen er å påvirke befolkningen som en helhet, så blir det en variant av massestrategien, der man prøver å påvirke flest mulig til å gjøre en liten endring, slik at endringen totalt sett blir ganske stor. Da vil det også innebære at endringene blir en belastning for noen, men det er en pris man må betale for at det skal komme totalen til gode.

En direkte avgift på sukker og fett ville vært direkte uhensiktsmessig, da man måtte vært mye mer nyansert enn dette. Det er helt klart et mål at befolkningen som helhet skal få i seg mindre energi i form av tilsatt sukker. Matvarer som utelukkende bidrar med energi i form av sukker ser jeg ingen problemer med å øke prisen på, hvertfall ikke så lenge dette gir utslag i reduserte priser på andre typer mat, f.eks. frukt og grønt. Triksing med avgifter på denne måten kunne fått befolkningen som helhet til å endre matvanene sine, selv om hver enkelt kanskje ikke hadde endret så mye.

Det samme gjelder lovgivning om plassering av matvarer. Det påvirker hva folk plukker med seg av impulskjøp, og det er ikke tilfeldig hva som står her (refererer til diskusjonen over om hvem som betaler best osv). Det ville blitt et ikketema, siden det ikke vil spille noen rolle om coca cola betaler for å ha produktene sine her dersom det er lovgivning mot det.

Jeg ser ikke noe negativt med å pålegge de som absolutt vil ha cola å gå litt lenger inn i butikken for å hente den.

Jeg tror folk flest må skifte litt tankesett når det gjelder denne problemstillingen. Det gjelder å forstå hvilke vurderinger som ligger til grunn for eventuelle tiltak. Målet er ikke å påvirke hver enkelt person så mye, men å påvirke befolkningen som helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må legge til rette slik at individer kan ta de rette valgene selv. Ikke hindre de å ta de "gale".

- Fjerning av moms på aktivitets/helse fremmende tjenester.(feks: treningsstudio abonnement).

- Fjerning av moms på frukt, grønt og vitamin tilskudd.

- Tillate helsefremende reklame på barneskoler og andre offentlige steder.

Gymfaget bør kun være 1 økt fag i uken, og det bør heller oppmuntres til aktivitet uten for skolen.

Vi må absolutt IKKE sette igang "helseavgifter" på fett og sukker. Gjemme godteri eller gjøre privat transport dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må legge til rette slik at individer kan ta de rette valgene selv. Ikke hindre de å ta de "gale".

- Fjerning av moms på aktivitets/helse fremmende tjenester.(feks: treningsstudio abonnement).

- Fjerning av moms på frukt, grønt og vitamin tilskudd.

- Tillate helsefremende reklame på barneskoler og andre offentlige steder.

Gymfaget bør kun være 1 økt fag i uken, og det bør heller oppmuntres til aktivitet uten for skolen.

Vi må absolutt IKKE sette igang "helseavgifter" på fett og sukker. Gjemme godteri eller gjøre privat transport dyrere.

Hvorfor vil du ha fjerning av moms på vitamintilskudd?

Og hva er begrunnelsen din for det siste du sier, om at dette er noe vi absolutt ikke må sette i gang? Tenker du da uansett utforming på tiltakene, eller er det en spesiell ting du har i tankene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil du ha fjerning av moms på vitamintilskudd?

Og hva er begrunnelsen din for det siste du sier, om at dette er noe vi absolutt ikke må sette i gang? Tenker du da uansett utforming på tiltakene, eller er det en spesiell ting du har i tankene?

Jeg vil ha fjerning av moms på vitamin tilskudd fordi det er et helse fremmende produkt.

Begrunnelsen min til det siste jeg sier er at du må ikke finne på å gi AvgiftsPartiet en grunn til å innføre fler avgifter.

En annen grunn er at fett og sukker er ikke usunne produkter, det blir feil å behandle de som alkohol eller tobakk.

Å nekte butikker å presentere varene sine er tullete, de står ikke ansvarlig for at kundene velger selv å kjøpe dette.

Vi trenger ikke enda mer barnehagementalitet i moder stat.

Ærligtalt hva blir det neste hvis noe sånt tiltak skulle fått gjennomslag?

Planøkonomi og ferdig utvalgte "sunne" matrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha fjerning av moms på vitamin tilskudd fordi det er et helse fremmende produkt.

Begrunnelsen min til det siste jeg sier er at du må ikke finne på å gi AvgiftsPartiet en grunn til å innføre fler avgifter.

En annen grunn er at fett og sukker er ikke usunne produkter, det blir feil å behandle de som alkohol eller tobakk.

Å nekte butikker å presentere varene sine er tullete, de står ikke ansvarlig for at kundene velger selv å kjøpe dette.

Vi trenger ikke enda mer barnehagementalitet i moder stat.

Ærligtalt hva blir det neste hvis noe sånt tiltak skulle fått gjennomslag?

Planøkonomi og ferdig utvalgte "sunne" matrasjoner.

Er vitamintilskudd helsefremmende? For hvem? Når?

Fett og sukker i seg selv er ikke usunt, men mener du at vi som befolkning ikke spiser for mye sukker? Er det ikke et område det er verdt å satse på?

Du mener at vi skal oppfordre til mer aktivitet utenfor skolen, men samtidig argumenterer du for at vi ikke skal prøve å påvirke hva folk kjøper. Du mener vi skal tillate helsefremmende reklame, men samtidig så argumenterer du for å ikke gjøre tiltak for produktplasseringen. Det jeg leser av dine innlegg er at du i bunn og grunn mener at hver enkelt får klare seg selv, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vitamintilskudd helsefremmende? For hvem? Når?

Fett og sukker i seg selv er ikke usunt, men mener du at vi som befolkning ikke spiser for mye sukker? Er det ikke et område det er verdt å satse på?

Du mener at vi skal oppfordre til mer aktivitet utenfor skolen, men samtidig argumenterer du for at vi ikke skal prøve å påvirke hva folk kjøper. Du mener vi skal tillate helsefremmende reklame, men samtidig så argumenterer du for å ikke gjøre tiltak for produktplasseringen. Det jeg leser av dine innlegg er at du i bunn og grunn mener at hver enkelt får klare seg selv, stemmer det?

Vitamintilskudd er helsefremmende for folk blant annet med ekstrem vitaminmangel.

Noe som ikke er mer usunt enn andre stoffer bør ikke reguleres mer enn andre sunne stoffer.

Det er et definisjonsspørsmål om vi spiser for mye sukker:

.

1) Enten spiser vi formye sukker til aktivitetsnivået

2) Eller så er vi i for lite aktivitet til sukkernivået.

.

Jeg mener vi ikke kan rettferdigjøre at det går utover de som greier å håntere helsen og matvanene sine på en god måte kun på grunn av at andre folk gjør gale valg, i dette tilfelle.

Jeg mener at vi heller bør hjelpe folk i å hjelpe seg selv, uten å ta roret ut av hendene dems.

.

Ja du har rett, jeg mener at vi bør legge tilrett for at hver og en skal greie å klare seg selv.

(Folk som ikke greier å håndtere kjøp av varer og egen helse, kan jo melde seg inn frivillig til å få et kort som belaster usunne varer med et straffegebyr for å ha kjøpt dem, eller bare umyndig gjøre seg selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg leser av dine innlegg er at du i bunn og grunn mener at hver enkelt får klare seg selv, stemmer det?

Nå var ikke akkurat det der et svar til meg, men jeg har fundert litt på det samme.

En plass må grensen gå for hvor mye folk skal beskyttes mot seg selv. Darwinisten i meg mener i hvert fall det, selv om avgifter kanskje kunne fungert og irritert. Skal ikke påstå at jeg har løsningen her, i hvert fall ikke før jeg har tenkt meg om :)

Jeg var forresten på Kiwi nettopp. Ved kassa var det "2 for 1" på Sørlandschips. Jeg slo til! Det var riktig nok planlagt på forhånd at vi skulle ha chips til landskampen da, men da fikk jeg en pose på kjøpet (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må da klarer å kjøpe sund mat selv. Fordi om det er nøkkelhull på en grandiosa betyr ikke det at dette er sunt. LATSKAP og idioti. Når skal folk begynne å lære seg å passe på sin egen kropp? Man vet at sukker ikker bra når man alleerede er overvektig, man vet at det er sunt å trene osv.

Folk kjøper ikke noe mindre drit fordi om man setter opp monsen. Folk kjører ikke mindre bil fordi om bensinen er dyrere! Det er bare noe tull

Folk må gå i seg selv, enkelt å greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitamintilskudd er helsefremmende for folk blant annet med ekstrem vitaminmangel.

I noen tilfeller ja. Det kan også være ganske så skadelig. I alle tilfeller så er det ikke generelle kosttilskudd som bør være satsingsområdet for en forbedret folkehelse. For de aller fleste er et slikt tilskudd ganske overflødig.

Vitamintilskudd er helsefremmende for folk blant annet med ekstrem vitaminmangel.

Noe som ikke er mer usunt enn andre stoffer bør ikke reguleres mer enn andre sunne stoffer.

Det er et definisjonsspørsmål om vi spiser for mye sukker:

.

1) Enten spiser vi formye sukker til aktivitetsnivået

2) Eller så er vi i for lite aktivitet til sukkernivået.

.

Jeg mener vi ikke kan rettferdigjøre at det går utover de som greier å håntere helsen og matvanene sine på en god måte kun på grunn av at andre folk gjør gale valg, i dette tilfelle.

Jeg mener at vi heller bør hjelpe folk i å hjelpe seg selv, uten å ta roret ut av hendene dems.

.

Ja du har rett, jeg mener at vi bør legge tilrett for at hver og en skal greie å klare seg selv.

(Folk som ikke greier å håndtere kjøp av varer og egen helse, kan jo melde seg inn frivillig til å få et kort som belaster usunne varer med et straffegebyr for å ha kjøpt dem, eller bare umyndig gjøre seg selv.)

Det jeg prøver å få fram er at det er en vesentlig forskjell på individ og populasjon. Populasjonsrettede tiltak må nødvendigvis sikte bredt og være lavterskel. Det å påvirke produktplassering er et godt eksempel på noe som ville påvirket befolkningen som helhet til å endre innkjøpene sine, uten at det er å gripe inn i folks frihet.

Det er ikke et definisjonsspørsmål om vi som populasjon spiser for mye sukker. Ut i fra målsetningene er det harde fakta at vi gjør nettopp det. Så kan man selvfølgelig diskutere anbefalingene osv, men nå må vi nesten diskutere ut ifra gjeldende kontekst.

Hvordan mener du at vi best skal legge til rette for at folk skal klare seg selv? Ta da med i beregningene at de som trenger hjelp med dette faktisk ikke aner noe som helst om kosthold, leser motstridende argumenter i avisen fra dag til dag eller rett og slett ikke bryr seg.

Overvekt er et stort samfunnsproblem, ikke minst for den kommende generasjon. Folk mener myndighetene må ta ansvar her, men det medfører nødvendigvis at de må innføre endringer i en eller annen retning. Vi kan ikke kreve at de skal gjøre noe samtidig som vi vil ha det sånn som det er nå.

Nå var ikke akkurat det der et svar til meg, men jeg har fundert litt på det samme.

En plass må grensen gå for hvor mye folk skal beskyttes mot seg selv. Darwinisten i meg mener i hvert fall det, selv om avgifter kanskje kunne fungert og irritert. Skal ikke påstå at jeg har løsningen her, i hvert fall ikke før jeg har tenkt meg om :)

Jeg var forresten på Kiwi nettopp. Ved kassa var det "2 for 1" på Sørlandschips. Jeg slo til! Det var riktig nok planlagt på forhånd at vi skulle ha chips til landskampen da, men da fikk jeg en pose på kjøpet (y)

Jeg er enig i at det må være grenser, men samtidig så snakkes det mye om at ting må legges til rette for at det skal være enklere å gjøre gode valg. Vi har økte avgifter og reguleringer på andre ting vi ønsker å styre forbruket av.

Litt av problemet er at folk tenker på seg selv og føler seg straffet av slike tiltak. Hvorfor skal jeg betale mer for ting fordi andre ikke klarer å styre seg? Det er her hele essensen i problemstillingen ligger, tiltakene er tiltenkt befolkningen som helhet, ikke enkeltpersoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...