Gå til innhold

Statens råd for ernæring - hvilke råd ville du gitt?


Anbefalte innlegg

Det gjør vel strengt tatt ikke det, da ingenting blir forbudt.

Det er viktig å ta hensyn til nåværende vaner om man skal klare å påvirke valgene folk tar.

Lettbrus i seg selv er ikke helsefremmende (ikke nødvendigvis skadelig i seg selv heller), så det er ingen grunn til å promotere dette som et helseprodukt.

Å bytte ut vanlig brus med lettbrus vil for de aller fleste være helsefremmende, så å påvirke folk til å velge lettbrus i stedet for vanlig brus vil være en god målsetning.

Å si hvor du ikke har lov til å plassere ting og hvor du har lov til å plassere ting er et inngrep i friheten.

Jeg tror ikke de fleste er overvektige i Norge, men de fleste er vell ikke aktive heller. Så jeg er enig med deg når det kommer til at flertallet bør bytte ut energigivende drikker med "energiløse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke et inngrep i friheten til befolkningen/forbrukeren. Det er allerede mange regler forhandlere må forholde seg til, og jeg ser ikke hvorfor dette skal gå utover total inntjening,da det er snakk om å vri salget over på andre varer, ikke redusere totalen.

En hver eneste ny regulering er en ny ingripen i friheten. Det kan godt tenkes at dette går utover total inntjening da folk ikke ser den sukkerinnholdige brusen og da heller velger å bestille uten drikke. Men det er irrelevant da vi akkuratt nå diskuterer om dette er en inngripen i friheten.

Enten så er dette et inngrep i friheten eller så har vi ikke noe frihet, det siste alternativet stemmer ikke ergo dette ville vært enda et inngrep friheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hver eneste ny regulering er en ny ingripen i friheten. Det kan godt tenkes at dette går utover total inntjening da folk ikke ser den sukkerinnholdige brusen og da heller velger å bestille uten drikke. Men det er irrelevant da vi akkuratt nå diskuterer om dette er en inngripen i friheten.

Enten så er dette et inngrep i friheten eller så har vi ikke noe frihet, det siste alternativet stemmer ikke ergo dette ville vært enda et inngrep friheten.

Hvordan blir en slik regulering en inngrepen i individuell frihet?

Den sier jo ikke at "du, siden du er fatass, får ikke lov til å spise sjokolade eller drikke brus", den fjerner ingen varer fra butikken, den stiller ingen krav til at kundene må være innenfor en spesiell BMI eller helseklasse eller profesjon.Slik sett vil jeg hevde at individets frihet ikke vil innskrenkes av slike reguleringer. Men heller at butikkene må designe varelabyrintene sine slik at mindre energitett/mer vitamin- & antioksidantrik mat befinner seg nærmere kassen, i håp om at dette øker mengden impulskjøp av matvarer vi vet er langt sunnere/kvantum enn sjokolade og godis.

Butikkene vil muligens få enkelte endringer i drift, men butikker er ikke individer. Butikker må forholde seg til de føringer samfundet setter til de, på samme måte som at samfunnet mener at reklamering av tobakk ikke er OK, at reklamering om alkohol ikke er OK, at filmer med voksent innhold burde holde seg til sendetider hvor sannsynligheten for at småbarn ser på, er liten. Er det et inngrep i friheten til småbarn at de må vente til etter klokken 2100 for å se på gladvold?

Jeg synes den logikken din mot slutten der er særdeles udigg å se på, da den ser ut til å legge et feilaktig premiss til grunn og presentere den som det eneste alternativet til noe som ubestridig feil.Da blir valget mellom feil, og feil. Noe som strengt tatt ikke er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedriftseier: Jeg vil plassere sukkerholdig brus i skap som syns ved inngangen.

Moder Stat: Nei, det får du ikke lov til, det skal stå gjemt.

Bedriftseier: Men det er jo min eiendom, jeg burde få lov til å plassere vanlige varer der jeg vil.

Moder Stat: Nei.

Det at vi hadde fjernet retten til bedriftseier å plassere sukkerholdig brus hvor h*n vil i butikken er like mye innskrenkning av friheten om vi hadde gjort det kun for en enkelt handel eller alle.

Jeg syntes det blir feil å sammenlikne sukkerbrus med alkohol og tobakk.

Er tidligere diskutert i tråden at dette er farligere produkter. Selv om sukkerbrus og etanolholdig drikke er begge drikkevarer så kan de behandles reguleres på sammemåte.

Det er like tullete som at det blir som å si at; selv om edikksyre og hydrogencyanid er begge syrer så kan vi regulere edikksyre på samme måte som HCN.

Redigering: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedriftseier: Jeg vil plassere sukkerholdig brus i skap som syns ved inngangen.

Moder Stat: Nei, det får du ikke lov til, det skal stå gjemt.

Bedriftseier: Men det er jo min eiendom, jeg burde få lov til å plassere vanlige varer der jeg vil.

Moder Stat: Nei.

Det at vi hadde fjernet retten til bedriftseier å plassere sukkerholdig brus hvor h*n vil i butikken er like mye innskrenkning av friheten om vi hadde gjort det kun for en enkelt handel eller alle.

Ja, og ikke minst hadde det vært et inngrep i friheten til Coca Cola og andre selskaper, som ikke hadde fått muligheten til å betale seg til den beste hylleplassen lenger.

Come on...

Jeg syntes det blir feil å sammenlikne sukkerbrus med alkohol og tobakk.

Er tidligere diskutert i tråden at dette er farligere produkter. Selv om sukkerbrus og etanolholdig drikke er begge drikkevarer så kan de behandles reguleres på sammemåte.

Det er like tullete som at det blir som å si at; selv om edikksyre og hydrogencyanid er begge syrer så kan vi regulere edikksyre på samme måte som HCN.

Du har tidligere i tråden slått fast at dette er farligere produkter. Det at du per definisjon har rett spiller ingen rolle, da de uansett ville reguleres på ulikt grunnlag. Tobakk belegges med avgifter og gjemmes fra hyllene for å gjøre det mindre tilgjengelig for enkeltindivider, nettopp fordi det er skadelig. Det samme ville ikke skjedd med "usunn mat".

1. Det har vel aldri vært foreslått å gjemme noe vekk. Mener du at det som ikke står ved kassen er bortgjemt?

2. Det er heller ikke snakk om å regulere når disse matvarene skal kunne selges, altså er tilgjengeligheten akkurat den samme.

Eksempelet ditt er helt på trynet og langt utenfor det vi diskuterer. Vi diskuterer ikke om sukker og alkohol er like skadelig eller ikke. Alkohol er det du som har bragt inn i diskusjonen, det var ikke et tema i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fascinerende hvor mye bry folk tar seg til, hvor mye energi man bruker, hvor mye penger man bruker, hvor mange fucking direktiver og regler man skal sette for å sleppe at folk må ta ansvar for egen helse. Hølihuet.no

Her er det vel heller snakk om tiltak som gjør det lettere for folk flest å nettopp lettere ta ansvar for egen helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "populasjonsrettede tiltak" som man diskuterer her er per definisjon akkurat det.

De er jo ikke det...

For folk flest? Eller folk som ikke har selvdisiplin? Hvor stor andel av befolkningen trur du egentlig dette gjelder? Genuint spørsmål.

Hva er ditt inntrykk av gjennomsnittsbefolkningens kunnskaper om kosthold og helse?

Det at du i det hele tatt trekker frem selvdisiplin som en faktor i denne debatten sier egentlig sitt. Selvdisiplin kan være en faktor for et enkeltindivid som har blitt overvektig. Men en økende nasjonal forekomst av overvekt og fedme verken forklares eller løses med å fokusere på selvdisiplin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk flest? Eller folk som ikke har selvdisiplin? Hvor stor andel av befolkningen trur du egentlig dette gjelder? Genuint spørsmål.

Alle medlemmene i samfunnet tjener på at gjennomsnittspersonen blir sunnere.At både personer med og uten selvdisiplin faller inn under denne fellesbetegnelsen er da ganske åpenbart?

Det handler om å legge opp til at det blir lettere/enklere å ta valg som er mer positive enn alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken ende ville du begynt i? Hvis du skulle gi et råd til hele befolkningen.

Folk vet at brus, sjokolade osv er energibomber. Det trenger de ikke å læres. Det er bare å kutte det ut. Det skal ikke myndighetene trenge å si en gang. Det har vært opplyst hvertfall de siste 10 årene godt! Så det burde nesten ikke være en priororiteringssak en gang. Jeg ville begynt med kosholdet, bruk tid på dette og ikke bagateller som man bare KAN slutte med på en uke!

Og man kan si hva man vil, gjøre hva man vil, men vil de det ikke selv så går det ikke uansett.

Noe må man ofre for å oppnå noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo ikke det...

Err... det snakkes om tiltak for at folk skal slutte å tenke sjøl. Slutte å ha samme frihet som vi har per d.d. Hvordan er det IKKE en generaliserende løsning på problemer som folk kan løse selv?

Folk er feite for at dem spiser møkk og ikke rører på seg. Prat om psykologi og pjatt er noe forbanna tull. Det dekker kanskje en brøkdel av de med sykelig overvekt, men problemet til folk flest er at dem ikke interesserer seg for ernæring eller trening. Sånn er den saken. Jeg bor selv i ei blokk med ei jeg ser spise Grandiosa annenhver dag. Hun rører aldri på seg og spiser bare skit. Jeg ser bokstavelig talt at hun eser ut dag etter dag. Det faktumet at folk fortsetter å pakke inn "fedme-debatten" ved å bruke statistikk som omhandler slike folk er helt fucking latterlig. Hun er lat og uinteressert. Ergo. hu blir feit. Synd trist leit. Hvorfor i gudsnavn skal man forandre politikk på nasjonalt kosthold for vi har en del tusen idioter her i landet? Skal vi også forandre grunnloven, vurdere hvor habil en velger er før valget siden vi har 20-30 % velgere som stemmer FRP?

Greit noen er uenig. Men folk må ta ansvar for egen helse i min mening. Og det at man prøver å pakke dette inn, samt lage nye nasjonale retningslinjer er bare helt idiotisk. Jeg lurer ærlig talt på hvilket tidspunkt folk må ta ansvaret sjøl.

Et eksempel kan være han pitbull-pluggen som diskuterte med K.J. Han klaget over nøkkelhullmerkingen. Hvem oppegående menneske som har satt seg inn i hva merkingen står for kan overhode klage på den, med mindre problemet ligger ved at industrien setter agendaen? Den er grei og enkel. Det faktum at en frossen pizza har samme merket som knekkebrød bør fortsatt være rimelig logisk. Problemet er også her at folk er uinteresserte og late. Istedet for å gjøre jobben selv skal man klage på gud og hvermann til samvittigheten blir god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Err... det snakkes om tiltak for at folk skal slutte å tenke sjøl. Slutte å ha samme frihet som vi har per d.d. Hvordan er det IKKE en generaliserende løsning på problemer som folk kan løse selv?

I all verden, har du lest samme diskusjon som meg?

1. Prisregulering for å påvirke matvarevalgene til folk, ikke styre dem.

2. Strategisk plassering av matvarer i butikkene, for å påvirke, ikke styre.

Hvordan er dette tiltak for at folk skal slutte å tenke selv? Hvordan påvirker dette friheten til folk?

Folk er feite for at dem spiser møkk og ikke rører på seg. Prat om psykologi og pjatt er noe forbanna tull.

Ja, for de fleste enkeltindivider vil dette stemme bra, med enkelte unntak. Men det er ingen i denne tråden som har hevdet at de aktuelle tiltakene skal fikse problemer på individnivå. En overvektig person blir ikke tynn av så generelle tiltak, men det vil helt klart være positivt på samfunnsnivå og i forebygging av tilsvarende problematikk i fremtiden.

Hvorfor i gudsnavn skal man forandre politikk på nasjonalt kosthold for vi har en del tusen idioter her i landet? Skal vi også forandre grunnloven, vurdere hvor habil en velger er før valget siden vi har 20-30 % velgere som stemmer FRP?

Det bør gjøres tiltak nasjonalt fordi dette faktisk er et nasjonalt problem. Helseøkonomisk er det faktisk et ganske så enormt problem (pun not intended).

Folk er feite for at dem spiser møkk og ikke rører på seg. Prat om psykologi og pjatt er noe forbanna tull.

Ja, for de fleste enkeltindivider vil dette stemme bra, med enkelte unntak. Men det er ingen i denne tråden som har hevdet at de aktuelle tiltakene skal fikse problemer på individnivå. En overvektig person blir ikke tynn av så generelle tiltak, men det vil helt klart være positivt på samfunnsnivå og i forebygging av tilsvarende problematikk i fremtiden.

Greit noen er uenig. Men folk må ta ansvar for egen helse i min mening. Og det at man prøver å pakke dette inn, samt lage nye nasjonale retningslinjer er bare helt idiotisk. Jeg lurer ærlig talt på hvilket tidspunkt folk må ta ansvaret sjøl.

Selvfølgelig må folk ta ansvar for egen helse, men at du fortsetter å messe om dette sier bare at du ikke har skjønt hva som er den egentlige debatten her. Vi snakker om forebyggende helsearbeid, ikke løsning av enkeltindividenes helseproblemer. Hvem har snakket om nye nasjonale retningslinjer?

Du ser på problemstillingen individ for individ. Med fare for å gjenta meg selv enda en gang, disse tiltakene er ikke en kur for de som er feite, det vil være et ledd i forebyggingen av fremtidige helseproblemer og økte utgifter og sykdomsbelastning i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...