Gå til innhold

Statens råd for ernæring - hvilke råd ville du gitt?


Anbefalte innlegg

# Kutte ut hele nøkkelhullsordningen! Grandis er ikke sunt, og veldig mange har ikke fått med seg at det er den minst usunne matvaren innenfor en varegruppe som bærer nøkkelhullet, og at dette nøvendigvis ikke innebærer at det er en sunn vare.

Hvordan kan det være et problem? Da er jo problemet at folk ikke setter seg inn i ting og tar ansvar. Du må jo være fette idiot hvis du i utgangspunktet holder en frossenpizza og trur det er sunt siden den har et nøkkelhullmerke.

Folk får heller lese seg opp selv, forstå hvordan systemet fungerer eller spørre om hjelp. Helt absurd å kvitte seg med et helt greit system for at folk ikke kan ta ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøkkelhullsmerkingen har hvertfall vært en gedigen suksess. Folk velger i stor grad nøkkelhullsmerkede produkter foran alternativene, så det er liten tvil om at merking av matvarer er et effektivt virkemiddel. En annen merkeordning kunne nok vært mer gunstig helsemessig, men det forutsetter at man i større grad blir enige om hva som er sunn mat og hva som evt skal merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vegard her.

Kirstij: De som ikke vet at nøkkelhullsmerkinga kun er en litt sunnere variant av en matvaregruppe og ikke nødvendigvis sunt, har veldig liten kunnskap om kosthold. Hvis man fjerner nøkkelhullsmerkinga helt, hvordan kan de DA vita hva som er "sunt"?

Men enig i at det er litt teit, de kunne jo gjerne ha merka med "ekstra sunt" eller noe på alle produkter som faktisk ER sunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæring of kosthold faget burde erstatte gym i den videregående skolen. Ungdomskoleelever eller lavere bryr seg sjelden om det de lærer i den alderen. Vi vet at kropp er 20% trening og 80% kosthold. Gym i skolen er stort sett et bortkastet fag uansett, nytter ikke å bevege seg kun engang i uka. Akkuratt som at du ikke blir feit av å spise masse fastfood og godis kun en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ernæring of kosthold faget burde erstatte gym i den videregående skolen. Ungdomskoleelever eller lavere bryr seg sjelden om det de lærer i den alderen. Vi vet at kropp er 20% trening og 80% kosthold. Gym i skolen er stort sett et bortkastet fag uansett, nytter ikke å bevege seg kun engang i uka. Akkuratt som at du ikke blir feit av å spise masse fastfood og godis kun en gang i uka.

INGEN FJERNING AV GYM!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært typisk av den norske stat å lagt til avgift på ting som er betegnet som usunt, men dette er langt i fra løsningen på helseproblemer!! Mer aktivitet i skole og bedre INITIATIV TIL AKTIVITET OG GOD KOST HOS FORELDRE er noe av det viktigste man kan gjøre! Tross alt er mennesker selv ansvarlig for valgene man tar. Et annet bidrag ville jo selvfølgelig å gjøre økologisk og skikkelig mat billigere da det er dette som er den ekte og næringsrike maten man oppnår god helse gjennom! Er grusomt å se hvordan man i dag blir tvunget til å nedprioritere det som strengt talt er det viktigste for oss mennesker mens vi lever, nemlig mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross alt er mennesker selv ansvarlig for valgene man tar.

Men ved å legge til rette for at det skal være enklere å gjøre gode valg så vil flere gjøre nettopp det!

Et annet bidrag ville jo selvfølgelig å gjøre økologisk og skikkelig mat billigere da det er dette som er den ekte og næringsrike maten man oppnår god helse gjennom!

Det er svært få holdepunkter for å hevde at økologisk mat gir bedre helse enn annen mat.

Er grusomt å se hvordan man i dag blir tvunget til å nedprioritere det som strengt talt er det viktigste for oss mennesker mens vi lever, nemlig mat!

Tvunget til å nedprioritere? Vi er et av de landene i verden som bruker MINST av pengene våre på mat. Likevel syter og klager vi over at maten er for dyr. Og er den ikke for dyr, så er problemet at det er dyrere å spise sunt. Og om noen vil øke prisen på usunn mat og senke prisen på sunn mat så er jammen meg det også et problem. Tror nesten vi bare liker å klage uansett jeg... (siste delen av svaret var ikke til deg direkte :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvunget til å nedprioritere? Vi er et av de landene i verden som bruker MINST av pengene våre på mat. Likevel syter og klager vi over at maten er for dyr. Og er den ikke for dyr, så er problemet at det er dyrere å spise sunt. Og om noen vil øke prisen på usunn mat og senke prisen på sunn mat så er jammen meg det også et problem. Tror nesten vi bare liker å klage uansett jeg... (siste delen av svaret var ikke til deg direkte :) )

Det er typisk norsk å klage uten å gjøre noe med problemet.

Kan bare ta et eksempel, istedenfor å klage på prisene og dårlig grønt, dyrker jeg ca halvparten av det jeg spiser i grønnsaker selv. Koster ca 1 kr kg for spirer ( det tilsvarer 15 liter ca ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvunget til å nedprioritere? Vi er et av de landene i verden som bruker MINST av pengene våre på mat. Likevel syter og klager vi over at maten er for dyr. Og er den ikke for dyr, så er problemet at det er dyrere å spise sunt. Og om noen vil øke prisen på usunn mat og senke prisen på sunn mat så er jammen meg det også et problem. Tror nesten vi bare liker å klage uansett jeg... (siste delen av svaret var ikke til deg direkte :) )

De aller fleste klager på matpolitikken i Norge har ingenting med pris å gjøre, men alt å gjøre med utvalg av varer og proteksjonisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...