Gå til innhold

Lavkarbo til små barn


FrkHoel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Like interessant som om hun postulerte at hun ikke ville servere barna grønnsaker med rød farge på.

Dama er ikke glup nok til å lage sunn og fullverdig kost til ungene sine uansett... Om ikke hun fikk en hangup på lav fettprosent og lavkarbo, så hadde hun sikkert spist lunsjen med unga på McDonalds tre dager i uka...

Beklager min fordomsfulle holding.

Jeg er i det minste ærlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at folk er skeptisk til lavkarbo og barn i kontekst av at lavkarbo er en slankekur og ekstremdiett. Jeg ser imidlertid ingen bekymringer med å la barna spise et kosthold basert på kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, frukt, grønnsaker, bær og nøtter.

Om kostholdet blir for ensidig og strengt kan det gi en negativ påvirkning på barnets holdning til mat, men det betyr ikke at man ikke kan basere kostholdet på matvarene jeg nevner over. Det er vel ingenting som tilsier at lavkarbo må være ensbetydende med nullkarbo eller ensidig kosthold. Både frukt, grønt, ris og poteter kan fint inngå i et moderat lavkarbokosthold.

Skrev en sak om det rundt juletider i fjor, da dette var oppe i media:

Kan barn spise lavkarbo? | Frisk og Funksjonell

Den saken som er linket til i åpningsinnlegget er jo vinklet på en måte for å skape oppmerksomhet. Caroline Berg-Eriksen sier aldri at "barna mine skal gå på lavkarbo", det er journalisten som spør "du vil gjerne at barna dine skal gå på lavkarbo", hvorpå hun svarer mhm. Jeg regner faktisk med at hun ville formulert det annerledes. Dette med å "gå på" lavkarbo fremstiller kostholdet i et negativt lys, og på denne måten forbindes det med en kur eller diett.

Om ikke fotballfrue har peiling på kosthold, så er hvertfall mannen hennes godt i gang med ernæringsstudiet og har allerede tilegnet seg en god del kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før dette kommer helt ut av styr:

Jeg regner med at de fleste av dere er såpass oppegående at det ikke kommer som noen overraskelse på dere at media liker å blåse opp ting. Jeg har sendt et titalls mail til forfatter av artikkelen, pga måten vedkommende legger det frem på.

Planen er å gi et eventuelt barn et karbohydratredusert kosthold, noe som fort kommer inn under definisjonen moderat lavkarbo. Med det mener vi minst mulig brus, juice, lyst brød, syltetøy eller andre sukkerholdige pålegg, pasta, ris etc. Frukt og grønnsaker vil så klart være en naturlig del av kostholdet.

Vi har ingen planer om å sette et eventuelt barn på en superstreng diett, slik som denne artikkelen kanskje får det til å virke som. Det er kun snakk om en litt annerledes tallerkenmodell, og absolutt ikke noe forbud mot karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dama blir kritisert for alt hun gjør, føler jeg, mange fordommer ute og går. Kunne ikke noe sted lese at hun ville nekte barna sine sunne produkter som frukt, grov ris/pasta osv., og lavkarbo er jo ikke nødvendigvis det samme som null karbo. Hun sier jo til og med at barna selvfølgelig vil kunne få godteri fra tid til annen. Personlig er jeg ingen fan av lavkarbo, men måten artikkelen (og spesielt tittelen) framstiller det på blir litt feil, og det er ingen tvil om at norske barn får i seg for mye dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da være mulig å skille mellom lavkarbo og "rett"karbo om man kan kalle det det.

Jeg er helt for å begrense barnas inntak av loff, sukker og "junk", men ikke at det skal bli så hysterisk anti-karb at barna ikke får poteter, ris og grovbrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den saken som er linket til i åpningsinnlegget er jo vinklet på en måte for å skape oppmerksomhet. Caroline Berg-Eriksen sier aldri at "barna mine skal gå på lavkarbo", det er journalisten som spør "du vil gjerne at barna dine skal gå på lavkarbo", hvorpå hun svarer mhm. Jeg regner faktisk med at hun ville formulert det annerledes. Dette med å "gå på" lavkarbo fremstiller kostholdet i et negativt lys, og på denne måten forbindes det med en kur eller diett.

Dette trengte å bli gjentatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dama blir kritisert for alt hun gjør, føler jeg, mange fordommer ute og går. Kunne ikke noe sted lese at hun ville nekte barna sine sunne produkter som frukt, grov ris/pasta osv., og lavkarbo er jo ikke nødvendigvis det samme som null karbo. Hun sier jo til og med at barna selvfølgelig vil kunne få godteri fra tid til annen. Personlig er jeg ingen fan av lavkarbo, men måten artikkelen (og spesielt tittelen) framstiller det på blir litt feil, og det er ingen tvil om at norske barn får i seg for mye dritt.

Media elsker å fremstille ting dramatisk, og overdrivelse og omformuleringer er helt vanlig for at en artikkel skal generer nok klikk. Caroline har aldri brukt ordet "diett", eller sagt at "våre barn skal gå på lavkarbo". Planen er å gi de et karbohydratredusert kosthold, hvor ingenting er forbudt. Det er kun snakk om en litt annerledes tallerkenmodell. F,eks en tynn grovskive, med godt med smør, og pålegg av typen makrell, ost, egg, tomat, majones, laks. Mindre porsjoner av pasta/ris/potet, og mer naturlig fett, spesielt i kombinasjon med grønnsakspureer/blandinger/salater. Frukt er også selvfølgelig en del av et sånt kosthol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte først henne som en blond bimbo rosablogger, men hun er ikke så verst egentlig syns jeg likevel. Syns hun svarer godt for seg, men leser aldri innleggene hennes om klær etc da... Dessuten syns jeg hun ser fresh ut., og jeg spiser lavkarbo selv og har brukt samme kostholdsveileder som Odd og Godset (Kenn Hallstensen),. og syns han er fornuftig. Regner med Lars-Kristian også får oppfølging der, siden begge de to klubbene spiser lavkarbo., i alle fall mindre karbo. :)

Nå skal ikke jeg ha unger, men skulle jeg hatt så skulle de nok fått spise som meg. Sunn næringsrik mat uten for mye sukker og hvetemel, grønt og naturlig mat.. Ser ikke at det skal være så mye verre enn loff med nugatti på eller grandis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg ha unger, men skulle jeg hatt så skulle de nok fått spise som meg. Sunn næringsrik mat uten for mye sukker og hvetemel, grønt og naturlig mat.. Ser ikke at det skal være så mye verre enn loff med nugatti på eller grandis :)

Det er rart at folk hyler opp om at det er så farlig å gi barn et karbohydratkontrollert kosthold, der man lager ren, uprosessert mat, har mye grønnsaker, etc., men ikke reagerer på nugattien, grandisen, grillpølser og posepotetmos....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimmick diett for barn er en svært dårlig ide. Alt med måte er viktigere å lære barn enn å nekte dem ett helt næringsemne.

Helse- eller næringsmessig er det ingenting i veien for at barn spiser et karbohydratredusert kosthold om man sammenligner med dagens standardkost. Men det at man kaller det gimmickdiett og snakker om å nekte seg et næringsemne er vel et tegn på at man ikke helt har satt seg inn i hva man snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingenting i veien for at barn kan spise lavkarbo på ett vis. Først så må man da etablere hva lavkarbo er, og det er ett karboredusert kosthold hvor man fjerner mye hel og halvfabrikata og fokuserer mer på sunnere og mer næringsrik mat. Lavkarbo er absolutt ikke ensbetydende med masse fett og ingen karbohydrater.

Paradoksalt nok vekker det mer oppstyr om en mamma eller pappa sender med sitt barn omelett i matpakka enn når en annen mamma eller pappa sender med barnet sitt kneipbrød med nugatti i barnehagen. Dette er kalde, harde fakta, satt litt på spissen, da det ikke behøver å være enten egg og grønnsaker eller loff med nugatti. Det finnes måter å møtes på halvveien.

Fakta er at også barns kosthold ila en dag er ett tragisk kapittel. Her har vi små håpefulle som i 90% av tilfellene spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds og varmmat med fiskepinner til i det siste måltidet. Dette er ikke sunn og variert kost og det strider faktisk mot rammeplanene i barnehagene og skolene.

Når man snakker om å gi barn sunn og variert kost handler det om å gi dem grønnsaker, bær, frukt, nøtter, belgfrukter, poteter (potet er en grønnsak forresten), ris etc, samt fisk og kjøtt som faktisk er fisk og kjøtt, og å la barna sette pris på varierte smaker og forskjellige måter å tilberede mat på. Det handler om å ta bort hel og halvfabrikataene, som strengt tatt ikke er mat i det hele tatt (definisjon på mat: Noe som er laget av det som kommer fra moder jord eller har hatt en mor) da den bestanddelen av maten som faktisk er mat er for liten. Fiskekaker fra butikken er f.eks 5% fisk og resten fyllmasse. Lag egne fiskekaker som ett alternativ til dette. Da får maten din en bedre næringsverdi. Det er ikke snakk om at barna aldri skal spise en brødskive, frukt eller få seg en godteribit en gang iblant. Når det er sagt så ser jeg heller ikke hvorfor man SKAL introdusere barn for brus, saft, jus og godteri før barnet er gammel nok til å bestemme dette selv.

Dette med barn og spise lavkarbo tas litt ut av proposjoner. Hvorfor må vi kalle det noe annet enn en livsstil? Hadde jeg hatt barn ville det ikke vært spesielt mye brød, brunost og prim å oppdrive. Ville det gjort meg til en dårligere mor enn de som har dette i kjøleskapet, rett og slett fordi jeg ville valgt å gi barnet hjemmelaga knekkebrød, egg i varianter, salater etc?

Det som gjør meg trist er at når man begynner i en jobb, og drar frem salatene, cottage cheesen sin etc, så vil de voksne syns dette er en merkelig lunsj, men samtidig ville de ikke hevet ett øyebryn om man satt å spiste en god morgen youghurt (den har MASSE sukker i seg for så lite mat), rislunsj eller baguette med kylling i karrisaus. Dette er holdninger som overføres til barna, og som de igjen tar med seg videre i oppveksten før de blir gamle nok til å bestemme selv hvilken mat de syns er bra for dem.

Det som det til syvende og sist handler om er at det er ikke lavkarbo, høykarbo, eller smartkarbo. Det er snakk om en sunnere livsstil hvor de voksne tar sunne og mer bevisste valg på vegne av barna. De skal ikke på diett med mindre det er snakk om barn med helse og/eller adferdsproblemer (adferdsproblemer løser seg ganske ofte av rett mat, tygg litt på den om hvor enkelt det faktisk er å få mer harmoniske barn), men hvem har sagt at ett redusert karbokosthold er diett? Stikkordet er livsstil som gir rom for det meste - bare ikke fiskepinner fra findus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...