Gå til innhold

Lavkarbo til små barn


FrkHoel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For ca. ett år siden endret jeg kostholdet til et "steinalderkosthold" grunnet sykdom.

Les mer om dette her hvis noen ønsker: Lavkarboklubben - Frisk med lavkarbo

Konsekvensen av dette var at kona min også begynte med det samme kostholdet og fikk merkbart bedre helse. På denne tiden hadde datteren vår akkurat begynt å få grøt i tillegg til morsmelk, hun hadde spist det i et par mnd. For oss ble det veldig rart å skulle lage egen mat til henne, og en egen mat til oss. Vi bestemte oss for at hun skulle slutte med tradisjonell barnemat som grøt, fruktmoser etc. og heller gi henne fettrik mat. Hun skulle spise det samme som oss.

Til frokost får hun bær, valnøtter, mandler, kokosolje, UDO's oljeblanding og rå eggeplommer blandet som en smoothie. Denne spiste hun greit fra hun var veldig liten siden den er flytende. I tillegg får hun 1 bs havfruenes tran og 250 mg c-vitamin og 10-20 mikrogram d-vitamin fra sept-april/mai. I barnehagen får hun omelett to gagner i uken (som jeg lager) og brød to ganger i uken, den siste dagen lager de middag. I tillegg får hun noe frukt. . Til middag får hun kjøtt eller fisk (annenhver dag) med grønnsaker som er kokt, stekt, puré eller bakt i ovnen. Gjerne med en pesto eller annen fettrik saus eller olje. Bruker ofte en del kraft kokt på bein (fisk og kjøtt) og kokosfett I I tillegg får hun 1 bs Aman Prana Happy Perilla Special (vegetabilsk olje) som tilskudd. Før hun klarte å tygge moste vi det bare med stavmikser el.

Det vi merker er at hun sover veldig godt (fra 19:00-08:00, vi må vekke henne om morgenen), er sjelden/aldri sutrete/grinete når vi kommer hjem fra barnehagen og har nesten ikke vært syk (noe da hun begynte i barnehagen).

Vi har fått noen reaksjoner på dette, de fleste fra noen i familien til kona mi. De syns vi er rare som ikke lar henne spise kake, brus og godteri, og at vi ikke serverte dette på 1 års dagen hennes, noen har til og med prøvd å lure i henne dette, når vi ikke ser henne (!). Istedenfor godteri får hun bær, banan og avocado mos eller oliven til kos, eller noe hun liker veldig godt. Vi gir henne kun vann. Hun har aldri fått smake verken brus eller godteri, hun vet jo ikke hva det er, så tror neppe hun savner det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på kake i bursdag er ikke så ille, jeg ser daglig folk som gjør værre valg for barna sine, både med tanke på kosthold, og livet ellers.

Det er forøvrig greit å unngå enkelte matvarer, bare man påberoper seg allergi eller intoleranse, reell eller fiktiv, men ellers er det feil å la bana spise grønnsaker, frukt, egg, kjøtt og fisk;)

Min favoritt"allergi" er forøvrig: grønnsaksallergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg fikk ungene til å spise som jeg ville ;) Det er ikke barebare å si at sånn&sånn skal det være i praksis altså..... Og da snakker jeg ikke om nugatti og brus, men kanskje å få dem til å spise fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt..... Unger er ulike mhp mot til å smake, interesse for mat osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal aldri si aldri, når det kommer til barn. Har måtte svelge mange kameler etter jeg fikk det selv. Så også tanken på BARE sunn mat, laget fra bunnen av, minimalt med godsaker, aldri TV som barnevakt osv osv... Ja,ja. den tid den sorg..

Men altså, for meg er det ikke lavkarbo at barna får grovt brød, frukt poteter, men ikke nugatti, loff og brus/saft...Det er jo normalt kosthold..Hadde forstått det bedre om frk. fotballfrue sa rett ut at barna skal spise ren mat med misnt mulig raffinert sukker....At man holder inntak av brus, sjokolade ol til det minmale, er vel også normalt. Skulle vel gjerne latt dette være ukjent for barna min til de flyttet hjemmefra også jeg, eller at det ikke hadde eksistert i det hele tatt, ikke vært oppfunnet altså....MEn er desverre alt for glad i slike ting selv, så vi nøyer oss med og innta det så sjeldent som mulig...I stedet for og foby det helt

Men jeg føler jeg har lyktes når barna lar være og spise fredags- eller lørdagsgodtet sitt ford de er mett etter middagen..Eller når de ikke vil spise kake på bursdag/kaffebesøk, fordi de har det så gøy i leken....ELler at de i godteposen på juletrefesten/bursdagn, på besøk, bare finner ting de IKKE liker,- og likevel er kjempeglad for at de har FÅTT det, uten mas om at de også vil ha noe godteri som de liker....DA føler jeg at jeg har gjort noe riktig som mamma alikvel..Jeg har iallfall ikke ødelagt deres sult/metthetsfølelse, eller gitt de et unaturlig sug etter og behov for godterier, brus og annet "søppel":..Og da får det bare være at vi har "fin pasta" i lasagnene 80% av gangene og likedann kun hvetemel i pizzabunen de fleste gang vi lager det, og at poteter er den mest spiste grønnsaken og at yoghurt er daglig kost.... Det er like ofte de vil ha kavier eller makrell i tomat på brødskiva, som nugatti iallefall. Selv om vi alltid har alt dette tilgjengelig..Slå den! ;)

Også får frk. fotballfrue kalle barnas kosthold lavkarbo og skape litt ekstra blest om seg selv...Istedet for og si at hun vil gi de mest mulig REN mat..Som ikke ville vært like kontroversielt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man mener forskjellige ting med begrepet lavkarbo er selve essensen i hele kostholdsdebatten, og det er derfor den også har blitt så opphetet.

Folk bestemmer seg for om de er positive eller negative til lavkarbo, og velger hva de legger i begrepet ut ifra dette. Så legger de sin tolkning av begrepet i munnen på andre, og skryter av eller kritiserer deres uttalelser med bakgrunn i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere i det hele tatt vært innom bloggen til fotballfrue?

Hun sa ikke at hun skulle gi barna lavkarbo hun svarte mhm når reporteren spurte! Jeg er ikke for å gi barn lavkarbo, men det betyr ikke at jeg mener at du burde proppe unga fulle i nugatti. Jeg kjenner noen som går på steinalderdietten, og for dem burde det kanskje vært lurt å gi barna samme mat. For der går det i pølse i brød og grandis til barna, mens de voksne spiser etter steinalderkostholdet. Og det er kanskje sånn det blir med en familie i tidsknipa?

Jeg tror at Caroline kommer til å gjøre en super jobb den dagen hun blir mor! Hun kommer vertfall ikke til å proppe barna i smør og nekte dem å ta seg en bolle i ny og ne!

For dere som ikke har lest det bør dere lese dette innlegget Barn og Kosthold

Sorry for litt rotete innlegg, håper dere fatter hva jeg mener :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg velger å ta en liten Kari Jaquesson og si at "det skader ikke barna om de går litt sulten av og til". Vil de ikke spise det som blir satt på bordet så får de la være. Hvorfor lager foreldre ekstra mat til barna som ikke vil ha maten som blir satt fram egentlig? Jeg har ikke barn selv så det er kanskje enkelt i min verden, men slik jeg kjenner meg selv ville jeg neppe laget noe som strider mot alle mine prinsipper bare fordi de ikke ville hatt den maten jeg i utgangspunktet lager. Å begynne å gjøre dette må jo være å skyte seg selv i leggen på lang sikt?

Jeg har jobbet med barn både i skole og barnehage, og en ting som alltid utmerker seg er barnas evne til å interessere seg for ting bare de er interessante nok. Ingen liker vasne og ihjelkokte grønnsaker, så man kan på en måte ikke forvente at barna heller syns det er like interessant. En brødskive med "kapteinsabeltannfjes" av grønnsaker smaker VELDIG mye bedre enn den samme brødskiva uten kapteinsabeltannfjes med grønnsaker.

Barn smaker på mat om de er blitt vante med å smake på mat. Har man 20 unger så klarer man straks å luke ut hvilke hjem som har hvilke vaner. En annen ting er at barna er mye mer interessert i å spise mat de selv har fått vært med å lage.

Å bare lage sunn mat er helt sikkert å ta over seg for mye. Det er helt iorden å ty til grandiosa og tomatsuppe fra pose nå og da. Problemet i de fleste hjem er at "nå og da" er 5 ganger i uka og at man må belønne seg med noe ekstra usunt etter den dagen hvor man var skikkelig flinke og hadde torsk og brokkoli til middag.

Hensikten med å "forkjempe ett litt sunnere kosthold" for barn er ikke å gi vanlige foreldre grusedårlig samvittighet fordi de har en nugattiboks i skapet eller bruker litt hvetemel i maten til barna. Hensikten er heller å forebygge og bevisstgjøre foreldre på hva som er sunt og hva som ikke er sunt og hvordan man kan sette sammen ett kosthold man best mulig kan leve med både for foreldre og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ta en liten Kari Jaquesson og si at "det skader ikke barna om de går litt sulten av og til". Vil de ikke spise det som blir satt på bordet så får de la være. Hvorfor lager foreldre ekstra mat til barna som ikke vil ha maten som blir satt fram egentlig?

Akkurat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...