Gå til innhold

Tråden for funfacts og randomness


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Hey hey! Ble inspirert av Gamlebyen i et innlegg han skrev på tråden ´´Fitness´´ om historien til selve ordet fit, og jeg kom på hvor mange utrolig morsomme og interessante funfacts det finnes, hvor høyt jeg elsker dem og at det burde finnes en tråd på alle forum dedikert til disse. Så... HER ER DEN! :D

Jeg kan begynne. Visste du:

-at om du har med tyggis inn i Singapore eller tygger tyggis der kan du få en skikkelig bot?

- at å bite negler gir deg 10X bakteriemengde i munnen som å sleike dosetet?

- Hvis du fiser konstant i 6 år, 9 måneder og 23 dager ville du produsere nok gass til å eksplodere en atombombe.

- Høyrehendte mennesker lever i gjennomsnitt 9 år lengre enn venstrehendte.

Kan hende jeg kommer med fler etterhvert, men håper at noen vil bidra her! Både med seriøse ´´funfacts´´og de mer klassiske. :)

Kjør randomness!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hey hey! Ble inspirert av Gamlebyen i et innlegg han skrev på tråden ´´Fitness´´ om historien til selve ordet fit, og jeg kom på hvor mange utrolig morsomme og interessante funfacts det finnes, hvor høyt jeg elsker dem og at det burde finnes en tråd på alle forum dedikert til disse. Så... HER ER DEN! :D

Jeg kan begynne. Visste du:

Her for å ødelegge festen, jeg :p

-at om du har med tyggis inn i Singapore eller tygger tyggis der kan du få en skikkelig bot?

Sant :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Chewing_gum_ban_in_Singapore

- at å bite negler gir deg 10X bakteriemengde i munnen som å sleike dosetet?

Tja, jo.

"It is therefore reasonable to conclude that nails are much more likely to contain pathogens than toilet seats, provided that a reasonable amount of cleaning is performed: hands are washed normally, toilets are flushed and hygenised as normal practice."

http://skeptics.stackexchange.com/questions/3337/is-chewing-your-finger-nails-as-bad-as-licking-a-public-toilet-seat

- Hvis du fiser konstant i 6 år, 9 måneder og 23 dager ville du produsere nok gass til å eksplodere en atombombe.

If you farted consistently for 6 years and 9 months, enough gas is produced to create the energy of an atomic bomb.

FALSE: I received one of those endlessly-forwarded e-mails of dubious but "interesting facts" which said "if you fart continuously for 6 years and 9 months, you'll have enough gas to create the equivalent of an atomic bomb." Hee hee. Cute. (Thanks to Heather May Howard... being unable to easily calculate the veracity of this statement was one of the primary influences that inspired the creation of Frink.) But I didn't believe it and wanted to check it. The Hiroshima bomb had a

yield of 12.5 kilotons of TNT, which is a very small bomb by today's standards. How many horsepower would that be?

12.5 kilotons TNT / (6 years + 9 months) -> horsepower

329.26013859711395 continuously for 6y 9m

Can you produce a 329-horsepower blowtorch of a fart? I doubt it. That's the power produced by a Corvette engine running just at its melting point. A one-second fart with that much power could blow me 1000 feet straight up. To produce that kind of energy, how much food would you have to eat a day?

12.5 kilotons TNT / (6 years + 9 months) -> Calories/day

5066811.55086559

Ummm... can you eat over 5 million Calories a day? If you were a perfect fart factory, converting food energy into farts with 100% efficiency, and ate a normal 2000 Calories/day, how many years would it really take?

12.5 kilotons TNT / (2000 Calories/day) -> years

17100.488984171367

17,000 years is still a huge underestimate; I don't know how much of your energy actually goes into fart production. Oh well. To continue the calculations, let's guess your butthole has a diameter of 1 inch (no, you go measure it.) Let's also guess that the gas you actually produce in a fart is only 1/10 as combustible as pure natural gas. What would be the velocity of the gas coming out?

12.5 kilotons TNT / natural_gas / (6 years + 9 months) / (pi (.5in)^2) 10 -> mph

280.1590446203110

http://msgboard.snopes.com/message/ultimatebb.php?/ubb/get_topic/f/47/t/000375.html

- Høyrehendte mennesker lever i gjennomsnitt 9 år lengre enn venstrehendte.

False.

"Their mistake was that they only looked at the dead," Chris McManus explains.

The point is that left-handers are more common now than they used to be, so - at least at the time the research was published - left-handers were on average younger than right-handers.

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-23988352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å vite dersom man, som mann, mener at man ikke lukter svette..

Rundt en tredjedel av oss kan ikke egentlig lukte svette (det som stinker er at folk ikke vasker/skifter klær)

En annen tredjedel kan derimot lukte den mannlige svetten, eller mer spesifikt androstenon, men for dem lukter det urin. Sucks to be them.

Heeeeldigvis har man en siste tredjedel som har en variant av duftreseptoren OR7D4, som gjør at for dem lukter mannesvette vanilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her for å ødelegge festen, jeg :p

Sant :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Chewing_gum_ban_in_Singapore

Tja, jo.

"It is therefore reasonable to conclude that nails are much more likely to contain pathogens than toilet seats, provided that a reasonable amount of cleaning is performed: hands are washed normally, toilets are flushed and hygenised as normal practice."

http://skeptics.stackexchange.com/questions/3337/is-chewing-your-finger-nails-as-bad-as-licking-a-public-toilet-seat

If you farted consistently for 6 years and 9 months, enough gas is produced to create the energy of an atomic bomb.

FALSE: I received one of those endlessly-forwarded e-mails of dubious but "interesting facts" which said "if you fart continuously for 6 years and 9 months, you'll have enough gas to create the equivalent of an atomic bomb." Hee hee. Cute. (Thanks to Heather May Howard... being unable to easily calculate the veracity of this statement was one of the primary influences that inspired the creation of Frink.) But I didn't believe it and wanted to check it. The Hiroshima bomb had a

yield of 12.5 kilotons of TNT, which is a very small bomb by today's standards. How many horsepower would that be?

12.5 kilotons TNT / (6 years + 9 months) -> horsepower

329.26013859711395 continuously for 6y 9m

Can you produce a 329-horsepower blowtorch of a fart? I doubt it. That's the power produced by a Corvette engine running just at its melting point. A one-second fart with that much power could blow me 1000 feet straight up. To produce that kind of energy, how much food would you have to eat a day?

12.5 kilotons TNT / (6 years + 9 months) -> Calories/day

5066811.55086559

Ummm... can you eat over 5 million Calories a day? If you were a perfect fart factory, converting food energy into farts with 100% efficiency, and ate a normal 2000 Calories/day, how many years would it really take?

12.5 kilotons TNT / (2000 Calories/day) -> years

17100.488984171367

17,000 years is still a huge underestimate; I don't know how much of your energy actually goes into fart production. Oh well. To continue the calculations, let's guess your butthole has a diameter of 1 inch (no, you go measure it.) Let's also guess that the gas you actually produce in a fart is only 1/10 as combustible as pure natural gas. What would be the velocity of the gas coming out?

12.5 kilotons TNT / natural_gas / (6 years + 9 months) / (pi (.5in)^2) 10 -> mph

280.1590446203110

http://msgboard.snopes.com/message/ultimatebb.php?/ubb/get_topic/f/47/t/000375.html

False.

"Their mistake was that they only looked at the dead," Chris McManus explains.

The point is that left-handers are more common now than they used to be, so - at least at the time the research was published - left-handers were on average younger than right-handers.

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-23988352

Snakk om å virkelig gjøre en innsats for å være partypooper da!! Når det er sagt trakk jeg (såvidt) på smilebåndet. Og jeg var jo virkelig ikke heeelt på jordet! Hva med å komme med noen bedre funfacts selv da? Som er 120% realitet. Eventuelt kan du få jobben som motbeviser til alle kommende innlegg. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I michigan er det en lov at når man gifter seg tilhører håret til kvinnen mannen.

Det er like langt fra Oslo til hammerfest som fra Oslo til Athen

Man kan se kjønnet på en hest ved å telle tenner, en hoppe har 36 mens hannen har 40.

og man kan se kjønnet på en undurlat ved å se på fargen på nebbet - brun for jente og blå for gutt.

i 1830 ble ketchup solgt som medisin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å virkelig gjøre en innsats for å være partypooper da!! Når det er sagt trakk jeg (såvidt) på smilebåndet. Og jeg var jo virkelig ikke heeelt på jordet! Hva med å komme med noen bedre funfacts selv da? Som er 120% realitet. Eventuelt kan du få jobben som motbeviser til alle kommende innlegg. :p

Hahah, sorry, noen av dem virka bare veldig som urbane myter, så jeg måtte sjekke opp for å tilfredsstille nysgjerrigheten min ;)

Men ok, kan begynne med noen fun facts med rot i det amerikanske lovverket kanskje?

- In Missouri, it is illegal to drive with an uncaged bear (caged bears are ok).

- In New Jersey, it is illegal to wear a bulletproof vest while committing a murder.

- In Idaho, it is illegal for a man to give his sweetheart a box of candy weighing more than 50 lbs.

og:

- Bowhead whales may be the world’s oldest mammals and are the longest lived of all whales – possibly over 200 years.

- The heart of a blue whale is about the size of a VW Beetle car and weighs up to 1000 pounds.

- Some female sharks use sperm from multiple males to reproduce, making the pups half-siblings, even though they're born at the same time

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sykeste med lovverket i Amerika er at grunnen til at lovene er der er fordi de rare tingene som er forbudt har skjedd.

Eksempelvis;

Coins are not to be put in someones ear. (Hawaii)

Onearmed piano players must perform for free. (Iowa)

Idiots may not vote. (New mexico)

Og det går on and on.....

Liker tankegangen til den meksikanske rejeringen though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elsker randomness!

- Vet du hvorfor et dørslag (silen man ofte siler spagetti igjennom) heter nettopp det, selv om det har ikke har noe med hverken dører eller slag å gjøre? Det kommer av det tyske "durchschlag", som roughly betyr "noe man slår igjennom".

- Asia Carrera (alle gutter som sier de ikke vet hvem hun er, lyver) er medlem av MENSA.

- Botulinum (den sterkeste giften kjent for menneskeheten) har en dødelig dose på 1.3 - 2.1 nanogram pr. kg (ja, nanogram).

Pleier og være ganske god på random fun facts, men tanketoget har stoppet fullstendig akkurat nå, så returnerer når jeg kommer på mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sykeste med lovverket i Amerika er at grunnen til at lovene er der er fordi de rare tingene som er forbudt har skjedd.

Eksempelvis;

Coins are not to be put in someones ear. (Hawaii)

Onearmed piano players must perform for free. (Iowa)

Idiots may not vote. (New mexico)

Og det går on and on.....

Liker tankegangen til den meksikanske rejeringen though.

Du glemte at blinde i noen delstater kan skyte... and so on.

Tja, funfact: Banan er ikke en frukt, men et bær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...