Gå til innhold

Jenter, hvor mye tar dere i markløft? (vanlig treningsvekt)


Sara Victoria

Anbefalte innlegg

Vanlig treningsvekt ligger nå på 80 kg på både klassisk og strakmark. Ligger her på ca 3 x 8. Treningshansker revolusjonerte markløftene mine. Uten hansker klarer jeg ikke samme vekt/antall reps. Bruker mixed grep. :)

Hvis du bruker mixed grip på strak marken også så er ikke det å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Belte er tull om man ikke driver på høyt nivå mener jeg da. Øvelse gjør mester, kommer nok over kneika!

Hva begrunner du denne uttalelsen på?

Det er ikke meningen at beltet skal være plasteret på markløften for å løfte mer, men det er INGEN grunn til å "unngå" å bruke belte på toppsett.

Kommentaren til Mel Siff oppsummerer det fint:

"So, I reiterate, that, if you are going to use a belt or straps, then just do

so intelligently and selectively! Note that I am not stating that one cannot

lift successfully and safely without a belt or that one cannot develop a very

strong trunk without using a belt – I am simply stressing that sometimes it

may be appropriate or useful to astutely use a belt in a given situation.

What I oppose is any blanket or “allness” statement which creates another

item of dogma in the strength training world."

Uttalelsen om mixed grep er også, relativt, ubegrunnet:

Ja, det kan føre til mer stress rundt biceps og skulder, men det kan lett overgås ved å bytte hvilken hånd som holder omvendt i tillegg til å bruke omvendt grep kun på toppsett / bruke dra-reimer på øvelser som "strak mark" og "amerikansk markløft" og bruke mixed grep (med belte) på toppsettene i markløft, alterner hånden som holder omvendt.

Vær vennlig å ikke, tanketomt, kast ut kommentar som noen tilfeldige leser og tar for god fisk og ender opp med tregere progresjon på grunn av det.

Når det er sagt:

Det er ingen som sier at man skal sniffe ammoniakk, kaste på seg belte, psyke seg opp, sprute kalk overalt og løfte 200 kg som 50 kg jente.. men det er ikke noe grunnlag å anbefale "overhåndsgrep" eller "belteløs" løfting annet enn om man kun trener fra et "helseperpektiv". Om man trener for økt muskelmasse, styrke og kroppslig utvikling er det INGEN grunn til å unngå å bruke disse små hjelpemidlene som kan gjøre treningen mer effektiv om de brukes riktig (det finnes selvsagt noen unntak).

Jeg anbefaler ikke belte til en "nybegynner" som ikke klarer å løfte x-antall kilo da det kan føre til:

- Falsk trygghet

- plaster på noe som bør fikses

Oppsummert

Bruk belte, bruk kalk, bruk dra-reimer.. bare vit plassen og tiden. Ikke bruk dra-reimer når du skal løfte 50 kg.. ikke bruk belte, kalk, dra-reimer når du såvidt klarer å løfte 50 kg markløft. Det har liten funksjon.

Alt handler om kontekst. Ikke svart/hvitt ja/nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig treningsvekt ligger nå på 80 kg på både klassisk og strakmark. Ligger her på ca 3 x 8. Treningshansker revolusjonerte markløftene mine. Uten hansker klarer jeg ikke samme vekt/antall reps. Bruker mixed grep. :)

Hansker øker diameteren og vil dermed "svekke" grepet. Det er nok en eventuelt anti-glide effekt som gjør det, men over tid vil det være mer optimalt å bruke flytende magnesium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Hvorfor? Det var en PT som lærte meg å gjøre det sånn (uten at den nødvendigvis må bety at det er det beste).

Skjev last. Utsetter bicepsen for mer stress. Ikke noe problem om man bruker det KUN på toppsett. Uansett hadde jeg valgt å bruke dra-reimer om man velger å gjøre markløft mer enn 5 reps da det ofte er grepet som er avgjørende faktor noe det IKKE skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjev last. Utsetter bicepsen for mer stress. Ikke noe problem om man bruker det KUN på toppsett. Uansett hadde jeg valgt å bruke dra-reimer om man velger å gjøre markløft mer enn 5 reps da det ofte er grepet som er avgjørende faktor noe det IKKE skal være.

Tusen takk for svar :). Jeg må nok innrømme at jeg bruker samme mixed grep alltid og ikke bare toppsett. Så kanskje jeg skal begynne å bare bruke det på toppsett og alternere litt da :). Det er definitivt anti-glieffekten som gjør at hansker hjelper, men skal vurdere å prøve magnesium etterhvert :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mi

Hva begrunner du denne uttalelsen på?

Det er ikke meningen at beltet skal være plasteret på markløften for å løfte mer, men det er INGEN grunn til å "unngå" å bruke belte på toppsett.

Kommentaren til Mel Siff oppsummerer det fint:

"So, I reiterate, that, if you are going to use a belt or straps, then just do

so intelligently and selectively! Note that I am not stating that one cannot

lift successfully and safely without a belt or that one cannot develop a very

strong trunk without using a belt – I am simply stressing that sometimes it

may be appropriate or useful to astutely use a belt in a given situation.

What I oppose is any blanket or “allness” statement which creates another

item of dogma in the strength training world."

Uttalelsen om mixed grep er også, relativt, ubegrunnet:

Ja, det kan føre til mer stress rundt biceps og skulder, men det kan lett overgås ved å bytte hvilken hånd som holder omvendt i tillegg til å bruke omvendt grep kun på toppsett / bruke dra-reimer på øvelser som "strak mark" og "amerikansk markløft" og bruke mixed grep (med belte) på toppsettene i markløft, alterner hånden som holder omvendt.

Vær vennlig å ikke, tanketomt, kast ut kommentar som noen tilfeldige leser og tar for god fisk og ender opp med tregere progresjon på grunn av det.

Når det er sagt:

Det er ingen som sier at man skal sniffe ammoniakk, kaste på seg belte, psyke seg opp, sprute kalk overalt og løfte 200 kg som 50 kg jente.. men det er ikke noe grunnlag å anbefale "overhåndsgrep" eller "belteløs" løfting annet enn om man kun trener fra et "helseperpektiv". Om man trener for økt muskelmasse, styrke og kroppslig utvikling er det INGEN grunn til å unngå å bruke disse små hjelpemidlene som kan gjøre treningen mer effektiv om de brukes riktig (det finnes selvsagt noen unntak).

Jeg anbefaler ikke belte til en "nybegynner" som ikke klarer å løfte x-antall kilo da det kan føre til:

- Falsk trygghet

- plaster på noe som bør fikses

Oppsummert

Bruk belte, bruk kalk, bruk dra-reimer.. bare vit plassen og tiden. Ikke bruk dra-reimer når du skal løfte 50 kg.. ikke bruk belte, kalk, dra-reimer når du såvidt klarer å løfte 50 kg markløft. Det har liten funksjon.

Alt handler om kontekst. Ikke svart/hvitt ja/nei. :)

Min uttalelse om mixed grep på strak mark er tatt fra Mark Rippetoe

Uansett så mener jeg det er en fordel å trene vanlig grep med det fordi det styrker grepsstyrken din

Og det med belte - det er mitt eget valg. Jeg synes det er tull. Det gir bare en falsk trygghet. Lær deg å spenn skikkelig. Ja, skal du kjøre 1 RM så kan du sikkert bruke det, men på vanlig trening så mener jeg det er bullshit. De fleste som bruker det, bruker det i inn og uttide. På oppvarming også. Det hjelper deg ikke noe i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på videoen til mark rippetoe:

:)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XowKMitOVNchttp://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XowKMitOVNcg soom noen andre sier her forresten, kalk/magnesium - fungerer kjempefint :)

Takk for tips :).

Synes ellers videoen var nyttig, men fikk ikke med meg at han sa hvorfor man ikke burde ha mixed grep (jeg er en sånn irriterende person som alltid vil vite hvorfor ;)). Men det har vel gjerne med å utsette biceps for mer stress og skjev belastning som Bluebear skriver over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har løftet 55kg 5*5, men har nå en periode ligget på 50kg 3*8. Jeg er ikke så høy, så har ikke så lang vei å løfte. Kroppen kunne tålt å løfte tyngre, men grepet glipper pga svette :(

Har prøvd å finne flytende kalk uten hell, så nå får jeg surfe nettet og bestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løftet 55kg 5*5, men har nå en periode ligget på 50kg 3*8. Jeg er ikke så høy, så har ikke så lang vei å løfte. Kroppen kunne tålt å løfte tyngre, men grepet glipper pga svette :(

Har prøvd å finne flytende kalk uten hell, så nå får jeg surfe nettet og bestille.

Her :)

Grrip spray (Produktdetaljer) [Kappi]

Grrip lotion (Produktdetaljer) [Kappi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løftet 55kg 5*5, men har nå en periode ligget på 50kg 3*8. Jeg er ikke så høy, så har ikke så lang vei å løfte. Kroppen kunne tålt å løfte tyngre, men grepet glipper pga svette :(

Har prøvd å finne flytende kalk uten hell, så nå får jeg surfe nettet og bestille.

Mens du venter på kalken til å komme i postkassen, har du prøvd papir? Det er faktisk ganske effektivt. Flytende kalk er super digg, men papir fungerte for meg fram til jeg fant flytende kalk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens du venter på kalken til å komme i postkassen, har du prøvd papir? Det er faktisk ganske effektivt. Flytende kalk er super digg, men papir fungerte for meg fram til jeg fant flytende kalk :)

Ja, jeg prøvde det, men det ble bare glattere. Jeg får bare fortsette å løfte 50kg til kalken kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...