Gå til innhold

Sportylight

Medlemmer
  • Innholdsteller

    350
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Sportylight

  • Rang
    Avansert medlem
  • Bursdag 31. mars 1975
  1. Sportylight

    Dagens Glade

    At jeg klarte 5 chins med strikk med 14 kg ekstra kroppsvekt (gravid i uke 36, dag 2)
  2. Bor du i Oslområdet kan du jo kontakte disse http://www.spesialistsenteret.net/osteoporose/ Veldig flinke folk med MYE kunnskap på dette området.
  3. Når det gjelder bruk av p-piller så har jeg for lite kunnskap på dette.
  4. Hvorfor har du som mål å komme ned til 16% og hvor lenge har du tenkt å ligge på det lave nivået?
  5. Ved for høy og ensidig treningsbelastning kan det føre til akselerert osteblastaktivitet (de beinoppbyggende cellene). Dette gjør at det kan bli en ujevnhet i beinremodelleringsprosessen med flertall av osteoblaster og mindretall av osteoklastene (de beinnedbrytende cellene). Videre fører dette til svært tett beinmasse som resulterer i at beinet blir for «stivt» og blir mindre tøyelig som kan føre til tretthetsbrudd. Tretthetsbrudd er et mikrobrudd i beinet som skyldes gjentatt belastning og fører til økt stress på muskler og bein. Dette sees for eksempel hos tennisspillere der de får gjentatt
  6. Ved for høy og ensidig treningsbelastning kan det føre til akselerert osteblastaktivitet (de beinoppbyggende cellene). Dette gjør at det kan bli en ujevnhet i beinremodelleringsprosessen med flertall av osteoblaster og mindretall av osteoklastene (de beinnedbrytende cellene). Videre fører dette til svært tett beinmasse som resulterer i at beinet blir for «stivt» og blir mindre tøyelig som kan føre til tretthetsbrudd. Tretthetsbrudd er et mikrobrudd i beinet som skyldes gjentatt belastning og fører til økt stress på muskler og bein. Dette sees for eksempel hos tennisspillere der de får gjentatt
  7. En enkel regel: du vil gjerne ha ett skjelett som ser ut som tettheten på Freias melkesjokolade, ikke som på Stratos sjokoladen;) [ATTACH]122922[/ATTACH] [ATTACH]122923[/ATTACH] Hva kan du gjøre for å unngå å få osteoporose? • Være fysisk aktiv gjennom vektbærende øvelser • Unngå for høy treningsbelastning • Nok inntak av mat • Tilstrekkelig inntak av kalsium og D-vitamin • Akseptabel fettprosent • Normal BMI HA EN STRÅLENDE DAG ALLE SAMMEN:)
  8. Å bli steril er bare barnemat mot det å få et skjelett som en 80-åring. Det fører til lavenergibrudd i form av at det er nok å pådra seg ett brudd i ryggen ved å nyse eller å hoste (da har du svært dårlig beinmasse), smerter, redusert kroppshøyde, mindre plass til de indre organer, nedsatt lungekapasitet, etc. etc.
  9. Misforstå meg rett, men å bli steril er barnemat mot det å bli beinskjør. Jeg har sett mange grufulle eksempler på det i min jobb. Du ser normal ut på utsiden, men du har fått et skjelett som en 80-åring:(
  10. Opphør av menstruasjon mer enn 3 mndr bør være et varsko om at noe ikke er som det skal. Når det gjelder å gå på p-piller er det en helt annen sak. Jeg snakker om det å plutselig miste menstruasjonen fordi kroppen ikke klarer å produsere nok østrogen med de konsekevensene det vil medføre = blant annet beinskjørhet.
  11. Kjipt å bli beinskjør for å "drive med fitness".
  12. Først av alt, les disse to artiklene basert på forskning som jeg har skrevet og som er publisert her på Fitnessbloggen: http://fitnessbloggen.no/regelmessig-menstruasjon/ http://fitnessbloggen.no/osteoporose-yngre-personer/ Jeg har tatt ut et lite utdrag fra disse to artiklene, så referansene finner du i artiklene. En normal fettprosent ligger på mellom 12-20% for menn og mellom 20-30% for kvinner. I fitnessmiljøet vet vi at fettprosenten ligger langt lavere enn disse tallene. Både jenter og gutter bør tilstrebe å ha en akseptabel fettprosent. Det optimale for jenter er å ha en
  13. I mrg kommer ett lengre "svar" fra meg om hvorfor man ikke bør ligge lavt i fettprosent over tid, etc. I mlm tiden klikk dere inn på lenkene jeg tidligere la ut i tråden her!!
  14. http://fitnessbloggen.no/regelmessig-menstruasjon/ http://fitnessbloggen.no/osteoporose-yngre-personer/
  15. Sportylight

    Dagens Glade

    Forbi den kritiske 3 mndr-grensen der alt kan gå galt - termin 21. mars:) Skal feires med knebøy med stopp og benkpress med stopp!
×
×
  • Opprett ny...