Jump to content

Sportylight

Members
  • Content Count

    350
  • Joined

  • Last visited

About Sportylight

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 03/31/1975
  1. Sportylight

    Dagens Glade

    At jeg klarte 5 chins med strikk med 14 kg ekstra kroppsvekt (gravid i uke 36, dag 2)
  2. Bor du i Oslområdet kan du jo kontakte disse http://www.spesialistsenteret.net/osteoporose/ Veldig flinke folk med MYE kunnskap på dette området.
  3. Når det gjelder bruk av p-piller så har jeg for lite kunnskap på dette.
  4. Hvorfor har du som mål å komme ned til 16% og hvor lenge har du tenkt å ligge på det lave nivået?
  5. Ved for høy og ensidig treningsbelastning kan det føre til akselerert osteblastaktivitet (de beinoppbyggende cellene). Dette gjør at det kan bli en ujevnhet i beinremodelleringsprosessen med flertall av osteoblaster og mindretall av osteoklastene (de beinnedbrytende cellene). Videre fører dette til svært tett beinmasse som resulterer i at beinet blir for «stivt» og blir mindre tøyelig som kan føre til tretthetsbrudd. Tretthetsbrudd er et mikrobrudd i beinet som skyldes gjentatt belastning og fører til økt stress på muskler og bein. Dette sees for eksempel hos tennisspillere der de får gjentatte slag mot hånden/underarmen. Tretthetsbrudd er ikke et alt-eller-ingenting fenomen, men en prosess som skjer gradvis over tid [1] 1: Kahn K, McKay H, Kannus R, Bailey D, Wark J, Bennel K. Physical Activity and Bone Health. 2001;
  6. Ved for høy og ensidig treningsbelastning kan det føre til akselerert osteblastaktivitet (de beinoppbyggende cellene). Dette gjør at det kan bli en ujevnhet i beinremodelleringsprosessen med flertall av osteoblaster og mindretall av osteoklastene (de beinnedbrytende cellene). Videre fører dette til svært tett beinmasse som resulterer i at beinet blir for «stivt» og blir mindre tøyelig som kan føre til tretthetsbrudd. Tretthetsbrudd er et mikrobrudd i beinet som skyldes gjentatt belastning og fører til økt stress på muskler og bein. Dette sees for eksempel hos tennisspillere der de får gjentatte slag mot hånden/underarmen. Tretthetsbrudd er ikke et alt-eller-ingenting fenomen, men en prosess som skjer gradvis over tid [1] 1: Kahn K, McKay H, Kannus R, Bailey D, Wark J, Bennel K. Physical Activity and Bone Health. 2001;
  7. En enkel regel: du vil gjerne ha ett skjelett som ser ut som tettheten på Freias melkesjokolade, ikke som på Stratos sjokoladen;) [ATTACH]122922[/ATTACH] [ATTACH]122923[/ATTACH] Hva kan du gjøre for å unngå å få osteoporose? • Være fysisk aktiv gjennom vektbærende øvelser • Unngå for høy treningsbelastning • Nok inntak av mat • Tilstrekkelig inntak av kalsium og D-vitamin • Akseptabel fettprosent • Normal BMI HA EN STRÅLENDE DAG ALLE SAMMEN:)
  8. Å bli steril er bare barnemat mot det å få et skjelett som en 80-åring. Det fører til lavenergibrudd i form av at det er nok å pådra seg ett brudd i ryggen ved å nyse eller å hoste (da har du svært dårlig beinmasse), smerter, redusert kroppshøyde, mindre plass til de indre organer, nedsatt lungekapasitet, etc. etc.
  9. Misforstå meg rett, men å bli steril er barnemat mot det å bli beinskjør. Jeg har sett mange grufulle eksempler på det i min jobb. Du ser normal ut på utsiden, men du har fått et skjelett som en 80-åring:(
  10. Opphør av menstruasjon mer enn 3 mndr bør være et varsko om at noe ikke er som det skal. Når det gjelder å gå på p-piller er det en helt annen sak. Jeg snakker om det å plutselig miste menstruasjonen fordi kroppen ikke klarer å produsere nok østrogen med de konsekevensene det vil medføre = blant annet beinskjørhet.
  11. Kjipt å bli beinskjør for å "drive med fitness".
  12. Først av alt, les disse to artiklene basert på forskning som jeg har skrevet og som er publisert her på Fitnessbloggen: http://fitnessbloggen.no/regelmessig-menstruasjon/ http://fitnessbloggen.no/osteoporose-yngre-personer/ Jeg har tatt ut et lite utdrag fra disse to artiklene, så referansene finner du i artiklene. En normal fettprosent ligger på mellom 12-20% for menn og mellom 20-30% for kvinner. I fitnessmiljøet vet vi at fettprosenten ligger langt lavere enn disse tallene. Både jenter og gutter bør tilstrebe å ha en akseptabel fettprosent. Det optimale for jenter er å ha en fettprosent som ligger >15%. For at eggstokkene skal stimuleres til å produsere hormonet østrogen må man ha tilstrekkelig fett på kroppen. Østrogenet stimulerer osteoblastene (de beinoppbyggende cellene) til å erstatte det tapte beinet med nytt beinvev, mens osteoklastene (de beinnedbrytende cellene), spiser opp bein fra beinoverflaten (beinremodelleringsprosessen). Det optimale er at beinmengden som bygges opp, tilsvarer den som er brutt ned, ellers blir påfyllingen av nytt bein utilstrekkelig og du mister verdifull beinmasse som gjør at du kan utvikle osteoporose (beinskjørhet). Opphører dette, kan du være i risiko for å utvikle osteoporose. Det gjelder derfor at man ikke går for lavt i fettprosent fordi det kan forstyrre beinremodelleringsprosessen. Det skal sies, at noen av oss er utstyrt med gode gener som gjør at vi kanskje ikke trenger å gå så lavt i fettprosent for å kunne få frem six-packen. Noen får frem six-packen ved en fettprosent på 18%, mens andre må gå svært lavt for å kunne oppnå det samme. For eksempel så har jeg en venninne som har six pack med en fettprosent på 20% (det tror jeg er ytterst sjelden), jeg var nede i en fettprosent på 12,5% og hadde ingen antydning til six pack. Med andre ord, noen er utstyrt med gode gener som gjør at ikke alle trenger å gå så lavt i fettprosent for å kunne få frem den berømte six packen. La meg understreke, det er ikke normalt å ha en ekstrem lav fettprosent året rundt. Som FrkHoel skrev, så mistet hun mensen de siste ukene før konkurranse og så har den returnert igjen 1 mnd etter konkurranse og når matinntaket og vekten har stabilisert seg. Jeg aner ikke hva hun ligger på til vanlig, og det er også en privatsak. Jeg vil gjerne understreke at ikke alle har de genene som skal til for å trene seg opp til en fitnesskropp i utgangspunktet. Tenk på alle sårbare jenter der ute som utvikler spiseforstyrrelser og trener seg omtrent ihjel fordi de vil se ut som alle fitnessutøvere når sannheten er at fitnessutøverne kun har lav fettprosent et par mndr før og under konkurransen. Fokuset må styres over til at man trener for å få helårskroppen med alle de helsegevinstene det medfører være seg økt styrke, økt livskvalitet, mer funksjonell i hverdagen, mer energi, etc. DET ER IKKE NORMALT Å LIGGE LAVT I FETTPROSENT ÅRET RUNDT!! DU VIL UTVIKLE BEINSKJØRHET!! DET ER IKKE FOR INGENTING AT BEINSKJØRHET BLIR OMTALT SOM "DEN TAUSE SYKDOMMEN", FORDI DEN OFTE IKKE HAR NOEN SYMPTOMBER FØR MAN HAR PÅDRATT SEG ETT BRUDD!
  13. I mrg kommer ett lengre "svar" fra meg om hvorfor man ikke bør ligge lavt i fettprosent over tid, etc. I mlm tiden klikk dere inn på lenkene jeg tidligere la ut i tråden her!!
  14. http://fitnessbloggen.no/regelmessig-menstruasjon/ http://fitnessbloggen.no/osteoporose-yngre-personer/
  15. Sportylight

    Dagens Glade

    Forbi den kritiske 3 mndr-grensen der alt kan gå galt - termin 21. mars:) Skal feires med knebøy med stopp og benkpress med stopp!
×
×
  • Create New...