Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Har ikke startet enda.. skal starte på mandag:)

47,1??? :eek: huff.. enda mer deprimerende å får høre :p .. da lyger fettmålern min værtfall:huh:

EFA?

Så flott med å få tips å råd værtfall!!

Tja...du må huske at ved 40% så er 47,1kg *uten* fett på kroppen. Som jente bør du ikke under 15%, så det vil si at du ved dagens form kommer til å være i *rå* form 55kg :) Nå er uansett ikke 150g (og det er absolutt best case, så si heller 100g) ekstra i uken all verden, så om du heller vil ligge på 200g er ikke det det verste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er en mulighet. Du kunne kjørt en 10-dager i ny og ne, eller du kan kjøre PSMF i helgene og mer balansert ellers. Det de fleste bommer på med PSMF er at de inkluerer for mye aktivitet, og det har du verken energi til eller mulighet til å restituere fra.

Så det du sier her er at de ti dagene i ny og ne kan plasseres mens jeg jobber, men at antall dager på PSMF ikke bør være for mange i mitt tilfelle? I utgangspunktet hadde jeg tenkt å prøve kun én uke. Men så nevner du i siste setning at jeg ikke har energi eller mulighet til å komme meg igjen. Hehe blir litt forvirret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier her er at de ti dagene i ny og ne kan plasseres mens jeg jobber, men at antall dager på PSMF ikke bør være for mange i mitt tilfelle? I utgangspunktet hadde jeg tenkt å prøve kun én uke. Men så nevner du i siste setning at jeg ikke har energi eller mulighet til å komme meg igjen. Hehe blir litt forvirret..

Nei, jeg tror ikke du kan tåle den dietten mens du jobber. Det vil rett og slett bli for stort underskudd til at du kan ta alt fra fettreservene, og du vil antakelig vis miste muskelmasse som [sett inn politisk ukorrekt utsagn her]

Jeg mente at du kunne ta en 10-dager innimellom når du har fri :)

Om du klarer å legge deg på 1000kcal under vedlikehold, høyt på protein og holder tempoet oppe på jobben kan du ligge an til å miste en kilo i uken uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna tråden er jo så laaaang.

Har etpar spm,

1.går det an å spiste psmf annenhver dag? funker det?

2.pepsi, cola light, andre lignende søte saker, er det forbudt? tyggis? (er vel egentlig ikke noe problem om jeg får ja på mitt første spm da.. :cool: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna tråden er jo så laaaang.

Har etpar spm,

1.går det an å spiste psmf annenhver dag? funker det?

2.pepsi, cola light, andre lignende søte saker, er det forbudt? tyggis? (er vel egentlig ikke noe problem om jeg får ja på mitt første spm da.. :cool: )

1. Jeg spiser PSMF på fridagene mine og ad libitum på treningsdagene. Ser ut til å fungere veldig bra :)

2. Nei, sukkerfint går bra. Bare pass på en del drops og tabletter som sier "sukkerfri", men som inneholder mye - det er bare ikke *tilsatt* sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg spiser PSMF på fridagene mine og ad libitum på treningsdagene. Ser ut til å fungere veldig bra :)

2. Nei, sukkerfint går bra. Bare pass på en del drops og tabletter som sier "sukkerfri", men som inneholder mye - det er bare ikke *tilsatt* sukker.

1. kcal, hvor mye bør man ligge på? minst mulig?

og, takk! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. kcal, hvor mye bør man ligge på? minst mulig?

og, takk! :thumbsup:

På PSMF skal du ligge så lavt du kan på alt unntatt protein, så...svaret er "helst null", men jeg heller nå selv i meg halvannen liter pepsi max om dagen, og lever enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på PSMF på mandag. Dette er helt nytt for meg og jeg har prøvd etter beste evne og ligge så lavt jeg kan på fett og karbohydrater. Jeg veier ca 68 kg, er 165 høy.

De første dagene lå jeg proteininntak på 170-175g. Mens på fett og karbohydrater lå jeg noe høyt, mellom 30-50 g.

Fins det en ca pekepinn på hva jeg bør ligge på? Kalorinivået har ligget på 900-1200. Er dette også ok? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må man spare på grønnsakene og? :confused:
Kommer an på typen. Du skal begrense karbo :

Jeg begynte på PSMF på mandag. Dette er helt nytt for meg og jeg har prøvd etter beste evne og ligge så lavt jeg kan på fett og karbohydrater. Jeg veier ca 68 kg, er 165 høy.

De første dagene lå jeg proteininntak på 170-175g. Mens på fett og karbohydrater lå jeg noe høyt, mellom 30-50 g.

Fins det en ca pekepinn på hva jeg bør ligge på? Kalorinivået har ligget på 900-1200. Er dette også ok? :)

Jeg synes det er høyt. Jeg er mann på 90kg og går aldri over 1000. 800 av dem er protein, ca 90 er EFA og resten er karbo fra grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagere kroppen deres på oppkarbingsdager? har veldig lyst på hjemmelaga lyse hornrundstykker til frokost imorgen, men tror heller jeg går for riskaker i redsel for å ende opp som en oppblåst ballong pga mel. det som er dumt er jeg aner ikke hvor mye fett det er i dem...laget av mamma:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagere kroppen deres på oppkarbingsdager? har veldig lyst på hjemmelaga lyse hornrundstykker til frokost imorgen, men tror heller jeg går for riskaker i redsel for å ende opp som en oppblåst ballong pga mel. det som er dumt er jeg aner ikke hvor mye fett det er i dem...laget av mamma:wub:

Baser deg på karbohydrater. Du trenger mye mindre protein når du er i energioverskudd, så om du får 1.5-1.6g pr kg på den dagen og får i deg "nok" karbohydrater er det ikke så farlig. Det er klart man blir litt puffy etter en slik dag, men det går fort over. I tillegg skal du ha i deg skikkelig med kalorier, så ikke bekymre deg så lenge du klarer å holde deg over vedlikeholdskalorier med lavest mulig fett. Om det er litt fett i det er jo ikke det heller noen krise. Uansett, så vil totalen medføre at du har gått ned i fettvekt på den uken du har hatt nå - du klarer ikke å spise nok til å nulle ut det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg bruke laks som EFA kilde? evt. hvor mye må jeg spise?

Er jo en del fett i laks... så er litt usikker på om du kan spise det på PSMF?

Tja...laks er bedre enn ingen ting, men det er ingen optimal kilde. Dessuten bruker du fort opp fettkvoten din med fet fisk, så jeg ville basert meg på magert kjøtt/fisk og tatt EFA ved siden av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...laks er bedre enn ingen ting, men det er ingen optimal kilde. Dessuten bruker du fort opp fettkvoten din med fet fisk, så jeg ville basert meg på magert kjøtt/fisk og tatt EFA ved siden av...

Så å kjøre ned noen spise skjeier med tran har bedre effekt... (ja er en av dem som ikke har nå stress med å drikke tran)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baser deg på karbohydrater. Du trenger mye mindre protein når du er i energioverskudd, så om du får 1.5-1.6g pr kg på den dagen og får i deg "nok" karbohydrater er det ikke så farlig. Det er klart man blir litt puffy etter en slik dag, men det går fort over. I tillegg skal du ha i deg skikkelig med kalorier, så ikke bekymre deg så lenge du klarer å holde deg over vedlikeholdskalorier med lavest mulig fett. Om det er litt fett i det er jo ikke det heller noen krise. Uansett, så vil totalen medføre at du har gått ned i fettvekt på den uken du har hatt nå - du klarer ikke å spise nok til å nulle ut det :)

Ok, så flott. Regna ur alt på diett.no som blir ca noe ala det jeg skal ha imorgen. var utrolig lite kalorier kun fra alle karbene. Ble rundt 900. Her snakker vi om rundstykker, havregrøt, pasta, iskrem, brunost, syltetøy, sjokoprotein...nok for meg ivertfall. Føler ikke fråtsting vil gjøre noe godt heller, selv om jeg vedlikeholder kalorinntaket. Vedlikeholds-kalorinntak for meg er 1400 kcal på hviledager. Blir veeldig lite fett imorgen, vil ikke ødelegge noe. Kunne godt tenke meg sjokolade eller peanøttsmør, men trust meg, blandingen av fett og karbs er min verste fiende og beste venn. Da blir det fråtsing! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å kjøre ned noen spise skjeier med tran har bedre effekt... (ja er en av dem som ikke har nå stress med å drikke tran)

Tran er en elendig kilde. Kjøp heller en av artic-oljene på myrevolution.

Ok, så flott. Regna ur alt på diett.no som blir ca noe ala det jeg skal ha imorgen. var utrolig lite kalorier kun fra alle karbene. Ble rundt 900. Her snakker vi om rundstykker, havregrøt, pasta, iskrem, brunost, syltetøy, sjokoprotein...nok for meg ivertfall. Føler ikke fråtsting vil gjøre noe godt heller, selv om jeg vedlikeholder kalorinntaket. Vedlikeholds-kalorinntak for meg er 1400 kcal på hviledager. Blir veeldig lite fett imorgen, vil ikke ødelegge noe. Kunne godt tenke meg sjokolade eller peanøttsmør, men trust meg, blandingen av fett og karbs er min verste fiende og beste venn. Da blir det fråtsing! :p

Altså...vedlikeholdskalorier endrer seg ikke ut fra hvilken dag det er. Prøv å kom deg opp på 2000 i hvert fall, du. Den dagen skal ikke være noen diett-dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...