Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Ferdig med PSMF imorgen. Noen tips om hvordan man bør spise i starten for å ikke miste resultatene?

Lurer på det samme. er det best å få karb kildene kun fra frukt og grønnsaker? jeg må innrømme at jeg ikke vil føle jeg er tilbake til normalt kosthold igjen da. spiser som regel litt havregrøt. men kan fint droppe poteter, ris, pasta og brød.:) kan dette være noe? http://www.southbeach-diet-plan.com/shoppinglist_p2.htm (south beach fase 2, fase 1 er noe lignende psmf). Ikke bananer, mais, rosiner, poteter.

Tror det ble nevnt noe her inne om rundt 1,5 - 2 g karbs per kg kroppsvekt...eller rundt 100 g til dagen i starten etter psmf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FannyLor
Jeg synes du bør gi muskebyggingen mer tid før du tenker på fettprosent. 1 kg vektoppgang er ingenting å bekymre seg over.

Men PSMF for deg ville blitt noe slikt:

120 gram proteiner fra fisk og magert kjøtt samt litt Cottage Cheese eller Mager Kesam

Lassevis av grønnsaker som vokser over jorden

1 ss fiskeolje eller tilsvarende omega-3 fra kapsler

Du burde ikke gå mer enn en uke når du veier så lite.

Hmm ja ok, tenker det samme mtp paa muskelbygging, bare meg som er "litt"utolmodig kan man si ;P

Men uansett bare goey og proeve! Men etter da den endte uken, hvordan skal jeg spise paa den "normale"dagen, bare vanglig mat? og hvor hoeyt boer kcal vaere den dagen?

og paa PSMF, hvordan boer fettinntaket vaere? tenker paa eks hvor mye cottage cheese jeg kan spise, er vell noe rundt 13 g fett pr 250 g..

tusen takk for svar :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja ok, tenker det samme mtp paa muskelbygging, bare meg som er "litt"utolmodig kan man si ;P

Men uansett bare goey og proeve! Men etter da den endte uken, hvordan skal jeg spise paa den "normale"dagen, bare vanglig mat? og hvor hoeyt boer kcal vaere den dagen?

og paa PSMF, hvordan boer fettinntaket vaere? tenker paa eks hvor mye cottage cheese jeg kan spise, er vell noe rundt 13 g fett pr 250 g..

tusen takk for svar :sleep:

Det er ingen absolutte retningslinjer på hva du bør gjøre når dietten er over. Dersom du går rett tilbake til vanlig kosthold vil du antageligvis binde endel ekstra vann, men dette slipper etterhvert allikevel så det er ikke noe å bekymre seg over. Dersom du er redd for å legge på deg fett så kan det være smart å prøve å spise litt over vedlikehold på treningsdager og rett under eller akkurat på vedlikehold på hviledager. Da vil du kunne bygge muskler uten å legge på deg noe fett.

Fettinntaket skal holdes minimalt på PSMF derfor bør det være maks en boks CC eller mager kesam til dagen (kesam inneholder ikke fett, men litt karbohydrater). Er nok mange som vil si at CC og Mager Kesam ikke skal brukes på PSMF i det hele tatt, men litt for å gi noe varisjon i måltidene vil uansett ikke gjøre noen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg gikk på PSMF for en stund tilbake. Resultatene var fine, men i løpet av de 8 dagene jeg gikk på det ble jeg syk og valgte derfor å avslutte. Jeg husker ikke om jeg begynte å bli litt syk dagen før eller samme dag som jeg startet. Jeg ble i alle fall frisk etter å ha endt PSMF.

Person nr. 2 i huset ble syk, når jeg ble frisk. Person nr. 3 har holdt seg frisk hele veien.

Jeg og person nr. 3 begynte på PSMF igjen for 2-3 dager siden. Da var jeg helt frisk. I dag våknet jeg opp med tettnese og merker det litt i halsen. Person nr. 3 er fremdeles frisk og rask, og person nr. 2 er nesten helt frisk nå.

Med tanke på at man spiser så lite, så forstår jeg at man ikke skal gå på det når man ER syk. Men er det vanlig at man BLIR syk av å gå på det? Eller er det bare en tilfeldighet at jeg har blitt dårlig begge ganger jeg har gått på PSMF?

ps: med syk, så snakker vi typ om noe lignende lungebetennelse/kraftig forkjølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er frukt helt utelukkende på PSMF?? Jeg spyr av CC og trenger noen andre varianter for mellommåltid?? Tips? Spiser nå tre måltider om dagen med ca 150g karbonadekjøttdeig/Kyllingfilet/Strimlet svinekjøptt med salat (Isbergssalat, paprika, agurk). Kan jeg i løpet av dagen ha et eple? Om/om ikke, andre forslag for mellommåltid utenom CC og proteinshaker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er frukt helt utelukkende på PSMF?? Jeg spyr av CC og trenger noen andre varianter for mellommåltid?? Tips? Spiser nå tre måltider om dagen med ca 150g karbonadekjøttdeig/Kyllingfilet/Strimlet svinekjøptt med salat (Isbergssalat, paprika, agurk). Kan jeg i løpet av dagen ha et eple? Om/om ikke, andre forslag for mellommåltid utenom CC og proteinshaker..

Som nevnt tidligere i tråden, det avhenger helt hvor strengt du kjører. Noen mener en frukt er greit før trening, andre kjører mer stict hvor melkeprodukter som kesam og CC, samt frukt er utelukket. Jo mer ekstrem du er i matveien, jo mer ekstreme resultater får du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det en inkludert 100g røkelaks til middag.. funker vel som erstatning for å ta omega 3?

karbohydratene er de jeg inntar rett før trening?

Nå vet jeg ikke hvor strict du har tenkt til å kjøre, men i all hovedsak skal karbohydrater komme fra grønnsaker. Frukt er med andre ikke optimalt, men vil nok ikke gjøre at dietten er bortkastet heller. Poenget er bare at resultatene blir deretter. Du ligger nok uansett i et stor underskudd og vil gå ned mye vekt. Om frukten før trening gjør det levbart igjen, så vær så god.

Samme gjelder forøvrig fettet som kun skal stamme fra en omega-3-kilde. 10 g per dag med selolje feks holder. Dermed ligger du relativt høyt på fettet også.

Det skal også sier at de fleste ligger mellom 600-800 kcal per dag, men som jeg skrev så ligger du uansett i kraftig underskudd, så du må nesten vurdere det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det en inkludert 100g røkelaks til middag.. funker vel som erstatning for å ta omega 3?

karbohydratene er de jeg inntar rett før trening?

Jeg er enig med nano. Folk sier at man skal spise frukt for å orke å trene tungt, men man skal ikke trene tungt på en PSMF uansett. Man har rett og slett ikke næring nok til å ta seg skikkelig inn da.

Jeg er også enig i at det viktigste er å ha et skikkelig underskudd med nok protein, men da er det plutselig ikke en PSMF lenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok.. ja ser at om jeg bytter ut skyr eller cc'n så får jeg jo ett mye "bedre" tall :)

prøvde psmf i fjor og resultatene var helt topp, men treninga blei så demotiverende for meg da jeg ikke hadde noe overskudd med max 10karbs på en dag.. så tenkte prøve litt mer carbs de dagene jeg trener. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. ja ser at om jeg bytter ut skyr eller cc'n så får jeg jo ett mye "bedre" tall :)

prøvde psmf i fjor og resultatene var helt topp, men treninga blei så demotiverende for meg da jeg ikke hadde noe overskudd med max 10karbs på en dag.. så tenkte prøve litt mer carbs de dagene jeg trener. ?

Altså - FWIW, så går jo ikke jeg heller på PSMF selv om jeg har strict PSMF på fridagene mine. Det gjør jeg både for å kunne bli litt sterkere mens jeg er på diett og fordi jeg ikke har dårlig tid. Det er stor forskjell, men det du må huske på når du er på en skikkelig PSMF er at du ikke trener for å bli sterkere. Du trener for å unngå å miste muskelmasse. Derfor bør man også trene et fullkroppsprogram på 70-80% av maks i stedet for å trene en splitt.

Men for all del - du vil ha gode resultater med litt høyere karbo, bare ikke ta'n helt ut på trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - FWIW, så går jo ikke jeg heller på PSMF selv om jeg har strict PSMF på fridagene mine. Det gjør jeg både for å kunne bli litt sterkere mens jeg er på diett og fordi jeg ikke har dårlig tid. Det er stor forskjell, men det du må huske på når du er på en skikkelig PSMF er at du ikke trener for å bli sterkere. Du trener for å unngå å miste muskelmasse. Derfor bør man også trene et fullkroppsprogram på 70-80% av maks i stedet for å trene en splitt.

Men for all del - du vil ha gode resultater med litt høyere karbo, bare ikke ta'n helt ut på trening ;)

jeg er ikke så flink til å holde igjen på trening :p men skal skjerpe meg kraftig :p sist var jeg helt knekjørt etter psmf.

fullkroppsprogram skal gå greit,

du har jo fått bra resultater FLSTF :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke så flink til å holde igjen på trening :p men skal skjerpe meg kraftig :p sist var jeg helt knekjørt etter psmf.

fullkroppsprogram skal gå greit,

du har jo fått bra resultater FLSTF :)

Ja, jeg kjenner til at det er vanskelig å holde igjen på trening, men PSMF er såpass ekstrem og kortvarig at man må gjøre sitt beste. Man kan om man vil ;) Første gangen jeg prøvde PSMF trente jeg faktisk ikke i det hele tatt og hadde fremdeles veldig gode resultater.

Takk for det med resultatene - føler at ting begynner å bli bedre etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 på psmf:-)

Går veldig greit med maten, men føler jeg er blitt mer pløsåt. Er det normalt at det er væske som sammler seg? Hva skal jeg gjøre for det? Drikker kanskje 1,5 - 2 liter vann. Men vannet smaket pyton til tider?! Jeg er egentlig glad i vann.. Men i dag har det vært grusom smak på d.. Normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...