Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Så jeg skal da nå starte med å spise ca 25 karb om dagen i hvor lenge? Hva er anbefalt fett og protein mengde i ketose da?

Under 25 g karbohydrater, ja. Hvor raskt du går inn i ketose avhenger av hvor fulle glykogenlagrene dine er nå, og hvor vant kroppen er til å forbrenne fett kontra karbohydrater fra før av. Sånn foruten at enkelte hevder rask vektnedgang på en ketose-diett, ser jeg ingen fordeler med å være i ketose. Mengden protein er vel som alltid 2-2,5 g/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Under 25 g karbohydrater, ja. Hvor raskt du går inn i ketose avhenger av hvor fulle glykogenlagrene dine er nå, og hvor vant kroppen er til å forbrenne fett kontra karbohydrater fra før av. Sånn foruten at enkelte hevder rask vektnedgang på en ketose-diett, ser jeg ingen fordeler med å være i ketose. Mengden protein er vel som alltid 2-2,5 g/kg.

Åja sånn ja! Derfor man har de stixa! Okey takktakk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle prøve denne, men løping er no GO under kuren??

Underskuddet skal hovedsaklig komme fra kosten, så mye løping er ikke særlig lurt. Når kaloriunderskuddet allerede er mellom 1-2 000 kcal om dagen kun fra kosten trenger du ikke noe løping for å forbrenne fett uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. tenker litt på det her med psmf og sydenturn min;)

Har jo lyst til fortsette der også..

Lurer på om jeg skal ta noen Eggproteinshaker, om dagen og ellers ta kylling med salat og fisk med grønnsaker.

Funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ketose er en tilstand hvor kroppen bruker fett på grunn av mangel på karbohydrater (veeeldig simpelt forklart). Ketose oppnår du dermed når kroppen ikke har tilførsel av karbohydrater. Nøyaktig hvor grensen går er jeg ikke sikker på, men tror det er under 25ish g karbohydrater hver dag. Du er i ketose frem til kroppen får tilførsel av karbohydrater igjen.

Man er vel strengt tatt i ketose når man går ned i vekt, er man ikke?

Åja sånn ja! Derfor man har de stixa! Okey takktakk! :)

Egentlig litt uvesentlig. Du merker det fint når du er i ketose, og selv om du er i ketose kan du forbrenne så mye av ketonene at du ikke får utslag på urinen. Like greit å bruke pengene på noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg egentlig ikke. Om man spiser utelukkende karbohydrater, er man vel ikke i ketose selv om man går ned i vekt?

Tja...det er ikke mitt felt, men jeg leste noen greier av Lyle en gang om det. Om jeg ikke husker feil er det at når fett mobiliserer vil kroppen alltid produsere ketoner. Visstnok...

Ketones are mild acids, a sort of reserve fuel released from burned fats for survival under conditions of starvation. When we go without food for even a few days our bodies begin living off our stored fats, and these release ketones.

http://www.holisticonline.com/remedies/weight/weight_ketones-and-ketosis.htm

However, if there is very little carbohydrate in the diet, the liver converts fat into fatty acids and ketone bodies.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet

Det var det jeg fikk fra et kjapt google-søk, men det ser jo da ut som om man i negativ energiballanse vil ha for lite karbo til å holde kroppen ute av ketose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...det er ikke mitt felt, men jeg leste noen greier av Lyle en gang om det. Om jeg ikke husker feil er det at når fett mobiliserer vil kroppen alltid produsere ketoner. Visstnok...

http://www.holisticonline.com/remedies/weight/weight_ketones-and-ketosis.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet

Det var det jeg fikk fra et kjapt google-søk, men det ser jo da ut som om man i negativ energiballanse vil ha for lite karbo til å holde kroppen ute av ketose.

Men for å være i ketose, må man ikke ha en viss konsentrasjon av ketoner? Om man spiser masse karbohydrater, men samtidig forbrenner fett slik at man danner noe ketoner, vil kanskje ikke nivået av ketoner være høyt nok for å være i ketose? Men igjen -jeg aaaner ikke :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å være i ketose, må man ikke ha en viss konsentrasjon av ketoner? Om man spiser masse karbohydrater, men samtidig forbrenner fett slik at man danner noe ketoner, vil kanskje ikke nivået av ketoner være høyt nok for å være i ketose? Men igjen -jeg aaaner ikke :p

Hvordan "være i ketose" snakker du om? At man skiller ut ketoner i urinen? Det er visstnok ikke nødvendig, og det var mye diskusjon rundt akkurat det da jeg gikk på CKD for noen år tilbake siden. Det det var snakk om der var i de tilfellene kroppen forbrant mesteparten av ketonene slik at det ikke ble merkbar konsentrasjon i urinen. Men igjen...ikke mitt spesialområde, for ketose er bevist å ikke være en magisk tilstand. Det er derfor egentlig ingen vist i å måle med mindre man har diabetes 1 og må unngå det for en hver pris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan "være i ketose" snakker du om? At man skiller ut ketoner i urinen? Det er visstnok ikke nødvendig, og det var mye diskusjon rundt akkurat det da jeg gikk på CKD for noen år tilbake siden. Det det var snakk om der var i de tilfellene kroppen forbrant mesteparten av ketonene slik at det ikke ble merkbar konsentrasjon i urinen. Men igjen...ikke mitt spesialområde, for ketose er bevist å ikke være en magisk tilstand. Det er derfor egentlig ingen vist i å måle med mindre man har diabetes 1 og må unngå det for en hver pris ;)

Frista litt å bla opp i biokjemiboka mi, men siden jeg hater den over alt på jord lar jeg være. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PSMF bruker jeg ofte for å renske opp. hver 4-8 uke så har jeg en PSMF uke.

Personlig måler jeg meg

FØR psmf

FØR spisedag

2 dager ETTER spisedag (der spisedag består i hovedsak av karb fra stivelse)

Min plan er å legge inn en ren PSMF-dag i uken fremover. Bør holde en del i sjakk å droppe 2000+ kcal på en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt "fersk" på området og har et par ting jeg lurer litt på :) :

- Har 3-4 måltider per dag, alt etter når jeg "begynner" dagen. Disse består av 150 - 200 gram kyllingfilet/laksfilet/svinestrimler/karbonadedeig, og har enten grønnsaker (blomkål, brokkoli, gulrøtter) eller salat (salat, purreløk, løk) til. Drikker vann og fun-light saft til kos ;) Er jeg inne på noe?

- Er et karbomonster uten like. Ris og pasta er mine største svakheter. Hvor mye "ødelegger" jeg dersom jeg tar litt fullkornsris innimellom?

- Oog, philadelphiaost blandet med kakao er no-no eller? :(

Kan legge til at jeg er jente på 21 år, veger 95-ish og er lei av å trene meg i hel uten resultater..

Setter pris på alle tilbakemeldinger, mye nyttig rundtom på fitnessbloggen! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien vil noen ting bli påvirket (hormoner og signalstoffer), men så lenge du ligger i underskudd så kan du spise hva du vil. Det fine med PSMF er at det bare er protein og omega-fettstoffer som er essensielt og vi kan komme veldig lavt på kaloriene uten store problem.

Karbo bør du holde deg unna på PSMF, om du ikke klarer så er det en annen grunn til det. Hold karbo (hovedsakelig fra stivelse) høyere de dagene du trener, og rundt trening / mot kvelden. Utrolig vanskelig å gi et spesifikt svar uten at jeg har mer info om hvordan du trener / hvordan du spiser i løpet av en uke osv.

Optimalt sett er PSMF rundt 20g karb, men 50g ville ikke gjort noe (da får du også rom til å legge inn litt frukt eller kesam + cottage cheese om du ikke liker rent kjøtt så mye).

Det beste er det som fungerer for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm.

PSMF er et fantastisk redskap, bare man ikke blir for overivrig!

Hvordan skal du legge dagen da? PSMF tømmer jo det meste av glykogenlagerene i leveren, så kan være greit å få fylt opp litt dagen etter - god miks av en moderat mengde fruktose og glukose bør gjøre susen. Hva tenker du selv?

Planen var å fortsette med x-size med godt over vedlikehold på treningsdagene (styrke overkropp mandag, styrke underkropp+litt spesialisering av bryst/triceps onsdag, hypertrofi overkropp fredag, hypertrofi overkropp lørdag), legge meg på vedlikehold på onsdag, og psmf på fredag. Føler ikke jeg trenger så mye glykogen til styrke, men trenger det til hypertrofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...