Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Jeg ville sagt at du heller kunne gått deg en tur i påskeværet og kost deg med det, men det får du bestemme selv. Trener du bort 400kcal bør du spise 400kcal fra karbo i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sagt at du heller kunne gått deg en tur i påskeværet og kost deg med det, men det får du bestemme selv. Trener du bort 400kcal bør du spise 400kcal fra karbo i tillegg.

Okej:)

jeg skal ha dette i bakhode:);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med PSMF nå. Er i gruppen med "relativt god form", og skal dermed ha refeed hver 2. - 3. dag. Er på dag nr. 3 nå. Vil det gå greit med en "mini-refeed", altså 3-4g karb / kg kroppsvekt, og en større som er mer som det anbefalte 5-6g/ kg kroppsvekt om 2-3 dager? Vil tro fettprosenten er på rundt 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med PSMF nå. Er i gruppen med "relativt god form", og skal dermed ha refeed hver 2. - 3. dag. Er på dag nr. 3 nå. Vil det gå greit med en "mini-refeed", altså 3-4g karb / kg kroppsvekt, og en større som er mer som det anbefalte 5-6g/ kg kroppsvekt om 2-3 dager? Vil tro fettprosenten er på rundt 11.

Hvorfor skal du kødde med oppsettet til Lyle? Det er sjelden folk har fått bedre resultater ved å prøve å gjøre noe mer ekstremt kutt enn det han anbefaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du anbefaler altså at jeg får i meg minst 450g (85kg kroppsvekt x 5) karbohydrat i dag? Da er det bare å sette i gang og koke ris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du anbefaler altså at jeg får i meg minst 450g (85kg kroppsvekt x 5) karbohydrat i dag? Da er det bare å sette i gang og koke ris :)

Jeg ville egentlig anbefale deg å se på UD2.0 heller enn PSMF, men om du skal kjøre PSMF bør du i det minste følge oppskriften. Mange har prøvd, men ingen har så vidt jeg vet klart, å øke fettapet uten høyere muskeltap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du anbefaler altså at jeg får i meg minst 450g (85kg kroppsvekt x 5) karbohydrat i dag? Da er det bare å sette i gang og koke ris :)

Ifølge boken til Lyle står at du, som bør være kategori 1 skal gå 11-12 dager på dietten uten noen form for refeed. Den tar du etter denne perioden, og da skal du ha en strukturert refeed på 2-3 dager. Hvis du er ute etter seriøse resultater foreslår jeg at du leser boken, for det du snakker om er ikke en PSMF, men en syklisk tilnærming ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig anbefale deg å se på UD2.0 heller enn PSMF, men om du skal kjøre PSMF bør du i det minste følge oppskriften. Mange har prøvd, men ingen har så vidt jeg vet klart, å øke fettapet uten høyere muskeltap...

Har prøvd PSMF en gang før med ganske stor suksess. Tar en runde på 7-10 dager nå. Da blir det refeed etter hver trening, selv om jeg er i øverste laget av "god form gruppen". 2,2kg ned nå på dag 3. Er dog fullt klar over at det meste av det er vann osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge boken til Lyle står at du, som bør være kategori 1 skal gå 11-12 dager på dietten uten noen form for refeed. Den tar du etter denne perioden, og da skal du ha en strukturert refeed på 2-3 dager. Hvis du er ute etter seriøse resultater foreslår jeg at du leser boken, for det du snakker om er ikke en PSMF, men en syklisk tilnærming ;)

Har ikke lest boken til Lyle. Har kun lest Børge sin artikkel på myrevolution og Robert sin artikkel på fitnessbloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest boken til Lyle. Har kun lest Børge sin artikkel på myrevolution og Robert sin artikkel på fitnessbloggen.

Det Børge i såfall beskriver er en syklisk tilnærming (jeg kjører også syklisk). Jeg har ikke lest den selv, men vet at Lyle har "rimelig god" kontroll. Hadde jeg vært deg hadde jeg lest boken hans. Den er verdt pengene om man vil se "originalen" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Børge i såfall beskriver er en syklisk tilnærming (jeg kjører også syklisk). Jeg har ikke lest den selv, men vet at Lyle har "rimelig god" kontroll. Hadde jeg vært deg hadde jeg lest boken hans. Den er verdt pengene om man vil se "originalen" også.

Fra artikkelen på fitnessbloggen:

"Er du i god form, bør du ha refeeds annen hver dag, eller hver tredje dag. Den kan også være 6 timer, med et karbohydratinntak på 5-6g / kg. Du kan litt avhengig av hvor god form du er i (det er forskjell på 7 % og 13 % fett) ha en spisedag hvor du spiser 6-8g karb/kg. Er man i god form, bør man ikke gå på denne dietten noe mer enn 1,5 uke (tilsvarende 10 dager+) før man har seg en pause." "men en god fettprosent for en gutt er under 13-14 %, mens det for en jente vil være under 19-20 %."

Dette er det jeg har brukt som "fasit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen på fitnessbloggen:

"Er du i god form, bør du ha refeeds annen hver dag, eller hver tredje dag. Den kan også være 6 timer, med et karbohydratinntak på 5-6g / kg. Du kan litt avhengig av hvor god form du er i (det er forskjell på 7 % og 13 % fett) ha en spisedag hvor du spiser 6-8g karb/kg. Er man i god form, bør man ikke gå på denne dietten noe mer enn 1,5 uke (tilsvarende 10 dager+) før man har seg en pause." "men en god fettprosent for en gutt er under 13-14 %, mens det for en jente vil være under 19-20 %."

Dette er det jeg har brukt som "fasit".

Ok, men om du bruker en alternativ fremgangsmåte til PSMF bør du gå til kilden. Jeg stoler på Børge selv, men har ikke satt meg inn i alle sykliske varianter av dietten. Det kan meget godt hende Børge sin fremgangsmåte er bedre eller koseligere enn Lyle sin, men da bør du jo spørre på forumet hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åssen føler dere magen stabiliserer seg etter dere begynte med psmf?

Hvordan mener du? At man blir regulær eller at man mister sultfølelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen forslag til litt varierende psmf måltider?:) Begynner og gå litt lei av salat+karbonadedeig/kylling/svinekjøtt :) Dager som dette er jeg svært glad vi har krydder <3

jeg sliter veldig med at kylling osv vokser i munnen,, er liksom ikke like no stas uten det lille ekstra av saus og tilbehør :p

Det som jeg har funnet ut er super godt som jeg kan klare å spise mye av er stekt karbonadedeig som jeg heller eggerøre av eggehviter og en plumme. masse krydder, og litt sukkerfri ketchup på :) enkelt og godt.

I går stekte jeg opp 1kilo karbonadedeig og blanda egg oppi der :D mat i to dager det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Hovedpoenget er å få nok fiber. I prinsippet kan man også ta noen proteinshaker om man tar et glass med fibertilskudd ved siden av. Det har ofte vært redningen for meg. Ellers er det alltid lov med kokte eggehviter, noe jeg gjerne spiser som snacks med masse salt på. Salt er en av tingene man gjerne ikke får nok av.

Men karbonadedeig med egg hørtes godt ut :)

En ting jeg gjerne lever på er karbonadedeig med tacokrydder og et glass salsa. Bland sammen i panna, og strø litt ost over. Jo mer fett og karbo det er i osten, jo mindre kan man bruke. Men det er godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg her jeg siden der ser ut som det er drøssevis av folk som kan noe med det! Jeg går ikke på noen lavkarbo diett, men spiser forsåvidt lavkarbomat så godt jeg kan. Har litt lyst å bli mere nøye med kosthold, å prøve nå med ketose, å bli flinkere etter det. Søkt mye på nett nå etter ketose men fant ikke helt det jeg ønsket. Hvordan starter jeg hvis jeg vil komme i ketose, og hvor lenge varer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg her jeg siden der ser ut som det er drøssevis av folk som kan noe med det! Jeg går ikke på noen lavkarbo diett, men spiser forsåvidt lavkarbomat så godt jeg kan. Har litt lyst å bli mere nøye med kosthold, å prøve nå med ketose, å bli flinkere etter det. Søkt mye på nett nå etter ketose men fant ikke helt det jeg ønsket. Hvordan starter jeg hvis jeg vil komme i ketose, og hvor lenge varer det?

Ketose er en tilstand hvor kroppen bruker fett på grunn av mangel på karbohydrater (veeeldig simpelt forklart). Ketose oppnår du dermed når kroppen ikke har tilførsel av karbohydrater. Nøyaktig hvor grensen går er jeg ikke sikker på, men tror det er under 25ish g karbohydrater hver dag. Du er i ketose frem til kroppen får tilførsel av karbohydrater igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketose er en tilstand hvor kroppen bruker fett på grunn av mangel på karbohydrater (veeeldig simpelt forklart). Ketose oppnår du dermed når kroppen ikke har tilførsel av karbohydrater. Nøyaktig hvor grensen går er jeg ikke sikker på, men tror det er under 25ish g karbohydrater hver dag. Du er i ketose frem til kroppen får tilførsel av karbohydrater igjen.

Så jeg skal da nå starte med å spise ca 25 karb om dagen i hvor lenge? Hva er anbefalt fett og protein mengde i ketose da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...