Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Gjest Ukjent666
Jeg kan nesten sitte og lese meg i hjel på denne tråden, men nå vil jeg gjøre det enkelt for meg ved å spørre PSMF proffene om hjelp.

Jeg vil rense skap, fryser og kjøleskap på all maten jeg ikke kan spise oh jeg ønsker å gå og handle alle de produktene jeg trenger for å lykkes med dietten.

Derfor trenger jeg din hjelp!

Kan dere skrive en liste over hvilke produkter jeg skal kjøpe hjem!

:cat:

Det som passer inn.... Kan bruke sunn fornuft og ta det med masse proteiner, lavt på fett og lavt karbs..

eks: kyllingfilet, typer biff,seifilet,torsk,strimlet svinekjøtt kan gå, men ikke for mye(grunnet fett)!:)

Og brokkoli.. enkelt og greit:)

+ evt tran/annen olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg orker ikke å lese gjennom hele tråden. Det er tross alt over 200 sider. Men jeg lurer på å begynne på denne dietten. Vil nemlig ned 6 kg før jul, og da må det litt drastiske tiltak til. Men jeg lurer på en ting. Hvor mye koster denne dietten i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg orker ikke å lese gjennom hele tråden. Det er tross alt over 200 sider. Men jeg lurer på å begynne på denne dietten. Vil nemlig ned 6 kg før jul, og da må det litt drastiske tiltak til. Men jeg lurer på en ting. Hvor mye koster denne dietten i uken?

Det kommer jo an på hvor mye mat du kjøper da :p Hehe. Men det går jo endel proteiner, så vet ikke jeg... Har ikke merket at det blir noe dyrere enn vanlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Hei.

Jeg orker ikke å lese gjennom hele tråden. Det er tross alt over 200 sider. Men jeg lurer på å begynne på denne dietten. Vil nemlig ned 6 kg før jul, og da må det litt drastiske tiltak til. Men jeg lurer på en ting. Hvor mye koster denne dietten i uken?

Kommer helt ann på hvilke butikker/om de har tilbud osv..

Men kan f.eks ta det slik: 150kr for 2kg kylling... 10-20kr for 500g frossen brokkoli..

Så kan du finnne ut hvor mye proteiner du trenger per dag:)

voila.. del det utover:)

Men kan vel tenkes rundt 40-50-60kr per dag:)+-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten sitte og lese meg i hjel på denne tråden, men nå vil jeg gjøre det enkelt for meg ved å spørre PSMF proffene om hjelp.

Jeg vil rense skap, fryser og kjøleskap på all maten jeg ikke kan spise oh jeg ønsker å gå og handle alle de produktene jeg trenger for å lykkes med dietten.

Derfor trenger jeg din hjelp!

Kan dere skrive en liste over hvilke produkter jeg skal kjøpe hjem!

:cat:

  • Tenk fettfattige proteinkilder som kyllingfillet, sei, torsk, pollock, karbonadedeig renskåret svin. IKKE kyllingkjøttdeig og kjøttdeig da de fort fyller opp fettkvoten.
  • Fyllende grønnsaker eller grønnsaker som inneholder mye vann; brokkoli, tomater, paprika, agurk, salat. Dette er ting du ikke kan spise uhemmet av men er fint til variasjon. Dett er ikke ting du kan knaske på når du blir sulten, men ting som gjør at du kan variere måltidene med.
  • Sopp er bra å ha til som god smaksvariant da det tilfører omtrent like mye protein som karbohydrater + pluss at vektmessig så bruker man lite av gangen. altså, men 50g sjampinjong er flott til variasjon og tilfører bare 1,5-2g karb.
  • Egg er kjekt å ha til variasjon, men hele egget bør brukes begrenset. Det er ikke noe i veien for å ha kokt egg til frokost på søndag.

Personlig ville jeg ikke ha kastet så mye fra fryseren og kjøleskapet, da du uansett skal spise normalt om noen uker/månder, kanskje tilogmed ha en spisedag/normalmåltid i løpet av uka. Dessuten så kan nesten alt være lov i PSMF så lenge det passer inn i makromålene (nok proteiner lite nok fett/karb). Mye av det man ikke kan spise uhemmet av er essensielt for å skape variasjon så man ikke går på en smell, mentalt. Men dersom det er viktig for deg å unngå fristelser så er det helt opp til deg, være bare oppmerksom på at dette er en kur, og hvorvidt den blir vellykket eller ikke er 100% avhengig av hva du gjør etterpå. Du vil gå ned under kuren, men hvis du går tilbake til gamle vaner etterpå så er du garantert å gå opp igjen. PSMF er en ekstremdiett og ekstremdietter er en glimrende sprinbrett til jojoslanking, eller enda verre; spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tenk fettfattige proteinkilder som kyllingfillet, sei, torsk, pollock, karbonadedeig renskåret svin. IKKE kyllingkjøttdeig og kjøttdeig da de fort fyller opp fettkvoten.
  • Fyllende grønnsaker eller grønnsaker som inneholder mye vann; brokkoli, tomater, paprika, agurk, salat. Dette er ting du ikke kan spise uhemmet av men er fint til variasjon. Dett er ikke ting du kan knaske på når du blir sulten, men ting som gjør at du kan variere måltidene med.
  • Sopp er bra å ha til som god smaksvariant da det tilfører omtrent like mye protein som karbohydrater + pluss at vektmessig så bruker man lite av gangen. altså, men 50g sjampinjong er flott til variasjon og tilfører bare 1,5-2g karb.
  • Egg er kjekt å ha til variasjon, men hele egget bør brukes begrenset. Det er ikke noe i veien for å ha kokt egg til frokost på søndag.

Personlig ville jeg ikke ha kastet så mye fra fryseren og kjøleskapet, da du uansett skal spise normalt om noen uker/månder, kanskje tilogmed ha en spisedag/normalmåltid i løpet av uka. Dessuten så kan nesten alt være lov i PSMF så lenge det passer inn i makromålene (nok proteiner lite nok fett/karb). Mye av det man ikke kan spise uhemmet av er essensielt for å skape variasjon så man ikke går på en smell, mentalt. Men dersom det er viktig for deg å unngå fristelser så er det helt opp til deg, være bare oppmerksom på at dette er en kur, og hvorvidt den blir vellykket eller ikke er 100% avhengig av hva du gjør etterpå. Du vil gå ned under kuren, men hvis du går tilbake til gamle vaner etterpå så er du garantert å gå opp igjen. PSMF er en ekstremdiett og ekstremdietter er en glimrende sprinbrett til jojoslanking, eller enda verre; spiseforstyrrelser.

Du er så flink :D Og kan så mye. Nå vet jeg hvem jeg skal spørre hvis jeg lurer på noe :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ønsket vektmål. Da regner man egentlig med at ønsket vektmål er innenfor en normal fett%. Dersom man er svært overvektig og ønsket vektmål i praksis er et delmål så kan man gå noe lavere.

Dette med 2.5x er egentlig basert på en forenkling. Prinsippene i dietten er basert på forskjellig tall avhengig av hvilken kategori man befant seg i, men det er jo ikke så lett for alle å estimere hvor høy fett%man har og da må man også endre inntaket etter hvert som man går ned i vekt.. Kloke hjerner fant ut man kunne si ca 2g pr ren kroppsvekt eller forenklet ca 2,5g pr normalvekt/målvekt e.l. Har man veldig lav fett% så kan man gå noe høyere for å unngå å miste muskler. Det gjelder feks hvis man skal ekstremt lavt i fett% i forbindelse med konkurranse/innveiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,

Hvordan skal man spise etter endt PSMF-diett. Skal man fortsatt ligge like høyt på protein, og også legge til karbo og fett? Hvor mye karbo og fett? Har ikke noe ønske om å bli feit, men derimot holde meg på oppnådd vekt. Noen retningslinjer men kan følge? Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endt kur så må du spise det som vil være normalt for deg. Hva nå en det måtte være vil være individuelt og avhengig av din totale forbrenning og dine treningsmål. Dersom du ønsker muskelvekst så er det fint å fortsette å spise mye proteiner, men det er også greit å redusere dette noe. Ut over det så må du regulere fett og karbohydrater slik at du stabiliserer inntaket etter forbruket. Det er umulig for noen her å si nøyaktig hvor mange kalorier du trenger. Det må du finne ut av selv. I den første perioden så vil du oppleve at du øker i vekt. Dette vil i stor grad være vann, pluss at energilagrene i muskulaturen fylles opp igjen. Hvis du går ytterligere opp i vekt så må du redusere inntaket, hvis du går ned i vekt så må du øke inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvilke butikker/om de har tilbud osv..

Men kan f.eks ta det slik: 150kr for 2kg kylling... 10-20kr for 500g frossen brokkoli..

Så kan du finnne ut hvor mye proteiner du trenger per dag:)

voila.. del det utover:)

Men kan vel tenkes rundt 40-50-60kr per dag:)+-

Ah. Så jeg kan ha hele dietten på bare kylling? Eller bør jeg mikse litt med svinekjøtt og karbonadekjøttdeig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kaffe/latte; tenk litt over det; svart kaffe har ikke spesielt mye av noe som helst i sag annet en vann (alt det andre lite relativt volum.) Men med en gang du begynner å putte melk eller sukker i det så trekkes grammene fort fra karb/fett kvoten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Imorgen har jeg holdt på med psmf i en uke, og har vært veldig strikt med alt. Imorgen skal vi ut å spise thaimat pga. en viktig annledning. Kommer dette til å ødelegge mye for dietten? Noen tips til hva jeg bør spise?

Hadde tenkt å holde på i 3 uker, og ha oppkarbing neste helg, skal jeg kutte det ut?

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forbauser meg at så mange glatt overser hva som er de egentlige linjene denne dietten. 99% finner ikke ut hva det egentlig går ut på en gang. Og så har man de igjen som skal være helt nazi og glatt overser oppkarbing og cheat meals. Hvorfor jeg er sjokkert vet jeg ikke. Kanskje bare mest frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...