Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest SooSHOWoff
Jeg gjentar, det er INGEN kildehenvisninger. Vi snakker forskning å vitenskap, det er ikke demokrati, og det har ikke noe å si hvem som påstår hva. Om det finnes empiriske bevis, så er det ikke sant.

Ofte er personlig erfaringer mere verdt enn forskningen du er ute etter hele tiden. Noe som virker på noen er ikke sikkert virker på andre. Er du observant kommer du langt. Er du tvilende til alt det ikke er forskning på, vil du aldri komme først iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff

Heisann.

Lurer på om det er noen som har blitt syke eller føle seg syk av PSMF ?

Jeg har gått ned 5 cm rundt midjen på 1,5 uke. Med 2 spisedager. Men kjører veldig lavt på fett og karb. Snakker maks 30 og generelt rett over 20. Og over 2,7g protein per kg. Følt meg helt utenfor et par dager nå. Sulten er ikke noe problem. Men konsentrasjon, "leddplager" og svimmelhet forekommer. Er dette vanlig ? Eller bør jeg øke litt på inntaket av fett og karb. Eventuelt ha hyppigere spisedager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SooSHOWoff
Nå avsluttet vi diskusjonen for ikke å forsøple denne tråden, men det er et tankekors at Lyle, som er "moderne ketogeniske dietters far" selv sier at de ikke er mer magiske enn andre dietter...

Pass deg for å ikke forsøple. Det kan du gjøre når du kommer over grensa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar helt feil er det vel strengt tatt ikke mulig å gå ned i vekt uten å være i ketose, men du må nesten definere hva du mener med lavkarbo. Jeg tror ikke kroppsbyggere ville stille i konkurranse uten maks pump, og den får du ikke uten glykogen. I tillegg bli vaskularitet bedre ved inntak av karbo. Det er timingen det går på.

Går helt fint å gå ned i vekt uten å være i nærheten av ketose. Ketose er bare responsen på at kroppen får så lite karbohydrater at den må danne ketoner for å gi hjernen energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er personlig erfaringer mere verdt enn forskningen du er ute etter hele tiden. Noe som virker på noen er ikke sikkert virker på andre.

Liker at du anntyder jeg ikke er observant, og forteller meg at det som virker på noen ikke alltid virker på andre, når jeg har skrevet det i flere av innleggene mine av ketose.

Er du observant kommer du langt. Er du tvilende til alt det ikke er forskning på, vil du aldri komme først iallefall ;)

Nei du har rett fra nå av skal jeg begynne med slanketåringer, 30 days og healing for å fjerne fettvevet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de slipper å telle kalorier er bullcrap. Helt og holdent. Mange går ned uten å telle kalorier fordi de blir mettere av protein og fett enn av karbo, men mange går også opp.

Vi er enige, jeg mente at de slipper å telle fordi de automatisk spiser mindre kalorier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
For det første høres det ikke ut som om du kjører en PSMF, og for det andre sier du ikke noe om treningen din. Du sier ikke hva spisedagene dine går ut på eller hva du spiser på dem. Så...veldig vanskelig å svare deg ;)

Hører ikke ut som jeg kjører PSMF ?

Hva er grunnlaget ditt for å si det...

Måtte ha en dag til med mat pga at jeg fikk feber. Idag er jeg frisk igjen. Kan være at jeg rett og slett ble syk og ikke dårlig av dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff

Hva ligger du på av fett ?

Når alt av fiskeoljer og tilskudd er inkludert, hva ligger du på da ? Har registrert at mange ikke tar med seg dette i det totale kcal.

Har du en spiseskje med tran f.eks er det 11g.

Går man inn på siden om PSMF her står det Mid 2.0 , Lav 2.6 g protein. Jeg kunne sikkert ha ligget på litt lavere enn 2.6. Men hva er forskjellen om man ligger på det eller 2.0. Bortsett ifra rent kalorimessig.

Dette står også: Sist så anbefaler jeg deg å ta tilskudd av omega-3 i form av lakseolje, fiskeolje eller selolje. Et inntak på 2g EPA og 1.5g DHA sies å være en god dose, i følge Martin Berkhan.

Har du regnet ut hvor mye fett dette blir ???

Trente 4x i uka. Uke 1.

Uke 2 blir 2. Gått opp i styrke. Så det går ikke ut over noe enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
Jeg kom meg inn under 20g ink EFA-ene mine. Hvor mye fett du får i deg for å få riktig mengde EPA og DHA kommer an på oljen din, så det er er umulig å fortelle deg hvordan det vil se ut på din diett.

Når det gjelder trening er det optimale å trene hele kroppen 3x i uken, og da kun for å vedlikeholde. Kalorinivået er rett og slett ikke høyt nok til å tillate styrkeøkning.

Da skal jeg sjekke ut EFAene dine. Hvor fikk du tak i det ?

Vet at man skal vedlikeholde. Men når jeg har krefter til å øke så gjør jeg det. Meste av maten jeg spiser er før og etter trening. Da har jeg endel å gi på trening. Er ikke mange dagene igjen på diett her. Maks 2 uker før alt fett er ribbet. Så noe gjør jeg nok riktig.

Selv om forumkongene tror det annerledes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei hopp : )

Nå har ikke jeg igjen mange dagene på dietten (fram til søndag), men jeg lurer på om jeg får i meg for lite fiber...

Det blir veldig ofte isbergsalat, litt paprika og agurk sammen med proteinkilden for min del.

Noen som aner hva man burde ha i seg av fiber hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var en skikkelig drittdag på jobb, og jeg tok meg selv i å tenke meg skikkelig hardt om, sånn type "er dette verdt det?" mens jeg skua Burger King i det fjerne på vei hjem.

Så våkna jeg opp i dag, sjekka speilet, og magen min er mer enn halvert på under 1 1/2 uke! Den er nå like stor når jeg blåser den opp som da jeg sugde den inn på sitt største, om det gir mening. I denne farta har jeg vaskebrett neste måned (selv om det kanskje skal noen justeringer til først). Denne dieten er sjuk. Sjuk.

For dere som PSMFer frem mot sommeren, hvordan ser 17. mai ut for dere? Jeg trosser alle uglesyn og spiser mine 1000 kcal jeg. Fikk ordna en sunn middag med kjæresten og noen venner, inkludert en kake jeg ikke skal spise og sikkert noen ekstra kalorier som skal føres inn på diett.no. Men ellers, null is og null pølse på abitur i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiber og isbergsalat bør vel ikke nevnes i samme uke engang, men...spis litt asparges eller brokkoli. Om du bare har noen få dager igjen hadde jeg neppe giddet å stresse med det selv, men er jo greit å ikke sitte med en liten bowlingball i magen :p

mm, nå er det sikkert noe "selvsagt" som jeg ikke har fått helt med meg. Og som jeg kanskje heller ikke trenger å bry meg med siden jeg snart er ferdig.... MEn tilfelle jeg skal på psmf-diett igjen en annen gang så hadde det vært fint å slippe å tenkte "hva i all verden var det LEtC mente med at salat og fiber ikke burde nevnes i samme uke...:huh: :ninja::unsure:"

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat er en elendig kilde til fiber. Brokkoli og asparges er bedre. Det sier jeg uten å ha giddet å slå opp isbergsalat for sammenligning, men jeg føler meg veldig trygg ;)

Isbergsalaten er vel i tillegg den med minst næringsstoffer av alle salattypene (mener jeg å huske, uten å gidde å slå det opp :p ) Jo mer farge salaten har, jo mer næringsrik er den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kunne godt tenke meg å prøve denne dietten for en periode, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skål gå fram. Så da tenkte jeg å spørre dere her inne? :)

Jeg er en jente på 21 år, er 180 høy og veier 83 kg, har siden mars gått ned 9 kg, noe jeg er veldig stolt over, har trent mye og hatt et sunt kosthold, men nå føler jeg at jeg har gått på en liten stopp.

Jeg skrev inn menyen som står på artikkelen for PSMF, men da blir det bare på rundt 700 kcal, så da la jeg til cottage cheese og bær til kvelds, men kcal ligger fremdeles på 900kcal, på artikkelen er jo menyen laget for jente på 70 kg, så da er mitt spørsmål til dere som kan dette, hvor mye mer skal jeg spise når jeg veier 13 kg mer enn hva menyen er ment for?

Setter stor pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kunne godt tenke meg å prøve denne dietten for en periode, men jeg er litt usikker på hvordan jeg

skål gå fram. Så da tenkte jeg å spørre dere her inne? :)

Jeg er en jente på 21 år, er 180 høy og veier 83 kg, har siden mars gått ned 9 kg, noe jeg er veldig stolt over, har trent mye og hatt et sunt kosthold, men nå føler jeg at jeg har gått på en liten stopp.

Jeg skrev inn menyen som står på artikkelen for PSMF, men da blir det bare på rundt 700 kcal, så da la jeg til cottage cheese og bær til kvelds, men kcal ligger fremdeles på 900kcal, på artikkelen er jo menyen laget for jente på 70 kg, så da er mitt spørsmål til dere som kan dette, hvor mye mer skal jeg spise når jeg veier 13 kg mer enn hva menyen er ment for?

Setter stor pris på svar! :)

Ikke tenk så mye på det eksempelet i artikkelen. For å finne ut hva du skal spise må du først se på hvor mye protein du trenger. Her går man etter litt forskjellig, noen sier målvekt ganger 2, andre sier nåværende vekt ganger 2. Akkurat hvor mye du skal ha kommer litt an på aktivitetsnivå og fettprosent.

Men la oss for ordens skyld si at du skal ha to ganger vekta di i protein. Det vil si at du må ha 166 gram protein om dagen. Målet ditt da er å komme opp til det proteininnholdet samtidig som du tar inn så lite karbohydrater og fett som overhodet mulig. Kalorimengden skal du ikke tenke så mye på, gjør du det riktig får du uansett et vanvittig underskudd.

Jeg spiser for eksempel litt over 1000 kcal om dagen (89 kg og 186 høy). Da har jeg 190 gram protein, under 20 gram fett og rundt 10 gram karbohydrater. Ble det lettere å forstå nå? Husker jeg var litt fortumla i starten jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var en skikkelig drittdag på jobb, og jeg tok meg selv i å tenke meg skikkelig hardt om, sånn type "er dette verdt det?" mens jeg skua Burger King i det fjerne på vei hjem.

Så våkna jeg opp i dag, sjekka speilet, og magen min er mer enn halvert på under 1 1/2 uke! Den er nå like stor når jeg blåser den opp som da jeg sugde den inn på sitt største, om det gir mening. I denne farta har jeg vaskebrett neste måned (selv om det kanskje skal noen justeringer til først). Denne dieten er sjuk. Sjuk.

Bra jobba!! :)

For dere som PSMFer frem mot sommeren, hvordan ser 17. mai ut for dere? Jeg trosser alle uglesyn og spiser mine 1000 kcal jeg. Fikk ordna en sunn middag med kjæresten og noen venner, inkludert en kake jeg ikke skal spise og sikkert noen ekstra kalorier som skal føres inn på diett.no. Men ellers, null is og null pølse på abitur i år.

Her blir det sukkerfri sjokoladepavlova med vaniljekrem (sukkerfri fra Eldorado) og bær :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...