Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjører ikke psmf nå, men har tenkt til å gjøre det en to-tre ukers tid i sommer/når jeg er ferdig med eksamen og en liten ferietur. Som forberedelse har jeg begynt å spise mer kjøtt for å få i meg mer proteiner enn tidligere.

Men, det virker som at jeg sliter med å fordøye alt dette kjøttet. Jeg blir veldig oppblåst, ting blir både tregt og løst, og ja, litt ubehagelig til tider. Jeg er ikke vant til å spise så mye kjøtt, så jeg tenker at det bare er kroppen som må vende seg til det, men kanskje noen andre her vet bedre, eller har noen tips å komme med?

-E

Mitt inntrykk er at dette blir bedre etter hvert. Jeg gikk på hestekur med jern for en stund siden (samme bivirkningerne ganger tusen!) så jeg har laktulose stående i kjøleskapet. Jeg blir relativt oppblåst når jeg bruker det, men om man virkelig føler det er på tide å gå på do så er det absultt til hjelp (men du trenger jo ikke å ta det rett før jobb før du vet hvordan du tåler det). Laktulose skal vist ikke påvirke PSMF leste jeg en plass, men jeg vet ikke om jeg tar det helt for god fisk. Det er nok en del karbohydrater... Men du kan jo prøve (de selger bittesmå flasker med ca en dl på apoteket som du kan prøve før du gjør storinnkjøp).

Ellers har jeg faktisk kjøpt sviskedrikk i babymat avdelinga. Det har en tendens til å sette ting i gang, uten at man blir dårlig og uten at det er for dyrt. Ikke tilsatt sukker, kun naturlig karbo, men ville vært forsiktig på PSMF.

Ellers er det jo viktig å få i seg nok grønnsaker og drikke rikelig med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
Hei,

Jeg kjører ikke psmf nå, men har tenkt til å gjøre det en to-tre ukers tid i sommer/når jeg er ferdig med eksamen og en liten ferietur. Som forberedelse har jeg begynt å spise mer kjøtt for å få i meg mer proteiner enn tidligere.

Men, det virker som at jeg sliter med å fordøye alt dette kjøttet. Jeg blir veldig oppblåst, ting blir både tregt og løst, og ja, litt ubehagelig til tider. Jeg er ikke vant til å spise så mye kjøtt, så jeg tenker at det bare er kroppen som må vende seg til det, men kanskje noen andre her vet bedre, eller har noen tips å komme med?

-E

Når du sier spiser mer kjøtt? Er dette i tillegg til "vanlige" måltider? :) Kan jo være noe der, at det er mengden du ikke er vant til, og dermed fordøyelsen.

På en PSMF er det nok noen som får problemer. Men der skal man jo prøve holde seg lavest mulig på fett/karbs og masse proteiner. Og det KAN være at kroppen din vil reagere annerledes når du faktisk begynner på dietten!;) Bare husk: drikk masse vann! Og spis NOK proteiner!Jeg har personlig ikke hatt noe problem med fordøyelse osv! Så for min del har PSMF vært knirkefritt bortsett fra at jeg vil ha bakevarer(brød/rundstykker osv)... hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier spiser mer kjøtt? Er dette i tillegg til "vanlige" måltider? :) Kan jo være noe der, at det er mengden du ikke er vant til, og dermed fordøyelsen.

På en PSMF er det nok noen som får problemer. Men der skal man jo prøve holde seg lavest mulig på fett/karbs og masse proteiner. Og det KAN være at kroppen din vil reagere annerledes når du faktisk begynner på dietten!;) Bare husk: drikk masse vann! Og spis NOK proteiner!Jeg har personlig ikke hatt noe problem med fordøyelse osv! Så for min del har PSMF vært knirkefritt bortsett fra at jeg vil ha bakevarer(brød/rundstykker osv)... hehe!

Hei!

Med "mer kjøtt" mener jeg å si at jeg vanligvis ikke spiser noe særlig kjøtt. På det meste kanskje 1-2 ganger i uken, men nå prøver jeg å få i meg kjøtt (biff,svinefilet,kyllingfilet) en gang om dagen.

Jeg har ikke startet på PSMF ennå da jeg virkelig trenger karbohydratene mine nå i eksamensperioden, men jeg tenkte at det ville være lurt å øke mengden proteiner sakte men sikkert frem mot sommeren og PSMF-ukene mine. Nå spiser jeg mindre enn jeg pleier (kjøtt er mettende!), så jeg regner med at det er kjøttet i seg selv kroppen reagerer på, og ikke mengden mat. Vanligvis spiser mye grønt, en del (bringe)bær, speltlomper m/røkt kylling eller kalkunfilet og ost eller philadelphia, cottage cheese, egg i alle former..I eksamenstider har det også blitt noen skolebrød og vestlandslefser, men det blir det slutt på når siste eksamen er over ;) .Og så drikker jeg mye vann (til tider for mye har jeg fått beskjed om fra legen :whistling:), noe juice og kaffe når jeg er på jobb.

-E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Hei!

Med "mer kjøtt" mener jeg å si at jeg vanligvis ikke spiser noe særlig kjøtt. På det meste kanskje 1-2 ganger i uken, men nå prøver jeg å få i meg kjøtt (biff,svinefilet,kyllingfilet) en gang om dagen.

Jeg har ikke startet på PSMF ennå da jeg virkelig trenger karbohydratene mine nå i eksamensperioden, men jeg tenkte at det ville være lurt å øke mengden proteiner sakte men sikkert frem mot sommeren og PSMF-ukene mine. Nå spiser jeg mindre enn jeg pleier (kjøtt er mettende!), så jeg regner med at det er kjøttet i seg selv kroppen reagerer på, og ikke mengden mat. Vanligvis spiser mye grønt, en del (bringe)bær, speltlomper m/røkt kylling eller kalkunfilet og ost eller philadelphia, cottage cheese, egg i alle former..I eksamenstider har det også blitt noen skolebrød og vestlandslefser, men det blir det slutt på når siste eksamen er over ;) .Og så drikker jeg mye vann (til tider for mye har jeg fått beskjed om fra legen :whistling:), noe juice og kaffe når jeg er på jobb.

-E

Ok. så det du egentlig sier er: du spiser egentlig ikke noe spesielt "vanlige" middager heller?:) hehe!:) Men da kan det nok være en ide å venne kroppen og deg selv til å spise kjøtt. For det blir det mye av!! Da får du egentlig satse mest i denne tiden på å drikke+ spise f.eks yoghurt for å hjelpe fordøyelse f.eks:) Lykke til på eksamen! Har hjemmeeksamen om 45min selv :p Lykke til på PSMF når den tid kommer! ps: du kan også spise fisk(torsk/seifilet) i PSMF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. så det du egentlig sier er: du spiser egentlig ikke noe spesielt "vanlige" middager heller?:) hehe!:) Men da kan det nok være en ide å venne kroppen og deg selv til å spise kjøtt. For det blir det mye av!! Da får du egentlig satse mest i denne tiden på å drikke+ spise f.eks yoghurt for å hjelpe fordøyelse f.eks:) Lykke til på eksamen! Har hjemmeeksamen om 45min selv :p Lykke til på PSMF når den tid kommer! ps: du kan også spise fisk(torsk/seifilet) i PSMF!

Haha, nei, jeg spiser vel egentlig ikke så mange vanlige måltider :p Er ikke glad i frokostmat, spiser helst første måltid 3-4 timer etter at jeg har stått opp, og "middag" med kjøtt/fisk og grønt spiser jeg ved 8-9 tiden som dagens siste måltid. Jeg har ingen problemer med å være sulten, med unntak av når jeg skal sove. Da vil jeg helst være god og mett, hehe :wub: ... Glemte å nevne at jeg spiser en del fisk også, mest laks eller sei.

Takk! Lykke til på eksamen du også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei, jeg spiser vel egentlig ikke så mange vanlige måltider :p Er ikke glad i frokostmat, spiser helst første måltid 3-4 timer etter at jeg har stått opp, og "middag" med kjøtt/fisk og grønt spiser jeg ved 8-9 tiden som dagens siste måltid. Jeg har ingen problemer med å være sulten, med unntak av når jeg skal sove. Da vil jeg helst være god og mett, hehe :wub: ... Glemte å nevne at jeg spiser en del fisk også, mest laks eller sei.

Takk! Lykke til på eksamen du også :D

Jeg er heller ikke noe sulten om morgenen, så jeg kombinerer PSMF med periodisk faste, og synes det fungerer supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
Har du mye å ta av da? Kanskje du ligger for høyt på fett eller karbohydrat? Har du sjekket at du er i ketose?

Hvordan sjekker man om man er i ketose?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Man kan kjøpe ketostix på apoteket.. tisse på dem, gir dem utslag er man i ketose :)

haha ok! Hardcore, og hvis man ikke er det da? etter 1uke med fett på maks 30 og karbs på under 20pr dag?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Nei fettet har ikke noe å si for ketosen, men bør ligge under 20 gram karber ca ja :) Varierer jo litt men.. Men så klart, minst mulig fett på psmf

Går utifra at jeg er i ketose da:P Siden jeg har vært på under 20-30hver dag da! 1 dag jeg spiste vanilje kesam! Så da fikk jeg 22ellerno! Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan sjekker man om man er i ketose?....

Og for å komme i ketose så regner man gram eller prosent? Jeg har nok hatt et gjennomsnitt på litt over 20 gram.

Jeg skal kjøpe sticks og prøve. Er litt avhengig av cottage cheese fordi jeg ikke klarer varm mat til frokost

Du merker egentlig om du er i det.. jeg løper mye på do, er varm og god i kroppen og fikk hodepine som gikk over etterhvert.. :) og har en del energi :) og den herlige ketoseånden da.. grøss :D

Har hatt hodepine i begynnelsen, er varm og god og har dårlig ånde (kanskje ikke ketoseånde??) he he....

Har ikke fått tIl 3 men 2 treninger i uken, men det har vært gode økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketoseånde er dåårlig ånde, hehe så du er sikkert i ketose da :) bør være under ca 20 gram karbohydrat, ikke prosent. Men ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang, altså :) Bare pass på å ikke spise for mange kcal heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketoseånde er dåårlig ånde, hehe så du er sikkert i ketose da :) bør være under ca 20 gram karbohydrat, ikke prosent. Men ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang, altså :) Bare pass på å ikke spise for mange kcal heller :)

Jeg ligger i gjennomsnitt på 1000 kcal for dagen og +/- 20 gram karbo... Jæskla irriterende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da burde du jo gå ned.. Men det er mange som ikke "tåler" å spise så mye meieriprodukter, at det setter en stopper for vektnedgangen..

Tåler ikke melk, men spiste MYE ost før jeg startet dette. Har 10 kg og ta av så jeg må vel være tålmodig... En egenskap jeg har fått utlevert i mikroskopiske mengder....

Prøver likevel videre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...