Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Da skal jeg også prøve ut PSMF snart, starter 18 mai og er veldig spent på dette. Blir å gå til innkjøp av kjøkkenvekt og en bra teflonpanne denne uken, også blir det sverigetur for å handle inn masse billig kjøtt til dietten hehe :) Har brukt god tid på å lese om det og trooor jeg forstår greia nå, spesielt etter å ha lest i denne tråden i dagesvis (puuh). Mye kjøtt, med lite fett, mye proteiner og litt grønnsaker, pluss fiskeolje/selolje er vel greia. Er rundt 164 cm høy og veier 82,8 kilo. Veldig spent på om jeg får til å gå ned noe ekstra :) Har holdt på med en livsstilsendring siden slutten av februar nå og trenger en liten puff i ryggen for å holde på motivasjonen, så da tror jeg noen uker med PSMF er akkurat tingen for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke helt sant . . les på disse linkene for mer info . . og FB refereres gjerne til mer enn bare ett måltid, avhengi av fettprosent :)

Virker som om oppkarbing er det evig spørmål rundt :)

Tech Nutrition - Leptin - det magiske hormonet

Retningslinjer for oppkarbing

Rapid Fat loss handbook, Lyle Mcdonald

http://www.files.failedmiserably.com/data/aironz/The%20Rapid%20Fat%20Loss%20Handbook.pdf

Takk for oppklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg også prøve ut PSMF snart, starter 18 mai og er veldig spent på dette. Blir å gå til innkjøp av kjøkkenvekt og en bra teflonpanne denne uken, også blir det sverigetur for å handle inn masse billig kjøtt til dietten hehe :) Har brukt god tid på å lese om det og trooor jeg forstår greia nå, spesielt etter å ha lest i denne tråden i dagesvis (puuh). Mye kjøtt, med lite fett, mye proteiner og litt grønnsaker, pluss fiskeolje/selolje er vel greia. Er rundt 164 cm høy og veier 82,8 kilo. Veldig spent på om jeg får til å gå ned noe ekstra :) Har holdt på med en livsstilsendring siden slutten av februar nå og trenger en liten puff i ryggen for å holde på motivasjonen, så da tror jeg noen uker med PSMF er akkurat tingen for meg :)

Ikea 365+ stekepanne er veldig god..og billig ;)

Og husk at karbonadedeigen (nötkjött) fra Sverige inneholder 10% fett, det har jeg brent meg på.. :confused:

Lykke til med med dietten, jeg har holdt på i 20 dager, og er strålende fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea 365+ stekepanne er veldig god..og billig ;)

Og husk at karbonadedeigen (nötkjött) fra Sverige inneholder 10% fett, det har jeg brent meg på.. :confused:

Lykke til med med dietten, jeg har holdt på i 20 dager, og er strålende fornøyd :D

Supert, da skal jeg se etter den på ikea :D

Oi det visste jeg ikke, tusen takk for at du sa ifra! Da holder jeg meg til å kjøpe kylling og svinekjøtt i sverige :) Litt dyrt å starte spise "middagsmat" flere ganger om dagen :o

Tusen takk for det :) Så flink du er, og godt å høre at du er fornøyd :D Satser på at jeg om noen uker vil føle meg like fornøyd hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, da skal jeg se etter den på ikea :D

Oi det visste jeg ikke, tusen takk for at du sa ifra! Da holder jeg meg til å kjøpe kylling og svinekjøtt i sverige :) Litt dyrt å starte spise "middagsmat" flere ganger om dagen :o

Tusen takk for det :) Så flink du er, og godt å høre at du er fornøyd :D Satser på at jeg om noen uker vil føle meg like fornøyd hehe :)

Ja, det koster litt med så mye kjøtt, men det er mye å spare på å følge med på tilbud, og å handle i Sverige. Vi var der en tur i går, og nå er fryseren fyllt opp med masse kjøtt. Jeg kjøper også Keso (svensk cottage cheese), fordi jeg synes den svenske er bedre enn den norske. Og Fun saft med Stevia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ca 60-70kr dagen på maten til PSMF. I perioder der jeg spiser tunfisk bruker jeg bare 40kr dagen.

Jeg har en sønn som skal ha litt mer variert mat utenom det jeg spiser i tilegg, så blir fort ganske dyrt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg også prøve ut PSMF snart, starter 18 mai og er veldig spent på dette. Blir å gå til innkjøp av kjøkkenvekt og en bra teflonpanne denne uken, også blir det sverigetur for å handle inn masse billig kjøtt til dietten hehe :) Har brukt god tid på å lese om det og trooor jeg forstår greia nå, spesielt etter å ha lest i denne tråden i dagesvis (puuh). Mye kjøtt, med lite fett, mye proteiner og litt grønnsaker, pluss fiskeolje/selolje er vel greia. Er rundt 164 cm høy og veier 82,8 kilo. Veldig spent på om jeg får til å gå ned noe ekstra :) Har holdt på med en livsstilsendring siden slutten av februar nå og trenger en liten puff i ryggen for å holde på motivasjonen, så da tror jeg noen uker med PSMF er akkurat tingen for meg :)

Masse lykke til :)

opprett en loggbok her inne . . gjør det enklere å få oppfølging hvis det er noe man lurer på.. vet det har hjulpet meg en heeeeeel del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle snike meg til et par spørsmål til siden dere var så greie med det forrige.

Har ikke fått målt meg skikkelig enda, men øyemålet tilsier at jeg har en nokså høy fettprosent. Stor mage og lite fast i fisken. La meg derfor på målet 1,5 x kroppsvekt for proteininntak (144g i mitt tilfelle). Dette er da ifølge artikkelen på Fitnessbloggen som ble lenket fra den om FHM-redaktøren. Dette ser ut til å funke, så jeg fortsetter med det i hvert fall én uke til.

Når skal jeg evt. begynne å legge om til et høyere/lavere proteininntak, og hva bør jeg legge meg på da? Tenkte først å legge om til 2xMålvekt i slutten av måneden, men er veldig usikker på hva målvekten min egentlig er og har uansett bestemt meg for å gå etter speilet. Jeg aner ikke hvor mye jeg må ned for å få vaskebrett. Tar gjerne mot noen tips her, hva kunne vært en grei proteinandel og hva er det egentlig som skjer når man øker eller senker den?

Det andre jeg lurer på er fett. Karbo har vært greit og jeg ligger rutinemessig under 10g nå, men har hatt litt problemer med å få fettet rundt 20g/dagen slik enkelte anbefaler. Det går med nød og neppe når jeg spiser bare bakt kyllingfilet og/eller tunfisk for proteininntaket, sleng på en spiseskje selolje så er det 19-20 gram fett det. Cottage Cheese, som er nødmaten min når jeg ikke rekker å få laget noe skikkelig, er jo helt drepende i så henseende. Én boks og så har du plutselig 13 gram fett oppå det du får fra kjøttet! Kyllingfilet er dyrt som f og hele Trondheim ser ut til å være utsolgt for den frosne varianten, med tunfisken er det kvikksølv og smak som trekker ned. Svinekjøtt hadde vært et bra alternativ, men det blir altfor mye fett i forhold til det som anbefales her.

Så spørsmålet mitt blir da, er det helt krise hvis man havner rundt 30-40g (sikkert ikke, men er nysgjerrig på hvordan kuren påvirkes) om dagen? Når krysser man den usynlige grensen mellom vanlig lavkarbo og PSMF mtp fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulførte 4 uker på PSMF på Onsdag, og har etter det spist som vanlig (sikkert litt i overkant de første dagene).

Gikk ned 7.2kg, og har stabilisert meg på et vekttap som tilsier 5.5kg. (merka det best på cm ;))

Sier meg godt fornøyd med det, iom at det er så godt som rent fett som har forsvunnet, musklene har jeg vedlikeholdt.

Skal til med enda en runde etterhvert (etter at det har roet seg litt med bursdager og slikt som gjør at en diet blir vanskelig å holde seg til..)

Noen som har inspill til hvordan jeg evt kan gjøre ting bedre til neste gang?

Lå på bestandig under 50g karb og fett inkl omega3 tilskudd, men trolig for lavt på protein.

Treningen bør jeg nok få et bedre program på, og her er det nok mesteparten av hjelpen trengs.

Trener 2-3ganger etter endt diett også, med et ønske om å bli sterkere og øke forbrenningen.

Treningen nå, og under dietten var av typen, "ta de øvelsene jeg kommer på, tunge vekter, og holde meg til 5x5".. Fungerer, men sikkert enormt langt fra optimalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte jeg skulle snike meg til et par spørsmål til siden dere var så greie med det forrige.

Har ikke fått målt meg skikkelig enda, men øyemålet tilsier at jeg har en nokså høy fettprosent. Stor mage og lite fast i fisken. La meg derfor på målet 1,5 x kroppsvekt for proteininntak (144g i mitt tilfelle). Dette er da ifølge artikkelen på Fitnessbloggen som ble lenket fra den om FHM-redaktøren. Dette ser ut til å funke, så jeg fortsetter med det i hvert fall én uke til.

Når skal jeg evt. begynne å legge om til et høyere/lavere proteininntak, og hva bør jeg legge meg på da? Tenkte først å legge om til 2xMålvekt i slutten av måneden, men er veldig usikker på hva målvekten min egentlig er og har uansett bestemt meg for å gå etter speilet. Jeg aner ikke hvor mye jeg må ned for å få vaskebrett. Tar gjerne mot noen tips her, hva kunne vært en grei proteinandel og hva er det egentlig som skjer når man øker eller senker den?

Hvor høy er du?? Det er bedre å ha for høyt proteininntak enn for lavt. Er det for lavt risikerer du å tære på indre organer, men har du mye lagret fett er det vel ikke noen stor fare for det.

Det andre jeg lurer på er fett. Karbo har vært greit og jeg ligger rutinemessig under 10g nå, men har hatt litt problemer med å få fettet rundt 20g/dagen slik enkelte anbefaler. Det går med nød og neppe når jeg spiser bare bakt kyllingfilet og/eller tunfisk for proteininntaket, sleng på en spiseskje selolje så er det 19-20 gram fett det. Cottage Cheese, som er nødmaten min når jeg ikke rekker å få laget noe skikkelig, er jo helt drepende i så henseende. Én boks og så har du plutselig 13 gram fett oppå det du får fra kjøttet! Kyllingfilet er dyrt som f og hele Trondheim ser ut til å være utsolgt for den frosne varianten, med tunfisken er det kvikksølv og smak som trekker ned. Svinekjøtt hadde vært et bra alternativ, men det blir altfor mye fett i forhold til det som anbefales her.

Så spørsmålet mitt blir da, er det helt krise hvis man havner rundt 30-40g (sikkert ikke, men er nysgjerrig på hvordan kuren påvirkes) om dagen? Når krysser man den usynlige grensen mellom vanlig lavkarbo og PSMF mtp fett?

Når man snakker om under 20 g fett er det som oftest uten selolje. 20 g er ingen magisk grense, men jo striktere man er, jo kjappere går vektnedgangen..;) Hva med å bare bruke en halv boks CC blandet med proteinpulver som nødmat?? Jeg bruker ofte en blanding av mager kesam, cottage cheese, vaniljeproteinpulver og funsaft før trening. En pakke kyllingpålegg eller skinke er også fin nødmat :)

Lavkarbo er alt fra 0-120 g karbohydrater, så psmf er også en variant av lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du?? Det er bedre å ha for høyt proteininntak enn for lavt. Er det for lavt risikerer du å tære på indre organer, men har du mye lagret fett er det vel ikke noen stor fare for det.

Takker for bra svar og gode tips til nødmat! Jeg er 186 på strømpelesten og 26 år gammel. Etter å ha sjekket noen bilder fant jeg ut at mest sannsynlig ligger på en fettprosent mellom 25 og 30 et sted. Får ei klype i posten snart, så da får jeg endelig svar på hvor mye det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar og gode tips til nødmat! Jeg er 186 på strømpelesten og 26 år gammel. Etter å ha sjekket noen bilder fant jeg ut at mest sannsynlig ligger på en fettprosent mellom 25 og 30 et sted. Får ei klype i posten snart, så da får jeg endelig svar på hvor mye det egentlig er.

Når du er 186 cm er 144 g proteiner alt for lite..jeg vil tro at du ihvertfall burde spise opp i mot 200 g :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar og gode tips til nødmat! Jeg er 186 på strømpelesten og 26 år gammel. Etter å ha sjekket noen bilder fant jeg ut at mest sannsynlig ligger på en fettprosent mellom 25 og 30 et sted. Får ei klype i posten snart, så da får jeg endelig svar på hvor mye det egentlig er.

Nødmattips:

Jeg byttet ut cottage cheese med 1/2 boks mager kesam - så hiver du oppi proteinpulver med sjokosmak, og lemper oppi noen bringebær. Overraskende digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjører ikke psmf nå, men har tenkt til å gjøre det en to-tre ukers tid i sommer/når jeg er ferdig med eksamen og en liten ferietur. Som forberedelse har jeg begynt å spise mer kjøtt for å få i meg mer proteiner enn tidligere.

Men, det virker som at jeg sliter med å fordøye alt dette kjøttet. Jeg blir veldig oppblåst, ting blir både tregt og løst, og ja, litt ubehagelig til tider. Jeg er ikke vant til å spise så mye kjøtt, så jeg tenker at det bare er kroppen som må vende seg til det, men kanskje noen andre her vet bedre, eller har noen tips å komme med?

-E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...