Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Gjest noen123
Hadde det ikke vært for at jeg har litt jeg ønsker å bli kvitt, hadde jeg gitt meg etter tre dager slev. Men som du sier så er det resultater å se på dette, så jeg holder ut litt til :)

ja, det er jo såklart veldig individuelt, for noen funker det bra, for andre ikke. vil anbefale alle som i det hele tatt vurderer denne dietten å tenke over; trenger du det virkelig, har du så mye overskuddsfett? det kan jo være en fin kickstart for de som skal ned mye, typ 15-20-25 kg, men tror også det kan være veldig hardt, spesielt når man ser seg ferdig med dietten og plutselig legger på seg 2-3 kg over natta.. jeg ser for meg at mange vil kunne ende opp med å freake ut og deretter starte å sulte seg selv av den grunn.

ville ikke anbefalt noen som ikke er så overvektig at det blir klassifisert som fedme å begynne på PSMF, foreta heller en livsstilsendring man kan leve med over lengre tid. det er nok det beste i det lange løp. ting tar tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, det er jo såklart veldig individuelt, for noen funker det bra, for andre ikke. vil anbefale alle som i det hele tatt vurderer denne dietten å tenke over; trenger du det virkelig, har du så mye overskuddsfett? det kan jo være en fin kickstart for de som skal ned mye, typ 15-20-25 kg, men tror også det kan være veldig hardt, spesielt når man ser seg ferdig med dietten og plutselig legger på seg 2-3 kg over natta.. jeg ser for meg at mange vil kunne ende opp med å freake ut og deretter starte å sulte seg selv av den grunn.

ville ikke anbefalt noen som ikke er så overvektig at det blir klassifisert som fedme å begynne på PSMF, foreta heller en livsstilsendring man kan leve med over lengre tid. det er nok det beste i det lange løp. ting tar tid :)

Her er jeg helt enig! Jeg startet med et ganske greit underskudd på ca 700kcal +/-, i tillegg til mye trening. Da gikk jeg ned i snitt 1 kg pr uke, og da spiste jeg godt, godteri til tider også, bare så lenge jeg holdt meg innfor grensen. Det er veldig mye lettere å holde ut med! Grunnen til at jeg kjører 4 uker med PSMF nå er for å få unna så mye som mulig før en ferietur.. Vektreduksjon tar helt klart tid, og selv om PSMF går fort, gjelder det å være bevisst over hva man gjør etter endt diett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har nå gått rundt 4 uker på dietten og er stooorfornøyd med retningen dette peker i! Men av ren nyskjerrighet, i og med at jeg ikke var så lang unna utgangspunktet til FHM-redaktøren, hvor mye endret han på kostholdet og treningen etter 8 uker, er det rett av meg å tro at han da gikk ned til 3*8 reps i trening, holdt fettet under 20 (rundt 10g)? men hvor mye økte han i karbohydrater per dag? takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er på min 5 dag med dietten nå, og jeg føler meg egentlig ikke noe annerledes enn jeg har gjort tidligere annet enn at jeg er litt småsulten innimellom. Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har gått på noen slags form for diett, men dette har igrunn vært ren vilje og inspirasjon hittil. Har egentlig ikke hatt noe sug på noe som helst, eneste er at jeg savner brødskiver med gode pålegg og melk til frokost. Selv har jeg også hatt en gode pause fra alt som heter styrketrening på veldig lenge. Jeg trener fotball som regel 2 ganger i uka + kamp og sykler endel på fritiden.

Jeg startet på fullkroppsprogrammet som var angitt i artikkelen om FHM redaktøren. Jeg ser at det er endel ting som er annerledes fra den og til PSMF ekstrem diett artikkelen. Hvor man har flere setts på første treningsøkt for uka hvor det gradvis trappes nedover. Jeg har vært støl som en pinne, og hatt vondt i muskler som jeg ikke har hatt vondt i på lenge.

Jeg har lagt ved et bilde som illustrerer de forskjellige måltidene mine per dag. Jeg trenger noen tilbakemeldinger på kostholdet mitt. Jeg er 183 cm høy og før dietten startet mandag veide jeg 79,5 kg. Jeg ser på selv som helt vanlig bygd, med ikke altfor mye muskler.

Forøvrig kunne jeg trengt hjelp til forslag på andre mellommåltider enn Cottage Cheese og Tunfisk. Førstnevnte klarte jeg så vidt å få trøkt ned og det er første og absolutt aller siste gang! Tunfisk er også noe jeg ikke helt takler, selv om jeg har krydra den og blanda den med litt salsa.

Ellers må jeg si at gjennom mye lesing av tidligere poster i forumet har hjelpt endel samt artiklene som er kjempe insipirerende!

Takker for svar :)

post-11122-14440854927737_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger egentlig i oppkarbing? Er det en gyllenregel for dette? eller er det bare å få i seg masse karbohydrater? :)

Oppkarbing er ett måltid (ikke en hel dag, eller skamspising) hvor du spiser et måltid som er rikt på karbohydrater. Inntas ofte en gang i uken. F.eks pannekaker, eller lignende. Slik jeg har forstått det trenger folk med større fettprosent ikke nødvendigvis slike refeeds, men kan være fint med de som ikke har så høy fettprosent i utgangspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Forøvrig kunne jeg trengt hjelp til forslag på andre mellommåltider enn Cottage Cheese og Tunfisk. Førstnevnte klarte jeg så vidt å få trøkt ned og det er første og absolutt aller siste gang! Tunfisk er også noe jeg ikke helt takler, selv om jeg har krydra den og blanda den med litt salsa.

Takker for svar :)

Hva med 1/2 boks mager kesam - bringebær og 30g proteinpulver med sjokosmak? Smaker overraskende lite vondt. Litt som en smeltet iskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er en jente på 21 år (170 cm, 53 kilo) jeg syntes denne dietten høres veldig spennende ut.

Trener i gjennomsnittet 5 ganger per uke og har en veldig lav fettprosent, rundt 14-15. Likevel har jeg kommet inn i ett litt dårlig måltidsmønster med mye sukker de siste 2 ukene noe som gjør at jeg daglig får store cravings etter mer sukker, og føler meg dermed litt «pløsete». Kunne derfor tenke meg å prøve denne metoden for å miste litt veske, samt stabilisere ett litt bedre kosthold.

Er dette en diett som har noen effekt om man kun går på den i 5 dager (frem til 17 mai)?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Hei.

Jeg er en jente på 21 år (170 cm, 53 kilo) jeg syntes denne dietten høres veldig spennende ut.

Trener i gjennomsnittet 5 ganger per uke og har en veldig lav fettprosent, rundt 14-15. Likevel har jeg kommet inn i ett litt dårlig måltidsmønster med mye sukker de siste 2 ukene noe som gjør at jeg daglig får store cravings etter mer sukker, og føler meg dermed litt «pløsete». Kunne derfor tenke meg å prøve denne metoden for å miste litt veske, samt stabilisere ett litt bedre kosthold.

Er dette en diett som har noen effekt om man kun går på den i 5 dager (frem til 17 mai)?:)

Effekt vil den ha, men med lav fett%= ville jeg bare tenkt en annen tanke og rett og slett holdt meg til GODE mengder sunn mat. Både med karbs osv... 170 fordelt på 53kg? Hvorfor i all verden?:) Er nok veldig fin som du er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok hjelpe deg litt, men for å gå på PSMF kreves det viljestyrke og dedikasjon.

Så om du, som har en såppas lav fettprosent har den viljestyrken og dedikasjonen, så tror jeg at du kan rette den viljestyrken mot å ikke drikke bruks/spise sukker ;)

Sukrin er jo et fint alternativ som du kan bruke, så blir iallefall samvittigheten bedre.

Og kanel er et bra krydder, kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er en jente på 21 år (170 cm, 53 kilo) jeg syntes denne dietten høres veldig spennende ut.

Trener i gjennomsnittet 5 ganger per uke og har en veldig lav fettprosent, rundt 14-15. Likevel har jeg kommet inn i ett litt dårlig måltidsmønster med mye sukker de siste 2 ukene noe som gjør at jeg daglig får store cravings etter mer sukker, og føler meg dermed litt «pløsete». Kunne derfor tenke meg å prøve denne metoden for å miste litt veske, samt stabilisere ett litt bedre kosthold.

Er dette en diett som har noen effekt om man kun går på den i 5 dager (frem til 17 mai)?:)

170 og 53 kg? ..... du trenger ikke noen ekstremdiett, jeg regner med at om du har viljestyrke nok til å kunne gjennomføre en slik diett i 5 dager, så har du også nok viljestyrke til å kutte ned på sukkeret.

Edit: fjerna det om fettprosent, overlater det til noen som har mer peiling;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppkarbing er ett måltid (ikke en hel dag, eller skamspising) hvor du spiser et måltid som er rikt på karbohydrater. Inntas ofte en gang i uken. F.eks pannekaker, eller lignende. Slik jeg har forstått det trenger folk med større fettprosent ikke nødvendigvis slike refeeds, men kan være fint med de som ikke har så høy fettprosent i utgangspunktet

Ikke helt sant . . les på disse linkene for mer info . . og FB refereres gjerne til mer enn bare ett måltid, avhengi av fettprosent :)

Virker som om oppkarbing er det evig spørmål rundt :)

Tech Nutrition - Leptin - det magiske hormonet

Retningslinjer for oppkarbing

Rapid Fat loss handbook, Lyle Mcdonald

http://www.files.failedmiserably.com/data/aironz/The%20Rapid%20Fat%20Loss%20Handbook.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkarbing er ett måltid (ikke en hel dag, eller skamspising) hvor du spiser et måltid som er rikt på karbohydrater. Inntas ofte en gang i uken. F.eks pannekaker, eller lignende. Slik jeg har forstått det trenger folk med større fettprosent ikke nødvendigvis slike refeeds, men kan være fint med de som ikke har så høy fettprosent i utgangspunktet

En oppkarbing kan også vare over en hel dag, eller over flere dager.. alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...