Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Jeg ser også ut til å ha "stagnert" litt etter et ganske dramatisk vekttap i starten. Gikk fra 95 til 88 på noen dager og så til 90 deretter og der har nåla stått siden. Er mer tålmodig enn som så og noterer meg at dette er noe mange erfarer. Går derfor etter speilet isteden.

Men uansett, kan det ha noe med at jeg innvilga meg et bonusmåltid med dama (sushi, et glass øl, et glass vin og litt sake + to iskuler) på fredagen? Har spist reint som et sykehusgulv ellers på 800-1000 kcal om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
Jeg ser også ut til å ha "stagnert" litt etter et ganske dramatisk vekttap i starten. Gikk fra 95 til 88 på noen dager og så til 90 deretter og der har nåla stått siden. Er mer tålmodig enn som så og noterer meg at dette er noe mange erfarer. Går derfor etter speilet isteden.

Men uansett, kan det ha noe med at jeg innvilga meg et bonusmåltid med dama (sushi, et glass øl, et glass vin og litt sake + to iskuler) på fredagen? Har spist reint som et sykehusgulv ellers på 800-1000 kcal om dagen.

Et sykehusgulv er vel for øvrig sikkert ganske skittent, men men! Men hvor lenge har du gått på PSMF da? Er jo "naturlig" at vektnedgangen vil være størst i starten, så der er nok bare å holde ut! Spesielt hvis man ikke har gått lenge på dietten! Som du sier så har jo du hatt "refeed"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som sagt tidligere, bruk målebåndet. Kast ut vekten, eller gjem den i et skap.

De kiloene du mistet i starten er nok mye vannvekt, for fettcellene dine slipper vann når kroppen din tømmes for glykogen (eller noe slikt). Jeg går selv ikke noe ned i kilo når jeg går psmf, men jeg merker på målebåndet at jeg blir slankere. Bare et tipd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å kjøre 50/50 psmf og vanlig mat over 2 måneder. Altså at jeg spiser psmf 30 av dagene og vanlig mat de resterende dagene, i en blanding altså. Dette ble merkelig forklart.... Si jeg kjører psmf/vanlig mat annenhver dag ca. Er det en dårlig idé, eller vil det funke?

Grunnen er at jeg skal starte i ny jobb, og vet fra erfaring at jeg hodet ikke fungerer optimalt etter noen dager på psmf, så jeg har ikke mulighet til å kjøre full psmf. Et logisk kaloriregnestykke sier at det vil funke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å kjøre 50/50 psmf og vanlig mat over 2 måneder. Altså at jeg spiser psmf 30 av dagene og vanlig mat de resterende dagene, i en blanding altså. Dette ble merkelig forklart.... Si jeg kjører psmf/vanlig mat annenhver dag ca. Er det en dårlig idé, eller vil det funke?

Grunnen er at jeg skal starte i ny jobb, og vet fra erfaring at jeg hodet ikke fungerer optimalt etter noen dager på psmf, så jeg har ikke mulighet til å kjøre full psmf. Et logisk kaloriregnestykke sier at det vil funke :)

Ved vanlig PSMF skal man jo etter hvert komme i ketose, og da går man vel raskere ned i vekt (skyt meg om jeg tar feil, det er sikkert mange som kan mer om det enn meg her). Du vil nok ikkje ha like stor effekt ved å ta annenhver dag, men om poenget er å slippe unna bivirkningene så skulle en jo tro at det går bra. Du ligger jo i bra kaloriunderskudd, så anntagligvis vil du vel gå ned i vekt uansett (med mindre du lever på øl og chips annenhver dag).

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å kjøre 50/50 psmf og vanlig mat over 2 måneder. Altså at jeg spiser psmf 30 av dagene og vanlig mat de resterende dagene, i en blanding altså. Dette ble merkelig forklart.... Si jeg kjører psmf/vanlig mat annenhver dag ca. Er det en dårlig idé, eller vil det funke?

Grunnen er at jeg skal starte i ny jobb, og vet fra erfaring at jeg hodet ikke fungerer optimalt etter noen dager på psmf, så jeg har ikke mulighet til å kjøre full psmf. Et logisk kaloriregnestykke sier at det vil funke :)

Det går nok fint, men tror heller jeg bare hadde gått for en moderat diett:)

edit: Om jeg ikke husker feil har Little Engine that Could kjørt PSMF syklisk med vanlig kosthold på treningsdager, han kan isåfall sikkert gi bedre input :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved vanlig PSMF skal man jo etter hvert komme i ketose, og da går man vel raskere ned i vekt (skyt meg om jeg tar feil, det er sikkert mange som kan mer om det enn meg her)

Poenget med psmf er å komme unda med størst mulik underskudd av kalorier og samtidig beholde musklene. Sammenligning av dietter hvor kalori og protein inntak er likt viser at folk går like mye ned av høykarbo som lavkarbo, så jeg går ut ifra at det ikke er noe magisk med ketose nei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med psmf er å komme unda med størst mulik underskudd av kalorier og samtidig beholde musklene. Sammenligning av dietter hvor kalori og protein inntak er likt viser at folk går like mye ned av høykarbo som lavkarbo, så jeg går ut ifra at det ikke er noe magisk med ketose nei:)

Joda, enig der, men når man holder seg under 20g karbo så blir jo ketose en av bivirkningene som får litt ekstra fart i vektnedgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, enig der, men når man holder seg under 20g karbo så blir jo ketose en av bivirkningene som får litt ekstra fart i vektnedgangen.

Om folk mister like mye på lavkarbo og høykarbo så lenge protein og kalorimengde er lik, hvordan kan en da miste mer av å være i ketose? Lavkarbo gir inntrykket av ekstra fart fordi en mister mye vann i starten.

edit:

Les mer her

With that said, this study adds to the data set suggesting that, if calories and protein intake are identical, there is little to no metabolic advantage (in terms of fat or weight loss) to full blown ketogenic diets. They work at least as well, mind you, but not better.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med bruk av forbrenningstilskudd (grønnte og koffein) på PSMF?

Jeg bruker det, føler at jeg blir litt mer opplagt, og får litt mer energi. Men,, det kan jo være psyken også da, jeg velger å ha trua på at det funker :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

magisk nei, det er jo forsket nok på det til å ikke kalle det magisk.

Eeehm, jeg gidde deg faktisk link til studie som viser at forskningen viser at om proteinmengde er lik og kalorimengde er lik, så er vekttapet lik. Du henviser meg til forumpost med anekdoter, og link til en artikkel uten kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen finner du om du følger den linken og leser innlegget av Pål Jåbekk. Kroppsbyggere ligger vel lavt i antall karbohydrater før en konkurranse vel? Om de ikke trenger å være forsiktig med karbohydratinntaket er det fint for dem, men noen må redusere det for å bli kvitt underhudsvann -og fett. Hvor mange gram karbohydrater vi kan innta og hvor høy GI vi tåler og likevel holde oss på en lav fettprosent varierer fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at det er et tankekors når *ingen* av de som er mest ekstreme i diettene dine bruker den lenger, og han som gravde ketogene dietter opp har gått bort fra dem og sier at de ikke er magiske. Det vil si...de er magiske for enkelte personer som lider av enkelte anfall, men ikke for andre og ikke for vekttap.

Det er liksom det. Det er ingenting negativt med lavkarbo etter min mening, om folk vill spise det og det fungerer for dem er det jo supert. Om de slipper å telle kalorier, så er jeg gla på deres vegne, men det gjør jo ikke ketoner magiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom det. Det er ingenting negativt med lavkarbo etter min mening, om folk vill spise det og det fungerer for dem er det jo supert. Om de slipper å telle kalorier, så er jeg gla på deres vegne, men det gjør jo ikke ketoner magiske.

De som vil bli helt rippa for fett må tenke på kalorier uansett hva de spiser. Jeg klarte ikke bli rippa uten å spise svært lite vanlig mat men med lavkarbo blir jeg rippa med mye mer mat. Man trenger altså ikke sulte på lavkarbo for å bli mager om det er målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen finner du om du følger den linken og leser innlegget av Pål Jåbekk.

Jeg gjentar, det er INGEN kildehenvisninger. Vi snakker forskning å vitenskap, det er ikke demokrati, og det har ikke noe å si hvem som påstår hva. Om det finnes empiriske bevis, så er det ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vil bli helt rippa for fett må tenke på kalorier uansett hva de spiser. Jeg klarte ikke bli rippa uten å spise svært lite vanlig mat men med lavkarbo blir jeg rippa med mye mer mat.

Som kan være av den enkle grunn at du fikk i deg bedre råvarer på en lavkarbo diett. Uten at du har logget grundig både mat inntak, aktivitetsnivå og fremgang i form av fettmålinger, så kan ikke din erfaring brukes til å si noe som helst om lav/høy karbo. Det eneste det sier oss er at du trives best på lavkarbo, og det er ikke noe gale med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar, det er INGEN kildehenvisninger. Vi snakker forskning å vitenskap, det er ikke demokrati, og det har ikke noe å si hvem som påstår hva. Om det finnes empiriske bevis, så er det ikke sant.

Han forsker på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...