Gå til innhold

Hvor dype må knebøy være?


Opheliia

Anbefalte innlegg

Jeg har lært at hvis man setter en benk bak og er nesten nede på den så er det ok dybde på knebøya, men finnes det noen fasit på hvor dypt man må ned?

Jeg tenker hovedsaklig på hvor langt ned jeg bør når jeg trener kun for min egen del og ikke har planer om å delta i noen konkurranser:p. Jeg går så langt ned som jeg har lært jeg skal, den dybden jeg nevner over her. Men er det bra nok? Noen sier at låra skal være parallelle med bakken, andre går jo omtrent helt ned med ræva..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt ann på fleksibiliteten din osv, men jevnt over så er parallell eller under regnet som ok, mye da det er parallell og under som er regnet som et korrekt løft i konkuranse. Så treffer du parallell eller dypere er det ok :)

Jeg tar heller en bøy til rett under parallell med rett bøy i ryggen en en ass to the grass der korsryggen slipper i bunnen og krummer seg inn mella beina.

Samt vil bredden på beinstillingen være avgjørende for hvor dypt under parallellen du kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Da vet jeg iallefall at jeg gjør rett, selv om jeg ikke går så dypt som noen her inne gjør. Men det gjør ikke meg noe, jeg skal ikke delta i noe konkurranser, så da er det ikke så ille at jeg ikke venner meg til å kjøre med ræva ned i bakken :p Jeg kan komme under knehøyden, men da er det heavy shit for balansen og ryggen. Så hvis jeg skal gjøre det bør jeg øve meg med lettere vekter ei god stund :p Jeg gjør iallefall ikke feil, selv om jeg ikke omtrent sitter på gulvet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har håpløs balanse.. Når jeg prøver å komme ned der lårene er parallelle med bakken, så skal jo begge føttene være godt plantet i bakken og ikke noe løfting av hel eller forfot. Da skjer det 2 ting hos meg. 1. jeg klarer å komme ned i parallel stilling, men da er overkroppen bøyd såpass langt forover at det må være forferdelig feil og dårlig teknikk. 2 jeg kommer ned i parallell stilling i akkurat i millisekund før jeg tipper bakover på helen og mister balansen.

Jeg tenker alltid å ha blikket festet oppover mot taket, og ha rett rygg, men akkurat i denne overgangen der lårene nesten er parallell til de er parallelle er helt umulig for meg...skal det hjelpe å ha bredere fotstilling og kanksje litt skrå utover? Andre små triks for akkurat denne delen av øvelsen for å få riktig utførelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et typisk problem man har om man har problemer med å komme seg dypt nok i knebøy er at man har lange lårbein (og gjerne også lang rygg). da blir det fort at man skyter knærne fremover og tipper fremover med overkroppen når man begynner å komme ned mot godkjent dybde.

En del ting som har en tendens til å fikse veldig mye

1) Stå bredere

2) Vinkle tærne utover (~30 grader)

3) Tenk at du skal presse knærne utover, ikke fremover

4) Vekt på hælene hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har håpløs balanse.. Når jeg prøver å komme ned der lårene er parallelle med bakken, så skal jo begge føttene være godt plantet i bakken og ikke noe løfting av hel eller forfot. Da skjer det 2 ting hos meg. 1. jeg klarer å komme ned i parallel stilling, men da er overkroppen bøyd såpass langt forover at det må være forferdelig feil og dårlig teknikk. 2 jeg kommer ned i parallell stilling i akkurat i millisekund før jeg tipper bakover på helen og mister balansen.

Jeg tenker alltid å ha blikket festet oppover mot taket, og ha rett rygg, men akkurat i denne overgangen der lårene nesten er parallell til de er parallelle er helt umulig for meg...skal det hjelpe å ha bredere fotstilling og kanksje litt skrå utover? Andre små triks for akkurat denne delen av øvelsen for å få riktig utførelse?

Trener du i sokker eller sko? Joggesko er fyfy på knebøy. Selv synes jeg converse fungerer bra, men mange som sverger til egne knebøysko som har litt forhøyet hel. Det viktigste er uansett at det ikke er demping i skoen og sålen er hard. Sokkelesten er mye bedre enn joggesko.

Vekta skal være mer på hælen enn tærne. Dersom du får vekta på tærne først og så tipper bakover når du går nedover så mister du fort balansen, så derfor viktig at hovedtrykket er på hælen hele tiden.

Jeg slet litt med de samme problemene og for meg hjalp det veldig å trene en periode med skikkelig ass to grass, men med så lette vekter at det ikke gjorde noe om jeg fikk litt krumning nederest i ryggen i bunnposisjon. I tillegg bør du kjøre dynamisk oppvarming før knebøy økta og tøying (spesielt av hamstring og setemuskulatur) på dager utenom.

Blikket skal være på gulvet foran deg (noen meter fram), eller til nød på veggen, men ikke i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan se i taket når man skal opp om man har tungt løft. Etter som da drar man med seg kroppen opp og får meg seg vektene. men det har ikke noe med balansen å gjøre(bedrer den hvertfall ikke) eller very nice svar oddis :)

For balansen er vel det viktigste i forhold til blikket at man ser på et bestemt punkt. Da ser man lettere om man beveger seg fram eller tilbake. Man skal derfor ikke se i speilet på knebøy. Rippetoe stresser dette nokså mye for å innlære en korrekt løftebane i både knebøy og andre øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg leste et par artikler om dype bøy, og at de faktisk er mer effektiv også på grunne bøy enn grunne bøy, selv med mye lettere vekter, har jeg trent konsekvent under 90 grader. På grunn av lange lår og stivhet har jeg slitt med å komme dypt nok, men har tatt tips fra friidrettsmann i familien som alltid har kjørt med oppbygning under helen. Kjører derfor på sokkelesten med to vektskiver under beina, funker fett. Ellers har jeg forsøkt å være tålmodig, og teknikken kommer seg litt etter litt. Føler også jeg risikerer mindre mtp rygg når jeg kjører 60 kilo dypt enn 90 kilo grunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hijacker denne tråden litt ettersom spørsmålet er relativt relevant.

Jeg sto å venta på racket en dag hvor en gjeng sto å trente "knebøy". Jeg liker ikke å være/leke bedreviter så det er sjelden jeg sier noe på andres utførelse med mindre jeg VET det er HELT feil, men da komplimentene haglet på utførelse og dybde når det dypeste løftet jeg så minna om figur 2 i dette bildet: http://www.iform.no/images/artikkel/trening/kneboy2.jpg måtte jeg bare si ifra. Like etterpå angra jeg litt for jeg hadde jo ikke noe spesielt å komme med. Jeg vet bare at godkjent knebøy er som forklart tidligere her i tråden, men jeg kunne ikke forklare akkurat HVORFOR man minimum bør gå ned til 90 grader. Kan noen utdype dette litt?

Jeg fikk noen halvhjerta svar om at det er morsommere å legge på nærmere 100kg og ta slike bøy som de holdt på med så den gjengen var nok en lost case, men jeg liker å vite hvorfor jeg gjør som jeg gjør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ufullstendige knebøy er det først og fremst quadriceps som aktiveres. Hamstrings aktiveres og stabiliserer f.eks knær når man er dypere, og aktiveringen av gluteus er mye høyere når man går dypt. Det de driver med er å ta en knall baseøvelse som trener haugevis av muskler, også amputerer de den og kaster bort tiden sin med ufullstendig utførelse, som gir de ufullstendige resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...