Gå til innhold

Hvor dype må knebøy være?


Opheliia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vanskelig å ta knebøy uten å kjenne det i korsryggen. Uansett, ja - du kan ha for mye svai også (ekstensjon). Det er heller ikke bra. Litt spenn bør du ha, men ikke overdriv.

Vanskelig å se/kjenne selv kanskje uansett..? For jeg tenker veldig å vippe hofta og rumpa bakover og opp, og dytte opp med rumpa.. men forstår ikke helt hvordan det skal gå uten å få svai i ryggen? :) Her bør det kanskje filmes og legges ut i tilbakemeldingsforumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se/kjenne selv kanskje uansett..? For jeg tenker veldig å vippe hofta og rumpa bakover og opp, og dytte opp med rumpa.. men forstår ikke helt hvordan det skal gå uten å få svai i ryggen? :) Her bør det kanskje filmes og legges ut i tilbakemeldingsforumet :)

Kan være du finner hjelp i å prøve litt mer statisk magetrening (med mindre du trener det allerede), for eksempel planken. Jeg hadde litt overdreven svai i korsryggen under knebøy en periode, innbiller meg det er korsryggen som kompenserer litt for sviktende core-styrke. Planken etter hver bøy økt fiksa det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører knebøy til ca. 90 grader, fordi treneren min sa til meg at det ikke var noen vits i å gå dypere.. Er dette riktig? Jeg ser jo over her at dype knebøy er bra for løping, og da jeg driver med sprint så tenker jeg at kanskje det er det jeg burde starte med? Kjører Hip thrust og markløft i tillegg, pluss nordic for hamstringen.. Er det da greit å ta "halvdype" også kjøre stumpen i disse øvelsene, og bruke knebøy hovedsaklig som en quadriceps- øvelse? Hva er best?Har dårlig mobilitet i ankler og sliter med å komme dypt, pluss at korsryggen min veldig lett "låser seg"..

Jeg pleier også å bruke joggesko når jeg tar knebøy, et par gamle slitte uten noen som helst demping igjen (helt utbrukt).. Er det greit eller burde jeg kjøre uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst, 90 grader med over- eller undersiden av låret? Jeg synes du burde prøve helt uten sko. Lettere å få feeling på balansen og kjenne tyngdepunktet på hælen, etter min mening.

Hmm, vanskelig å si.. Klarer ikke forestille meg det :p Men blir vel med undersiden tenker jeg.. Blir sånn at lårene er parallelle med gulvet :S

Ok, da prøver jeg helt uten sko neste økt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål! Har begynt på Ryp nå og ikke kjørt knebøy før. Sliter litt med at jeg er ganske stiv i høyre hofteledd uten at jeg vet helt hvorfor. Kjører knebøy med bare stanga, men dette er litt tung ( FLAUT!!) så lurte på om det kanskje kan lønne seg å kjøre ass to grass med manualer nå i begynnelsen, for å få inn teknikken ordentlig og tilvenne hofta denne øvelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parallel-Squat.jpg

Er det slik det skal se ut? For jeg tror at jeg er ganske nærme dette, men føler også at jeg kommer for langt frem med overkroppen. Har prøvd ut noen av tipsene her inne, men idag var det jo like ille med bare stanga :confused: samme i sumo med sånn kubjelle ting foran, som jeg aldri husker navnet på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål! Har begynt på Ryp nå og ikke kjørt knebøy før. Sliter litt med at jeg er ganske stiv i høyre hofteledd uten at jeg vet helt hvorfor. Kjører knebøy med bare stanga, men dette er litt tung ( FLAUT!!) så lurte på om det kanskje kan lønne seg å kjøre ass to grass med manualer nå i begynnelsen, for å få inn teknikken ordentlig og tilvenne hofta denne øvelsen?

Kjør på med mye mobilitet! Tren på squat to stand http://www.youtube.com/watch?v=_OERohWFCcA, samt styrke i hofte. Viktig også å strekke ut hofta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik det skal se ut? For jeg tror at jeg er ganske nærme dette, men føler også at jeg kommer for langt frem med overkroppen. Har prøvd ut noen av tipsene her inne, men idag var det jo like ille med bare stanga :confused: samme i sumo med sånn kubjelle ting foran, som jeg aldri husker navnet på..

Hehe, det var mer for å illustrere dybden! Jeg ville brukt dette som fasit på hvordan det skal se ut, masse bra vinkler her:

http://www.youtube.com/watch?v=I0qXo1EP8rk

- Stå litt bredere enn skulderbredt, med føttene pekende utover

- Klem skulderbladene bakover, stanga skal ville på skuldrene

- Albuene UNDER stanga, ikke klemt bakover. Dette for å hindre at du faller fremover. Det vil føles som om stanga skal rulle nedover ryggen her, men det vil ikke skje hvis du har fått plassert den skikkelig på skuldrene.

- Når du begynner å gå nedover, legg vekten på utsiden av foten som på bildet under. Tenk at knærna skal utover, istedet for at rumpa skal ned mot bakken.

- Når du når paralell, fortsett å presse knærna utover helt til du er oppe, albuene under stanga, skulderbladene bakover..

1023424.jpeg

EDIT: Paralell er forresten når hofteleddet (A på bildet i min forrige post) er lavere enn kneleddet (B i forrige post). Det er dette som er IPF godkjent dybde, og er også ansett som godkjent dybde generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det var mer for å illustrere dybden! Jeg ville brukt dette som fasit på hvordan det skal se ut, masse bra vinkler her:

http://www.youtube.com/watch?v=I0qXo1EP8rk

- Stå litt bredere enn skulderbredt, med føttene pekende utover

- Klem skulderbladene bakover, stanga skal ville på skuldrene

- Albuene UNDER stanga, ikke klemt bakover. Dette for å hindre at du faller fremover. Det vil føles som om stanga skal rulle nedover ryggen her, men det vil ikke skje hvis du har fått plassert den skikkelig på skuldrene.

- Når du begynner å gå nedover, legg vekten på utsiden av foten som på bildet under. Tenk at knærna skal utover, istedet for at rumpa skal ned mot bakken.

- Når du når paralell, fortsett å presse knærna utover helt til du er oppe, albuene under stanga, skulderbladene bakover..

1023424.jpeg

EDIT: Paralell er forresten når hofteleddet (A på bildet i min forrige post) er lavere enn kneleddet (B i forrige post). Det er dette som er IPF godkjent dybde, og er også ansett som godkjent dybde generelt.

Veldig mange gode tips jeg skal prøve neste gang! :thumbsup: SKAL få god teknikk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...