Gå til innhold

Hvor dype må knebøy være?


Opheliia

Anbefalte innlegg

Du får nok ikke løftet mer. Er jo avhengig av skoene, men vær oppmerksom på at hvis du har avanserte sko med demping osv kan disse bli fortere ødelagt om du driver og løfter mye knebøy med de. Du plasserer tyngdepunktet på dempingspunkt, som øker slitasjen. Så ta det med i regnskapet for skoene dine :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

merker man mye forskjell på knebøy med joggesko versa sokkelesten?

har ingen problemer med balansen med sko.

får man løftet mer eller er det rett og slett for å stå stødigere?

Man slipper å føle at man ballanserer på en bosuball i allefall, som er følelsen med meget dempede joggesko :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg sliter med at overkroppen kommer for langt frem når jeg kommer dypt, noe som ofte resulterer i at det svartner litt for meg og jeg blir veldig svimmel. Tror hvertfall det er derfor.. Jeg har prøvd å legge vektskiver under hælene, men det er like håpløst! Dette stopper meg i å trene gå dypt når jeg trener med tunge vekter, spesielt når det er over min egen kroppsvekt på stanga. Jeg bilr svimmel om jeg kjører knebøy i smith også (går dypt her), men tørr å kjøre tyngre vekter, i tilfelle jeg ikke skulle komme meg opp igjen eller besvime. Hva er det beste alternativet? Kjøre lettere og dypere, kjøre tungt og ikke like dypt, eller dypt og tungt i smith-maskin? Har ikke treningspartner, så å kjøre tungt og dypt med støtte er desverre ikke ett alternativ :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Littegranne skudd i mørket, men kan jo høres ut som om du sliter med mobilitet...? Hva skjer om du tar et kosteskaft/vektstang/tau og holder rett opp over hodet med armene utstrakt, og deretter prøver å gå dypt ned i en knebøyposisjon, fortsatt med stang/whatever rett over hodet. Flytter du armene mye forover?

Hvordan det passer inn med at det svartner for deg er jeg mer usikker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*opp og prøve* de flytter seg litt forover ja, kanskje rundt 30 grader? Hva skal jeg gjøre for å bedre mobiliteten?

Jeg har vært veldig, og er i perioder, veldig plaget med at det svartner for meg når jeg reiser meg opp fra liggende/sittende til stående. Legen forklarte det med at jeg klemmer av blodet under knebøy, så blodet ikke får strømme tilbake til hjernen. Har normalt blodtrykk ellers, så synes det er merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et typisk problem man har om man har problemer med å komme seg dypt nok i knebøy er at man har lange lårbein (og gjerne også lang rygg). da blir det fort at man skyter knærne fremover og tipper fremover med overkroppen når man begynner å komme ned mot godkjent dybde.

En del ting som har en tendens til å fikse veldig mye

1) Stå bredere

2) Vinkle tærne utover (~30 grader)

3) Tenk at du skal presse knærne utover, ikke fremover

4) Vekt på hælene hele tiden

Jeg måtte begynne å stå bredere for komme lenger ned :D SIden jeg har lange lårbein og forholdsvis lang rygg :D FØlte at jeg tippa ja, og fikk tips av coachen om å stå bredere :D Det hjelper mye selv om jeg måtte ta av litt vekter :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ass to grass. Jo høyere aktivering du får av rumpe, jo større fordeler får du i forhold til løping og bevegelsene du driver med på håndballbanen. Sterk rumpe gjør deg i stand til å øke hastigheten i bevegelser sidelengs blant annet.

Okei, takk for svar:D

(dette betyr at jeg må ta av masse vekter.. -.- ikke bra for egoet mitt:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte begynne å stå bredere for komme lenger ned :D SIden jeg har lange lårbein og forholdsvis lang rygg :D FØlte at jeg tippa ja, og fikk tips av coachen om å stå bredere :D Det hjelper mye selv om jeg måtte ta av litt vekter :p

Enig, blir ikke så høy i hatten når jeg må gå ned (enda mer:unsure:) på vektskivene. Men skal gjøre et forsøk i morgen :)

Jeg visste egentlig ikke at jeg gjorde det før noen sa det til meg på trening, og da la jeg merke til det selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, blir ikke så høy i hatten når jeg må gå ned (enda mer:unsure:) på vektskivene. Men skal gjøre et forsøk i morgen :)

Jeg visste egentlig ikke at jeg gjorde det før noen sa det til meg på trening, og da la jeg merke til det selv også.

Hehe, ja mend et er bedre å gå ned litt på vektene å heller få rompa helt ned :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder egoet tror jeg de mer erfarne (ev. teknisk flinke) på gymmet setter mer pris på 40 kg x5 paralellbøy eller A2G, versus 120 kg kvartbøy. :)

Ingenting er bedre enn når PT-ene slenger på 80kg og tar kvartbøy?

Haha, kvartbøy er morsomt å se på.

Vi har bare en PT her jeg trener men han har tar ikke kvartbøy :D Han er veldig flink :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynnte med A2G knebøy i dag og følte det gikk bra.

Men lurer på en ting. Jeg gikk så langt ned knærne mine tillot meg, dvs jeg kom i en "låst" possisjon når jeg var helt ned om dere skjønner. Er dette ok ? eller er det ikke bra for knærne, og du bør stopp litt lengere oppe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest de andre svarene her - men lets go...

Først og fremst er det viktig å være nøye med teknikken. Du bør ikke gå dypere enn hva din nåværende mobilitet tillater deg. Er du tight i hoftene, så vil ryggen alltid komme for langt frem og det blir en slags dårlig good morning - gjerne i kombinasjon med fleksjon i ryggen din. Dette gir dårlig effekt og minsker evnen din til å bruke den styrken du egentlig har.

Det er de siste 20-30 % av øvelsen (nederst) som tar skikkelig på rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest de andre svarene her - men lets go...

Først og fremst er det viktig å være nøye med teknikken. Du bør ikke gå dypere enn hva din nåværende mobilitet tillater deg. Er du tight i hoftene, så vil ryggen alltid komme for langt frem og det blir en slags dårlig good morning - gjerne i kombinasjon med fleksjon i ryggen din. Dette gir dårlig effekt og minsker evnen din til å bruke den styrken du egentlig har.

Det er de siste 20-30 % av øvelsen (nederst) som tar skikkelig på rumpa.

Har du lyst til å skrive litt om hvordan man kan trene mobiliteten i forhold til å komme dypere? :) Hvis jeg kommer for langt ned får jeg en liten fleksjon i ryggen og bekkenet "vipper" inn :/ Vil gjerne komme dypere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid knebøy til paralellen, og har tatt dype frontbøy A2G. Her om dagen ville jeg ta noen sett på slutten av knebøy økta med ordentlig dype, men var mye mindre mobil i vanlige bøy kontra frontbøy? Eventuelt uvanlig vektplassering med stang bak VS foran, så det ble fullstendig ubalanse? Vanskelig var det iallefall.. Jeg skal iallefall trene mer mobilitet for å få aktivert mer av den rompa, ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst til å skrive litt om hvordan man kan trene mobiliteten i forhold til å komme dypere? :) Hvis jeg kommer for langt ned får jeg en liten fleksjon i ryggen og bekkenet "vipper" inn :/ Vil gjerne komme dypere..

I forhold til fleksjon i ryggen (såkalt "krumming) så er det viktig at du ser opp, og tenker på at du skal spre brystet. Selv liker jeg å holde et smalt grep rundt stangen, samtidig som jeg presser albuene godt inn under stangen. Dette gir meg mye bedre spenn, kraft og gjør det enklere for ryggen å holde seg i en naturlig posisjon. Du kan også prøve deg på noen wall- og overhead squats. Wall walk er også en fin øvelse for dette.

For å få med rumpa og hamstringen på arbeidet så vil det også være en fordel med litt bredere fotstilling. La knær og tær peke svakt utover. Du skal sette deg ned mellom beina - ikke over.

Å aktivere rumpa er også viktig. Glute bridge med ett og to bein, super dog og quadruped hip extension er fint for å aktivere rumpa. Om du kombinerer dette med tøying av hofteleddsbøyerne - så burde du kunne få mye bedre teknikk, og slippe at manglende mobilitet i hofta forhindrer deg i å gjøre dype fine knebøy uten fleksjon i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...