Gå til innhold

Hva er galt? Jeg gidder snart ikke mer.


Anbefalte innlegg

Ok... Jeg har nå forsøkt å komme meg til trivselsvekten min. Jeg veier meg ikke, jeg måler meg.

Den første måneden så jeg raskt resultater, og to uker senere så jeg også resultater. Det uten å trene.

Så sa det boom, og jeg gikk OPP igjen (jeg ser og merker det på klærne og på målene). Og nå har jeg vel holdt på i tre måneder uten at noe gikk slik jeg ville. Målene er det samme, og selvsagt mister jeg muskler på veien.

Så ja, jeg kunne absolutt trent, men pga turnusjobb, så må jeg innrømme at jeg kun tar noen slappe situps hjemme på gulvet, noen få knebøy, og jeg er drittlei treningsstudioet jeg tilhører (som dere hører er ikke motivasjonen for trening til stede). Føler jeg har labbet rundt der uten fremgang i det hele tatt, og ja, jeg tar sikkert i for mye, etc etc...

Jeg har en skiveutglidning nå, som gjør at favorittøvelsene går ut (knebøy - markløft), og jeg sitter der på disse kjedelige apparatene, og gjentar det samme om og om igjen. Til slutt ga jeg opp, i tillegg til at enkelte øvelser også gjør vondt.

Jeg skriver fortsatt ned hva jeg spiser på diett.no (om det skulle ha noe å si - det burde ha for meg i allefall), men jeg er full av vann, og gjør åpenbart noe galt. Men hva søren?

Jeg er så lei og mister helt motivasjonen.

Jeg ønsker en varlig livsstilsforandring og IKKE et liv fullt av dietter.

Ja, hva vil jeg med dette? Hehe... Få ut litt frustrasjon, siden jeg snart gir opp det "alle" andre greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, tur er absolutt et alternativ og det er noe jeg liker godt, og hjemmetrening med bodyrock.tv f.eks. Det er absolutt noe jeg har vurdert. :)

Jeg pleier å ligge på rundt 1300-1400 kcal, og da rundt 120 karbohydrater, proteinet går veldig opp og ned med ser jeg, og det samme med fettet.

Jeg er 165, og veier ca 65. Jeg er vel normal i kroppen, men under denne "dietten", så mistet jeg en del av musklene jeg hadde og syntes kroppen har blitt slapp. Kjedelig å måtte starte helt på nytt, pga en sånn typisk feil.

Jeg samler veldig fort vann, og lurer på hva dette kan komme av. Har jeg i meg for mye karbohydrater? Jeg blir veldig svimmel av for lite karbohydrater også, og kan fort få problemer med å gjennomføre en god treningsøkt.

Takk for svar forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det Anette K. Jeg ble så oppgitt over såpass mye jeg ga på gymmet, at jeg ga opp helt. Samtidig prøver jeg å psyke opp motivasjonen igjen, til å starte opp med hjemmetrening og det å gå turer (noe som er så deilig, og jeg har noen sandposer jeg kan feste på beina også).

Og det var selvfølgelig ganske kjipt å gå opp igjen alt man gikk ned (som ikke var så mye, men noe jeg var veldig fornøyd med) og det å se at musklene bare forsvant. Men nei, jeg skal starte på nytt nå, og begynne med treningen igjen til tross for jobben. ;)

En ting jeg virkelig lurer på er; Hva samler vann? Jeg er en som samler vann veldig fort, og det er litt plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som kan samle vann Karbohydrater / sukker, Salt, kreatin og medisiner er vel mest vanlig. Kan også samle litt vann av styrketrening. og Menstrasjon for chixa tror jeg? :)

Når jeg samler vann så øker jeg væske inntaket og så starter flommen ;D

Er det et stort problem, hvor du samler mye vann, bør du gå til legen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hatt noen form for spisedag underveis? Når man ligger såpass lavt på kcal'ene som det du gjør (1300-1400kcal er fryktelig lite over lengre periode) så blir bl.a. hormonbalansen forstyrret og man stagnerer.

Prøv å ta en dag (eller uke) der du spiser 2000 kcal og trapp ned kaloriinntaket gradvis over 1-2 uker og se hva som skjer.

En annen ting når man skal ned i vekt er å spise nok proteiner. Ikke spis mindre enn 100g proteiner om dagen. Fett må du og passe på å få i deg. Trenger ikke ligge så høyt på karbohydratene, men spis masse proteiner og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å gå enda mer ned på kcal. Evt prøv å bytt ut noe av karbsen med fett.

karbs samler vel ca 3g vann pr 1g karbs circus.

Kanskje prøve å trene litt mengde. Da bruker man MYE energi:)

Men spiser hun ikke ganske lite kcal i utgangspunktet? :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du allerede har fått en del gode tips med tanke på kostholdet, men hadde jeg vært i dine sko ville jeg rett og slett begynt å trene, selv om jeg forstår at du har dårlig tid. Kanskje ikke først og fremst fordi du vil ned i vekt, men særlig med tanke på at du allerede har en skiveutglidning. Slike skader blir bare bedre om du får styrket muskulaturen som kan støtte rundt det skadde området, og å generelt få hele kroppen i bedre form og å gi den økt styrke, vil minske smerter og problemer som følge av skaden. Dette har veldig mye å si for å ha en velfungerende hverdag med minst mulig smerter! Om du ikke vil legge ned tid på et treningssenter, så bør du i allefall lese deg opp på en del kroppsvekttrening og øvelser du kan gjøre hjemme, samt være mest mulig i bevegelse generelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som kan samle vann Karbohydrater / sukker, Salt, kreatin og medisiner er vel mest vanlig. Kan også samle litt vann av styrketrening. og Menstrasjon for chixa tror jeg? :)

Når jeg samler vann så øker jeg væske inntaket og så starter flommen ;D

Er det et stort problem, hvor du samler mye vann, bør du gå til legen kanskje?

Er ikke akkurat noe ernæringsleksikon, men trur salt er rimelig bad ja. Trur nyrene normalt prøver å ha en viss saltbalanse, og ved høyt saltinntak, som ofte også leder til høyt væskeinntak, så vil kroppen prøve å fortynne saltkonsentrasjonen, og det er også her høyt blodtrykk kommer inn! Men hvis noen har mer eksakt fagkunnskap om elektrolytter, membraner osv. do share. Detta er interessant !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig god effekt "bare" av å gå turer, men generelt mer aktivitet i hverdagen er ikke dumt. Ta trappen vs. heisen, gå til butikken (hvis det ikke er alt for langt unna) vs. kjøre bil, etc.

Men HVA spiser du i løpet av en dag? Matvarer og mengder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig god effekt "bare" av å gå turer, men generelt mer aktivitet i hverdagen er ikke dumt. Ta trappen vs. heisen, gå til butikken (hvis det ikke er alt for langt unna) vs. kjøre bil, etc.

Men HVA spiser du i løpet av en dag? Matvarer og mengder....

Ja, det har jeg troa på. Så synd jeg har en såpass stillesittende jobb, og kort vei til butikken. Jeg kan jo vurdere å begynne å gå hjem i fra jobben, da. :)

Hva jeg spiser.

En dag kan f.eks se slik ut:

Frokost (jeg er ikke glad i frokost og bare får i meg noe så jeg ikke blir svimmel): F.eks 100g kesam og litt nøtter.

Lunsj (har så vidt blitt litt sulten da): Et eple, 100g kesam. Et par fiken.

Middag: Karbonadedeig (150g) med tilbehør som agurk, mais, litt ost, salsa, salat og litt lettrømme til.

Mellommåltid: Kesam/cottage cheese (150 g) med enten litt frukt til, eller fryste bær.

Mellom 2: tro det eller ei men det blir enten cottage- c eller kesam igjen (100-150 g).

Kvelds: 2 knekkebrød, med to egg.

Det er jo ikke slik hver dag, men må si meg rimelig lei av kesamen. Godt man kan "spice" den opp med frukt eller annet(?)...

Ja, hva syns man om dette kostholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsetter 'å gi jernet' på gymmen, samtidig som du spiser så lite, vil du mest sannsynlig gå på samme smellen igjen veldig fort.

Ja, men jeg spiste mer på gymmet, når jeg trente (sluttet for omtrent 3 mnd siden).

Og jeg tenker at siden jeg har et såpass stillesittende liv, så ville det være greit med kcal-inntaket jeg ligger på.

Derimot merker jeg at jeg ikke har helt peiling på karbohydrater, proteiner og fett, og hvordan jeg skal få til dette riktig mtp måltidene mine gjennom dagene. Føler at jeg gjør ting litt på "måfå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...