Gå til innhold

Hva er galt? Jeg gidder snart ikke mer.


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det hele høres liksom så gledesløst ut! Som om du er drittlei alt og alle og bare står opp og spiser kesamen din på autopilot! Særlig maten - grøss. Jeg liker kesam/CC og ser at du ikke spiser dårlig, men herregud'a, koser du deg med maten!? Kan du bytte ut noe av melkemassen med skalldyr, kylling, en saftig biff, noen deilige marinerte laksestykker eller et-eller-annet? Nøtter? Bær? (Frosne fra Rema koster 22-25 kr for en 400 g pose)? En feit deilig biff med stekt sjampinjong til? Du kan sikkert unne deg en brødbit i ny og ne også, dyng den ned med dijonsennep og roastbiff + salat og rød løk.

Det virkelig lett å skli inn i en "food-rot" eller "gym-rot" (som i noe som råtner...), og det virker som du er litt der.

Enig med de over som foreslår andre treningsmetoder. Bytt gym hvis det du er på er dårlig. Skaff treningspartner. Prøv noe nytt (zumba?), og kjøp deg noe nytt treningstøy hvis du har råd.

Løper du intervaller? Hvis ikke - prøv, men rolig i begynnelsen. Jeg mener at en klassisk 4x4 intervall 2 ganger i uka er det som best sjokker opp kroppen min (og huet) hvis jeg sklir inn i en depresjonliknenede sutretilstand hvor "ingenting hjelper".

Du er ikke et håpløst eller spesielt tilfelle, nedtur skjer med de fleste av oss (med noen irriterende spreke/muntre unntak), det er bare å karre seg ut av det litt om gangen.

Drittlei alt og alle. Nei, men drittlei treningen og forvirringen over det å foreta en kostholdsendring. Absolutt. Det var vel åpenbart?

Ellers har jeg trent 4x4 intervaller, og det er ingen dum idè. Jeg rir og litt, men ikke nok til at jeg kaller det trim i allefall, men følte at alt ble stucked, og ja jeg kom (føler jeg er på vei ut av den) inn i den "jeg er drittlei hele opplegget, og gidder ikke mer", i tillegg til at jeg blir forvirret over alt som er å lese om trening/kosthold (hva man skal gjøre og ikke gjøre, etc, etc - det tar ingen ende)

Og derfor har man et slikt supert forum, som man kan få gode råd fra.

Når det angår kostholdet mitt, så vil jeg si at jeg nevnte èn av ganske mange dager i året. Det kan hende jeg slår ut håret med en biff og, eller et laksestykke, men siden biff ikke er noe jeg er så glad i, så blir det som oftest lakestykkene. Senest i dag tok jeg meg ei brødskive faktisk. Tror jeg enten gjør meg misforstått, eller så misforstå du. Ellers så ble kostholdet mitt tolket dithen at jeg spiser dette hver eneste dag.

Og som jeg leser litt mellom linjene her, så kan det virke som om at du mener jeg er litt negativ. Jeg forstår at du tror det, og det var jeg så absolutt, men jeg har vitterlig meg ikke påstått at jeg er et håpløst tilfelle (men det føltes håpløst for meg, noe som da igjen var reelt for meg), ei heller et spesielt tilfelle. Jeg påpekte kun mitt tilfelle, og har fått mange gode råd, og ble utrolig nok motivert igjen til å fortsette, og til å starte på ny. Ikke mye som skal til. Litt selvinnsikt har jeg når det angår navlebeskuelse.

Jeg vil også si det at dette er noe jeg har opplevd før og. Som om jeg må bruke en evighet for at ting skal skje, og da blir det litt som i artikkelen jeg la ut her da, at det skjer helt plutselig, og gjerne over all forventning også.

Jeg er i en fase hvor jeg prøver å finne et kosthold som skal fungere for meg, for resten av livet, og akkurat det syns jeg er relativt vanskelig, men jeg smører meg med tålmodighet, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgelig de dagene jeg også, hvor jeg bare spiser fordi jeg vet jeg trenger maten, men det er kjedelig. Ingenting smaker godt de dagene:p Men hvis man finner gleden med å lage mat så vil iallefall det bli litt mer spennende enn å bare gafle inn på et beger med cc o.l :)

Og ja, man møter hindring. Man vil "stoppe" opp på alle områder, både vektnedgang, vektoppgang, man stagnerer på trening o.l selv om man er råflink på alt! Da gjelder det å holde ut:thumbsup:

Joda, men selv følte jeg at "nå er det på'n igjen", siden jeg har opplevd dette før, og ble litt "på den" om jeg skulle gidde mer, og jeg vurderte nesten å gi opp, for det kunne nesten ikke virke som om det ikke hadde gitt resultater om jeg hadde spist mer eller mindre. Som om det var det samme hva jeg spiste.

Når det er sagt så fikk flere her opp motivasjonen min da, og det er jo det som er så utrolig bra. Da fikk man jo noe ut av det å sutre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant sant. veldig fort å trene seg fast. Jg har feks trent godt over ett år uten NOEN form for resultater, men plustelig løsner det. Det må folk "lære" seg:) Jeg spiser litt bare for å spise, og ja det er ufattlig lite givende, tørt og kjedelig hehe

Det er ikke få ganger hvor jg bare har hatt lyst til å slutte å trene fordi jeg har ikke fått de resultatene jeg har forventetet Men å slutte vil hvertfall ikke få de. Det er bare å fortsette om man virkelig vil få resultater uansett hvor hardt og kjedelig det kan være

Hva gjorde at du så resultater, tror du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Lev etter IIFYM (Et hva du vil bare det passer karbo (mye karbs) protein (1.5g per kilo kroppsvekt) og fett (ca 1g per kilo+) opsettet ditt) men betyr ikke at du skal spise usunt

2 Tren styrke så kommer fettet av ta seg selv (hvis ikke du er helt syk i mat spisern, noe jeg tviler på du er)

3 Du spiser altfor lite mat, aka du stopper opp. Mister hår og du får tynt hår, får dårlig hud, kroppen tar til seg alt du får tak i, mister motivasjonen, blir slapp men du greier fortsatt og dra på trening, med 0 muskelbygging og utrolig lite fett forbrenning.

4 Spis mer mat, du kan nok ligge på 2000kcal + og fortsatt gå ned i vekt. Hvis du trener 3-4 ganger i uken.

5 Trening er veldig enkelt, alt går på kcal og dine 'macroer' og trenings programmet ditt. Resta er som regel myter (morgen cardio, hvor mange ganger du spiser, fet av karbs er typiske myter) Kcal ut og kcal inn over tid = Veldig enkelt

6 Sett deg selv mål og loggfør treningen din, ta bilder av deg selv og sjekk ut progress, kast badevekta di. Tren som de fleste guttene trener (Styrke og masse mat), ikke som jentene 95% av jentene (kcal underskudd og toppidretts nivå trening)

Tenk på hva guttene syns er deilig og ikke hva dere jenter syns er deilig.

7 Skaff deg en trenings partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Lev etter IIFYM (Et hva du vil bare det passer karbo (mye karbs) protein (1.5g per kilo kroppsvekt) og fett (ca 1g per kilo+) opsettet ditt) men betyr ikke at du skal spise usunt

2 Tren styrke så kommer fettet av ta seg selv (hvis ikke du er helt syk i mat spisern, noe jeg tviler på du er)

3 Du spiser altfor lite mat, aka du stopper opp. Mister hår og du får tynt hår, får dårlig hud, kroppen tar til seg alt du får tak i, mister motivasjonen, blir slapp men du greier fortsatt og dra på trening, med 0 muskelbygging og utrolig lite fett forbrenning.

4 Spis mer mat, du kan nok ligge på 2000kcal + og fortsatt gå ned i vekt. Hvis du trener 3-4 ganger i uken.

5 Trening er veldig enkelt, alt går på kcal og dine 'macroer' og trenings programmet ditt. Resta er som regel myter (morgen cardio, hvor mange ganger du spiser, fet av karbs er typiske myter) Kcal ut og kcal inn over tid = Veldig enkelt

6 Sett deg selv mål og loggfør treningen din, ta bilder av deg selv og sjekk ut progress, kast badevekta di. Tren som de fleste guttene trener (Styrke og masse mat), ikke som jentene 95% av jentene (kcal underskudd og toppidretts nivå trening)

Tenk på hva guttene syns er deilig og ikke hva dere jenter syns er deilig.

7 Skaff deg en trenings partner.

Mange fine tips, men hva jentene syntes er deilig når det angår kropp er vel dessverre sjelden fasiten. Jeg ser du forstår det, hehe.

Når det er sagt så er det viktig for meg at jeg ikke mister muskelmasse (noe jeg klarte nå), og går ned i fettprosent. Jeg ser jo at jeg har gjort en bommert, samtidig føler jeg at jeg fortsatt roter og surrer enda mtp kostholdet mitt, men øvelse gjør mester.

Samtidig vil jeg kunne klare å holde ut med et sunt kostholdet for resten av livet. :)

En ting jeg ikke er så glad for er at jeg fort blir ganske stor av styrketrening (og nå tror sikkert ikke mannfolka på meg?), men jo... Jeg blir fort ganske svær, spesielt i overarmer og skuldre. Man kan kanskje lure på om jeg trener feil da, men da jeg kuttet ned på reps b.la på overarmer, så tror jeg at jeg bare er laget slik, men dette er det vel lite jeg får gjort noe med.

Men igjen, takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra!

Nei, jeg mener ikke at du ER negativ, men at du forteller oss at du er nede i et dalføre for tida, og da blir det på tide å komme seg opp og ut på et eller annet vis.

Riding er jo bra for core og balanse (hvis du rir litt hardere enn å skritte på tur). Jeg regner det ikke som en treningsøkt, men det er da absolutt en aktivitet. Frisk luft og bra for huet. Mitt i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du blir lei av diett og samme mat, så da det gjerne lurt å prøve noe ny mat. Egentlig ikke ha en 100% fast plan for dagen på hva du skal spise,men ha alternativer.

Tenk heller at du skal ha en ca. mengde kjøtt og grønnsaker osv. Med mat kilder som har tilsvarende samme næringsinnhold.

Da klarer man fort og spise mer variert også.

Det å spise det samme hver dag, uansett om man er lei, mett og trøtt blir fryktelig kjedelig og surt.

Det kan jeg nevne etter å ha spist kjøttdeig og egg hver dag ganske lenge.

Ved trening, tror jeg faktisk det kunne vært lurt å finne en sport eller aktivitet som ikke nødvendigvis tenkes på som å trenes for å holde vekta.

la oss si kampsport: Går på trening for å lære nye ting og bli bedre. ( Men bruker kroppen utrolig mye selvom det ikke er nødvendigvis det man går på treningen for. ) Kampsport gir deg også god kroppskontroll =) Sosialt er det også.

Trente litt kampsport før jeg fikk problemer med håndledd, har aldri følt meg i så god form som da.

Spontane Gå/jogge/sykkelturer når du føler for det :)

Bodyrock har jeg gjort en del økter av, det passer fint når man har dårlig tid eller vil bare gjøre litt hjemmetrening som er tungt.

Min tanke altså, om man skal ha en hyggelig livstilsendring så trenker ikke alt å være planlagt hele tiden. Det trenger ikke å være kjedelig. Prøv å finn noe som er gøy, som du faktisk har lyst til å gjøre og ikke pga. "du må". Finn mat som du liker, varier det med annen mat du liker. Men tenk fortsatt på næringen i maten, etterhvert går det automatisk.

Skal man gidde å holde ut lenge uten at det skal føles som en kjedelig rutine, burde man finne noe man syntes er interresant og vil forbedre seg i.

Jeg har blitt drit lei av styrketrening for utseende messige grunner så trener jeg bare styrkeløft for å bli sterkest mulig og kunne konkurere mot andre. Det har gitt meg en helt annen driv og flamme som gjør at jeg gleder meg til treningene med resten av klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra!

Nei, jeg mener ikke at du ER negativ, men at du forteller oss at du er nede i et dalføre for tida, og da blir det på tide å komme seg opp og ut på et eller annet vis.

Riding er jo bra for core og balanse (hvis du rir litt hardere enn å skritte på tur). Jeg regner det ikke som en treningsøkt, men det er da absolutt en aktivitet. Frisk luft og bra for huet. Mitt i hvertfall :)

Rir du og? Ja, det er sinnsykt for balanse/core. :)

Som sagt, takker for gode råd fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du blir lei av diett og samme mat, så da det gjerne lurt å prøve noe ny mat. Egentlig ikke ha en 100% fast plan for dagen på hva du skal spise,men ha alternativer.

Tenk heller at du skal ha en ca. mengde kjøtt og grønnsaker osv. Med mat kilder som har tilsvarende samme næringsinnhold.

Da klarer man fort og spise mer variert også.

Det å spise det samme hver dag, uansett om man er lei, mett og trøtt blir fryktelig kjedelig og surt.

Det kan jeg nevne etter å ha spist kjøttdeig og egg hver dag ganske lenge.

Ved trening, tror jeg faktisk det kunne vært lurt å finne en sport eller aktivitet som ikke nødvendigvis tenkes på som å trenes for å holde vekta.

la oss si kampsport: Går på trening for å lære nye ting og bli bedre. ( Men bruker kroppen utrolig mye selvom det ikke er nødvendigvis det man går på treningen for. ) Kampsport gir deg også god kroppskontroll =) Sosialt er det også.

Trente litt kampsport før jeg fikk problemer med håndledd, har aldri følt meg i så god form som da.

Spontane Gå/jogge/sykkelturer når du føler for det :)

Bodyrock har jeg gjort en del økter av, det passer fint når man har dårlig tid eller vil bare gjøre litt hjemmetrening som er tungt.

Min tanke altså, om man skal ha en hyggelig livstilsendring så trenker ikke alt å være planlagt hele tiden. Det trenger ikke å være kjedelig. Prøv å finn noe som er gøy, som du faktisk har lyst til å gjøre og ikke pga. "du må". Finn mat som du liker, varier det med annen mat du liker. Men tenk fortsatt på næringen i maten, etterhvert går det automatisk.

Skal man gidde å holde ut lenge uten at det skal føles som en kjedelig rutine, burde man finne noe man syntes er interresant og vil forbedre seg i.

Jeg har blitt drit lei av styrketrening for utseende messige grunner så trener jeg bare styrkeløft for å bli sterkest mulig og kunne konkurere mot andre. Det har gitt meg en helt annen driv og flamme som gjør at jeg gleder meg til treningene med resten av klubben.

Ja, dette tror jeg alt om.

Jeg begynner nok å få øynene opp i det jeg grodde fast i, mtp både kosthold og trening.

Kampssport er kjempegøy. Har gått to år på kickboxing, men sluttet pga knærne mine går så lett ut av ledd, så jeg er vel ikke det sterkeste leddet der, hehe. Må holde meg til noe jeg føler jeg har kontrollen på de "slarkete" delene av meg. :p

Men jeg er kjempe glad i går tur. Liker godt en lang tur med musikk på øret.

Jeg får masse gode råd her, og skal lese over alt og ta til meg det som passer og fungerer for meg. Setter pris på råd og tips fra alle her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rir du og? Ja, det er sinnsykt for balanse/core. :)

Som sagt, takker for gode råd fra alle.

Ja, red mye før, nå rir jeg en dag i uka. Jeg tror det er veldig bra for hodter/lår/bekken også, for mye av de øvelsen vi gjør når vi trener (utfall, knebøy, hip thrust) virker jo veldig strammende på hofteområdet. Tror det løser opp og motvirker dårlig hoftemobilitet å ri litt.

Ved siden av at riding virker som det kan ha litt løsende effekt på vann i kroppen, nesten litt som yoga, at jeg får sånn... var det flush de kalte det tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... det har jeg ikke tenk på ang. det med vann i kroppen og ridning, men det kan jeg tro siden man til tider kan bli "fillerista" både opp-ned, til høyre og til venstre. :)

Jeg har ridd i en del år, men sluttet å ri i flere år. Tok opp ridningen for litt over et år siden. Er ganske rusten fortsatt, men jeg kommer ikke over den første dagen med lettridning i sal da jeg etter flere år kom meg opp på hesteryggen igjen. Jeg hadde problemer med å gå ordentlig i flere dager etterpå. Så noe er det godt for. Også er det så godt å få gjort noe aktivt ute og. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...