Gå til innhold

Hva irriterer du deg over?


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mange av de modellene er syklig overvektige som er helsefarlig! Hvordan kan man i hulleste fremme og hylle dem, og si ja det er ok å være syklig overvektig?!

Det er farlig med syltynne modeller, men like falrig med syklige overvektige!!

Sykelig overvektige er de ikke, at de er i kanskje klasse I eller II fedme, basert på BMI blir noe annet. Hele poenget med denne moteuka i England er at det skal settes fokus på alle i samfunnet. Jeg kjenner flere av de involverte i denne moteuken, og jeg vet at de både trener og spiser sunt, og så har de overflødige kilo.

Det som irriterer meg er at mange i samfunnet stigmatiserer folk før de har tenkt over både konsekvenser og hva som egentlig skjer. Uten at jeg har noen statistikk på det, er det vel ikke langt unna sannheten å si at det nærmer seg flere overvektige enn normalvektige i mange vestlige land. Så hvorfor skal ikke disse også hylles? Hvorfor skal ikke overvektige, så vel som undervektige få full sosial aksept? Det arrangeres jo allerede moteuker over hele verden hvor modellene ofte ansees som "sykelig undervektige".

Er det ikke flott at personer du definerer som sykelig overvektige faktisk klarer å heve seg over samfunnets påtvungne "skam" i forhold til vekt, og kan vise seg frem som den de er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er feil å bruke syklig tynne modeller også, bare så det er sagt!

Jeg er imot at de skal behandles andeledes bare pga de er teit, det er feil, veldig feil.

De burde ha samme rettigheter i det sosiale liv som alle andre!

Men det jeg skal frem til som jeg har skrevet flere ganger enten om man er veldig overvektig eller undervektig burde ikke dette hylles og bære frem et budskap på at det er ok å være sånn.

Jeg mener det er ikke ok, pga det er skadlig for helsa dems.

Snakker ikke om et par kilo for mye, det har jeg, og har hatt en godel kilo for mye, men når man har 15-20-30 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er feil å bruke syklig tynne modeller også, bare så det er sagt!

Jeg er imot at de skal behandles andeledes bare pga de er teit, det er feil, veldig feil.

De burde ha samme rettigheter i det sosiale liv som alle andre!

Men det jeg skal frem til som jeg har skrevet flere ganger enten om man er veldig overvektig eller undervektig burde ikke dette hylles og bære frem et budskap på at det er ok å være sånn.

Jeg mener det er ikke ok, pga det er skadlig for helsa dems.

Snakker ikke om et par kilo for mye, det har jeg, og har hatt en godel kilo for mye, men når man har 15-20-30 kilo.

Ja, du skal få mene det du vil, men at det arrangeres moteuke for overvektige når det gjøres det samme for normalvektig / undervektig betyr vel bare at overvektige, eller "feite" som du kaller det, får samme rettigheter i det sosiale liv som alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er ikke pluss size modeller. Pluss size er de som er normalvektige, iallefall til vanlig. Når disse modellene blir brukt på catwalken har det ingenting med hylle de som mennesker, det handler om at merket de viser får oppmerksomhet sånn at det selger mer. Store modeller = stort ramaskrik => masse oppmerksomhet og bedre salg.

Og de er klassifisert utifra BMI (som faktisk i noen tilfeller er et brukelig verktøy) som fedme, ikke overvekt. Det er heller ikke bittersweet som definerer dette. Det er like trist som at det blir undervektige på andre motevisninger.

Og hvorfor må kritikken av denne motevisningen tolkes som en direkte kritikk på modellene? Det er bruken av modeller som er kritikkverdig, ikke modellene i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir stadig flere overvektige, og stadig flere som havner i kategorien fedme. For at dette segmentet skal fortsette å få aksept må man nødvendigvis bruke modeller som representerer dette utvalget. Å skape aksept for en samfunnsgruppe er utelukkende positivt, og så kan man heller debattere hvorvidt det er bra at flere i samfunnet trer inn i fedme-kategoriene. (Noe jeg personlig mener er dumt).

Jeg er forsåvidt enig i at det er leit hvis motevisninger oppfattes som å hylle fedme, og å hylle undervektige, men samfunnsgruppene er jo her allerede. Vi kan jo ikke overse dem?

Hva skal man kalle modellene om de ikke er pluss size modeller? "Fedme klasse II-mote" blir eksempelvis fort oppfattet dømmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du skal få mene det du vil, men at det arrangeres moteuke for overvektige når det gjøres det samme for normalvektig / undervektig betyr vel bare at overvektige, eller "feite" som du kaller det, får samme rettigheter i det sosiale liv som alle andre?

Ja,, med at det gjøres det for de de samme rettighetene, men som sagt synes ikke undervektige modeller burde helles brukes. Det burde brukes sunne modeller som faktis er gode forbilder, og fremme sunn kropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,, med at det gjøres det for de de samme rettighetene, men som sagt synes ikke undervektige modeller burde helles brukes. Det burde brukes sunne modeller som faktis er gode forbilder, og fremme sunn kropp!

Det bør alltid være et fokus på å fremme sunn kropp, så der er vi enige. Men spørsmål til deg, hvis du hadde f.eks. veid 50 kilo for mye og hadde lyst på en ny badedrakt, eller en fet dress for den saks skyld. Hvor representativt hadde du følt det om personene som viste frem disse plaggene overhodet ikke kan sammenliknes med deg selv? Og så kommer du i butikken for å teste f.eks. dressen og finner ut at nei, den lages kun i 10 størrelser mindre enn det du trenger. Det skal mye til for å bli motivert til vektnedgang og livsstilsendring pga det, selv om selvsagt er noen som blir det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør alltid være et fokus på å fremme sunn kropp, så der er vi enige. Men spørsmål til deg, hvis du hadde f.eks. veid 50 kilo for mye og hadde lyst på en ny badedrakt, eller en fet dress for den saks skyld. Hvor representativt hadde du følt det om personene som viste frem disse plaggene overhodet ikke kan sammenliknes med deg selv? Og så kommer du i butikken for å teste f.eks. dressen og finner ut at nei, den lages kun i 10 størrelser mindre enn det du trenger. Det skal mye til for å bli motivert til vektnedgang og livsstilsendring pga det, selv om selvsagt er noen som blir det :)

Jeg trenger ikke veie 50 kilo for mye for å føle det, det er nok at du veier 15 kilo for mye og det har jeg. Jeg har vært i den situvasjonene, og nei det er ikke kult. Klærne du ser på venniner, i dokkene i butikkene, på de i kasse passer ikke til deg uten at du må gå opp i så stor størrelse at du ser ut som et telt eller ligenene. Du ser hverfall ikke ut som de andre som bruker de samme klærne. Men jeg tok det som et tegn at nå er det på tide å få tak i livet sitt. Jeg ville kunne gå i klær som satt som de skulle, ikke som telt på meg. Jeg så på det som motivasjon og ja, kick i ræva. Jeg kunne ikke forbli 15 kilo for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan? Dere redegjør mer for egne meninger om fremstillingen av overvektige/fedme i samfunnet og media (ser jeg har gjort det selv altså:whistle:). Eller er det sånn at dere blir irriterte av hverandres svar?

Du har rett. Selv om jeg som regel blir irritert på alle som ikke automatisk mener det samme som meg ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan? Dere redegjør mer for egne meninger om fremstillingen av overvektige/fedme i samfunnet og media (ser jeg har gjort det selv altså:whistle:). Eller er det sånn at dere blir irriterte av hverandres svar?

Jeg ble ltt små irritert over noen svar, men ikke fra phatlegs, man kan ikke det så lenge personene er saklig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelig overvektige er de ikke, at de er i kanskje klasse I eller II fedme, basert på BMI blir noe annet. Hele poenget med denne moteuka i England er at det skal settes fokus på alle i samfunnet. Jeg kjenner flere av de involverte i denne moteuken, og jeg vet at de både trener og spiser sunt, og så har de overflødige kilo.

Det som irriterer meg er at mange i samfunnet stigmatiserer folk før de har tenkt over både konsekvenser og hva som egentlig skjer. Uten at jeg har noen statistikk på det, er det vel ikke langt unna sannheten å si at det nærmer seg flere overvektige enn normalvektige i mange vestlige land. Så hvorfor skal ikke disse også hylles? Hvorfor skal ikke overvektige, så vel som undervektige få full sosial aksept? Det arrangeres jo allerede moteuker over hele verden hvor modellene ofte ansees som "sykelig undervektige".

Er det ikke flott at personer du definerer som sykelig overvektige faktisk klarer å heve seg over samfunnets påtvungne "skam" i forhold til vekt, og kan vise seg frem som den de er?

Hva irriterer meg? Rent bortsett fra ting som allerede er nevnt som idioter i trafikken, folk som ikke er i stand til å få med seg at det eksisterer andre mennesker enn dem i butikker og kjøpesentre og slikt, og folk som ikke evner å skjønne forskjellen på objektiv/subjektiv..

"Deltagermedaljer", altså at barn skal få ros og pokaler for å delta og at de som vinner ikke skal premieres på noen måte. At dyktige barn i skolen holdes tilbake mens barn som sliter etterlates fordi alle skal være like og alle skal være "spesielle".. Alle kan ikke være spesielle, alle kan ikke være best. Ja, du er spesiell for din egen mor, men resten av verden driter langt i hele deg om du ikke faktisk kan noe.

Fra sitatet over å dømme ser vi allerede smått skadevirkningene av denne holdningen. Du er ikke flott fordi du er feit, du er feit. Du skal ikke hylles fordi du er middelmådig. Du er ikke spesiell fordi du deltok, du er spesiell fordi du jobbet hardere enn de andre og vant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...