Gå til innhold

IIFYM/Fleksibelt kosthold


Kirill W.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Annonse

Smartbulking - Bygg muskler uten at du legger på deg fett - Fitnessbloggen

Robert Eilertsen, jeg kommenterer noen utdrag fra artikkelen:

"Det har ingenting for seg å telle gram, kalorier"

Jo, selvfølgelig har det noe for seg. Det er størrelsen på kalorioverskuddet og å spise nok proteiner som bestemmer hvor lean bulken blir, ikke hvor "ren" maten er. Og det var jo det som var utgangspunktet for artikkelen, så å avfeie det som har direkte sammenheng med resultatet som unødvendig blir helt feil. Se gjerne videoen nedenfor for å få et litt annet syn på saken.

"Men det blir ikke det samme som at… Fett og karbohydrater fra superchips er det samme som fett og karbohydrater fra olivenolje og frukt. Til det er forskjellene mange. I sunn mat får du i deg et spekter av mikronæringsstoffer, mye mindre salt og ingen finuerlige smaksforsterkere og aroma."

Greit nok at fettsyrene i chips ikke er de beste, men jeg ser ikke hvordan chipskarboene skal ødelegge noe som helst. Og hvorfor må jeg styre unna salt? (Og smaksforsterkere og aroma for den saks skyld?)

"Det jeg ikke vil anbefale, og som jeg mener ødelegger formen er den typiske ferdigmaten. En stor grandiosa inneholder en del protein, men maten består kun av søppelingredienser. En gatekjøkkenburger det samme. Det er dette som gjør at mange eser ut. Det blir for mye av den maten du bør styre unna."

Ødelegger for hva da? I hvert fall ikke kroppskomposisjonen gitt at man kontrollerer mengden. Vil man unngå å ese ut, så er det størrelsen på kalorioverskuddet som må kontrolleres.

Fikk lyst til å skrive en IIFYM-artikkel nå...

http://www.youtube.com/watch?v=mgZU4YCO8N0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det har ingenting for seg å telle gram, kalorier"

Jo, selvfølgelig har det noe for seg. Det er størrelsen på kalorioverskuddet og å spise nok proteiner som bestemmer hvor lean bulken blir, ikke hvor "ren" maten er. Og det var jo det som var utgangspunktet for artikkelen, så å avfeie det som har direkte sammenheng med resultatet som unødvendig blir helt feil. Se gjerne videoen nedenfor for å få et litt annet syn på saken.

1. Energiinntak og energiforbruk er to interaktive komponenter som påvirkes av hverandre. Spiser du mer, forbrenner du mer.

2. Næringsstoffene har ulik effekt i kroppen (fordøyelse/opptak/omsetning). Å regne kalorier blir aldri bedre enn "sånn omtrent/cirka).

3. Du skriver at det er størrelsen på energioverskuddet og mengden protein som avgjør hvor "lean" bulken blir. Dette er en klassisk overforenkling. Her er det svært mange faktorer involvert – spesielt ser du ut til å glemme effekten av styrketrening. Men la oss holde oss til de to faktorene du nevner. Et adekvat inntak av protein er viktig, enig. Størrelsen på energioverskuddet er også viktig. Enig. Men det er vanskelig å gjøre en god måling av overskuddet. Derfor foreslår jeg heller at man påser at man verken går for fort eller for langsomt opp i vekt. Dette er en sunnere og enklere måte å gjøre det på.

"Men det blir ikke det samme som at… Fett og karbohydrater fra superchips er det samme som fett og karbohydrater fra olivenolje og frukt. Til det er forskjellene mange. I sunn mat får du i deg et spekter av mikronæringsstoffer, mye mindre salt og ingen finuerlige smaksforsterkere og aroma."

Greit nok at fettsyrene i chips ikke er de beste, men jeg ser ikke hvordan chipskarboene skal ødelegge noe som helst. Og hvorfor må jeg styre unna salt? (Og smaksforsterkere og aroma for den saks skyld?)

1. Du kan jo ikke isolere enkelte næringsemner i en matvare og argumentere for at matvaren er greit fordi noe i den er ok? Potetene snittes og friteres i vegetabilsk olje.

Grovt sett kan vi si at en pose potetgull består av 65 % poteter og 30 % olje. Deretter blir de tilført diverse avhengig av hvilken pose du ser på – og hvilken smak det er (potetmel, potetstivelse, salt, druesukker, maltodekstrin, aromaer (f.eks kjøtt- og hvetearoma), potetpulver, løkpulver, smaksforsterker (natriumglutamat), sitronsyre, sukker, natriuminosinat, natriumguanylat, tomat, røykaroma osv.

Selv om det ikke her er snakk om å ødelegge – mener jeg at vi må begrense inntaket av det vi vet er usunt. Potetgull er usunt, uavhengig om du kunne ekskludert en enkeltråvare, eller fjernet den fra produksjonen.

3. Sunne råvarer som olivenolje og frukt (for å bruke eksemplet) inneholder mikronæringsstoffer som er med og påvirker oss på mange ulike måter – både i form av bedre helse, og bedre funksjon. Så vidt meg bekjent er mengden polyfenoler relativt labert i en pose potetgull (?)

Vi må også vite at valg av matvarer også avhenger av TYPE fett, TYPE protein og TYPE karbohydrat. Det er jo ikke slik at kroppen ikke blir påvirket av kvaliteten på råvarene. Mengden leucine i matvarene er jo eksempelvis viktig for den muskulære proteinsyntesen.

4. Når det gjelder salt, er et normalt inntak helt ok. Så du må ikke styre unna salt som du skriver (har jeg skrevet det noen plasser?). Et høyt inntak av salt kan blant annet gi høyt blodtrykk. For personer med høyt blodtrykk har flere studier visst at det å redusere saltinntaket har ført til at mange har sluppet å bruke medisiner.

5. Når det gjelder aroma, smaksforsterkere og en hel rekke ting de klemmer inn i posen, så synes jeg heller vi skal fokusere på råvarer med god kvalitet – de inneholder som nevnt flere mikronæringsstoffer, smaker bedre og lærer oss til å ta gode matvalg.

"Det jeg ikke vil anbefale, og som jeg mener ødelegger formen er den typiske ferdigmaten. En stor grandiosa inneholder en del protein, men maten består kun av søppelingredienser. En gatekjøkkenburger det samme. Det er dette som gjør at mange eser ut. Det blir for mye av den maten du bør styre unna."

Ødelegger for hva da? I hvert fall ikke kroppskomposisjonen gitt at man kontrollerer mengden. Vil man unngå å ese ut, så er det størrelsen på kalorioverskuddet som må kontrolleres.

Hvis man vil unngå å ese ut handler det om flere ting enn størrelsen på kalorioverskuddet. At du ikke nevner effekten av trening, virker forunderlig. Det virker også forunderlig at du helt ser bort i fra hormonresponsen av mat.

50 gram protein fra kneipbrød og 50 gram protein fra et melkeprotein gir jo ikke samme effekten på proteinsyntesen f.eks.

Å spise 5, 15, eller 55 % fett gir ikke den samme effekten på testosteronnivået.

Å sitte i sofaen og spise 3000kcal med 500kcal i overskudd gir ikke samme effekt på kroppskomposisjonen som det å spise 3000kcal med 500kcal i overskudd og øke 20 kg i knebøy og markløft over en gitt periode.

Det betyr ikke at du må spise ultrasunt, for det må du absolutt ikke. Det er en myte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du skriver at det er størrelsen på energioverskuddet og mengden protein som avgjør hvor "lean" bulken blir. Dette er en klassisk overforenkling. Her er det svært mange faktorer involvert – spesielt ser du ut til å glemme effekten av styrketrening. Men la oss holde oss til de to faktorene du nevner. Et adekvat inntak av protein er viktig, enig. Størrelsen på energioverskuddet er også viktig. Enig. Men det er vanskelig å gjøre en god måling av overskuddet. Hvis man vil unngå å ese ut handler det om flere ting enn størrelsen på kalorioverskuddet. At du ikke nevner effekten av trening, virker forunderlig. Å sitte i sofaen og spise 3000kcal med 500kcal i overskudd gir ikke samme effekt på kroppskomposisjonen som det å spise 3000kcal med 500kcal i overskudd og øke 20 kg i knebøy og markløft over en gitt periode.

2. Derfor foreslår jeg heller at man påser at man verken går for fort eller for langsomt opp i vekt. Dette er en sunnere og enklere måte å gjøre det på.

3. Du kan jo ikke isolere enkelte næringsemner i en matvare og argumentere for at matvaren er greit fordi noe i den er ok? Potetene snittes og friteres i vegetabilsk olje.

4. Selv om det ikke her er snakk om å ødelegge – mener jeg at vi må begrense inntaket av det vi vet er usunt. Potetgull er usunt, uavhengig om du kunne ekskludert en enkeltråvare, eller fjernet den fra produksjonen. Sunne råvarer som olivenolje og frukt (for å bruke eksemplet) inneholder mikronæringsstoffer som er med og påvirker oss på mange ulike måter – både i form av bedre helse, og bedre funksjon. Så vidt meg bekjent er mengden polyfenoler relativt labert i en pose potetgull (?)

5. Vi må også vite at valg av matvarer også avhenger av TYPE fett, TYPE protein og TYPE karbohydrat. Det er jo ikke slik at kroppen ikke blir påvirket av kvaliteten på råvarene. Mengden leucine i matvarene er jo eksempelvis viktig for den muskulære proteinsyntesen. 50 gram protein fra kneipbrød og 50 gram protein fra et melkeprotein gir jo ikke samme effekten på proteinsyntesen f.eks.

6. Når det gjelder salt, er et normalt inntak helt ok. Så du må ikke styre unna salt som du skriver (har jeg skrevet det noen plasser?). Et høyt inntak av salt kan blant annet gi høyt blodtrykk. For personer med høyt blodtrykk har flere studier visst at det å redusere saltinntaket har ført til at mange har sluppet å bruke medisiner.

1. Seriøst, du tror vel ikke jeg mener at styrketrening er uviktig for kroppskomposisjon? Jeg forholdt meg bare til de to kostholdsfaktorene av klart størst betydning, jeg vet selvfølgelig at man bør løfte også... Hvis vi skal dra det ennå lengre, så er det flere ting som er muskelbyggende på sikt. Restitusjon, kreatin, omega-3, melkefett...

2. Jeg foreslår begge deler. Gitt at man er seriøs i forhold til målene sine og har lyst selvfølgelig. Det er fort gjort å logge på diett.no for eksempel. Selv logger jeg tre ting: Morgenvekt, kaloriinntak, proteininntak.

3. Det var litt derfor jeg reagerte på at du gjorde det... Du antydet at karbohydratene i chipsen ikke var hensiktsmessige. Det er de jo. Men jeg skjønner at du nok ikke mente det slik.

4. Potetgull er ikke usunt i alle sammenhenger eller mengder. Angående polyfenoler så har jeg ikke sjekket opp i det, men oliven smaker shit, og potetgull gir meg større mengder endorfiner ;)

5. Fett: Det er hensiktsmessig med omega-3 osv., men her er det da bare transfett vi må holde oss unna?

Proteiner: Hvor viktig er proteinkvaliteten egentlig gitt at du spiser nok proteiner totalt og ikke får en stor andel av proteinene fra baconcrisp, erter o.l.?

Karbohydrater: Alle karbohydrater blir til glukose i blodet.

6. Du antydet jo det... Kan høyt saltinntak føre til høyt blodtrykk for folk med god helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Seriøst, du tror vel ikke jeg mener at styrketrening er uviktig for kroppskomposisjon? Jeg forholdt meg bare til de to kostholdsfaktorene av klart størst betydning, jeg vet selvfølgelig at man bør løfte også... Hvis vi skal dra det ennå lengre, så er det flere ting som er muskelbyggende på sikt. Restitusjon, kreatin, omega-3, melkefett...

2. Jeg foreslår begge deler. Gitt at man er seriøs i forhold til målene sine og har lyst selvfølgelig. Det er fort gjort å logge på diett.no for eksempel. Selv logger jeg tre ting: Morgenvekt, kaloriinntak, proteininntak.

3. Det var litt derfor jeg reagerte på at du gjorde det... Du antydet at karbohydratene i chipsen ikke var hensiktsmessige. Det er de jo. Men jeg skjønner at du nok ikke mente det slik.

4. Potetgull er ikke usunt i alle sammenhenger eller mengder. Angående polyfenoler så har jeg ikke sjekket opp i det, men oliven smaker shit, og potetgull gir meg større mengder endorfiner ;)

5. Fett: Det er hensiktsmessig med omega-3 osv., men her er det da bare transfett vi må holde oss unna?

Proteiner: Hvor viktig er proteinkvaliteten egentlig gitt at du spiser nok proteiner totalt og ikke får en stor andel av proteinene fra baconcrisp, erter o.l.?

Karbohydrater: Alle karbohydrater blir til glukose i blodet.

6. Du antydet jo det... Kan høyt saltinntak føre til høyt blodtrykk for folk med god helse?

1. Du forholdt deg til de to kostholdsfaktorene ja – men da burde du presisert det. Hvis ikke blir diskusjonen upresis fra første setning.

2. Det er fort gjort å logge på diett.no – men det er ikke praktisk eller nødvendig etter hva jeg mener. Energiinntak og -forbruk er tross alt interaktive komponenter. Jeg sier ikke at det ikke er noe poeng, men jeg sier at det ikke er nødvendig.

4. Om du mener olivenolje smaker shit, så burde du kanskje få noen tips av Eyvind Hellstrøm. En av verdens beste og mest anerkjente kokker mener at olivenolje er noen av de viktigste ingrediensene i mat – og at en god olivenolje kan løfte en i utgangspunktet kjedelig og tam rett til å bli en opplevelse :) For øvrig kommer det jo an på typen man bruker.

5. De ulike typene fett påvirker jo oss ikke identisk. Omega-3 og forholdet mellom Omega-3 og Omega-6 er jo viktig. Et annet eksempel er studien som sammenlignet helmelk med skummet melk og som så at MPS var større med helmelk. Prestasjonsevnen vår er summen av sikkert et par hundre faktorer, hvor ikke alle er like viktig selvsagt.

Selv om det finnes eksempel på at man kan spise ganske usunt og være i god form, betyr ikke det at alle kan gjøre det slik. Jeg mener heller ikke at man må spise 100 % "perfekt", men jeg mener at man burde klare å holde seg til rundt 80-90 % bra mat. Hva resterende består i, tror jeg spiller liten rolle rent fysiologisk. Men man skal ikke glemme at kosthold og mat er mer enn det – det handler også om følelser og assosiasjoner.

6. Jeg antydet ikke at du måtte styre unna salt. Salt er tross alt livsnødvendig. Og nei - er du normalvektig, trener og spiser greit, er deg ganske usannsynlig at du løper noen høy risiko av å spise et par potetgullposer i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du forholdt deg til de to kostholdsfaktorene ja – men da burde du presisert det. Hvis ikke blir diskusjonen upresis fra første setning.

2. Det er fort gjort å logge på diett.no – men det er ikke praktisk eller nødvendig etter hva jeg mener. Energiinntak og -forbruk er tross alt interaktive komponenter. Jeg sier ikke at det ikke er noe poeng, men jeg sier at det ikke er nødvendig.

5. De ulike typene fett påvirker jo oss ikke identisk. Omega-3 og forholdet mellom Omega-3 og Omega-6 er jo viktig. Et annet eksempel er studien som sammenlignet helmelk med skummet melk og som så at MPS var større med helmelk. Prestasjonsevnen vår er summen av sikkert et par hundre faktorer, hvor ikke alle er like viktig selvsagt.

Selv om det finnes eksempel på at man kan spise ganske usunt og være i god form, betyr ikke det at alle kan gjøre det slik. Jeg mener heller ikke at man må spise 100 % "perfekt", men jeg mener at man burde klare å holde seg til rundt 80-90 % bra mat. Hva resterende består i, tror jeg spiller liten rolle rent fysiologisk. Men man skal ikke glemme at kosthold og mat er mer enn det – det handler også om følelser og assosiasjoner.

6. Jeg antydet ikke at du måtte styre unna salt. Salt er tross alt livsnødvendig. Og nei - er du normalvektig, trener og spiser greit, er deg ganske usannsynlig at du løper noen høy risiko av å spise et par potetgullposer i uken.

Er stort sett enig i det du skriver her.

Som en ekte bro som vil makse gains, startet jeg dagen med proteinpulver+kreatin+helmelk og tran.

Det kan imidlertid godt hende det blir frossenpizza til middag. Mat+følelser, personlige preferanser og sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en ekte bro som vil makse gains, startet jeg dagen med proteinpulver+kreatin+helmelk og tran.

Det kan imidlertid godt hende det blir frossenpizza til middag. Mat+følelser, personlige preferanser og sånn

:)

Shieet anabolt! Er jo ganske lett å plassere en grandis i makrone sine når man skal spise 3,5k kcl på en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor?

Det er faktisk et godt spm. Jeg kan egentlig ikke sette fingeren på det, men har vel mest med at han ikke er så karismatisk og virker som han er på en evig bulk, noe jeg ikke synes er så morosamt. Dog jeg har ikke sett så mange treningsbilder av han osv så vet ikke helt hvordan fysikken hans er. Men jeg er veldig pro "Practice what you preach". Man bør se ut som man vet hva man snakker om. Ikke at han ser ut som en svekling of course.

Men for all del, jeg er fan av IIFYM om man gjør det fornuftig og Ian innehar mye mer kunnskap om næring enn meg.

Sikkert fordi han poser forran masse bøker for å virke litt ekstra smart:p

Haha, faktisk ikke så langt fra sannheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk et godt spm. Jeg kan egentlig ikke sette fingeren på det, men har vel mest med at han ikke er så karismatisk og virker som han er på en evig bulk, noe jeg ikke synes er så morosamt. Dog jeg har ikke sett så mange treningsbilder av han osv så vet ikke helt hvordan fysikken hans er. Men jeg er veldig pro "Practice what you preach". Man bør se ut som man vet hva man snakker om. Ikke at han ser ut som en svekling of course.

Men for all del, jeg er fan av IIFYM om man gjør det fornuftig og Ian innehar mye mer kunnskap om næring enn meg.

Jepp, fordi om noe stemmer eller ikke avhenger av personen som sier det.....

Jeg syns forsåvidt at Ian er en gigantisk vagina, men jeg har fortsatt ingen problemer med å ta han seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk et godt spm. Jeg kan egentlig ikke sette fingeren på det, men har vel mest med at han ikke er så karismatisk og virker som han er på en evig bulk, noe jeg ikke synes er så morosamt. Dog jeg har ikke sett så mange treningsbilder av han osv så vet ikke helt hvordan fysikken hans er. Men jeg er veldig pro "Practice what you preach". Man bør se ut som man vet hva man snakker om. Ikke at han ser ut som en svekling of course.

Men for all del, jeg er fan av IIFYM om man gjør det fornuftig og Ian innehar mye mer kunnskap om næring enn meg.

Haha, faktisk ikke så langt fra sannheten ;)

523530_413463078708551_1743073024_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fordi om noe stemmer eller ikke avhenger av personen som sier det.....

Jeg syns forsåvidt at Ian er en gigantisk vagina, men jeg har fortsatt ingen problemer med å ta han seriøst.

Hehe, bra vi er enig på et felt i alle fall.

523530_413463078708551_1743073024_n.jpg

Se der, ja! The nerd looks like he lifts! Det skal han ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...