Gå til innhold

IIFYM/Fleksibelt kosthold


Kirill W.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Snälla Kirill. Kan inte du hjälpa mig räkna ut vad jag kan äta i kcal, proteiner o fett för att gå ner i vikt?

Väger ca 64 kg, 28 år och är 166 høy.

Skulle betyda sååå mycket för mig!

Først må du finne ut hvor mange kalorier du trenger for å gå ned i vekt. Det vil også avhenge av aktivitetsnivået ditt.

IF Calculator

Hvis kalkulatoren gir TDEE på 2500 så kan du starte på 2000.

2 g/kg proteiner gir ca. 130 g proteiner som er 520 kalorier.

1 g/kg fett gir ca. 65 g fett som er 585 kalorier.

Da har du 2000 - 585 - 520 = 905 kalorier som du kan fordele som du vil, for eksempel 226 g karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snälla Kirill. Kan inte du hjälpa mig räkna ut vad jag kan äta i kcal, proteiner o fett för att gå ner i vikt?

Väger ca 64 kg, 28 år och är 166 høy.

Skulle betyda sååå mycket för mig!

Evt så kan du bare veie deg når du står opp imorgen og notere ned vekten, så bruke f eks diett.no til å logge kcal inntaket ditt i en uke, så regne ut gjennomsnittlig inntak. Hvis vekten din er det samme etter en uke så ganger du bare det tallet med 0.8 og dette blir kcal inntaket ditt fremover.

Bedre forklart her:

http://www.youtube.com/watch?v=Z8mjm6Q6Z-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20% energirestriksjon er ganske mye, ville begynt litt snillere enn det :)

Ja, jeg har ofte lurt på hvor mye underskudd som er forsvarlig å ha. Men som med alt - det kommer an på.

Om man skal gå med underskudd over mange måneder så vil jeg anta at et lite underskudd er å foretrekke, men om man kun skal gå med underskudd en relativt kort tid så fungerer det bra med et stort et, om man holder proteiner høyt (f.eks PSMF).

Mitt kuleste og raskeste vekt-tap var da jeg kjørte på med en "hjemmesnekret" varient av Chris Shugart's Velocity Diet. Jeg gikk ned 8-9 kg på 5 uker og målte fettprosent til rundt 7% uten å miste styrke.

Jeg takler ikke slow and steady vekt-tap da jeg ikke har tålmodighet til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et 2500 kcal kosthold vil dette betyr -500 kcal(altså 2000kcal). Det er jo ikke så forferdelig vel?

Sant, men nå vil nok energibehovet til hun som stiller spørsmålet være en del under 2500. Det vil uansett ikke være krise, og det er heller ikke farlig å begynne her, men jeg ville kanskje valgt en litt mer gradvis nedtrapping helt fra starten av. Men det vil også avhenge av preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ofte lurt på hvor mye underskudd som er forsvarlig å ha. Men som med alt - det kommer an på.

Om man skal gå med underskudd over mange måneder så vil jeg anta at et lite underskudd er å foretrekke, men om man kun skal gå med underskudd en relativt kort tid så fungerer det bra med et stort et, om man holder proteiner høyt (f.eks PSMF).

Mitt kuleste og raskeste vekt-tap var da jeg kjørte på med en "hjemmesnekret" varient av Chris Shugart's Velocity Diet. Jeg gikk ned 8-9 kg på 5 uker og målte fettprosent til rundt 7% uten å miste styrke.

Jeg takler ikke slow and steady vekt-tap da jeg ikke har tålmodighet til det :)

Har forresten sett i loggen din at du ønsker å gå opp 5 kg på 5 uker.

Du er klar over at det vil bygge omtrent ti ganger mer fett enn muskler ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyp.

Han tenker nok på at logging av det man spiser adri blir helt presist, og med litt estimering fra og til så kan forskjellen bli ganske stor. Om du har estimert at du skal ligge 200kcal under det du (har estimert at du) trenger, så er det ikke sikkert at du i realiteten oppnår dette, siden du kan ha logget feil og egentlig ligger i null. Om du da hadde regnet med 500kcal i minus, så vil den samme feilen føre til at du ligger 300 i minus i stedet for i null, siden du i utgangspunktet regnet med et større underskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har forresten sett i loggen din at du ønsker å gå opp 5 kg på 5 uker.

Du er klar over at det vil bygge omtrent ti ganger mer fett enn muskler ikke sant?

Haha, ja jeg er klar over det. Har ingen ville ideer om å legge på meg 5 kg muskler over 5 uker. Gjør det mest for å vise kompisen min at man kan klare å gå opp i vekt om man går inn for det. + jeg har ikke problemer med å gå ned i vekt, men sliter mer med å opprettholde en bulk over tid.

Så tar det som et moro prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tenker nok på at logging av det man spiser adri blir helt presist, og med litt estimering fra og til så kan forskjellen bli ganske stor. Om du har estimert at du skal ligge 200kcal under det du (har estimert at du) trenger, så er det ikke sikkert at du i realiteten oppnår dette, siden du kan ha logget feil og egentlig ligger i null. Om du da hadde regnet med 500kcal i minus, så vil den samme feilen føre til at du ligger 300 i minus i stedet for i null, siden du i utgangspunktet regnet med et større underskudd :)

Yup yup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha wtf??

Nutrient - Wikipedia, the free encyclopedia

Macronutrients have garnished much popularity lately in certain pseudo-intellectual brocircles[5] with the introduction of the notion that eating any food sources which fulfils ones macronutrient ratio for the day is as effective (if not more) than the standard bodybuilders diet (see: chicken and rice). This macro-movement, known to many as IIFYM has been popularized by internet sensations such as Ian McCarthy, The Hodgetwins and Jeff Nippard.

Noen har hatt det artig på Wikipedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...