Gå til innhold

IIFYM/Fleksibelt kosthold


Kirill W.

Anbefalte innlegg

for all del, ser argumentet ditt! jeg var vell kanskje litt på hugget da humøret for det første ikke var på topp igår samt jeg har vært på vei inn i diskusjon med Konstantinovs tidligere der han kom med feile argumenter helt på siden av artikkelene han der henviste til, så var nok litt frempå automatisk også pga det :( Får beklage det :)

Ellers står jeg fortsatt fast på det jeg sa, og er ikke enig, så får vi heller være enig om å være uenig :) jeg har åpent sinn og har selv testet en haug av spisemetoder, kosthold, osv osv osv, gjerne derfor jeg har blitt litt for krass også da jeg alltid faller tilbake til det gode gamle som rett og slett bare funker :) Jeg er så lei av henvisinger til studier her og der, og det er slik hver og en diskusjon på nett også ender opp. til slutt sitter vi alle mann med hver vår studie som motbeviser den andres osv... Derfor gidder jeg ikke å diskutere :) har vært ung og på krigsstien på forumer i alt for mange år til at jeg i dag gidder og bruke tid på det :)

kaster inn håndkleet og avslutter for min del her, back to topic og hansi sin treningslogg :)

Jeg vurderte lenge om jeg skulle svare eller ikke, men hvis du vil at jeg også skal kaste inn håndkleet så må du avslutte diskusjonen uten å omtale meg negativt, i hvert fall når påstandene ikke stemmer ;). Sorry, Hansi :p...

Den diskusjonen om artikkelen du referer til handlet om bolere, greit nok. Du påstår/påstod at det eneste argumentet for å ikke spise små, hyppige måltider er at det er vanskelig å få til rent praktisk. Hvorfor er det det eneste argumentet? Kan du gi meg en vitenskapelig forklaring på hvorfor muskelvekst og fettlagring dikteres av måltidsfrekvens? Steroider eller ikke, kroppskomposisjonen dikteres av mengden makronæringsstoffer totalt sett og ikke når på døgnet du spiser dem. På den ene siden av skalaen har man dem som henger seg opp i periodisk faste og tror at det er revolusjonerende, og på motsatt side finner man dem som helst vil spise 12 ganger daglig for å holde forbrenningen i gang. Det betyr (nesten) ingenting. Dette er detaljer som det ikke er noen vits i å henge seg opp i, og man får gode resultater både ved periodisk faste og mange måltider per dag, rett og slett fordi dette ikke er avgjørende. Og hvorfor skulle glutamin gi bedre resultater for Tommi Thorvildsen enn for andre? Artikkelen var full av feilinformasjon uansett hvor mye testosteron og muskelmasse skribenten har.

Enig om å være uenig angående gode og dårlige karbohydrater? Dette er ikke et spørsmål om mening, men heller om å se på fakta og hva som faktisk stemmer. Alle karbohydrater blir til blodsukker, uansett hvor komplekse og langsomt opptakelige de er. Så igjen, hva er forskjellen på gode og dårlige karbohydrater? Det er ironisk at kroppsbyggere er de som bruker mest tid på å fiksere over dette når det er de det påvirker absolutt minst. Styrketrening har fantastisk effekt på insulinfølsomhet og blodsukkertoleranse, og hvis man attpåtil ikke er feit så ser jeg virkelig ikke problemet. Gjør du? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skulle sagt at du var på danmarksplass i dag, bor jo rett oppi strøket! Du traff meg på vei hjem fra trening :)

Og en liten kommentar til kostholdsdiskusjonen over her. Det er nytteløst å diskutere enkeltkomponenter i et kosthold. Hele kostholdet må sees på som en helhet, så å diskutere om karbohydratene (glukose) i havregryn er bedre enn karbohydratene (glukose) i boller blir meningsløst. Det er snakk om det samme molekylet. På akkurat samme måte er vitamin b1 fra havregryn og hveteboller akkurat det samme molekylet, og utfører de samme oppgavene i kroppen. Likevel er det ingen tvil om at havregryn er en bedre matvare totalt sett enn hveteboller, og det er jo dere også enige om, så jeg ser ikke poenget i å krangle om det.

Et vesentlig moment er hvorvidt man teller kalorier og holder seg til en spiseplan eller ikke. Om to personer dekker sine behov for mikronæringsstoffer og begge skal spise 150g karbohydrater, og en får karbohydratene fra boller og den andre fra havregryn (og alt annet justeres sånn at det blir likt), så vil ikke dette ha noe å si. Forskjellen kommer mye mer til syne om disse to personene spiser ad libitum, sånn som de aller fleste gjør. Da vil personen som spiser boller etter all sannsynlighet også spise mer totalt sett sammenlignet med han som valgte havregryn, nettopp fordi havregryn er mer næringstett og gir en bedre metthetsfølelse. Er man på en energiredusert diett og har et lavt inntak, vil det også være mye enklere om man velger mat som metter så mye som mulig (random eksempel: havregryn i stedet for boller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Er vi klar for litt mer internettkrangling nå? :D

Hadde vært kult med en skikkelig diskusjon på dette!!

Canadisk mester i fitness - Vince DelMonte mener IIFYM er galskap

http://www.youtube.com/watch?v=OolgJh9NFho

Ian slakter og gravlegger alt av argumentasjon side opp og side ned;

http://www.youtube.com/watch?v=QuOqffuH-ZA

( Konstantinovs, Kjetil Åmdal, GrEmLiNgS, Kirill W. Vegard Lysne )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IIFYM gjennomført på en fornuftig måte vil fungere ypperlig, ingen tvil om det. Men det vil kreve litt kunnskap og innsats. De som spiser IIFYM, men hovedsakelig baserer seg på matvarer av god kvalitet for så å fylle opp med det som trengs for å nå makroene sine kommer veldig godt ut av det.

De som bruker IIFYM som en unnskyldning til å putte nedpå masse drittmat så lenge det passer med karbo/fett/protein som de har bestemt seg for, altså tar det helt ut av sammenhengen, vil sannsynligvis ikke oppleve det samme. Disse er gjerne veldig opptatt av at alle karbohydrater uansett hvor de kommer fra ender opp som glukose i blodet, og at det derfor er akkurat det samme hvor man får karbohydrater fra. De ser helt bort ifra at matvarene ikke bare er en kilde til karbohydrater, og at den totale sammensetningen av næringsstoffer vil gjøre at enkelte karbohydratkilder er langt bedre enn andre.

Brukt på denne måten er IIFYM bare et godt verktøy til å bygge oppunder kognitiv dissonans, altså man bruker det til å rettferdiggjøre at man spiser akkurat det man vil.

Det er makronæringsstoffene som er avgjørende når det kommer til kroppssammensetning, og man kan helt klart oppnå å se bra ut, redusere fettprosenten, bygge muskler osv på "dårlig" mat. Men kroppssammensetningen er ikke den eneste markøren på god helse, og mikronæringsstoffene er veldig viktige de og. Derfor mener jeg at et fokus på kvaliteten på matvarene bør ligge i bunn, og at man deretter selv får velge om man ønsker å veie og telle for å kalle det IIFYM eller ikke.

Jeg syns Ian burde holde seg til å lage informasjonsvideoer, og ikke prøve å slakte alle andre for enhver pris. Han er tross alt en selvlært 18-åring, og burde oppføre seg deretter. Uansett om han har rett eller ikke, så er han ikke i posisjon til å rakke ned på alle andre, selv om de tar feil. Det er ikke hans plikt å påpeke alle andre sine feil, hvertfall ikke når han ikke har noe å vise til selv enda.

Orket ikke å se noen av videoene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle uansett gjerne sett noen som ikke var i verdenstoppen i sin idrett uttale seg. Grunnen er at jeg mistenker noen av disse for å være genetiske friker som ville fått bra resultat uansett kosthold.

Men enig i det du setter som premiss - det er klart grunnstammen må være god. Det gjelder for alle typer kosthold :)

Uansett hvem som uttaler seg så bør de også forklare hva de uttaler seg om.

Om man kritiserer IIFYM på grunnlag av en diett bestående av rent sukker (karbo), margarin (fett) og bacongull (protein) så blir argumentene med en gang irrelevante. Det blir like teit som å kritisere lavkarbo på grunnlag av et kosthold bestående av smør, fløte og rømme. ;)

Det eneste problemet jeg har med enkelte som uttaler seg om IIFYM, er at argumentene fort kan brukes til å rettferdiggjøre å velge dårlig mat, siden det uansett "ikke betyr noe". Men så kan man igjen diskutere om dette er en feil ved selve konseptet eller en brukerfeil :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi klar for litt mer internettkrangling nå? :D

Hadde vært kult med en skikkelig diskusjon på dette!!

Canadisk mester i fitness - Vince DelMonte mener IIFYM er galskap

http://www.youtube.com/watch?v=OolgJh9NFho

Obligatorisk TMW video:

Jeg gidder ikke å skrive så mye så jeg bare siterer et par stykker på bb.com.

1jy9ZLqz1s5RaLZdHohC5rRGzkoU5798p.jpeg

index.php?action=dlattach;topic=270291.0;attach=309784;image

paul.jpg

The guys in the above pictures are all natural and got below 5% bodyfat by following IIFYM. You were saying?

Another few example of IIFYM followers:

josef+rakich+picture.jpeg

Vascularity_UpClose-10_FINAL_1.jpg

1IJglKN8amanLKWAr3kOOyYNwAf0443.jpeg

47401d1314912768-alberto-nunez-319398_10150344875989002_513634001_9405664_6051416_n.jpg

1s.jpg

Okay

4pounds.png

269131_248323288514275_100000098187514_1022988_1475340_n.jpg

281854_248828585130412_100000098187514_1025544_4031003_n.jpg

More natty IIFYMers:

attachment.php?attachmentid=4242863&d=1331937232

1XqMVEXCRV4xV3pL0GBwoXBgoXSefg1398e.jpeg

Zig-zagging down from the top left: Alberto Nunez, Eric Helms, Martin Berkhan, Kane Sumabat, Layne Norton, Josh Hyaduck, Jeff Alberts, Manu, Paul Mura (lol strong shot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Ian burde holde seg til å lage informasjonsvideoer, og ikke prøve å slakte alle andre for enhver pris. Han er tross alt en selvlært 18-åring, og burde oppføre seg deretter. Uansett om han har rett eller ikke, så er han ikke i posisjon til å rakke ned på alle andre, selv om de tar feil. Det er ikke hans plikt å påpeke alle andre sine feil, hvertfall ikke når han ikke har noe å vise til selv enda.

Deg om det.

"I like the direction Ian is going with this. He's just luring bros into the pit of their own ignorance, and the fall will be glorious.

Ian: 1

Herpaderps: 0" - Alan Aragon

"I like his callouts. This latest one is gonna force the bros to either a) recognize & acknowledge their ignorance or B) dig themselves into a deeper abyss by further exposing their ignorance, denial, & general hurrrrpty-durrrpitude. The best bet is the latter, and THAT is entertainment wink.gif" - Alan Aragon

McCarthy offering $1,000 - Page 2 - Bodybuilding.com Forums

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...