Gå til innhold

IIFYM/Fleksibelt kosthold


Kirill W.

Anbefalte innlegg

Resultatet som i hvilken plassering på pallen man får mener du?

Har lest om flere toppidrettsutøvere som må spise ganske mye "drittmat" for å dekke kaloribehovet. Men de havner på første plass gang på gang. Michael Phelps og Mariusz Pudzianowski f.eks. Sistnevnte har unormalt høyt nivå med testo i kroppen, men uansett..

Jepp, i en del idretter må man rett og slett spise sinnsykt mye, men dette gjelder jo også for de andre utøverne. Disse spiser nok også store mengder med bra mat, og sper på med ekstra for å få nok energi. Om Michael Phelps hadde funnet ut at han skulle øke mengden drit og spist mindre av den bra maten, så ville jeg satt pengene på at han hadde blitt forbisvømt av de nærmeste konkurrentene etter en stund.

Det blir uansett feil fokus å sammenligne utøverne med hverandre her. Du må sammenligne dem med seg selv, og et bedre kosthold vil gjøre deg til en bedre utøver enn du ville blitt med et dårligere kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

... Insulin spikes from high-GI carbs were the bane of the 90’s. But now, fructose, a low-GI carbohydrate with minimal effects on insulin response, is now one of the top public enemies.

... First up, Surwit and colleagues compared the 6-week effects of 2 hypocaloric diets - one with 43% of the total calories as sucrose (table sugar), and one with 4% of the total calories as sucrose [15]. No significant differences were seen in the loss of bodyweight or bodyfat between the high and low-sucrose groups. Strengthening these results was the use of dual X-ray absorptiometry (DXA) to measure body composition. Furthermore, no differences in blood lipids or metabolism were seen between the groups. It looks like a more sugary intake still cannot override a calorie deficit.

Next up is a recent study by Madero and colleagues, comparing the 6-week effects of a low-fructose diet (less than 20 g/day) or a moderate-fructose diet (50-70 g/day) mostly from whole fruit [16]. The moderate-fructose group lost significantly more weight than the low-fructose group (4.19 kg versus 2.83 kg, respectively). Notably, the moderate-fructose group lost slightly more fat, but not to a statistically significant degree. Unfortunately, body composition was measured with bioelectrical impedance analysis (BIA) instead of something more reliable like DXA. Nevertheless, bodybuilders afraid of fruit would have to admit that the dirtier diet prevailed in this case.

Trans fatty acids (TFA) have earned a lot of bad press for their adverse effects on biomarkers of cardiovascular health [17,18]. However, some research indicates that not all TFA are harmful. A distinction should be made between industrially produced TFA via hydrogenation of vegetable oils, and naturally occurring TFA in dairy and meat [19].

... One of the fundamental pitfalls of dichotomizing foods as good or bad, or clean or dirty, is that it can form a destructive relationship with food. This isn’t just an empty claim; it’s been seen in research. Smith and colleagues found that flexible dieting was associated with the absence of overeating, lower bodyweight, and the absence of depression and anxiety [22]. They also found that a strict all-or-nothing approach to dieting was associated with overeating and increased bodyweight. Similarly, Stewart and colleagues found that rigid dieting was associated with symptoms of an eating disorder, mood disturbances, and anxiety [23]. Flexible dieting was not highly correlated with these qualities. Although these are observational study designs with self-reported data, anyone who spends enough time among fitness buffs knows that these findings are not off the mark.

... But, like everything in life, you’ll have to moderate your indulgence, and the 10-20% guideline is the best way I’ve found to do this. There currently is no compelling evidence suggesting that a diet whose calories are 80-90% from whole & minimally processed foods is not prudent enough for maximizing health, longevity, body composition, or training performance. As a matter of fact, research I just discussed points to the possibility that it’s more psychologically sound to allow a certain amount of flexibility for indulgences rather than none at all. And just to reiterate, processed does not always mean devoid of nutritional value. Whey and whey/casein blends are prime examples of nutritional powerhouses that happen to be removed from their original food matrix.

... I’ll quote Johnson & Murray in a recent review [30]:

“Obesity and metabolic syndrome are rare among athletes, even though dietary fructose intake is often high, underscoring the robust protective role of regular exercise.”

http://www.wannabebig.com/diet-and-nutrition/the-dirt-on-clean-eating/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

First up, Surwit and colleagues compared the 6-week effects of 2 hypocaloric diets - one with 43% of the total calories as sucrose (table sugar), and one with 4% of the total calories as sucrose [15]. No significant differences were seen in the loss of bodyweight or bodyfat between the high and low-sucrose groups. Strengthening these results was the use of dual X-ray absorptiometry (DXA) to measure body composition. Furthermore, no differences in blood lipids or metabolism were seen between the groups. It looks like a more sugary intake still cannot override a calorie deficit.

Next up is a recent study by Madero and colleagues, comparing the 6-week effects of a low-fructose diet (less than 20 g/day) or a moderate-fructose diet (50-70 g/day) mostly from whole fruit [16]. The moderate-fructose group lost significantly more weight than the low-fructose group (4.19 kg versus 2.83 kg, respectively). Notably, the moderate-fructose group lost slightly more fat, but not to a statistically significant degree. Unfortunately, body composition was measured with bioelectrical impedance analysis (BIA) instead of something more reliable like DXA. Nevertheless, bodybuilders afraid of fruit would have to admit that the dirtier diet prevailed in this case.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16685042

Karbohydratrestriksjon har en effekt på blodlipidene uavhengig av vekttap, et karbohydratrikt kosthold har det ikke.

Maderostudien er meget interessant, selv om det er en pilotstudie med liten statistisk power. Hvis du leser hele artikkelen, så påpekes det at lav-fruktosegruppen kom like godt ut når det gjaldt forbedring av blodlipider, til tross for mindre vekttap.

Det påpekes også at lav-fruktose-gruppen hadde en klart høyere glykemisk belastning enn moderat-fruktose-gruppen, noe som er naturlig, da forskjellen var at lav-fruktosegruppen brukte stivelse som karbohydratkilde. I diskusjonen nevnes det at det kan være andre ting med frukt som gjorde at vekttapet ble bedre, blant annet innholdet av fytokjemikalier, fiber, at de er mer næringstette osv.

At det ikke er noen vits i å kutte ut frukt er selvfølgelig noe jeg er helt enig i.

One of the fundamental pitfalls of dichotomizing foods as good or bad, or clean or dirty, is that it can form a destructive relationship with food. This isn’t just an empty claim; it’s been seen in research. Smith and colleagues found that flexible dieting was associated with the absence of overeating, lower bodyweight, and the absence of depression and anxiety[22]. They also found that a strict all-or-nothing approach to dieting was associated with overeating and increased bodyweight. Similarly, Stewart and colleagues found that rigid dieting was associated with symptoms of an eating disorder, mood disturbances, and anxiety [23]. Flexible dieting was not highly correlated with these qualities. Although these are observational study designs with self-reported data, anyone who spends enough time among fitness buffs knows that these findings are not off the mark.

For en overraskelse, de som hadde et avslappet forhold til mat hadde mindre angst og depresjon, og overspiste ikke. Som Alan selv skriver, så er dette observasjonsdata, og assosiasjonene er nettopp det, assosiasjoner.

Men disse assosiasjonene er som sagt mellom det å ha et avslappet forhold til mat og god helse, ikke mellom det å spise junk innimellom og ha en god helse. Jeg spiser veldig lite junk, men har da absolutt et avslappet forhold til mat fordet? Man må ikke spise vingummibjørner hver dag for å kunne ha et avslappet forhold til kostholdet.

As a matter of fact, research I just discussed points to the possibility that it’s more psychologically sound to allow a certain amount of flexibility for indulgences rather than none at all.

Å? Er det bedre psykologisk å være litt avslappet og fleksibel enn å være helt rigid? Virkelig?

Ok, jeg har jo aldri vært uenig i dette egentlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yea! Jeg bygget muskler på bl.a. vingummi i går :)

Jeg så de første 2 min av denne videoen, og essensen var:

Jeg så slik ut før, så har jeg deffet ned til dette på x uker, og jeg har spist både is og cheeseburgere. Altså er det irrelevant hva man spiser...Som om hans fremgang er et bevis for noe som helst (n=1).

Deretter snakker han om at GI bare er basert på insulinrespons hos folk med inadekvat insulinproduksjon, og ikke noe annet. Så viser han at han har misforstått hele bakgrunnen for GI-verdi, og tror det har med hvor mange prosent blodsukkeret øker å gjøre. Her sluttet jeg å se på.

Really, hvem er dette for en fyr? Er det han samme tenåringskroppsbyggeren som det ble postet en video av tidligere i denne tråden? Hva skjer med å bruke tenåringer uten noen som helst relevant bakgrunn som kilder for argumenter i en diskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg så de første 2 min av denne videoen, og essensen var:

Jeg så slik ut før, så har jeg deffet ned til dette på x uker, og jeg har spist både is og cheeseburgere. Altså er det irrelevant hva man spiser...Som om hans fremgang er et bevis for noe som helst (n=1).

2. Deretter snakker han om at GI bare er basert på insulinrespons hos folk med inadekvat insulinproduksjon, og ikke noe annet. Så viser han at han har misforstått hele bakgrunnen for GI-verdi, og tror det har med hvor mange prosent blodsukkeret øker å gjøre. Her sluttet jeg å se på.

3. Really, hvem er dette for en fyr? Er det han samme tenåringskroppsbyggeren som det ble postet en video av tidligere i denne tråden? Hva skjer med å bruke tenåringer uten noen som helst relevant bakgrunn som kilder for argumenter i en diskusjon?

1. Essensen var vel heller at vitenskapen først har vist at det fungerer, og så har han selv testet det ut i praksis og funnet ut at det stemmer.

2. Jeg oppfatter det som at han sier at dette er den oppfatningen folk flest har om GI og insulin.

3. Samme fyr, ja. Jeg syntes videoen hadde mye bra info, men hvis du ser litt videre kommer du sikkert til å reagere på noe han sier om proteiner og insulin :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16685042

Karbohydratrestriksjon har en effekt på blodlipidene uavhengig av vekttap, et karbohydratrikt kosthold har det ikke.

Vel, den studien tar for seg ganske overvektige personer. Overvektige har ofte elendig insulinrespons, yes?

Derfor ser jeg ikke hvordan studien er relevant for deg og meg. Vanlige, friske mennesker i aktivitet trenger vel da ikke å tenke noe som helst på karbohydratenes opptakshastighet? (ser bort ifra metthet, og at det passer med øvrige makroer og mikroer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den studien tar for seg veldig overvektige personer. Overvektige har ofte elendig insulinrespons, yes?

Derfor ser jeg ikke hvordan studien er relevant for deg og meg. Vanlige, friske mennesker i aktivitet trenger vel da ikke å tenke noe som helst på karbohydratenes opptakshastighet?

Studien avdekker separate effekter på karbohydratrestriksjon og vektnedgang på blodlipidene. Den gruppen som benyttet karbohydratrestriksjon fikk forbedringen i den vektstabile fasen, mens "lavfett"-gruppen ikke fikk forbedringer før i vektnedgangsfasen.

Dette med karbohydratenes opptakshastighet har vi gjentatt så mange ganger nå, og uansett hva jeg skriver så gjentar du bare det samme om og om igjen, så for min del setter jeg strek her.

Det har ingenting å si på kroppssammensetningen, men på andre helseparametre som blodlipider, insulinfølsomhet, inflammasjon osv kan det ha en innvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1- Studien avdekker separate effekter på karbohydratrestriksjon og vektnedgang på blodlipidene. Den gruppen som benyttet karbohydratrestriksjon fikk forbedringen i den vektstabile fasen, mens "lavfett"-gruppen ikke fikk forbedringer før i vektnedgangsfasen.

2. Dette med karbohydratenes opptakshastighet har vi gjentatt så mange ganger nå, og uansett hva jeg skriver så gjentar du bare det samme om og om igjen, så for min del setter jeg strek her.

Det har ingenting å si på kroppssammensetningen, men på andre helseparametre som blodlipider, insulinfølsomhet, inflammasjon osv kan det ha en innvirkning.

1. Studien som Aragon refererte til viste i hvert fall null effekt på blodlipidene. Studien som du viste til var gjort på overvektige som antagelig hadde elendig insulinrespons. Vil ikke det innvirke på resultatene og gjøre studien irrelevant for folk i aktivitet?

2. Jeg overser det fordi dette ikke er noe du vet, og det bare er hypoteser. Du skriver jo selv at det kan ha en innvirkning. Aragon, en av de mest respekterte fagfolkene innen ernæring, er ikke enig:

"Furthermore, no differences in blood lipids or metabolism were seen between the groups."

“Obesity and metabolic syndrome are rare among athletes, even though dietary fructose intake is often high, underscoring the robust protective role of regular exercise.”

Fysisk aktivitet generelt motvirker metabolsk syndrom, styrketrening forbedrer insunlinfølsomheten osv. Derfor ser jeg ikke vitsen i å bry meg om opptakshastighet fordi det "kanskje, eventuelt, muligens" innvirker, i hvert fall ikke når jeg vet fra andre studier at jeg motvirker disse tingene effektivt ved å trene og ha kontroll på kostholdet. Derfor tror jeg at dette med GI, GB, insulinindeks osv. er mye mer relevant for kraftig overvektige enn meg. Studiene du har linket meg til tidligere er langt ifra konkluderende (nøkkelordene uthevet):

"Secular trends in the prevalence of these diseases may be associated with the increased fructose consumption observed in the Western diet."

"Many patients with NASH also have micronutrient deficiencies and do not have enough antioxidant capacity to prevent synthesis of ROS, resulting in necroinflammation."

"We postulate that excessive dietary fructose consumption may underlie the development of NAFLD and the metabolic syndrome."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Essensen var vel heller at vitenskapen først har vist at det fungerer, og så har han selv testet det ut i praksis og funnet ut at det stemmer.

2. Jeg oppfatter det som at han sier at dette er den oppfatningen folk flest har om GI og insulin.

3. Samme fyr, ja. Jeg syntes videoen hadde mye bra info, men hvis du ser litt videre kommer du sikkert til å reagere på noe han sier om proteiner og insulin :).

1. N=1

2. Nope, han sier rett ut at det var sånn GI ble "oppfunnet".

3. Hva er bra info? Er bra info det du er enig i? Om du tenker på at proteiner stimulerer til insulinutskillelse, så er det fremdeles ikke noe nytt for meg, på samme måte som det ikke var noe nytt sist vi diskuterte det.

1. Studien som Aragon refererte til viste i hvert fall null effekt på blodlipidene. Studien som du viste til var gjort på overvektige som antagelig hadde elendig insulinrespons. Vil ikke det innvirke på resultatene og gjøre studien irrelevant for folk i aktivitet?

Du leser bare det du vil lese du.

... First up, Surwit and colleagues compared the 6-week effects of 2 hypocaloric diets - one with 43% of the total calories as sucrose (table sugar), and one with 4% of the total calories as sucrose [15]. No significant differences were seen in the loss of bodyweight or bodyfat between the high and low-sucrose groups. Strengthening these results was the use of dual X-ray absorptiometry (DXA) to measure body composition. Furthermore, no differences in blood lipids or metabolism were seen between the groups. It looks like a more sugary intake still cannot override a calorie deficit.

Begge gruppene gikk like mye ned i vekt, og effektene på blodlipidene var de samme.

Hvis du leser den studien jeg linket til (ikke bare abstractet, fullteksten finner du gratis oppe til høyre på siden), så ser du at:

1. I den vektstabile fasen fikk lavkarbogruppen en kraftig forbedring av blodlipidene, mens lavfettgruppen ikke fikk det.

2. I den påfølgende vektnedgangsfasen fikk lavfettgruppen den tilsvarende forbedringen i blodlipidene, mens lavkarbogruppen ikke fikk noen ytterligere forbedring.

Konklusjonen: Karbohydratrestriksjon gir en forbedring i blodverdiene UAVHENGIG av vekttap, og denne effekten ble ikke større når de i tillegg gikk ned i vekt. Den gruppen som spiste mye karbohydrater fikk ikke noen forbedring før de gikk ned i vekt, noe som gjør det nærliggende å tro at det er vektnedgangen som var den avgjørende faktoren.

Det samme kan være tilfelle i den første studien Aragon snakker om.

Fysisk aktivitet generelt motvirker metabolsk syndrom, styrketrening forbedrer insunlinfølsomheten osv. Derfor ser jeg ikke vitsen i å bry meg om opptakshastighet fordi det "kanskje, eventuelt, muligens" innvirker, i hvert fall ikke når jeg vet fra andre studier at jeg motvirker disse tingene effektivt ved å trene og ha kontroll på kostholdet. Derfor tror jeg at dette med GI, GB, insulinindeks osv. er mye mer relevant for kraftig overvektige enn meg. Studiene du har linket meg til tidligere er langt ifra konkluderende (nøkkelordene uthevet):

"Secular trends in the prevalence of these diseases may be associated with the increased fructose consumption observed in the Western diet."

"Many patients with NASH also have micronutrient deficiencies and do not have enough antioxidant capacity to prevent synthesis of ROS, resulting in necroinflammation."

"We postulate that excessive dietary fructose consumption may underlie the development of NAFLD and the metabolic syndrome."

Jeg har aldri hevdet at fruktose har skylden i noe som helst. Alt jeg har sagt om fruktose er ren biokjemi, noe som bekreftes i mekanistiske studier av hvordan kroppen metaboliserer fruktose. Overvekt er et multifaktorielt problem, og det finnes ikke en grunn til at folk blir overvektige (utenom at de har spist mer enn de har forbrent, noe som er en selvfølgelighet).

At noe har en effekt betyr ikke at det har lik effekt hos alle, da ting påvirker hverandre. For eksempel om du trener mye, vil du selvfølgelig kunne spise mindre optimalt og unngå problemer som inaktive ville fått. Dette betyr fremdeles ikke at du ikke ville fått bedre resultater ved å spise mer optimalt.

Alt jeg ønsker er at du skal være litt mer kritisk, og ikke fremvise en så ignorant holdning som du gjør, når du hevder at ting ikke har noen betydning. At trening er positivt for markører for metabolsk syndrom er det ingen tvil om, og det har jeg heller aldri motsagt.

Alan Aragon er en av de mest anerkjente ernæringsfolkene innen fitness og idrettskretser. Dette er ikke det samme som å være en av de mest anerkjente innen ernæringsfaget, for det er nok veldig mange ernæringsforskere som er både like anerkjent og mer. Men dette handler uansett ikke om å være mest mulig anerkjent, men å være klar over at ting ikke nødvendigvis er 100% sant fordi en viss person sier det. Ingen sitter på sannheten innen ernæring, da ville det ikke vært så mye uengihet og debatt som det er.

Jeg sier ikke at Aragon ikke er flink, og heller ikke at det han sier ikke stemmer, men jeg tror du er rimelig langt ute på landet når du hevder at han er en av de mest respekterte fagfolkene innen ernæring. Han er flink til å markedsføre seg selv, og innen idrettsernæring er det ingen tvil om at han er kjent, men har han utført noe ernæringsforskning selv?

Og når du skal kritisere studiene jeg har linket deg til, som er studier utført av meget anerkjente forskere og forskningsgrupper, så syns jeg det er rart at dine motsvar stort sett baserer seg på hva ungdommer med total mangel på faglig bakgrunn sier i noen youtubevideoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen spørsmål før vi evt fortsetter:

1. Snakker du utelukkende om kroppsbyggere, eller om folk generelt?

2. Snakker du utelukkende om de som teller kalorier, eller om folk generelt?

3. Snakker du utelukkende om kroppskomposisjon, eller om helse generelt?

Jeg tror egentlig at det vi er uenige om bunner ut i disse spørsmålene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål før vi evt fortsetter:

1. Snakker du utelukkende om kroppsbyggere, eller om folk generelt?

2. Snakker du utelukkende om de som teller kalorier, eller om folk generelt?

3. Snakker du utelukkende om kroppskomposisjon, eller om helse generelt?

Jeg tror egentlig at det vi er uenige om bunner ut i disse spørsmålene. :)

Hehe, tror du er inne på noe der. Ja, litt av poenget mitt er at overvektige kontormennesker må styre unna raske karbohydrater i mye større grad enn treningsfolkene på Fitnessbloggen. Både pga. forskjellig insulinfølsomhet og helse i utgangspunktet, forskjellig kunnskap om og kontroll på kostholdet, metthet osv. Hvem som "snakkes om" varierer jo litt fra argument til argument, så da blir det fort litt surr av det.

Og bare en generell kommentar til matvarebaserte kostholdsråd, som egentlig er en selvfølge, men som illustrerer viktigheten av å ha litt fokus på fordelingen av makroer også:

Ola Nordmann skal ha i seg 200 gram proteiner en dag for å sikre optimal helse og kroppskomposisjon. Før kveldsmaten har han bare fått i seg 110 gram og mangler da 90. Ola tenker "havregryn er jo uansett bra" og spiser det. Nei, i dette tilfellet er det ikke godt nok i og med at han mangler mye proteiner, så å se seg blind på matkvalitet går heller ikke.

Men [nok proteiner + nok omega-3 + ellers god matkvalitet] er noe jeg kan stille meg bak som generelt gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror du er inne på noe der. Ja, litt av poenget mitt er at overvektige kontormennesker må styre unna raske karbohydrater i mye større grad enn treningsfolkene på Fitnessbloggen. Både pga. forskjellig insulinfølsomhet og helse i utgangspunktet, forskjellig kunnskap om og kontroll på kostholdet, metthet osv. Hvem som "snakkes om" varierer jo litt fra argument til argument, så da blir det fort litt surr av det.

Og bare en generell kommentar til matvarebaserte kostholdsråd, som egentlig er en selvfølge, men som illustrerer viktigheten av å ha litt fokus på fordelingen av makroer også:

Ola Nordmann skal ha i seg 200 gram proteiner en dag for å sikre optimal helse og kroppskomposisjon. Før kveldsmaten har han bare fått i seg 110 gram og mangler da 90. Ola tenker "havregryn er jo uansett bra" og spiser det. Nei, i dette tilfellet er det ikke godt nok i og med at han mangler mye proteiner, så å se seg blind på matkvalitet går heller ikke.

Men [nok proteiner + nok omega-3 + ellers god matkvalitet] er noe jeg kan stille meg bak som generelt gode råd.

Jepp, man bør også ha fokus på hvilke matvarer man velger, som i at man prioriterer gode proteinkilder som kjøtt, fisk og egg. Vi er nok ikke så uenige sånn egentlig...

Fra det ene ytterpunktet til det andre. Ved å bare ha fokus på fordeling av makroer kan vi si at Ola Nordmann på slutten av dagen regner ut at han mangler 50g karbohydrater, og tenker at da kan han like gjerne hive i seg en halvliter brus, siden 1g karbohydrat tross alt er det samme uansett hvor det kommer fra. ;)

Jeg er også av den oppfatningen at det ikke er så farlig om f.eks. proteininntaket varierer en del fra dag til dag, så lenge man dekker behovene over tid. Om du noen dager velger å leve på frukt, så vil ikke det være noe problem, og det samme om du andre dager velger å bare spise kjøtt eller fisk. Likevel vil det være fornuftig å spise variert over tid, for å unngå å utvikle mangelsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det ene ytterpunktet til det andre. Ved å bare ha fokus på fordeling av makroer kan vi si at Ola Nordmann på slutten av dagen regner ut at han mangler 50g karbohydrater, og tenker at da kan han like gjerne hive i seg en halvliter brus, siden 1g karbohydrat tross alt er det samme uansett hvor det kommer fra. ;)

Så lenge Ola har spist bra og dekket behovene for mikronæringsstoffer tidligere på dagen så ser jeg ikke problemet med ei flaske brus ;). If It Fits Your Macros And Micros...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E d bare mæ eller sir han flere ting som e feil..?

Jeg reagerte litt på det han sa om proteiner og insulinindeks. Karbohydrater skiller vel generelt ut mer insulin enn proteiner. Men whey-proteinpulver er visstnok en av verstingene, så hvis man ikke er redd for f. eks. proteinpulver pga. insulin så trenger man heller ikke være redd for raske karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...