Gå til innhold

Hva skjer om jeg spiser 15 000 kcal på en dag?


Sara

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne lekte med tanken på hva som ville skjedd om man hadde hatt en helt syk spisedag? Og da tenker jeg 5 store muffins til frokost, sjokolade x10, is, smør, olivenolje, energibarer, brus, brownis, nøtter, bananer, frityrstekt mat, burger og all mat man kan finne, med høyt energiinnhold.

Ville man gått opp over 2 kg denne dagen? og ville mesteparten da vært vann eller fett?

For et enormt overskudd 1 dag, gir vel ikke gi samme resultat som et mindre overskudd over lengre tid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant tanke. Har lurt på det samme selv: er 15 000 kalorier over 5 dager det samme som 15 000 kalorier på én dag? Tror ikke du går opp 2kg fett på en dag (det er vel grenser for hvor mye lipogenese kroppen får til), men kanskje går du opp i vekt mer over tid. Klarer man i det hele tatt spise 15 000 kalorier på en dag? Eller er man bare disgustingly kvalm etter 8000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta som seilte Whitbread Around the world, altså seilasen som nå er kjent som Volvo Ocean race, hadde et inntak på 12000Kcal pr mann pr døgn når det var i sydishavet. Blodslit på dekk, dårlig med søvn, kulde og utmattelse, gjorde at de enda gikk ned i vekt.

Litt av et syn når kokken laget gryteretter og tilsatte 1dl matolje pr mann for å få opp energitettheten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det totale bildet. Dette er EN dag. Om du da ligger 10k i overskudd og og normalt resten av uken, er du fremdels 10k i overskudd på vektbalansen g da tassa du opp litt over en kilo den uken. Men hva ifht til måneden, osv.

Dro jeg den litt langt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tror jeg du hadde ligger over toalettskåla lenge før du nådde 10000, særlig oss jenter! Tanken på 15000kcal er litt kvalmende, kjenner jeg, ennå så glad i mat som jeg er :D

Men jeg tenker det ville hatt en betydning for vektoppgang utover uka, ja :) Det fungerer nok ikke slik at man kan spise 15000 kalorier enn dag, og null kalorier de tre neste dagene (noe man trolig hadde gjort i det tilfelle!), og da skulle liksom det hele vært jevnet ut? Funker nok ikke sånn :thumbsup:

Men morsomt å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke noen av dere klarer å spise 15000kcal. ;) (så fremt dere ikke drikker noen liter olivenolje eller tilsvarende lureri)

Så hvis noen tar utfordringen så vil jeg gjerne se listen over det spiste, spesifisert i gram. Ofte slik at jeg har hørt folk skryte av hvor mange kcal de har stappet i seg, men ved nærmere gransking så kommer det til kort. Typisk så spiste de ikke opp den hele melkesjokoladen, "en stor porsjon" av noe blir overstimert osv. Ligner litt på det samme syndromet som ectomorpher har, de vil veldig gjerne fortelle deg om den kjempestore middagen de nettop spiste, men dagsinntaket totalt er gjerne ikke like imponerende.

[/brannfakkel]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i meg i overkant av 20 000 kalorier i løpet av én dag der jeg og bulimien var på vårt verste. Selvsagt kom mye av dette opp igjen med en eneste gang, men la oss tippe at da jeg la meg til å sove den kvelden hadde jeg mellom åtte og ni tusen av disse kaloriene i systemet mitt. Hvordan det gikk med vekta husker jeg ikke helt, men husker veldig godt at jeg var ekstremt kvalm og hadde magepine fra helvete dagen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i meg i overkant av 20 000 kalorier i løpet av én dag der jeg og bulimien var på vårt verste. Selvsagt kom mye av dette opp igjen med en eneste gang, men la oss tippe at da jeg la meg til å sove den kvelden hadde jeg mellom åtte og ni tusen av disse kaloriene i systemet mitt. Hvordan det gikk med vekta husker jeg ikke helt, men husker veldig godt at jeg var ekstremt kvalm og hadde magepine fra helvete dagen etterpå.

Hva spiste du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke noen av dere klarer å spise 15000kcal. ;) (så fremt dere ikke drikker noen liter olivenolje eller tilsvarende lureri)

Så hvis noen tar utfordringen så vil jeg gjerne se listen over det spiste, spesifisert i gram. Ofte slik at jeg har hørt folk skryte av hvor mange kcal de har stappet i seg, men ved nærmere gransking så kommer det til kort. Typisk så spiste de ikke opp den hele melkesjokoladen, "en stor porsjon" av noe blir overstimert osv. Ligner litt på det samme syndromet som ectomorpher har, de vil veldig gjerne fortelle deg om den kjempestore middagen de nettop spiste, men dagsinntaket totalt er gjerne ikke like imponerende.

[/brannfakkel]

Men uansett, vil ikke det meste gå i doskåla?

Går jo selvfølgelig an på hvem dette er. Men..

Mener å huske jeg så et videointervju på iform eller treningsforum med Arild Haugen der han sa han trøkte i seg minst 10 000kcal hver dag igjennom hele uken?

Nå er jo selvfølgelig han et par kilo mer enn noooen av oss (HEHE), men uansett? Hvor mye av dette klarer egentlig kroppen å bruke til noe fornuftig?

Spør av rein interesse, Håvard :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett, vil ikke det meste gå i doskåla?

Går jo selvfølgelig an på hvem dette er. Men..

Mener å huske jeg så et videointervju på iform eller treningsforum med Arild Haugen der han sa han trøkte i seg minst 10 000kcal hver dag igjennom hele uken?

Nå er jo selvfølgelig han et par kilo mer enn noooen av oss (HEHE), men uansett? Hvor mye av dette klarer egentlig kroppen å bruke til noe fornuftig?

Spør av rein interesse, Håvard :)

Tror for de fleste så vil "hovedfordelen" være å kunne sette ny pers i kabellegging ja :p

For Arild så blir det jo litt annerledes, han får jo muligens utnyttet alle de kaloriene. Han er jo en mann (eller var) på 140kg, og trente to tunge økter om dagen; strongman og tunge baseøvelser. Da trengs det mat, det har jeg full forståelse for! Men sånn som Espen (Aune), han ligger ikke så veldig mye over 5000kcal - så jeg vet ikke hvor mye en skal legge i at Arild spiste så mye. Tror ikke Richard trykket i seg så mye heller.. Espen har forresten nevnt at Arild har et helt sykt inntak, som han ikke har sett verken før eller etter..

Så det blir nok mest fett, max fyll i glykogenlagre (og dertil bloat-form) og en del halvfordøyd mat som blir til krabbe-mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye av den blandinga må du spise og er det ikke en sjanse for at du spyr ett stykke før du når 15 tusen kcal? :p

Herligheten består av 400 g sukker, 320 g hvetemel, 250 g smør + 200 g sjokolade. Grøvt regnet blir det 5000ish kcal. Det spiser jeg rimelig lett. En til frokost, en til middag og en til kvelds hadde sikkert gått. Hadde nok ikke vært smertefritt, men tror absolutt jeg hadde klart det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligheten består av 400 g sukker, 320 g hvetemel, 250 g smør + 200 g sjokolade. Grøvt regnet blir det 5000ish kcal. Det spiser jeg rimelig lett. En til frokost, en til middag og en til kvelds hadde sikkert gått. Hadde nok ikke vært smertefritt, men tror absolutt jeg hadde klart det :D

Hmm... tilsammen blir det der ca 6400kcal pluss litt :p Klarer du 3 slike så kan det jo gå. Kanskje vi skal ha kronerulling her på FB. Gjør du det for 400kr hvis vi samler opp det? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...