Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Hvor høyt ligger du på karbohydrater da Lily? Når du spiser ditt ideele kosthold..

Jeg har vært så heldig å få hjelpe litt til under ett forskningprosjekt ang toppidrett og spiseforstyrrelser. Siden dette dreier seg om toppidrettsutøvere er det en kontrollgruppe med som tilsvarer normalen (ikke toppidrettsutøver) Vi var derfor på en helt vanlig videregående for å undersøke kontrollgruppen. Først ble jeg sjokket over at 90 % av elevene satt med Litago, cola, sjokoladecookies, baguetter (hvete), smågodt osv å spiste i timen. da jeg begynte titte meg rundt var flertallet av elevene overvektige. Av jentene, var 1 jente "normalvektig". Resten var overvektige med hovedandelen av fettet rundt midjen.. Guttene var det litt bedre med, men også her var mange overvektige. (Dette hadde ingenting med forskningsprosjektet å gjøre)

Dette er skremmende synes jeg.. De sitter altså stille en helt skoledag og propper inn på med raffinerte karbohydrater til den store gullmedaljen. Mange av de er passive ettermiddagen også. Hvis dette er gjennomsnitts 18-åringen, så kan man med gru tenke på hvordan livstilsykdommer som diabetes,kreft, hjerte og kar vi eksplodere i framtiden. Allerede nå er diabetes og barn et økende problem. Tenk deg denne befolkningen om 30 år! Skremmenede synes jeg..

Staten stikker fra ansvaret sitt ved å unngå informere og forske, og holde fast på det som har fått oss dit vi er i dag..

Bra vi har fitnessbloggen!! :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor høyt ligger du på karbohydrater da Lily? Når du spiser ditt ideele kosthold..

Jeg har vært så heldig å få hjelpe litt til under ett forskningprosjekt ang toppidrett og spiseforstyrrelser. Siden dette dreier seg om toppidrettsutøvere er det en kontrollgruppe med som tilsvarer normalen (ikke toppidrettsutøver) Vi var derfor på en helt vanlig videregående for å undersøke kontrollgruppen. Først ble jeg sjokket over at 90 % av elevene satt med Litago, cola, sjokoladecookies, baguetter (hvete), smågodt osv å spiste i timen. da jeg begynte titte meg rundt var flertallet av elevene overvektige. Av jentene, var 1 jente "normalvektig". Resten var overvektige med hovedandelen av fettet rundt midjen.. Guttene var det litt bedre med, men også her var mange overvektige. (Dette hadde ingenting med forskningsprosjektet å gjøre)

Dette er skremmende synes jeg.. De sitter altså stille en helt skoledag og propper inn på med raffinerte karbohydrater til den store gullmedaljen. Mange av de er passive ettermiddagen også. Hvis dette er gjennomsnitts 18-åringen, så kan man med gru tenke på hvordan livstilsykdommer som diabetes,kreft, hjerte og kar vi eksplodere i framtiden. Allerede nå er diabetes og barn et økende problem. Tenk deg denne befolkningen om 30 år! Skremmenede synes jeg..

Staten stikker fra ansvaret sitt ved å unngå informere og forske, og holde fast på det som har fått oss dit vi er i dag..

Bra vi har fitnessbloggen!! :D.

Jeg vet rett og slett ikke hvor mange karbohydrater jeg spiser i løpet av en dag. Telling er SO yesterday :p Neida, jeg ønsker ikke telle pga. at det kan påvirke min tilfriskningsprosess - det vil jeg ikke! I tillegg varierer dagene mine veldig, så det er supervanskelig å svare på. Jeg vet bare at hvis jeg unngår karbohydrater så skjer det noe i hjernen min, og jeg får det IKKE bra...Med karbohydrater så snakker ikke jeg om masse sukker og sånt, men halvgrovt til grovt brød f.eks...

Men en "ideell" dag er vel kanskje 60-65 % karbohydrater...

Jeg har faktisk lagt merke til det du snakker om. Vi har et toppidrettsgymas her i byen, og jeg stusser hver gang jeg ser en jakke hvor det står "toppidrettsgymnas" på! ...Det ser ikke ut som om vedkommende går der for å si det sånn, hehe. Noen gjør selvfølgelig det, men jeg ser ofte folk som ser ut som sofagriser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en sf så er ikke telling kanskje den rette tingen nei. Kan jeg spørre om hvilken sf du har? Viktigste er jo at du blir frisk og finner ut hva som fungerer best for deg og din sf. Hvis en ting fungerer bra, så hvorfor forandre på den.. :)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at "det som fungerer for deg fungerer ikke nødvendig for andre" tilfører slanking et helt ulogisk element som folk ofte benytter som en unnskyldning for mangel på egen suksess med en fremgangsmåte. .

Helt fullstendig enig. Jeg refererer da i stor grad dette til meg selv, som i minst 15år har innbilt meg selv at " jeg klarer aldri i verden gå ned i vekt, jeg tror jeg må ha en stoffskiftesykdom eller noe ".

Sannheten var nok heller at kneipbrød, boller, pasta, ris og poteter ikke nødvendigvis var usunt, men det var iallefall alt for kalori-rikt for en stillesittende kontorist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en sf så er ikke telling kanskje den rette tingen nei. Kan jeg spørre om hvilken sf du har? Viktigste er jo at du blir frisk og finner ut hva som fungerer best for deg og din sf. Hvis en ting fungerer bra, så hvorfor forandre på den.. :)

.

Jeg har anorexi. Men etter at jeg prøvde lavkarbo, så har jeg slitt litt med bulemiske episoder :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har anorexi. Men etter at jeg prøvde lavkarbo, så har jeg slitt litt med bulemiske episoder :([/quot]

Da er det vel sikkert bdre at du får satt ett kostholdprogram av ernæringsspesialister, da det er viktig at du får i deg alle de næringsstoffene kroppen din trenger.. I noen tilfeller tror jeg at enkelte som går på lavkarbo kun tenker på ønsket vektnedgang, uten å tenke på at at kostholdet også må være variert. og næringsrikt.

Moren min gikk på Atkins for ca 15 år siden og alt hun spiste var egg og bacon, ribbe, kjøtt og fett. Hun gikk ned 15 kg. (Var ikke overvektig i utganspunktet, bare lat) Viktig at man får i seg de riktige næringsstofffene uansett hvilket kosthold man måtte velge. lavkarbo kan sikkert være like usunt som et usunt høykarbo kosthold, hvis man nesten ikke får i seg næringsstoffer i form av et variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det vel sikkert bdre at du får satt ett kostholdprogram av ernæringsspesialister, da det er viktig at du får i deg alle de næringsstoffene kroppen din trenger.. I noen tilfeller tror jeg at enkelte som går på lavkarbo kun tenker på ønsket vektnedgang, uten å tenke på at at kostholdet også må være variert. og næringsrikt.

Moren min gikk på Atkins for ca 15 år siden og alt hun spiste var egg og bacon, ribbe, kjøtt og fett. Hun gikk ned 15 kg. (Var ikke overvektig i utganspunktet, bare lat) Viktig at man får i seg de riktige næringsstofffene uansett hvilket kosthold man måtte velge. lavkarbo kan sikkert være like usunt som et usunt høykarbo kosthold, hvis man nesten ikke får i seg næringsstoffer i form av et variert kosthold.

Ernæring er veldig viktig! Men ernæringsstatus var nok sikkert dårlig før jeg startet også, men på lavkarbo så kom bulimien, og den eskalerte etterhvert...Hvorfor den kom kan man selvfølgelig spørre seg om. Etter litt analysering, så hjalp det ikke med økt fokus på mat. Men jeg tror nok det var mest fysiologisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæring er veldig viktig! Men ernæringsstatus var nok sikkert dårlig før jeg startet også, men på lavkarbo så kom bulimien, og den eskalerte etterhvert...Hvorfor den kom kan man selvfølgelig spørre seg om. Etter litt analysering, så hjalp det ikke med økt fokus på mat. Men jeg tror nok det var mest fysiologisk...

Håper du finner igjen mat-balansen din :) Har hatt en fot innen SF og det unner jeg ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner igjen mat-balansen din :) Har hatt en fot innen SF og det unner jeg ingen.

Tusen takk! :)

Jeg har hatt hele kroppen min i en spf, og jeg kjenner den så altfor godt. :ninja: Derfor er spf. litt min hjertesak, og jeg jobber meg ut av den ved å spre budskapet og hjelpe dem som trenger råd. Jeg kan selvsagt ikke absolutt ALT, men jeg har kjent på de aller fleste sidene av sykdommen og vet veldig godt hvordan den tenker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :)

Jeg har hatt hele kroppen min i en spf, og jeg kjenner den så altfor godt. :ninja: Derfor er spf. litt min hjertesak, og jeg jobber meg ut av den ved å spre budskapet og hjelpe dem som trenger råd. Jeg kan selvsagt ikke absolutt ALT, men jeg har kjent på de aller fleste sidene av sykdommen og vet veldig godt hvordan den tenker...

Det er veldig bra! En periode var jeg så redd mat at jeg bare spiste et eple og en youghurt om dagen. Kunne jo legge på meg av alt jeg spiste uansett hvor mye jeg trente :p Heldigvis hadde jeg oppvakte foreldre i hus som skjønte hva som foregikk... Men liker fortsatt ikke å bli helt mett.. Det er en snodig sykdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utrolig skremmende og snikende sykdom. Mange får den faktisk uten å merke det selv, da ting kommer gradvis over tid. Og så lenge vekten ikke endres drastisk på kort tid eller andre "synlige" nye tegn dukker opp, så kan det være vanskelig å oppdage. Det mange ikke vet er at når tilfriskningsprosessen begynner, tar det som regel alt fra ett til fem/seks år før man er "frisk"...

Foreldre er for mange veldig viktig, og jeg har hatt en fantastisk mor. Men de aller fleste foreldre er ikke opplært i sykdommen, og jeg tror faktisk det er vikitg å lære opp foreldrene til hva en skal gjøre i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom nettopp på en ting! Det er ei jente i klassen som har gått ned 11 kilo på ca et år ved å gå på lavkarbo... jeg ble mildt sagt betuttet da hun sa det, fordi jeg kan ikke huske å synes at hun har vært noe annet enn tynn og flott, men jeg har vel bare ikke lagt merke til det da.. hun så hvertfall kjempebra ut nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største kritikere til slike kosthold (samme hva man kaller det) er stortsett de som har dårlig samvittighet over eget kosthold...

Og media pumper på med stoff som gjør at de kjøper avisene, så de igjen kan føle seg litt bedre når de leser at folk kommer til å dø som fluer fordi de spiser sunt...

Det er nok mye kognitiv dissonans ute å går i debatten, på begge sider. Tror nok de fleste innser at man kan ha et godt kosthold uansett om makro-fordelingen tilsier at kostholdet vil defineres som lavkarbo eller noe annet.

Man spiser gjerne etter egen overbevisning, og da vil dette også reflekteres i anbefalingene. Mennesket vil alltid være ute etter å "rettferdiggjøre" sine egne handlinger, og dette er nok i stor grad gjeldende i denne debatten. Jeg merker det også godt på meg selv! Selv om jeg prøver å være objektiv, så plager det meg ikke når en ny studie går i favør lavkarbo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye kognitiv dissonans ute å går i debatten, på begge sider. Tror nok de fleste innser at man kan ha et godt kosthold uansett om makro-fordelingen tilsier at kostholdet vil defineres som lavkarbo eller noe annet.

Man spiser gjerne etter egen overbevisning, og da vil dette også reflekteres i anbefalingene. Mennesket vil alltid være ute etter å "rettferdiggjøre" sine egne handlinger, og dette er nok i stor grad gjeldende i denne debatten. Jeg merker det også godt på meg selv! Selv om jeg prøver å være objektiv, så plager det meg ikke når en ny studie går i favør lavkarbo :)

Det er jeg helt enig i! Rettferdiggjøring er det alle er ute etter, men folk burde vise mer respekt og ydmykhet for andres valg, men som det heter seg så er det lettere å se kvisten i sin brors øye enn bjelken i sitt eget. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i! Rettferdiggjøring er det alle er ute etter, men folk burde vise mer respekt og ydmykhet for andres valg, men som det heter seg så er det lettere å se kvisten i sin brors øye enn bjelken i sitt eget. :p

Problemet er vel heller at vi er oppdratt til å tro at vi kan være forskjellige på utsiden, "men inni er vi like". Da tror folk at det eneste som fungerte for dem er det eneste som fungerer for alle andre. Vi mennesker er veldig lite nyanserte og de færreste tror på gråsoner.

Legg til dem som kan en del om kosthold, men ikke nok, så får man tynnhudede stabeiser som står på sitt og nekter for andre trosretninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...