Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Jeg syns det blir alt for mye fokus på hva man skal kalle de ulike kostholdene, lavkarbo, høykarbo, isokalorisk og whatnot. Fokuset burde mye heller lagt på kvaliteten på matvarene, og hvordan de påvirker kroppen.

De aller fleste vil ha en god helseeffekt av å redusere inntaket av karbohydrater, spesielt de raffinerte som sukker og mel. Men når folk begynner å bli redde for å spise frukt fordi det inneholder karbohydrater, da er vi kommet ut i feil spor. 50g karbohydrater fra frukt og 50g karbohydrater fra korn kan ikke sammenliknes, da disse matvarene vil ha en veldig ulik virkning på kroppen.

Ja, blir litt fortvilet over dem som såvidt tør spise litt bær for dem mener frukt trigger søtsug... eller mener frukt bare inneholder sukker og vann (??!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, blir litt fortvilet over dem som såvidt tør spise litt bær for dem mener frukt trigger søtsug... eller mener frukt bare inneholder sukker og vann (??!)

Er da ikke noe galt med sukker. Det det er noe galt med er ensidig kosthold og folk som utpeker feil synder...Sukker er fint i moderate doser. Jeg liker å drikke cola etter trening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke noe galt med sukker. Det det er noe galt med er ensidig kosthold og folk som utpeker feil synder...Sukker er fint i moderate doser. Jeg liker å drikke cola etter trening :D

Raffinert sukker er nok den kostholdsfaktoren som utgjør den største trusselen mot folkhelsen per i dag. Sukker bidrar bare med tomme kalorier og er vår største kilde til fruktose, som i store mengder ikke er spesielt gunstig for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raffinert sukker er nok den kostholdsfaktoren som utgjør den største trusselen mot folkhelsen per i dag. Sukker bidrar bare med tomme kalorier og er vår største kilde til fruktose, som i store mengder ikke er spesielt gunstig for oss.

Og vekten skal ligge akkurat der: i store mengder. Slik tror jeg det er med fett også, og i store mengder er ikke protein bare kos og fint heller. Alt med måte, og det er lov å kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vekten skal ligge akkurat der: i store mengder. Slik tror jeg det er med fett også, og i store mengder er ikke protein bare kos og fint heller. Alt med måte, og det er lov å kose seg.

Ja, men så er det vanskelig å få i seg sukker uten at det blir store mengder. En flaske brus inneholder ca 50g sukker, og det er mye! Om du får i deg 50g sukker (glukose, sukrose, fruktose) fra andre kilder, får du i deg en god del andre næringsstoffer på kjøpet, og effektene blir ikke de samme.

Selvfølgelig er det lov å kose seg, og alt med måte er en fornuftig innstilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Ketolyse i 3 mnd, å vekta viste idag -14,4kg :D

Jeg har aldri følt meg så bra som nå... Har fruktoseintoleranse, og håper denne kuren gjør at jeg blir kvitt det...

Jeg anbefaler værtfall lavkarbo, for det funker for meg... Og herlig er det!

Men vi alle er forskjellige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og alt med måte er en fornuftig innstilling :)

En liten digresjon fra tråden som jeg kom på var at faren min var med på en test av slike ting da han gikk på NTH. De fant ut at i veldig små doser var selv veldig farlige gifter positivt for kroppen...men det er ikke trygt å selge som kosttilskudd ("Oj, hvis en fungerer så bra, så tar jeg FEM!") :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som lavkarbotilhenger føler jeg at jeg burde kommentere i denne tråden. Alt oppstyret i media den siste tiden har fått meg til å føle at jeg er med i en luguber sekt som hjernevasker ofrene sine. Slik er det jo ikke. Som så mange andre startet jeg min lavkarbiske løpebane med et ønske om vektreduksjon. Et ønske som har blitt innfridd, om enn ikke like raskt som jeg ser at andre opplever. På ett år er kroppsvekten redusert med 18,8 kg og bmi er godt innafor normalvekt (23,3 for å være nøyaktig). Mission accomplished - i tillegg på en måte som har vært tilfredsstillende ift. at kropp og hjerne har fungert godt gjennom hele prosessen. Happy days :)

I prosessen har jeg lest mye; om kosthold, matvarer, forskjellige lavkarbofilosofier, kryptiske forskningsrapporter (kryptiske for meg, siden jeg ikke er medisinfaglig utdannet) og blogginnlegg av forskjellige lavkarboforkjempere, leger og mer eller mindre kvalifiserte lekfolk. Det er en jungel der ute! Samtidig har all denne kunnskapstørsten min gitt meg mange gode argumenter jeg kan servere dem som venter på at jeg skal falle død om av hjerteinfarkt i lunsjen. Ikke minst har all denne egenstuderingen også overbevist meg om at et kosthold basert på riktig, mettet fett, protein fra gode, rene kilder og karbohydrater fra grønnsaker nøtter og bær er nyttig også ut over en slankeprosess. Altså som en varig livsstil - ikke en kur.

Jeg ser flere tar til orde for at lavkarbo er fint i en periode, som en kickstart på vektnedgang - jeg er uenig i dette. Mantraet om at vi alle er forskjellige er jo helt riktig - noen kan spise masse karbohydrater uten å bli tjukke. Men er overvekt virkelig det eneste usunne som kan skje oss? Slanke mennesker kan også være usunne, men i vår vestlige verden er vi vant til å se på overvekt som et tegn på en usunn livsstil - og tillegger kanskje slanke flere sunne vaner enn de faktisk har i mange tilfeller. Forskjellen ligger jo ofte i hvor godt man tåler karbohydrater eller ikke - mine legger seg forøvrig rett på stumpen! Når man ser hvor mange som sliter med f.eks. glutenallergi, cøliaki, lekk tarm, candida - kan jeg ikke med min beste vilje begripe at f.eks. korn skal være sunt for dem som er slanke heller.

Så er dette min, helt subjektive mening om saken. Og det kan jeg jo få lov til å mene, så kan noen andre mene noe annet. Det som er leit er jo at fagpersonellet er så delt i synet på dette. Lavkarbo blir på en måte ikke "stuerent" og akseptabelt før offentlige myndigheter renvasker det. Jeg liker å tenke at vi lever i et land der vi kan stole på at myndighetene vil det beste for oss, men akkurat når det gjelder kosthold må jeg si at jeg vakler i troen! Myndighetenes argumenter er ofte preget av gammel og utdatert forskning og studier som kan tolkes i mange ulike retninger. De sier sjelden eller aldri noe særlig om de fysiologiske prosessene i kroppen, i motsetning til lavkarbosiden som oftere har et slikt fokus. Det, og mine egne erfaringer med kosthold, gjør det vanskelig å ta statens kostanbefalinger alvorlig.

Nå er jo lavkarbo et vidt begrep. Selv spiser jeg ganske ketogent, siden min kropp liker det best. Andre kan sikkert spise mye mer karbohydrater og ha det superfint. Men jeg tror majoriteten (ikke minoriteten) av befolkningen hadde hatt godt av å kutte ned på stivelse i kosten. Den tar jo opp plassen til den ordentlige maten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt innlegg Camomilla. Du skriver om noe som er veldig typisk for en del lavkarbofolk, nemlig at de leser og tilegner seg veldig mye kunnskap om hvorfor kostholdet fungerer som det gjør, www.lavkarbo.no er det forumet med klart høyest gjennomsnittskunnskap om kosthold og fysiologiske prosesser, hvertfall sånn jeg ser det. Kanskje med unntak av fitnessbloggen-forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror du nok bare misforstod - jeg holdt meg unna alt av karbo, det med bollene var heller ment i forhold til alle de som hevder de går på lavkarbo, og tenker at det ikke er så nøye om de sprekker litt her og der, og allikevel lurer på hvorfor de ikke går ned i vekt. Som jeg sier, så er det veldig mange som starter på LCHF, men som ikke setter seg særlig inn i det, og dermed ikke forstår konsekvensene av stadiege utskeielser...

Jeg testet lavkarbo fra januar til juli - og følte det gikk fint med treninga de første 4-5 månedene, men når jeg trappet opp løpinga før konkurranser osv gikk jeg fort tom. Det er uansett min erfaring. Jeg mener fortsatt at lavkarbo kan være et fint alternativ for de som ønsker å gå ned mye i vekt, og for de som tar seg bryet med å lese seg opp på det, men jeg er uhyre skeptisk til at dette har blitt en så stor hype, og at alle skal prøve det. Det funker jo for noen, men egner seg ikke for alle - sånn som med alt annet.

Jeg må bare få adde, siden det irriterer meg generelt, at lavkarbo ikke er en diett, men et kosthold:thumbsup: føler det er et oversett poeng i forhold til folks holdninger til det hele:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en av pensum bøkene mine (ernæringslære) står det så fint:

"Tvilsomme slankemetoder oppfordrer folk til å begrense karbohydratinntaket så mye som mulig (ned til 40 g om dagen) og nærmest spise ubegrenset protein og fett. vekttapet som eventuelt oppnås vil da i hovedsak skyldes av vann og karbohydrater."

Kjenner jeg er lei av å måtte forklare mine egne forelesere at lavkarbo nødvendigvis IKKE er null karbo og ekstreme mengder mettet fett. Og dette er da på et ernæringsstudie...

Folk svarer da med at et så ekstremt kosthold IKKE er et kosthold men en diett, noe jeg da er uenig i. En ting er ektremversjonen, men å gå på et lav karbo KOSTHOLD med moderat mengde av fett, er jo et fullstendig greit kosthold, som mange kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en av pensum bøkene mine (ernæringslære) står det så fint:

"Tvilsomme slankemetoder oppfordrer folk til å begrense karbohydratinntaket så mye som mulig (ned til 40 g om dagen) og nærmest spise ubegrenset protein og fett. vekttapet som eventuelt oppnås vil da i hovedsak skyldes av vann og karbohydrater."

Kjenner jeg er lei av å måtte forklare mine egne forelesere at lavkarbo nødvendigvis IKKE er null karbo og ekstreme mengder mettet fett. Og dette er da på et ernæringsstudie...

Folk svarer da med at et så ekstremt kosthold IKKE er et kosthold men en diett, noe jeg da er uenig i. En ting er ektremversjonen, men å gå på et lav karbo KOSTHOLD med moderat mengde av fett, er jo et fullstendig greit kosthold, som mange kan leve med.

Åååå jeg blir så frustrert av alt det tullet der....! Hvordan kan de feks forsvare at det ikke i like stor grad er en "ekstremdiett" å spise 10 brødskiver om dagen og pasta til middag liksom?:mad:

Døde inne meg på pauserommet på jobb i helga og, sto om lavkarbo og salg av meierismør i avisa, og samtlige av de midderlaldrende med 20 kg "trivselsvekt" på magen satt og snøftet og fnyste mens de gomlet kneip med leverpostei, og "nei-ei, at folk kunne falle for sånt tull som detta lavkarbostyret, de trodde nå jammen meg på alt de fikk høre og da."

.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt innlegg Camomilla. Du skriver om noe som er veldig typisk for en del lavkarbofolk, nemlig at de leser og tilegner seg veldig mye kunnskap om hvorfor kostholdet fungerer som det gjør, www.lavkarbo.no er det forumet med klart høyest gjennomsnittskunnskap om kosthold og fysiologiske prosesser, hvertfall sånn jeg ser det. Kanskje med unntak av fitnessbloggen-forumet.

Takk :) Jeg har selv veldig stor glede av lavkarbo.no, og ja, det er et veldig godt sted å starte om man vil lese seg opp på lavkarbo. Fitnessbloggen er også en god kilde, selv om perspektivet her er annerledes - her er det vel flest treningsentusiaster :) Det jeg synes blir litt trist oppi det hele er at vi som aldri har hatt ernæring som interesse før, så til de grader må søke opp egen informasjon selv. Det som serveres gjennom media er både unyansert og feilaktig i mange tilfeller. Når jeg blir lei av å forsvare min energitette lunsj eller forklare hvorfor jeg ikke spiser marsipankake svarer jeg litt svevende at "ekspertene mener jo så forskjellige ting, jeg velger å tro på dem som mener det samme som meg" :p Og det er jo egentlig helt sant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en av pensum bøkene mine (ernæringslære) står det så fint:

"Tvilsomme slankemetoder oppfordrer folk til å begrense karbohydratinntaket så mye som mulig (ned til 40 g om dagen) og nærmest spise ubegrenset protein og fett. vekttapet som eventuelt oppnås vil da i hovedsak skyldes av vann og karbohydrater."

Kjenner jeg er lei av å måtte forklare mine egne forelesere at lavkarbo nødvendigvis IKKE er null karbo og ekstreme mengder mettet fett. Og dette er da på et ernæringsstudie...

Folk svarer da med at et så ekstremt kosthold IKKE er et kosthold men en diett, noe jeg da er uenig i. En ting er ektremversjonen, men å gå på et lav karbo KOSTHOLD med moderat mengde av fett, er jo et fullstendig greit kosthold, som mange kan leve med.

Boken til Nes, Müller og Pedersen kan du egentlig bare lukke igjen og plassere i bokhyllen for godt, den er mer eller mindre ubrukelig! Jepp, om du går ned 10-20kg på et lavkarbokosthold, så er det nok hovedsakelig vann du har mistet...

Det står også at

Forøvrig vil en slik diett ha ugunstig innvirkning på fettinnholdet i blodet

og

forekomsten av HKS i en befolkning henger sammen med mettet fett i kosten. Mettet fett øker kolesterolet i blodet

og

For 100 år siden svarte fett for 15-20% av det totale energiinntaket hos den norske befolkningen

Jaja sier nå bare jeg, skaff deg heller Modern Nutrition :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
I en av pensum bøkene mine (ernæringslære) står det så fint:

"Tvilsomme slankemetoder oppfordrer folk til å begrense karbohydratinntaket så mye som mulig (ned til 40 g om dagen) og nærmest spise ubegrenset protein og fett. vekttapet som eventuelt oppnås vil da i hovedsak skyldes av vann og karbohydrater."

Lavkarbo er ikke en tvilsom slankemetode, ja den fører til vanntap men det gjør de fleste dietter. En tvilsom slankemetode er å oppfordre noen til å mini sulte seg gjennom resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon fra tråden som jeg kom på var at faren min var med på en test av slike ting da han gikk på NTH. De fant ut at i veldig små doser var selv veldig farlige gifter positivt for kroppen...men det er ikke trygt å selge som kosttilskudd ("Oj, hvis en fungerer så bra, så tar jeg FEM!") :)

Egentlig litt morsomt, for det du skriver her stemmer jo overens med homeopatiens tenkemåte. Øøøørsmå deler av noe som ellers kan være farlig eller skadelig for deg, kan fungre som medisin mot plager årsaket av stoff som gir samme virkning...

Vet at arsenikk, f.eks har vært brukt som ormekur på dyr... Vil tro dosering er vesentlig da, gitt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murmel: Med unntak da av at det finnes folk som har tatt 100 dagers doser av homeopatimedisin på scenen og ikke har fått noe annet enn høyt blodsukker. I standard homeopatisk medisin er det så tynnet ut at det ikke en gang er et molekyl igjen av virkestoffet. I tillegg insinuerer jo "likt kurerer likt" at KOLS kan kureres med røyking. Uansett, jeg sporer av. Overdosering av nesten alle medisiner kan være farlig. Du finner omtrent ikke mer advarsler på noe stoff enn det du finner utenpå rent A-vitamin, det er ekstremt giftig i høye doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat det jeg og mener, derfor det er utrlig frustrerende når dette er PENSUMET mitt.

Desverre er det slik at kosthold fort er like mye politikk som vitenskap. Dette reflekteres da i pensum. Men det er jo bare en fin påminner at en alltid skal være kritisk også til sitt eget pensum. Forstår veldig godt frustrasjonen din ; /

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir alt for mye fokus på hva man skal kalle de ulike kostholdene, lavkarbo, høykarbo, isokalorisk og whatnot. Fokuset burde mye heller lagt på kvaliteten på matvarene, og hvordan de påvirker kroppen.

De aller fleste vil ha en god helseeffekt av å redusere inntaket av karbohydrater, spesielt de raffinerte som sukker og mel. Men når folk begynner å bli redde for å spise frukt fordi det inneholder karbohydrater, da er vi kommet ut i feil spor. 50g karbohydrater fra frukt og 50g karbohydrater fra korn kan ikke sammenliknes, da disse matvarene vil ha en veldig ulik virkning på kroppen.

Hva er forskjellen på nedbrytningen av karbo fra korn kontra karbo fra frukt, mener du? Utdyp gjerne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...