Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.dagbladet.no/2011/10/12/kultur/debatt/kronikk/lavkarbo/ernering/18550748/

Kort oppramset: Sunn fornuft tilsier at du skal spise potet og brød med god samvittighet, at du skal slanke deg ved hjelp av trening og at lavkarbo ikke er noe særlig. Javel...

hehe...så om vi antar at de ligger på vedlikehold, så skal de tilfredsstillende gå ned i vekt ved å forbrenne maks det de kunne fått i seg gjennom to hele egg? Jau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også jeg synes er påfallende (og litt festlig), er at en del lavkarbotilhengere messer at man kan spise så mye man bare vil bare det har lite karbohydrater, også slenger man dritt om dem som tar dem bokstavelig, og går i kalorioverskudd (uten karbohydrater), for de burde jo visst bedre, selv om man sa det motsatte.

Det gjelder forøvrig enhver diett, det er veldig mange dietter som påstår at man ikek må telle kalorier eller tenke på hvor mye man spiser +++ men alt handler jo om å begrense energiinntaket, enten det er en diett som er så ensforming (eller vond) at man ikke orker å komme i kalorioverskudd, at man bruker begreper som "sultskala" og begrensede porsjoner, eller at man setter sammen kostholdet slik at de aller fleste normale mennesker vil få redusert apetitten såpass mye at de går i minus (her kommer lavkarboen inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei: VI lærer at den viktigste kilden er korn, upolert. At det også er sikre kilder fra kjøtt er ting ikke vi har blitt informert om, men da vet jeg det!

En bedre kilde for det meste av vitaminer og mineraler er innmat. Lever, hjerte, lunger, kjertler av ymse slag. Hjerne er også en veldig god kilde til omega-3 f.eks., men det får du ikke kjøpt i Norge. Slå for eksempel opp næringsinnhold på bukspyttkjertel og sjekk hvor mye thiamin den inneholder per 100 gram, i tillegg til de andre vitaminene og mineralene.

Grønnsaker er bra til det meste, men om du skal ha bang for the bucks så er det innmat som gjelder som supermat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bedre kilde for det meste av vitaminer og mineraler er innmat. Lever, hjerte, lunger, kjertler av ymse slag. Hjerne er også en veldig god kilde til omega-3 f.eks., men det får du ikke kjøpt i Norge. Slå for eksempel opp næringsinnhold på bukspyttkjertel og sjekk hvor mye thiamin den inneholder per 100 gram, i tillegg til de andre vitaminene og mineralene.

Grønnsaker er bra til det meste, men om du skal ha bang for the bucks så er det innmat som gjelder som supermat.

Helt riktig, men inntaket av innmat bør man samtidig være forsiktig med. Disse matvarene inneholder ofte farlig mye av et enkelt vitamin/mineral, slik at man risikerer forgiftning dersom forbruket er stort.

Lever inneholder f.eks. veldig store mengder med A-vitamin, siden dette vitaminet lagres der. Å spise begrensede mengder lever innimellom er bare bra, og det burde de fleste gjøre (tenk også bærekraft, da innmat er svært næringsrike matvarer), men det bør ikke inngå i det daglige matutvalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, men inntaket av innmat bør man samtidig være forsiktig med. Disse matvarene inneholder ofte farlig mye av et enkelt vitamin/mineral, slik at man risikerer forgiftning dersom forbruket er stort.

Hva med islendinger og inuitter? Har ikke de et kronisk høyt inntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt riktig, men inntaket av innmat bør man samtidig være forsiktig med. Disse matvarene inneholder ofte farlig mye av et enkelt vitamin/mineral, slik at man risikerer forgiftning dersom forbruket er stort.

Lever inneholder f.eks. veldig store mengder med A-vitamin, siden dette vitaminet lagres der. Å spise begrensede mengder lever innimellom er bare bra, og det burde de fleste gjøre (tenk også bærekraft, da innmat er svært næringsrike matvarer), men det bør ikke inngå i det daglige matutvalget!

Enig med det, men det er helst leveren fra rovdyr man bør unngå. I det hele tatt er det uvanlig å overdosere på lever fra drøvtyggere. De felste tilfellene av overdosering kommer fra vitamintilskudd. Den laveste dosen Vitamin A som har gitt skadelige bivirkninger er rundt 21000 IE per dag tatt over en lang periode.

I det hele tatt er kost/nytte effekten av innmat så høy at man bør inkludere innmat minimum en gang i uka. Om du ikke orker tanken på lever kan jeg anbefale denne oppskriften: http://www.wildnessandwonder.com/2011/07/offally-fantastic-paleo-liver-chili/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det, men det er helst leveren fra rovdyr man bør unngå. I det hele tatt er det uvanlig å overdosere på lever fra drøvtyggere. De felste tilfellene av overdosering kommer fra vitamintilskudd. Den laveste dosen som har gitt skadelige bivirkninger er rundt 21000 IE per dag tatt over en lang periode.

I det hele tatt er kost/nytte effekten av innmat så høy at man bør inkludere innmat minimum en gang i uka. Om du ikke orker tanken på lever kan jeg anbefale denne oppskriften: http://www.wildnessandwonder.com/2011/07/offally-fantastic-paleo-liver-chili/ :)

Jepp, og dessuten kan man velge annen innmat enn lever, som f.eks. hjerte. Det inneholder også veldig mye mikronæringsstoffer, men fungerer ikke som et lagringsorgan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir så utrolig forbanna over all denna dissinga i media når det kommer til lavkarbo.

Kan ikke bare folk få spise lavkarbo om det funker for dem, eller grete roede eller hva de måtte ønske. Det samme funker ikke for alle. og alle har ikke like lett for det. må vel være mye bedre å spise lavkarbo en å drikke diet shake hver jævla dag i flere måneder uten noe fast føde?! "#¤%&/()=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet LCHF, og det funket forsåvidt OK, men ikke noe jeg kunne tenke meg å gjøre i lengden. Jeg opplevde det litt slitsomt å hele tiden både planlegge og lage alt, men også litt utfordrende sosialt - ikke så artig å være i selskap/grillfest/bursdag å hele tiden måtte forklare at du spiser lavkarbo, og i tillegg forsvare hvorfor.

Jeg tror lavkarbo kan ha mange fordeler, i forhold til dette med å få i seg mer ren mat og mindre mel og sukker, men jeg tror også at det kun passer for de som virkelig gidder å sette seg skikkelig inn i det. Faren med slike pop-dietter er at mange (eller de fleste) bare roter litt i overflaten, og dermed gjør det halvveis. Skal du dytte i deg så mye fett som på LCHF, bør du være rimelig sikker på at du klarer å styre unna hvetebollene på narvesen på vei til jobb. Dessuten, for folk som trener hardt og mye, er det jo ikke akkurat så dumt å få i seg litt karbs - min erfaring er at jeg aldri ville kunne løpt et løp med den intensiteten jeg ønsker eller holdt antallet treningstimer i uka oppe om jeg ikke fikk i meg noe karbs - men det er min erfaring, og kan selvsagt være annerledes for andre.

Konklusjonen min er at om det funker, så for all del, men jeg er skeptisk til at dette er noe "alle" kan gjøre, og jeg tror dessuten ikke det lønner seg å kjøre seg fast i én diett for evig og alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg testet LCHF, og det funket forsåvidt OK, men ikke noe jeg kunne tenke meg å gjøre i lengden. Jeg opplevde det litt slitsomt å hele tiden både planlegge og lage alt, men også litt utfordrende sosialt - ikke så artig å være i selskap/grillfest/bursdag å hele tiden måtte forklare at du spiser lavkarbo, og i tillegg forsvare hvorfor.

Jeg tror lavkarbo kan ha mange fordeler, i forhold til dette med å få i seg mer ren mat og mindre mel og sukker, men jeg tror også at det kun passer for de som virkelig gidder å sette seg skikkelig inn i det. Faren med slike pop-dietter er at mange (eller de fleste) bare roter litt i overflaten, og dermed gjør det halvveis. Skal du dytte i deg så mye fett som på LCHF, bør du være rimelig sikker på at du klarer å styre unna hvetebollene på narvesen på vei til jobb. Dessuten, for folk som trener hardt og mye, er det jo ikke akkurat så dumt å få i seg litt karbs - min erfaring er at jeg aldri ville kunne løpt et løp med den intensiteten jeg ønsker eller holdt antallet treningstimer i uka oppe om jeg ikke fikk i meg noe karbs - men det er min erfaring, og kan selvsagt være annerledes for andre.

Konklusjonen min er at om det funker, så for all del, men jeg er skeptisk til at dette er noe "alle" kan gjøre, og jeg tror dessuten ikke det lønner seg å kjøre seg fast i én diett for evig og alltid :)

For meg høres det ut som om du ikke testet dette ut så veldig lenge, men der kan jeg jo bomme.

Litt av poenget er jo at man styrer unna disse hvetebollene på narvesen, ellers kan man jo ikke hevde at man spiser lchf.

Jeg vil også anta at du ikke har testet å trene mye over tid på et slikt kosthold, for det er veldig mange som lykkes med dette. At du per i dag ikke vil klare å løpe et løp på ønsket intensitet uten tilførsel av karbohydrater, betyr ikke at du ikke ville klart det etter at kroppen er tilvendt kostholdet. Nå vet jeg ikke hvilket nivå du løper på, men for idrettsutøvere på lavkarbo er det ikke uvanlig å fylle på med karbohydrater under konkurranse. Nå kommer boken til Bjørn Ferry og Kenn Hallstensen, Treningssuksess med lavkarbo, den vil jeg anbefale om du interesserer deg for temaet :)

Beklager selvfølgelig om jeg tar feil angående din erfaring med lavkarbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som om du ikke testet dette ut så veldig lenge, men der kan jeg jo bomme.

Litt av poenget er jo at man styrer unna disse hvetebollene på narvesen, ellers kan man jo ikke hevde at man spiser lchf.

Jeg vil også anta at du ikke har testet å trene mye over tid på et slikt kosthold, for det er veldig mange som lykkes med dette. At du per i dag ikke vil klare å løpe et løp på ønsket intensitet uten tilførsel av karbohydrater, betyr ikke at du ikke ville klart det etter at kroppen er tilvendt kostholdet. Nå vet jeg ikke hvilket nivå du løper på, men for idrettsutøvere på lavkarbo er det ikke uvanlig å fylle på med karbohydrater under konkurranse. Nå kommer boken til Bjørn Ferry og Kenn Hallstensen, Treningssuksess med lavkarbo, den vil jeg anbefale om du interesserer deg for temaet :)

Beklager selvfølgelig om jeg tar feil angående din erfaring med lavkarbo!

Hehe, tror du nok bare misforstod - jeg holdt meg unna alt av karbo, det med bollene var heller ment i forhold til alle de som hevder de går på lavkarbo, og tenker at det ikke er så nøye om de sprekker litt her og der, og allikevel lurer på hvorfor de ikke går ned i vekt. Som jeg sier, så er det veldig mange som starter på LCHF, men som ikke setter seg særlig inn i det, og dermed ikke forstår konsekvensene av stadiege utskeielser...

Jeg testet lavkarbo fra januar til juli - og følte det gikk fint med treninga de første 4-5 månedene, men når jeg trappet opp løpinga før konkurranser osv gikk jeg fort tom. Det er uansett min erfaring. Jeg mener fortsatt at lavkarbo kan være et fint alternativ for de som ønsker å gå ned mye i vekt, og for de som tar seg bryet med å lese seg opp på det, men jeg er uhyre skeptisk til at dette har blitt en så stor hype, og at alle skal prøve det. Det funker jo for noen, men egner seg ikke for alle - sånn som med alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lavkarbo - selv om det for mange sikkert ville se ut som relativt "normal/høy" karbo, for jeg spiser en del etter trening - men ingen ting ellers. Jeg spiser også relativt lav-fett.

Isokalorisk burde falle inn under lavkarbo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lavkarbo - selv om det for mange sikkert ville se ut som relativt "normal/høy" karbo, for jeg spiser en del etter trening - men ingen ting ellers. Jeg spiser også relativt lav-fett.

Isokalorisk burde falle inn under lavkarbo! :)

Det avhenger av energiinntaket. Ved 3000kcal/dag, vil dette utgjøre 250g karbohydrater, og da snakker vi ikke lavkarbo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror du nok bare misforstod - jeg holdt meg unna alt av karbo, det med bollene var heller ment i forhold til alle de som hevder de går på lavkarbo, og tenker at det ikke er så nøye om de sprekker litt her og der, og allikevel lurer på hvorfor de ikke går ned i vekt. Som jeg sier, så er det veldig mange som starter på LCHF, men som ikke setter seg særlig inn i det, og dermed ikke forstår konsekvensene av stadiege utskeielser...

Jeg testet lavkarbo fra januar til juli - og følte det gikk fint med treninga de første 4-5 månedene, men når jeg trappet opp løpinga før konkurranser osv gikk jeg fort tom. Det er uansett min erfaring. Jeg mener fortsatt at lavkarbo kan være et fint alternativ for de som ønsker å gå ned mye i vekt, og for de som tar seg bryet med å lese seg opp på det, men jeg er uhyre skeptisk til at dette har blitt en så stor hype, og at alle skal prøve det. Det funker jo for noen, men egner seg ikke for alle - sånn som med alt annet.

Jeg skjønte at dette med bollene ikke gjaldt deg ;)

Din egen erfaring er såklart fasiten for deg, selv om jeg er overbevist om at du kunne fått det til å fungere å kombinere lavkarbo og løpingen, ved å fokusere karbohydratinntaket til før, under og etter trening.

Jeg anbefaler fremdeles boken til Ferry/Hallstensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av energiinntaket. Ved 3000kcal/dag, vil dette utgjøre 250g karbohydrater, og da snakker vi ikke lavkarbo ;)

Nei, men for en normalvektig person på vedlikehold er det lavkarbo. Spesielt om man trener ved siden av og skuffer karboene inn som glykogen ;)

Poenget var bare at det mangler nyanser i dagens debatt. Det som er lavkarbo for meg, som er 100kg/170cm (17-ish%) og trener 5 dager i uken er ikke nødvendig vis det for andre. Og karbo er ikke usunt.

Problemet er at alle tror at lavkarbo er høyfett ketogeniske dietter. Det er i beste fall veldig unyansert. Dessuten tror "alle" at insulin er fælt. Det er det ikke (nødvendig vis). Osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir alt for mye fokus på hva man skal kalle de ulike kostholdene, lavkarbo, høykarbo, isokalorisk og whatnot. Fokuset burde mye heller lagt på kvaliteten på matvarene, og hvordan de påvirker kroppen.

De aller fleste vil ha en god helseeffekt av å redusere inntaket av karbohydrater, spesielt de raffinerte som sukker og mel. Men når folk begynner å bli redde for å spise frukt fordi det inneholder karbohydrater, da er vi kommet ut i feil spor. 50g karbohydrater fra frukt og 50g karbohydrater fra korn kan ikke sammenliknes, da disse matvarene vil ha en veldig ulik virkning på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...