Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker karbohydratene mine, og de liker meg også. Som med de fleste venner må man ikke ha *for* mye å gjøre med hverandre, for før eller siden blir det slossing. Men alt med måte, og alt etter aktiviten man driver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh.. fint at jeg klarte å legge ved link første gangen da..:oops:

http://lademspisekake.blogspot.com/2011/10/to-carb-or-not-to-carb.html?spref=f

Sprettent innlegg i disse crazy lavkarbistider:)

Jepp, det aller beste med det er hvis du leser kommentarfeltet. Først og fremst er det mange som tar innlegget alvorlig, og går rett i forsvarsposisjon (morsomt i seg selv), men så kommer det beste av alt: En fra VG kan informere om at han har valgt ut dette blogginnlegget som ukens blogg i VG :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det aller beste med det er hvis du leser kommentarfeltet. Først og fremst er det mange som tar innlegget alvorlig, og går rett i forsvarsposisjon (morsomt i seg selv), men så kommer det beste av alt: En fra VG kan informere om at han har valgt ut dette blogginnlegget som ukens blogg i VG :D

Hahahaa., ja kommentarfeltet er bare dritmorsomt å lese! Sure lavkarboslankere som tar seg selv noe skrekkelig høytidlig, og som du sier faktisk tror at innlegget er seriøst. Artig underholdning på en tirsdagskveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaa., ja kommentarfeltet er bare dritmorsomt å lese! Sure lavkarboslankere som tar seg selv noe skrekkelig høytidlig, og som du sier faktisk tror at innlegget er seriøst. Artig underholdning på en tirsdagskveld:)

Finner det enda morsommere (egentlig tragisk) at VG tar innlegget seriøst. Men nå er VG ganske desperate etter å svartmale lavkarbo også da, så da passet vel dette innlegget bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror folk flest er i ketose flere ganger om dagen. Når man våkner om morgenen eks, eller etter en hard treningsøkt. Tror det er normalt for mennesker å gå inn og ut av ketose. Ikke noe unaturlig ved det. Ville tro at de som spiser PF er i ketose hele formiddagen også, siden de ikke inntar mat før senere på dagen. Etter hva jeg har hørt så er det under 20 karb som er ketosegrensen i ketolysekuren, men mange opplever at de ikke går ut av ketosen selv om de øker karboene helt opp til 50-60. så kan det være enkelte ting som ikke inneholder mye karbohydrater som drar de ut av ketosen, som sukkerfrie drops, brus, sjokolade etc. Så på meg så virker det det relevant hvilke karbohydrater man spiser også.. Og jeg tror det er fåtallet som er i konstant ketose. I såfall må man være uhyre forsiktig med hvilke produkter man spiser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel veldig varierende hva som er grensen, ja, men jeg går i ketose på minst 60-70 selv. At de har satt grensen så lavt er sikkert fordi noen har vanskelig for å komme seg inn i ketose, og dermed har de satt den der for å være sikre. Nå ser jeg uansett ikke noen umiddelbare fordeler ved å være i ketose, og jeg tror Lyle har sagt at man uansett er i ketose om man spiser mindre enn man bruker...og han har også gått helt bort fra å anbefale ketose for ketosens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaa., ja kommentarfeltet er bare dritmorsomt å lese! Sure lavkarboslankere som tar seg selv noe skrekkelig høytidlig, og som du sier faktisk tror at innlegget er seriøst. Artig underholdning på en tirsdagskveld:)

Jeg tror faktisk at det mange lavkarbofolk som sitter inne med mye kunnskap om kroppen som de fleste av oss ville misunt. Og når det da kommer teite innlegg i aviser ol føler seg pliktige til å opplyse.. Dagens kosthold blant de fleste ungdom tilsier at kunnskapen om kropp og helse er heller laber. Litago, gomorgen, cookies, cola, fjordland sukker, sukker osv osv. Kunnskap er viktig, så derfor bør de som mener de har bedre (eller dokumentert) kunnskap opplyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kommentaren min var mest ment som en spøk. Beklager.

Jeg har ihvertfall klart å blitt kvitt 30 kg fett og forbedret fettbalansen vesentlig ved å spise balansert. Dvs mer proteiner, litt mindre karbs og litt mindre fett enn det den gjennomsnittlige nordmannen spiser. Som igjen vil si mye mer proteiner, mindre karbs og litt mer fett enn myndighetenes kostholdsråd.

Synes faktisk Fedon sine innspill i programmet på NRK var ganske bra. Er ikke enig med han at GI er så viktig, når man spiser balansert så vil det uansett ikke ha så mye å si. Men ellers er mye av det han sier ganske fornuftig, ihvertfall når det gjelder fordelingen av makronæringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30kg ? :thumbsup:

Du verden. Det drømmer jeg om også. Dvs. drømte om det før, nå realiserer jeg det. 10.2kg ned er dagens status, fra 18 august.

Må legge til at ca 30 min trening med vekter minst 5 kvelder uka også har ført til at noe fett er gjort om til muskler, uten at det syns direkte på vekta.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30kg ? :thumbsup:

Du verden. Det drømmer jeg om også. Dvs. drømte om det før, nå realiserer jeg det. 10.2kg ned er dagens status, fra 18 august.

Må legge til at ca 30 min trening med vekter minst 5 kvelder uka også har ført til at noe fett er gjort om til muskler, uten at det syns direkte på vekta.....

Du er jo veldig godt igang med det da! Det viktigste med hvilken kostholdsmetode man velger er jo at man finner noe som passer seg selv. Når du finner en metode der du slipper å pines gjennom hver dag så er det mye lettere å holde motivasjonen oppe.

30 kg er forøvrig over noen år og går jeg enda noen år tilbake så er det nok mer 35-40 kg. Var et sted mellom 110-120 på mitt tyngste og er i dag 80 kg. Men har vært litt ups and downs og prøving og feiling på forskjellige dietter siden den gang.

For meg er ankepunktet mitt mot lavkarbo at jeg ikke klarte å opprettholde styrken på lavkarbo. Gikk jevnt og trutt ned i vektene jeg løftet når jeg testet denne metoden og det ødela hele motivasjonen. Men hører jo om mange andre som klarer å trene bra på lavkarbo og også bruker det i byggeperioder, så folk er forskjellige og trenger forskjellige virkemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk flest er i ketose flere ganger om dagen. Når man våkner om morgenen eks, eller etter en hard treningsøkt. Tror det er normalt for mennesker å gå inn og ut av ketose. Ikke noe unaturlig ved det. Ville tro at de som spiser PF er i ketose hele formiddagen også, siden de ikke inntar mat før senere på dagen. Etter hva jeg har hørt så er det under 20 karb som er ketosegrensen i ketolysekuren, men mange opplever at de ikke går ut av ketosen selv om de øker karboene helt opp til 50-60. så kan det være enkelte ting som ikke inneholder mye karbohydrater som drar de ut av ketosen, som sukkerfrie drops, brus, sjokolade etc. Så på meg så virker det det relevant hvilke karbohydrater man spiser også.. Og jeg tror det er fåtallet som er i konstant ketose. I såfall må man være uhyre forsiktig med hvilke produkter man spiser også.

At folk flest er i ketose flere ganger om dagen er nok en drøy påstand. At folk flest er i ketose daglig er også litt i overkant, men at så godt som alle er i ketose av og til er nok helt riktig.

Ketonproduksjonen starter hver gang kroppen må lage glukose av fettsyrer, noe som skjer når vi ikke spiser nok karbohydrater til å dekke kroppens behov. Definisjonen på å være i ketose i forhold til ketogen diett er at man produserer så mye ketonlegemer at noe skilles ut i urinen, og man får utslag ved å tisse på såkalte keto-stix. For å oppnå dette over tid må man nok langt under 60-70g, men man er nok i en mild form for ketose så lenge man ligger under 100g karbohydrater om dagen, hvertfall på enkelte tider av døgnet, f.eks. når man står opp som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at det mange lavkarbofolk som sitter inne med mye kunnskap om kroppen som de fleste av oss ville misunt. Og når det da kommer teite innlegg i aviser ol føler seg pliktige til å opplyse.. Dagens kosthold blant de fleste ungdom tilsier at kunnskapen om kropp og helse er heller laber. Litago, gomorgen, cookies, cola, fjordland sukker, sukker osv osv. Kunnskap er viktig, så derfor bør de som mener de har bedre (eller dokumentert) kunnskap opplyse.

Absolutt! Mange inne på blant annet www.lavkarbo.no har brukt masse tid på å lese seg opp innen kosthold, og sitter med svært mye kunnskap, ikke minst når det gjelder egen kropp. Samtidig finnes det mange som tester det, finner ut at det fungerer, og dermed anbefaler det videre uten å vite helt hvorfor det funker. Da oppstår mange myter, men jeg skjønner godt at folk vil informere andre om noe som har fungert for seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går sa Fedon i dagbladet at mettet fett ikke var farlig og ikke førte til hjerte-og karsykdommer. I ett intervju for ett par år siden sa han det motsatte. Det er ihvertfall bra at noen kan forandre mening..

For meg er ankepunktet mitt mot lavkarbo at jeg ikke klarte å opprettholde styrken på lavkarbo. Gikk jevnt og trutt ned i vektene jeg løftet når jeg testet denne metoden og det ødela hele motivasjonen. Men hører jo om mange andre som klarer å trene bra på lavkarbo og også bruker det i byggeperioder, så folk er forskjellige og trenger forskjellige virkemidler.

For meg var det motsatt.. Jeg økte i styrke, synes det var lettere å trene og ikke minst løpe når jeg var i ketose. Gikk på ketolyse kuren i 2 mnd, ikke fordi jeg trengte det, men fordi jeg ville kjenne hvordan det føltes for kroppen...og så jeg kunne uttale min erfaring med det. Det føltes som at musklene ble seigere, jeg kunne trene hardere lengre og tyngre, uten å føle meg tømt. Dette resulterte i økt styrke og muskelvekst. Jeg ble nesten ikke støl, og jeg følte jeg restituerte fortere. Senebetennelser hadde jeg heller ikke denne perioden.

Dette er som sagt min erfaring, og jeg tror at min kropp trives godt i ketose av en eller annen grunn. Mulig det var alt fettet..:p Vekten var stabil, det eneste jeg merket meg var at det lille fettet jeg hadde rundt midjen forsvant.. Ønsker ikke være så lav på karbo og høy på fett fordi jeg ikke føler jeg har noen helsetilstander som trenger det. Dessuten er det sært og vanskelig å hele tiden bare skulle spise kjøtt og fett.. Men morsomt var det en periode! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ankepunktet mitt mot lavkarbo at jeg ikke klarte å opprettholde styrken på lavkarbo. Gikk jevnt og trutt ned i vektene jeg løftet når jeg testet denne metoden og det ødela hele motivasjonen. Men hører jo om mange andre som klarer å trene bra på lavkarbo og også bruker det i byggeperioder, så folk er forskjellige og trenger forskjellige virkemidler.

For meg var det motsatt.. Jeg økte i styrke, synes det var lettere å trene og ikke minst løpe når jeg var i ketose. Gikk på ketolyse kuren i 2 mnd, ikke fordi jeg trengte det, men fordi jeg ville kjenne hvordan det føltes for kroppen...og så jeg kunne uttale min erfaring med det. Det føltes som at musklene ble seigere, jeg kunne trene hardere lengre og tyngre, uten å føle meg tømt. Dette resulterte i økt styrke og muskelvekst. Jeg ble nesten ikke støl, og jeg følte jeg restituerte fortere. Senebetennelser hadde jeg heller ikke denne perioden.

Dette er som sagt min erfaring, og jeg tror at min kropp trives godt i ketose av en eller annen grunn. Mulig det var alt fettet..:p Vekten var stabil, det eneste jeg merket meg var at det lille fettet jeg hadde rundt midjen forsvant.. Ønsker ikke være så lav på karbo og høy på fett fordi jeg ikke føler jeg har noen helsetilstander som trenger det. Dessuten er det sært og vanskelig å hele tiden bare skulle spise kjøtt og fett.. Men morsomt var det en periode! :D

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor flere ikke flere mener at det finnes INDIVIDUELLE forskjeller mellom mennesker. Altså at vi har lavkarbere, høykarbere og noen midt i mellom...:huh:

Det er nesten alltid snakk om enten lavkarbo ELLER "høykarbo" (statens anbefalinger)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...