Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Så ikke ordet ikke, min feil (omegagreiene). At du mener at man må kjøre ekstrem lavkarbo for å få noe utav er ditt valg, og det skal du selvfølgelig få lov til.

At mettet fett tetter årene grunner i gamle antakelser, som aldri noen gang er bevist, til tross for ekstremt mange forsøk. Nyere studier viser ingen sammenheng. Siden dette har vært det rådende paradigmet, så har det såklart også vært det som har vært undervist. Når det gjelder kosthold ville jeg søkt opp noen bedre kilder enn et biologifag, hvertfall dersom det kommer så bastante påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så ikke ordet ikke, min feil (omegagreiene). At du mener at man må kjøre ekstrem lavkarbo for å få noe utav er ditt valg, og det skal du selvfølgelig få lov til.

At mettet fett tetter årene grunner i gamle antakelser, som aldri noen gang er bevist, til tross for ekstremt mange forsøk. Nyere studier viser ingen sammenheng. Siden dette har vært det rådende paradigmet, så har det såklart også vært det som har vært undervist. Når det gjelder kosthold ville jeg søkt opp noen bedre kilder enn et biologifag, hvertfall dersom det kommer så bastante påstander.

Jeg mener at skal man oppnå best mulig resultat må man være ekstrem. Det står jeg for. Det mener jeg for treningen også, men må ville gå langt ned i kjelleren ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du oppnå noe varig i slankesammenheng nytter det ikke å velge noe du ikke kan opprettholde over tid. Om en ekstremdiett fører til at du sprekker, er det kanskje bedre å velge noe mindre ekstremt?

Akkurat det sitatet der får jg kanskje ta på min kappe. Ekstreme folk, klarer dette:) Men jeg er helt enig der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media lager hysteri som igjen setter fokus på sunnere vaner. Avisene (særlig vg) skriver jo alltid om hva annet enn lavkarbo man kan gjøre så det har jo noe for seg det også. Lavkarbo er ikke eneste måten å leve sunt på, men en veldig bra måte for veldig mange. Særlig de som har feila på andre måter.

Problemet er vel ikke at media skaper hysteri - det er intet nytt. Problemet er at ingen har skrevet en artikkel om å være nyansert enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...

Dette med at gode resultater fordrer ekstrem innsats er ofte riktig, men ikke alltid. Skal du klippe håret, for eksempel, så er den ekstreme varianten å barbere hodet blankt. Kan være fint for noen, andre kan få den beste hårsveisen bare ved å stusse tuppene.

:)

De ekstreme variantene - både av trening og ved kostholdsplaner - bærer med seg økt risiko for skader og for ernæringsmangler. Ekstreme tilfeller av overvekt kan gjerne behandles med ekstreme dietter, men da i nært samarbeid med klinisk fagpersonell. Noe annet er ikke å anbefale. Effektene av et moderat lavkarbo-kosthold er velkjente (og veldokumenterte) i medisinsk/ernæringsfysiologisk sammenheng. Det finnes ingen dokumentasjon som kan tolkes dithen at et moderat lavkarbo-kosthold er usunt, at det gir negative helseeffekter, bærer med seg uønskede bivirkninger eller påvirker psyke eller fysikk i negativ retning.

Imidlertid vil individuelle tilpasninger alltid være av større betydning for den enkeltes kosthold - og gevinstene av det - enn alle generelle kostholdsråd sett samlet.

Kunnskap er makt. Les og lær.

(men legg for Guds skyld bort VG)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har aldri kommentert din disiplin, innsats eller noko som helst som har med deg å gjere.

Jeg skal ikke svare for Velvet, men for min egen del. Som tidligere tjukkas blir jeg ordentlig trist når det konkluderes med at tjukkaser generelt mangler disiplin, ikke greier å si nei-takk, eller andre nedvurderende ting. Det du kommuniserte i det opprinnelige innlegget ditt gir uttrykk for en slik holdning.

Problemet er at folk ikkje har disiplin. Kvifor skal det bli lettare med lavkarbo?

Du deler den med mange, så sånn sett er jeg kanskje i et mindretall som synes det er urettferdig. Men jeg synes det like fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten var ikkje å vera nedverdigande.

Det er flott at folk finn noko som fungerer, men eg er ikkje interessert i å stryke folk med hårene. Eg står for meiningen min, sjølv om eg er klar over at den blir tatt ille opp. Det er sikkert ein betre indikasjon på min uvitenhet om lavkarbo enn noko anna, så det er ingen grunn for å bli irritert. At det blir mottatt sånn tyder kanskje på at det ligg noko bak det, men eg skal ikkje ta diskusjonen vidare, eg har sagt mitt her.

Eg er nok blitt litt kynisk i enkelte tilfeller, etter mange år på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte også holde inssulinnivåene lav, det er hovedgrunnen til lavkarbo. Insulin øker fettlagring

Lavkarbo burde jo kjøres ekstremt om man skal få noe ut av det. Visst ikke så er mye poenget borte.

Alt for få får inn 100% om de vil oppnå noe, syntes jeg.

Det er jo veldig kjent at mettetfett kan tette blodårer osv i lengden. Dette kan i de sykeste tilfellene gi slag og annet ikke bra ting.

Mettetfett er også ett molekyl som ikke inneholder bla. omegabinder og det innholder også mye hydrogen som gjør at kroppen må bruke mer galle for å gjøre sammen jobben som med umettetfett

Fedon Lindberg er en lavkarbovariant med fokus på GI. Det fungerer akkurat like godt som ketose. Lindberg tillater opp mot 150 gram karbohydrater om dagen, anbefalt 120. Ketolyse tillater 20 gram karbohydrater om dagen. Altså en hel verden av forskjell. Så det du sier at en generell livsstil for de som spiser Fedon Lindberg er bortkastet.Så da burde altså din diett også kjøres ekstremt? Kun prottis og litt karbs og fett? Aldri vike en tomme fra diettplanen?

Hvorfor er det opplest og vedtatt at mettet fett tetter blodårer? Nyere forskning viser jo det motsatte, og til og med innad i myndighetene (om det er viktig for deg) har de konkludert med at mettet fett ikke er farlig, men at de ikke vil at vi skal spise mye av det pga. næringstettheten.

Vi har to fettsyrer som må føres inn via kosten. Alfalinolensyre og linolsyre. Hentes fra bl.a valnøtter, gresskar, raps og linfrø, sild, makrell, etc. Mye brukt i lavkarbokost btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri kommentert din disiplin, innsats eller noko som helst som har med deg å gjere.

Nei, du kommenterte at folk på lavkarbo mangler disiplin. Signaleffekten, signaleffekten!

Det blir VELDIG sånn "det er BARE å si nei takk, og få ræva i gir". Og det er ikke BARE det. Verken psykologisk eller fysiologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten var ikkje å vera nedverdigande.

Det er flott at folk finn noko som fungerer, men eg er ikkje interessert i å stryke folk med hårene. Eg står for meiningen min, sjølv om eg er klar over at den blir tatt ille opp. Det er sikkert ein betre indikasjon på min uvitenhet om lavkarbo enn noko anna, så det er ingen grunn for å bli irritert. At det blir mottatt sånn tyder kanskje på at det ligg noko bak det, men eg skal ikkje ta diskusjonen vidare, eg har sagt mitt her.

Eg er nok blitt litt kynisk i enkelte tilfeller, etter mange år på nettet.

Ja, jeg er veldig glad for å ha funnet en livsstil som passer kroppen og hverdagen min :)

Du skriver sannsynligvis det mange tenker, og at det er akkurat deg som gir uttrykk for det er nesten litt tilfeldig - som jeg skrev tror jeg du deler holdning med veldig mange.

Jeg mener det motsatte - etter å ha lest svært mange overvekts- og slankehistorier, og etter selv å ha følt problemet på kroppen, vil jeg si at overvektige ikke er hverken mer eller mindre disiplinerte enn andre. Men de mangler grunnleggende verktøy for å ta tak i problematikken. Etter vi har blitt servert "oppskriften" på en slank linje i årevis, synes jeg det er påtagelig at fler og fler blir overvektige. Så mange som 2 av 3 voksne har for høy bmi, på tross av alle slankeråd i media. Da er det fryktelig mange med vondt i viljen der ute :p Kanskje på tide å tenke litt nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at det ligger mer bak enn viljen. Spesielt med tanke på all "maten" som blir produsert som gjør at folk spiser mer. Mye mat som blir produsert er jo energi-rik, men næringsfattig... Og ikke minst samfunnets holdninger til "matkos" osv... Det er nok mer som spiller inn enn bare selvkontroll/disiplin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at det ligger mer bak enn viljen. Spesielt med tanke på all "maten" som blir produsert som gjør at folk spiser mer. Mye mat som blir produsert er jo energi-rik, men næringsfattig... Og ikke minst samfunnets holdninger til "matkos" osv... Det er nok mer som spiller inn enn bare selvkontroll/disiplin...

Det er strengt tatt ikke samfunnet som har skapt "matkos". Mat gir hormonelle endringer i kroppen vår, og disse signalene skal få oss til å føle oss tryge og avslappet - vi er tross alt ferdig med jakten og har nok næring til å overleve videre. Derfor føler man seg rolig, avslappet og fornøyd.

Problemet er at vi er programmert til å like fett og karbohydrater. Friterte karbohydrater er sjelden bra for oss, men lar oss stappe masse energi inn i kroppen som gjør at vi kan fylle på fettlagrene og dermed være sikret å overleve litt ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er strengt tatt ikke samfunnet som har skapt "matkos". Mat gir hormonelle endringer i kroppen vår, og disse signalene skal få oss til å føle oss tryge og avslappet - vi er tross alt ferdig med jakten og har nok næring til å overleve videre. Derfor føler man seg rolig, avslappet og fornøyd.

Problemet er at vi er programmert til å like fett og karbohydrater. Friterte karbohydrater er sjelden bra for oss, men lar oss stappe masse energi inn i kroppen som gjør at vi kan fylle på fettlagrene og dermed være sikret å overleve litt ekstra :)

Ja, det forstår jeg. Det jeg mente er at det ofte er en forventninger til hva slags mat som blir spist til hvilke tider. F. eks. sjokolade og snop til film, overflod av mat og godteri til jul, sjokolade til påske eller skituren, kake til bursdag, ta en is om du føler deg trist, osv.

Før var det normalen med bløtkake og gele i barnebursdag, nå ser jeg flere tilfeller av servering av frukt og grønnsaker. Ungene koser seg like mye om det er frukt eller bløtkake som blir servert. Det er ikke like lett å overføre til voksne som er vokst opp med bløtkake og gele fordi det er dette dem er vant med.. Hvis du forstår hva jeg mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kommenterte at folk på lavkarbo mangler disiplin. Signaleffekten, signaleffekten!

Det blir VELDIG sånn "det er BARE å si nei takk, og få ræva i gir". Og det er ikke BARE det. Verken psykologisk eller fysiologisk.

I mange tilfelle er det snakk om disiplin, men det er klart at det er forskjell på folk og kor vanskeleg ein sånn jobb er. Det er ikkje "bare" for den enkelte, men i teorien er det "bare". Du har heilt rett i at psykologiske og fysiologiske forskjellar er veldig avgjerande for kva resultat folk får. Eg skal ikkje påstå at eg har erfaring med korleis ein sånn prosess fungerer, sidan eg er i andre enden av skalaen og har gått opp 14 kilo det siste halvåret, noko som kanskje er lettare enn å gå ned i vekt. Spesielt sidan eg ikkje har vegringar rundt mat eller liknande problem.

Likevel så har eg lese ein del rundt det å gå ned i vekt, og det er i teorien snakk om innsats og disiplin, men kor godt ein taklar den utfordringa varierer frå person til person. Det er supert at folk får resultat med lavkarbo og forhåpentlegvis finn ein livsstil dei kan leva med over fleire år. Innsatsen er alt som gjeld både ved vektoppgang, vektnedgang, muskelbygging, fitness, you name it. Det er snakk om å gjere innsatsen over heile linja, frå treningssenteret til kjøkenet, spesielt på kjøkenet når det er snakk om vektendring.

Eg formulerte meg kanskje litt dumt og litt for generaliserande. At lavkarbo fungerer når andre ting ikkje har fungert er jo eit teikn på at det faktisk fungerer, men i praksis er det snakk om total mengde kaloriar. Eg har sjølv sett folk prøve å gå ned i vekt utan å ha kontroll på energiinntaket og forstår ingenting. Det er mest den typen eg tenker på.

Kunnskap er avgjerande for om ein skal oppnå noko. Ikkje minst kunnskap om korleis ein må legga om kosthaldet på lang sikt, ikkje kun i ein vektnedgangsperiode.

Det er her dei psykologiske og fysiologiske forskjellane blir veldig tydelege. Eg har lett for sånt når eg først har satt meg eit mål. Eg kan ete 3000kc ein dag og 1000kc ein anna om eg vil, så lenge eg veit at det fungerer.

I min posisjon er det nok umogleg å førestilla meg korleis situasjonen er for ein person som vil gå ned i vekt utan å få det til, og bak det ligg mykje av grunnlaget for mine meiningar. Ikkje nødvendigvis retta eksklusivt mot lavkarbo, men andre diettar og. Det høyrest kanskje kynisk ut, men det er ikkje meint vondt, for all del. Eg ynskjer alle som vil gå ned i vekt lykke til og håpar dei når måla sine.

Dei snodigaste er etter min meining måltidserstatninger. Du drikk ein blanding med noko greier i staden for eit måltid. Det seier seg jo sjølv at om du drikk eit glas med 100kc vil du få mindre energi enn om du et eit måltid på 500kc. Og dette betalar ein dyre pengar for.

Det er snakk om dei same tinga med lavkarbo og, men dietten er litt forskjellig. Eg forstår at det er nokre forskjellar rundt forbrenning og alt det der, men i totalbiletet er det ikkje der den avgjerande faktoren ligg. Den ligg i mengda energi ein inntar.

Ja, jeg er veldig glad for å ha funnet en livsstil som passer kroppen og hverdagen min :)

Du skriver sannsynligvis det mange tenker, og at det er akkurat deg som gir uttrykk for det er nesten litt tilfeldig - som jeg skrev tror jeg du deler holdning med veldig mange.

Jeg mener det motsatte - etter å ha lest svært mange overvekts- og slankehistorier, og etter selv å ha følt problemet på kroppen, vil jeg si at overvektige ikke er hverken mer eller mindre disiplinerte enn andre. Men de mangler grunnleggende verktøy for å ta tak i problematikken. Etter vi har blitt servert "oppskriften" på en slank linje i årevis, synes jeg det er påtagelig at fler og fler blir overvektige. Så mange som 2 av 3 voksne har for høy bmi, på tross av alle slankeråd i media. Da er det fryktelig mange med vondt i viljen der ute :p Kanskje på tide å tenke litt nytt?

Ingenting er betre enn at du finn ein metode og livsstil som hjelper deg å nå måla dine, misforstå meg ikkje der.

Kva legg du i: "mangler grunnleggende verktøy for å ta tak i problematikken"? Er det snakk om kunnskap rundt vektnedgang, både på kort og lang sikt? Det er nok mange som ikkje går ned i vekt, sjølv om dei prøver. I mine auge må det då enten vere snakk om at dei ikkje har nok kunnskap om emnet, eller disiplin til å faktisk gjennomføre det dei har sett seg som mål.

Det er skremmande kor stor del av befolkninga i enkelte land er overvektige. Det byrja i USA, men har no spreidd seg over Europa og. Det er den raskast aukande folkesjukdommen i England, så vidt eg har lese. I Norge er og tendensen lik, sjølv om me har ein økonomi som gjer det lettare å ete litt sunnare. I tillegg er det for dei fleste ikkje snakk om ekstremovervekt, men ein BMI som statistisk sett er over grensa for "overvektig". Eg ser mange som har 10-20 kg for mykje, utan at dei av den grunn er enorme. Det finnes sjølvsagt ein del av dei og, men den er langt mindre samanlikna med til dømes USA.

At det blir servert pizza og pommes frites på skulane i USA er galskap og eit godt teikn på at det er noko fundamentalt feil i korleis det landet blir styrt. Samtidig blir det brukt milliardar på dollar i midtausten.

Og der har du etter min meining kjerna i problemet. Hurtigmat, junkfood, møkkamat, halvfabrikat, pizza, hamburger, McDonald's osv. For mange overvektige er det aldri snakk om å laga middag heime. Den blir ete på McDonald's, Friday's osb. Det er lettvint og billig. Som ein ser i tråden for studentmat her på forumet, er det mogleg å ete billig og sunt om ein tar seg tid til å studere markedet her i landet. Hurtigmat er enklare og dei fleste er nok av den oppfatning at smaken og er betre. Etter eit halvt år med eit betre kosthald har eg fått litt avsmak på hurtigmat. Eg er ikkje redd for kaloriar eller feitt, men det er sjølve smaken som ikkje vekkjer noko appetitt i meg. Eg vil ha brokkoli, blomkål og reine råvarer.

Samtidig har det blitt større fokus på trening og det å ha ei god helse her i landet. Sjølv om det er mykje dårleg informasjon som finnes i treningsartiklane til VG, Dagbladet, Nettavisen osb., så er det kanskje likevel ein positiv effekt av det. Eg har sjølv kjent på kva det krev av innsats og motivasjon for å gå i gang med treninga, og den terskelen er ganske høg for dei fleste. Kanskje høgare for overvektige.

Jeg er overbevist om at det ligger mer bak enn viljen. Spesielt med tanke på all "maten" som blir produsert som gjør at folk spiser mer. Mye mat som blir produsert er jo energi-rik, men næringsfattig... Og ikke minst samfunnets holdninger til "matkos" osv... Det er nok mer som spiller inn enn bare selvkontroll/disiplin...

Der er du inne på kunnskap. Du må ha kunnskap til korleis kroppen og kosthaldet fungerer, samt viljen og disiplinen til å følgje det opplegget du sjølv gjev deg. Samfunnet kunne gjort ein langt betre jobb for å informere om kosthald, men det er driven av kapital, og enkel, billig, næringsfattig, halvfabrikert mat sel betre enn sunn mat frå råvarer.

Likevel er det den enkelte som sjølv må ta ansvaret for sin kropp. Kunnskapen ligg på nettet, finnes hos ernæringsekspertar (i alle fall enkelte) og i fagbøker. Det handlar om å gjera innsatsen med å forstå korleis ein skal gå ned i vekt.

Det hjelper ikkje om du er på treningssenteret 2 timar kvar dag dersom du ikkje har kunnskap nok om ernæring til å forstå korleis du skal bli kvitt overflødig feitt.

I media og reklamar blir det servert store mengder tilbod og produkt for vektnedgang, men utan kunnskapen om prinsippa bak blir det vanskeleg.

Til slutt litt lavkarbohumor: http://www.dagbladet.no/tegneserie/zofiesverdenarkiv/tmp/91d381ee9a51303051f3a458ba719906.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur og ukultur, altså...

Hva vi spiser og forventningene som knyttes til måltidet er i høyeste grad knyttet til tradisjoner og kulturell påvirkning. Og - vi lever i et samfunn hvor kapitalkreftene er pådriver for økt forbruk - også av mat. Ikke bare av "dårlig" mat, men også av kosttilskudd, vitaminer, lavkarboprodukter, kreatin, proteinpulver og what not. Å skulle orientere seg innenfor denne jungelen av tilbud - alt fra bestemors sirupssnipper til det aller siste "bulcabolic-produktet" fra "Unaiten" - krever mye.

Mange har sett behovet for informasjon og gjør seg rike på å informere oss om hva vi bør spise og hva vi ikke bør spise. Det som er forstemmende er at media - daglig - oversvømmes av stadige kostholds-evangelium som er mer forvirrende enn opplysende. Halvkvedede viser, mangelfulle sammenhenger og oppblåste detaljer - det er umulig å få noe fornuftig ut av lettvinthetene som serveres på nett og i dagspressen. Profetene står i kø for å fordømme for eksempel "lavkarbo-trenden". Ingrid Espelig & Arne Hjeltnes er av landets fremste representanter for "koselig" formidling av gode norske mattradisjoner og har stor gjennomslagskraft hos Ola & Kari Nordmann. Når de da med indignasjon avfeier lavkarbo som motetull, da er sannheten om kosthold og ernæring i ferd med å underslås. Og det til fordel for synsing, nasjonalromantisk vrøvl og smaksløks-diktatur.

Det minner meg om Brigitte Bardots kampanje mot selfangst. (For dem som ikke husker, det franske sexsymbolet fra 60 tallet poserte med søte, hvite selunger og vant dermed kampen mot den norske selfangstnæringen. Hvordan kan noen slå ihjel så søte små dyr? De er jo så nusselige...) Det er dette "føleriet" som har tatt overhånd i forhold til den offentlige debatten om lavkarbo. "Skal vi ikke spise godt grovbrød heller? Er brunosten vår fiende? Poteter er da en naturlig del av kostholdet?" Det opppleves av mange som om lavkarbotrenden er et angrep mot tradisjoner, mot kultur og mot vår nasjonale identitet. Det er IKKE tilfellet, det bare yndes å fremstille det slik i media - litt tilslørt, men dog...

Det handler om ernæringsfysiologi og om hvordan karbohydrater fungerer som drivstoff, som hormonell trigger og som katalysator for prosesser i kroppen. Karbohydrater gjør masse bra for kroppen din og er en viktig del av et sunt kosthold. Om en øker eller reduserer på karbohydrater prosentvis i forhold til samlet energiopptak, så vil det utløse noen fysiske reaksjoner. Om en er seg dette bevisst så kan en altså styre kostholdet mot et sett ønskede reaksjoner. Eksempelvis så vil en redusksjon av karbohydrater i kosten føre til minsket insulinproduksjon og dermed begrense fettlagring. Dette er et vitenskaplig umotvistet faktum. Om en da ikke ønsker å bli feitere, så burde det være en selvfølge at det å redusere på inntak av karbohydrater bør vurderes?

Debatten omkring lavkarbo er en støyende pøl uten fokus. Når det er blitt slik så er det fordi det passer godt for media - det selger godt. Det er også dessverre slik at selv professorer, leger, og statlig oppnevnt ernæringsekspertise uttaler seg mot bedre vitende. Ikke blir de avslørt, ikke blir de avkledd og ikke blir de rullet i tjære og fjær. Det får meg til å tenke på alle dem som satt i ledende posisjoner den gang det kom en frekk jævel å påstod at jorda ikke var flat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det hele koker ned til: Når, i menneskehetens evolusjonshistorie, hadde vi tilgang til så enorme mengder med karbohydrater så lett?

Jeg skal gi et lite hint - den indistruelle revolusjonen utgjør 0,09 promille av menneskehetens evolusjonshistorie, og industrielt fremstilt mat utgjør bare 0,05 promille.

Vi er fremdeles steinalderfolk, genetisk sett. De 10 - 15 000 år med jordbruksrevolusjon har ikke endret dette.

"Analyser av genetiske endringer i hemoglobin tyder på at det kreves 2 – 300 000 år å utvikle genetiske forandringer som er omfattende nok til å takle en så stor omveltning som det moderne kostholdet er. Livsstilssykdommer kommer også sent i livet, etter at man har fått barn, og dette hindrer naturlig utvalg. Mennesker med de ”dårlige” genene får også barn, og fører disse genene videre." -- Thomas Gneisner http://tgeisner.com/

Anbefalt lesing: The western diet and lifestyle and diseases of civilization - http://www.dovepress.com/getfile.php?fileID=9163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur og ukultur, altså...

Eksempelvis så vil en redusksjon av karbohydrater i kosten føre til minsket insulinproduksjon og dermed begrense fettlagring. Dette er et vitenskaplig umotvistet faktum. Om en da ikke ønsker å bli feitere, så burde det være en selvfølge at det å redusere på inntak av karbohydrater bør vurderes?

Har du forskingsrapportar som fortel noko om kva mengder i gram, kc eller prosent det er snakk om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur og ukultur, altså...

Eksempelvis så vil en redusksjon av karbohydrater i kosten føre til minsket insulinproduksjon og dermed begrense fettlagring. Dette er et vitenskaplig umotvistet faktum. Om en da ikke ønsker å bli feitere, så burde det være en selvfølge at det å redusere på inntak av karbohydrater bør vurderes?

Mye bra, men ikke helt overbevist her :)

http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra, men ikke helt overbevist her :)

http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=319

Hva er du ikke overbevist om? :p

Skumleste raskt gjennom det, og det stemmer jo forsåvidt det som står der, men det "ufarliggjør" ikke insulin av den grunn. Det mest latterlige jeg hører er f.eks at kroppen må ha karbohydrater for å stimulere insulin for å ta opp protein, og det stemmer jo ikke, som det jo står i artikkelen.

Jeg er heller ikke "redd" litt insulinproduksjon, og jeg spiser både melkesjokolade og laks, jeg bare kombinerer det ikke :p

Men for mennesker hvor insulinet allerede har gått på avveie kan det bli katastrofalt å spise for mye karbohydrater, og det er ikke bare snakk om rent sukker, men også kornvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...