Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Flott at du tok deg tid til å besvare, og det understreker enda en gang at "min teori" stemmer.

Jeg er en karber, og når jeg får i meg karbohydrater blir jeg en helt annen person. Jeg får energi, er "lett i kroppen" og føler meg mye bedre. Har prøvd lavkarbo (ikke LCHF), men det gikk rett vest. Appetitten ble betydelig reduser, og jeg var aldri sulten. Jeg har vel kanskje litt det motsatte problemet som deg, og trives med å være sulten. Når jeg er sulten er det så godt å få i seg mat, og når sultfølelsen forsvinner sitter jeg som et lite spørsmålstegn å spør meg selv: "Nå er det seks timer siden sist jeg spiste litt, men jeg er ikke sulten. What to do? I need food..."

Virkelig spennende tema altså!

Regner med at du har prøvd ulike lavkarbo/LCHF pizzaer? ;)

Jeg mistet matlysten når jeg spiste ketogent. Det passet ikke meg, kun fordi jeg glemte ut å spise og det var vanskelig å presse i seg måltider kun fordi jeg måtte jo ha mat selv om jeg ikke var sulten. Ser du bort fra det så var det å spise ketogent egentlig ganske bra..:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsøkte du lavkarb over tid ? Når jeg begynte, og kom til nivået der jeg havnet i ketose, var det nummeret før jeg ringte 3 etasje ( der vi har hjertestarteren på jobben ) Svetting, kjente pulsen i fingrene, uvel, kvalm, omtrent som å ha influensa og være fyllesyk samtidig. Etter 2-3 dager gikk det over, nå går jeg ut og inn av ketose, og føler ubehag bare noen timer.

Er ingen ekstremist, men merker jo at lavkarbo hjelper meg kontrollere apetitten og holde inntaket nede. Det er gunstig når man skal ned MYE i vekt. Tror jeg.

Jeg forsøkte i 1 1/2 til 2 mnd'er - og jeg ble bare dårligere og dårligere. Jeg er kanskje ikke verdens beste eksempel, da jeg har en spiseforstyrrelse som kan klusse ting litt til. Men 8 år som anorektikere har jeg aldri hatt så mange bulemiske perioder som akkurat i løpet av den perioden. Jeg følte meg mye kvalm, og generelt ikke veldig tilpass...Når karbene kom, kom "jeg" tilbake også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart - og interessant hvordan forskjellige mennesker reagerer veldig forskjelling på de samme tingene. Framover er det iallefall om å gjøre å HOLDE på lavkarbodietten for egen del, og utvikle denne til å vare over tid. Merker at det er veldig mange negative syn på denne blandt " folk flest " som ikke har hverken forsøkt den selv, eller satt seg inn i hvordan den er ment fungere. Ikke rart egentlig - om de forholder seg til " VG-varianten... "!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart - og interessant hvordan forskjellige mennesker reagerer veldig forskjelling på de samme tingene. Framover er det iallefall om å gjøre å HOLDE på lavkarbodietten for egen del, og utvikle denne til å vare over tid. Merker at det er veldig mange negative syn på denne blandt " folk flest " som ikke har hverken forsøkt den selv, eller satt seg inn i hvordan den er ment fungere. Ikke rart egentlig - om de forholder seg til " VG-varianten... "!

Har ikke lest VG jeg :rolleyes:, hvordan er VG-lavkarbodietten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny artikkel om/mot lavkarbo: http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/naringsstoffer/lavkarbo-dietter#.ToBWr-_vE8M.facebook

Liker denne godt: "I et sosialt liv er det verken høflig, miljøvennlig eller særlig godt å spise seg mett på biff og la potetene og brødet stå, eller skrape pizzafyllet av pizzaen og kaste bunnen."

Eller måten de får det til å tro at man kun må spise rødt kjøtt med smør, fløte og egg på toppen.

Grønnsaker er en del av et godt lavkarbo kosthold. Bær er jo somregel godt brukt til desserter/snacks eller søte måltider.

Gjesp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff...

De fleste som starter på en LCHF/lavkarbo-diett har som hovedmål å gå ned i vekt. Mange er overvektige, har vært det hele livet og har prøvd andre dietter/livsstiler uten å lykkes. Ved å spise etter LCHF/lavkarbo-prinsippene så har de endelig klart det, og føler seg i sitt livs form. Overvekten var en slags sykdom, og tilfriskningsprosessen har nå startet.

På denne dietten skal man spise mindre karbohydrater enn hva man gjør "normal" i samfunnet. Men er man usosial av den grunn? Er man usosial fordi man ønsker å ta vare på sin egen helse? Hva da men en glutenallergiker? Hun eller han kan som regel spise glutenholdige varer, men gjør det ikke, fordi han eller hun vet hva som følger i etterkant. Er dem med glutenallergi også usosiale mennesker da?

Nå skal det presiseres at glutenallergikere ofte vil føle ubehag etter kun å ha inntatt gluten en gang, mens en LCHF'er/lavkarber som regel ikke vil få noen fysiske smerter ved å innta noen ekstra gram med karbohydrater. Noen av dem overdriver også en smule enkelte ganger i mine øyne, men dette er valg noen mennesker har tatt i håp om at det skal hjelpe de, og det bør respekteres. På samme måte som jeg mener at lavkarbere/LCHF'ere bør akseptere at noen ikke funker på deres mirakelkur, og selv om at noe ikke funket på dem(mer karbohydrater/mindre fett), så kan det fungere på andre...

Ang. lite miljøvennelig så er det ikke slik, i hvert fall ikke som jeg har forstått det, at lavkarbere kjøper 16 frossenpizzaer, tar av fyllet og kaster resten. Jeg syntes faktisk det virker som om de er flinke til å unngå halvfabrikata, og det er vel ganske miljøvennelig? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at vi aldri har kastet så lite mat hjemme hos oss, som etter at vi gikk i gang med redusert-karbo-kosthold. Dagens kjøtt og salat blir morgendagens lunch osv. Dessuten er mye av lavkarbomaten etter mitt syn FRISTENDE å spise som " restemat ", og dermed blir den fortært før den er blitt gammal.

Jeg er sikkert rar, men argumentet om at lavkarbere er så miljøfiendlige, kjøper jeg ikke helt uten videre.

At miljøhensyn er en av HOVEDÅRSAKENE til at myndighetene anbefaler poteter og ris / pasta istedet for kjøtt og drivhusproduserte grønnsaker, er for meg ganske selvsagt. Jeg dropper heller noen flyreiser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimlig sikker på at klare usunne matvarer (mcdonalds o.l, snacks, brus og typisk "innimellom mat") er mer skadlig for miljøet enn sunnere, renere, hjemmelaget mat. De fleste som går på ekstreme lavkarbodietter gjør dette til de finner eller nærmer seg en trivselsvekt så går de over til å spise mer karbohydratredusert og tilpasser seg mer et normalt kosthold, bare med mindre karbohydrater.

For å være ærlig så er jeg mer opptatt av min egen helse enn mijøet.

Sykler somregel istedetfor å ta bussen så henter det inn der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har gjort det ved flere anledninger med svært gode blodlipider. Min mormor som kun spiser knekkebrød har patologisk høyt kolesterol MED maksdose Simvastatin.

Kanskje hun har MASSE gäddost og smør oppå :p

Hehe, neida...At en lavkarbodiett viser til disse resultatene skal man ikke legge under en stol! Men er det fordi lavkarbo i seg selv alltid vil gi gode resultater for alle, eller er det fordi din familie har "lavkarbo-gener"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ekstremt bleik og rødhåret. Min teori er at veldig bleke rødhårede trenger mer kolesterol og at det er i sammenheng med økt blødningstendens og redusert motstandskraft mot UV-stråler, hvorpå de trenger mer kolesterol for å reparere mikroskader i enodtelet i kapillærene. De produserer også mer vitamin-d, vet ikke om det har noen innvirkning.

De trenger faktisk også mer narkose under f.eks. en operasjon - Ikke at det hadde så mye med lavkarbo, men det viser igjen til ulikheter mellom mennesker. ;)

Kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Vi ER forskjellige. Det er så innlysende at det er lett å glemme.

Jupp, og det er det jeg skal frem til ift. denne saken ang. lavkarbo og andre dietter/livsstiler/kosthold. Det er så få "eksperter" som faktisk snakker om de individuelle forskjellene mellom mennesker. Hvorfor må vi være så ensidige på kostholdet (altså at det enten er det ene eller det andre), når vi er så ulike ellers?!...Det er det jeg stusser litt på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jupp, og det er det jeg skal frem til ift. denne saken ang. lavkarbo og andre dietter/livsstiler/kosthold. Det er så få "eksperter" som faktisk snakker om de individuelle forskjellene mellom mennesker. Hvorfor må vi være så ensidige på kostholdet (altså at det enten er det ene eller det andre), når vi er så ulike ellers?!...Det er det jeg stusser litt på ;)

Jeg utfordrer deg til å si det på lavkarboforumet:p..neida, fra spøk til revolver, jeg er helt enig. Jeg skjønner ikke hvorfor en skal se seg blind på en ting? Det sier seg jo selv at vi passer ulike ting, også kosthold, at noen trenger sukker er jeg uenig i uansett, ingen trenger sukker, men det betyr jo ikke at alle skal spise det samme:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg registrere meg på lavkarbo-forumet og si jeg har gått ned 7 kg på 40 dager og redusert fettprosenten med 11% ved å fråtse i popcorn og havregryn?

Ja, gjør det. Påenget er vel at om aktiviteten ( forbrenningen ) er høy nok, kan du spise hva du vil.

onkelen til pappa fortalte om når de lå i koie på skauen og høgg tømmer i gamle dager. Kosten besto av rugbrød, påsmurt fleskefett fra ribbe, og sukker på toppen. :confused: Antar de gutta lett brant 7-8000cals om dagen, kanskje mer, dette var midtvinters den gangen vi hadde skikkelige vintre...

For egen del er det åpenbart at lavkarbo funker. Ikke fordi det er karboene det er noe galt med, men å unngå disse hjelper meg å holde energiinntaket godt under forbrenningen. Hadde jeg klart få tid, og motivere meg for 2,5t løpetur hver dag, helst i motbakke, kunne jeg sikkert spist pasta til det tøyt ut av ørene på meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne jeg sikkert spist pasta til det tøyt ut av ørene på meg.....

Jeg prøver å unngå det, for det er surt når jeg skal i møte og finner pastarester i ørene og pastasaus på skjorten :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utfordrer deg til å si det på lavkarboforumet:p..neida, fra spøk til revolver, jeg er helt enig. Jeg skjønner ikke hvorfor en skal se seg blind på en ting? Det sier seg jo selv at vi passer ulike ting, også kosthold, at noen trenger sukker er jeg uenig i uansett, ingen trenger sukker, men det betyr jo ikke at alle skal spise det samme:blush:

No problem! Hehe:) Jeg er ikke redd for å si min mening uansett hvor det måtte være. Det er egentlig ikke sånn at jeg er uenig i lavkarbo heller, for jeg er ganske overbevist om at det virker! Det er blitt bevist ved gjentatte suksesshistorier med vektnedganger og andre helsefordeler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...