Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Jeg synes alle som ikke spiser isokalorisk er rare og trekantede, så det så!

Du spiser sånn, fordi det funker for deg? Men slik er det ikke for ALLE andre, og jeg syntes at man bør ha øynene opp for at det finnes individuelle forskjeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spiser sånn, fordi det funker for deg? Men slik er det ikke for ALLE andre, og jeg syntes at man bør ha øynene opp for at det finnes individuelle forskjeller...

"ironi"? ;)

Dessuten spiser jeg ikke isokalorisk. Jeg er alt for glad i kjøtt og sukker til å gjøre det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det? og ja, jeg prøvde å google :p

Det må ha noe med jern å gjøre, på grunn av det engelske ordet "iron". Det er antakelig vis noe jeg har fått av å løfte jern :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor flere ikke flere mener at det finnes INDIVIDUELLE forskjeller mellom mennesker. Altså at vi har lavkarbere, høykarbere og noen midt i mellom...:huh:

Det er nesten alltid snakk om enten lavkarbo ELLER "høykarbo" (statens anbefalinger)...

Enig med det! MCMFHP dietten er helt suveren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isokalorisk er når en har et balansert forhold mellom de ulike makronæringsstoffene (33/33/33), eller er jeg på bærtur i oktober? :p

Helt riktig :) The Zone er vel den mest kjente der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isokalorisk er når en har et balansert forhold mellom de ulike makronæringsstoffene (33/33/33), eller er jeg på bærtur i oktober? :p

Isokalorisk er et begrep som brukes når man skal beskrive to dietter som inneholder like mye energi. Da kan man identifisere ulike responser på de ulike sammensetningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at isokalorisk også brukes om dietter med 33-33-33-fordeling. Zone-dietten er vel 40-30-30, og ikke helt der.

Tja...nå er det veldig mange år siden jeg leste The Zone, men jeg vet at det finnes protokoller med isokalorisk fordeling. Om det står i boken skal jeg ikke si sikkert, for den ligger i en av de enorme bøkene med masse rar info fra 80- og 90-tallet (The Zone tror jeg faktisk ligger i samme boksen som Brawn og Beyond Brawn, og er derfor en av dem jeg liker og som har fungert for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i i at det er individuelle forskjeller.. Jeg og sambo spiser ikke helt likt selv om vi spiser lavkarbo begge to. Han fungerer ikke så bra i ketose. Han spiser nærmere Fedon, mens jeg ligger på rundt 50+/- kh om dagen.Teller ikke, men vet sånn ca hva jeg får i meg fordi jeg lager all mat fra bunnen. Han spiser brød (fedon) jeg spiser overhodet ikke brød eller brøderstatninger... (Bortsett fra når jeg har karbdag). Tror et er viktig å kjenne etter på kroppen, og finne ut hva som passer best for hver enkelt. Jeg lager all maten her i huset, og den tilpasser jeg hver av oss.. Det jeg synes blir feil uansett hva slags kosthold hver enkelt har, er at man faktisk står å kritiserer noe man overhodet ikke har peiling på. Hører ofte kollegaer eller venner si de "er skikkelig i mot lavkarbo", da begynner jeg å lure litt... Har personen forsøkt det? Har personen informasjon jeg ikke har? Hvordan kan man være imot noe man nesten ikke vet noe om? Og uten unntak vet de ikke mye om lavkarbo. Eller er det sånn at man må være enten for eller imot? Jeg synes faktisk at lavkarbotilhengerne har bedre argumenter i denne krigen enn de som er imot.. Jeg savner faktisk gode argumenter mot lavkarbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i i at det er individuelle forskjeller.. Jeg og sambo spiser ikke helt likt selv om vi spiser lavkarbo begge to. Han fungerer ikke så bra i ketose. Han spiser nærmere Fedon, mens jeg ligger på rundt 50+/- kh om dagen.Teller ikke, men vet sånn ca hva jeg får i meg fordi jeg lager all mat fra bunnen. Han spiser brød (fedon) jeg spiser overhodet ikke brød eller brøderstatninger... (Bortsett fra når jeg har karbdag). Tror et er viktig å kjenne etter på kroppen, og finne ut hva som passer best for hver enkelt. Jeg lager all maten her i huset, og den tilpasser jeg hver av oss.. Det jeg synes blir feil uansett hva slags kosthold hver enkelt har, er at man faktisk står å kritiserer noe man overhodet ikke har peiling på. Hører ofte kollegaer eller venner si de "er skikkelig i mot lavkarbo", da begynner jeg å lure litt... Har personen forsøkt det? Har personen informasjon jeg ikke har? Hvordan kan man være imot noe man nesten ikke vet noe om? Og uten unntak vet de ikke mye om lavkarbo. Eller er det sånn at man må være enten for eller imot? Jeg synes faktisk at lavkarbotilhengerne har bedre argumenter i denne krigen enn de som er imot.. Jeg savner faktisk gode argumenter mot lavkarbo..

Veldig enig i det du skriver her. Til og med seriøse aktører i debatten som Christian Drevon, som virkelig burde hatt gode argumenter å stille med, sier som oftest bare at lavkarbo blir feil fra en vitenskapelig synsvinkel (uten å referere til noe som helst), og drar fram argumenter som at lavkarboforkjemperne har økonomiske interesser (som han i høyeste grad har selv).

Billige hersketeknikker som dette brukes flittig i media. Jeg er 100% sikker på at dersom man hadde spurt Drevon privat, så hadde han ikke vært så kritisk som han fremstår i media. Jeg tar det egentlig som en selvfølge at han har satt seg bedre inn i lavkarbo enn det kan virke som på hans uttalelser i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det du skriver her. Til og med seriøse aktører i debatten som Christian Drevon, som virkelig burde hatt gode argumenter å stille med, sier som oftest bare at lavkarbo blir feil fra en vitenskapelig synsvinkel (uten å referere til noe som helst), og drar fram argumenter som at lavkarboforkjemperne har økonomiske interesser (som han i høyeste grad har selv).

Billige hersketeknikker som dette brukes flittig i media. Jeg er 100% sikker på at dersom man hadde spurt Drevon privat, så hadde han ikke vært så kritisk som han fremstår i media. Jeg tar det egentlig som en selvfølge at han har satt seg bedre inn i lavkarbo enn det kan virke som på hans uttalelser i media.

Hehe.. Jeg har også lurt litt på denne Drevon.. Hva som får han til å stå så bastant fram gang etter gang. Håne andre og oppheve seg selv som den eneste med riktig kunnskap, uten som helst ha noe tyngde i form av gode vitenskapelige argumenter. Mennesker slutter aldri å overraske. Her snakker vi gigastore skylapper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderate Carb, Moderate Fat, High Protein

Da var det akkurat det jeg trodde :p Men det blir vel igjen én diett. Det jeg mener, er at det bør være ulike "dietter" til ulike mennesker. Altså, jeg mener ikke at alle skal gå på diett, men at vi har ulike preferanser ift. hva vi liker og hva kroppen vår trives med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort noen studier på "fenomenet", men mitt inntrykk (ja, det er bare noe jeg tror basert på å se sammenhengen i forskjellige ting) er helt klart at kraftig overvektige bør ha lite karbohydrater og at low-carb generelt fungerer veldig greit for dem, både med tanke på trivsel (at de fungerer bra på lite/ingenting karb, ikke nødvendigvis at de ikke lar seg friste av karbs i forskjellige situasjoner), helse og vektnedgang.

Til mindre overvektig man er jo mer karbohydrater kan man tillate seg uten at det vil ha en negativ innvirkning på helse eller at det setter i gang "negative reaksjoner" ( nedsatt insulinfølsomhet, ustabilt blodsukker, betennelser, osv), som jeg mener det gjør for overvektige. Jeg tror ikke at å kutte kraftig ned på karbohydrater vil ha en negativ påvirkning på helsen, uansett helsetilstand eller vekt, men ser mest på det som en genial måte å reversere en nedadgående trend for usunne (og overvektige) individ.

Sunne og tynne mennesker tåler rett og slett karbohydrater mye bedre, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort noen studier på "fenomenet", men mitt inntrykk (ja, det er bare noe jeg tror basert på å se sammenhengen i forskjellige ting) er helt klart at kraftig overvektige bør ha lite karbohydrater og at low-carb generelt fungerer veldig greit for dem, både med tanke på trivsel (at de fungerer bra på lite/ingenting karb, ikke nødvendigvis at de ikke lar seg friste av karbs i forskjellige situasjoner), helse og vektnedgang.

Til mindre overvektig man er jo mer karbohydrater kan man tillate seg uten at det vil ha en negativ innvirkning på helse eller at det setter i gang "negative reaksjoner" ( nedsatt insulinfølsomhet, ustabilt blodsukker, betennelser, osv), som jeg mener det gjør for overvektige. Jeg tror ikke at å kutte kraftig ned på karbohydrater vil ha en negativ påvirkning på helsen, uansett helsetilstand eller vekt, men ser mest på det som en genial måte å reversere en nedadgående trend for usunne (og overvektige) individ.

Sunne og tynne mennesker tåler rett og slett karbohydrater mye bedre, mener jeg.

Og ikke minst bør karbohydratinntaket stå i stil med aktivitetsnivået! Jo mer aktiv, jo mer karbohydrater tåler man.

Er man tynn/normalvektig, men inaktiv, kan man med fordel ligge lavt på karbohydratene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst bør karbohydratinntaket stå i stil med aktivitetsnivået! Jo mer aktiv, jo mer karbohydrater tåler man.

Er man tynn/normalvektig, men inaktiv, kan man med fordel ligge lavt på karbohydratene...

Jeg er undervektig, og ligger jeg lavt på karbohydratene så KLIKKER jeg! :ninja:

...hehe, noen som bare måtte få ut litt frustrasjon mitt på natta! Jeg har holdt på å prøvd ut lavkarbo en stund, fordi det skulle være så bra - sånn er det ikke for meg! Mulig jeg er naiv og godtroende, men jeg velger å tro det for min egen del! HELDIGVIS er det flere som har det som meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...