Gå til innhold

Kompresjonstøy er en bløff


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Dyre-kompresjonstights-som-2XU-markedsfores-som-a-ha-store-fordeler-Er-du-blitt-lurt-8139208.html

Var det virkelig noen som ble overrasket over tidenes markedsføringsbløff?

For all del - kompresjonstøy har jo ikke negativ effekt. Men når tusenvis av hobbymosjonister, tenåringsjenter og folk som ikke trener (men er jo status å gå med sånn tights på cafe, jobb, skole osv i dag...) sprader rundt i overprisede uniform-liknende kompresjonstights (tok over for "better bodies-uniformen alle hadde to år siden) blir det bare litt for dumt.

De som produserer og selger (og ikke minst reklamerer) for disse har i alle fall gjort stor suksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innledningsvis: Nei, egentlig ikke, om dette hadde vært i nærheten av noe reellt hadde toppidrettsutøvere gått rundt med sånt døgnet rundt. Alle marginer teller.

Oppfølgingsvis: Når det er sagt, så er det vel først og fremst som restitusjon at dette faktisk HAR en effekt, og sånn sett så er det jo ikke så feil bruk å bruke det som hverdagsuniform, fordi man restituerer hele tiden, for så vidt.

Det største problemet med disse er at folk går med dem i feil størrelse ("jeg fikk den på, ergo passer den") og derfor går rundt i fullstendig gjennomsiktige tights. Det er nesten verre enn uniformeringseffekten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er jeg med på . For seriøse toppidrettsutøvere teller alt. Når det er snakk om å forbedre restitusjon eller ytelse bare fra 97 til 98% spiller alle marginer inn!

Jeg tenkte mer på at det er så supertrendy å springe rundt i disse tightsene nå og har hørt mang en wannabe-bikini-fitness-model-jente på typ 19 år og snakke om den enormt gode effekten av disse. Det er jo nærmest blitt den nye uniformen som alle skal gå i. Spiller ingen rolle om du trener eller ikke, eller skal på trening. Tightsen er på, på kino, kafé, bytur osv. Men som du sier - en restituerer jo seg hele tiden ;)

Men ja huff... Hvor mange ganger har jeg ikke fått et litt for godt innblikk i både truseform, mønster og farge på jenta foran meg som har klart å åle seg inn i hakket (eller fem hakk) for stram tights. Prøvde på meg en sånn tights fra Skins en gang. Jeg følte meg som ei sprengt og sprekkeferdig pølse. Og jeg er ikke akkurat store jenta!

Men men, for all del, løp rundt med dem, det finnes verre ting! Bare ikke bruk 1000kr på den fordi du tror du vil bli så sykt mye bedre trent av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Uten å lese tråden, så kan jeg iallefall si meg uenig i at kompresjonstøy ikke virker. Jeg brukte i lengre tid kompresjonstøy for kneet mitt. Det hjalp stabiliteten min og hjalp meg å bygge det opp igjen. Eneste grunnen til at jeg brukte det var for støtten sin del, og på akkurat det hjalp det. Jeg brukte vel å merke en shorts over den igjen, siden jeg ikke følte for å vise fram bananen under knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av studiene de har referert til er gjennomført på 8-12 individer. Studiene er også sponset av 2XU. Ikke rart de mener at produktene fungerer :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av studiene de har referert til er gjennomført på 8-12 individer. Studiene er også sponset av 2XU. Ikke rart de mener at produktene fungerer :p

Denne uttalelsen står i direkte kontrast til styreformann Svein Andersen, som tross alt importerer 2XU til Norge:

Det finnes knapt noen produsent som tar utviklingen av kompresjonstøy på mer alvor enn 2XU.

Styreformenn vet hva de snakker om, det er derfor de styrer. Og har du sett hvor heit modellen i reklamen er? Og de pilene og sirklene som illustrerer "riktig, gradert trykk i kombinasjon med tekstilenes stretchevne", som vi jo alle instinktivt vet er hveldi viktige forutsetninger for effekt. Dessuten kjøper folk flere plagg fra 2XU. Det ville de neppe gjort om 2XU ikke funket som avertert, på lik linje med akupunktur og homeopati. Jeg tror vi bare slår fast at 2XU funker på grunnlag av alt dette.

Compression_Slide1d_2_ny-h65IkoqaCi.jpg?updated=280820151220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt tilsvar: Nei, 2XU, kompresjonstøy har generelt sett ikke treningseffekt

Dette er nesten for morsomt:

Det hører også til historien at AIS er sponset av 2XU og selger 2XU i deres webshop. Jeg vet ikke hva som menes med «uavhengig» i markedsføringens verden, men i akademia er dette en interessekonflikt som må tas i betraktning.

Det finnes også andre studier som har undersøkt 2XU (5, 6). Disse viser ingen forskjell mot kontroll, med unntak av en mulig psykologisk effekt. Dette er forenlig med hva jeg skrev i min artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uniformen er jo:

cycling-compression-tights.jpg

+

15trademark-pic1-master675.jpg

+

Black-Chateau.jpeg?v=1395865548

+

The-North-Face-Base-Camp-Duffel-Bag-Large-AW13-Travel-Bags-Grey-Pink-AW13-T0ASTEB47.jpg?w=2000&h=2000&a=7

ELLER (avhengig av hvor de er på tur, eller begge)

1764600-12-1376388159795.jpg

+

DSC_0687.jpg

+

BeatsByDrDre_TG.jpg

+

images?q=tbn:ANd9GcQAJ8KZZF7xaXX2xIvFAjoXVa0pp5sg2HlTvnvVN9mXTNCtp9aj

The outfit for jenter fra 11-33 år, fra grunnskolen til 5. året på juss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uniformen er jo:

cycling-compression-tights.jpg

+

15trademark-pic1-master675.jpg

+

Black-Chateau.jpeg?v=1395865548

+

The-North-Face-Base-Camp-Duffel-Bag-Large-AW13-Travel-Bags-Grey-Pink-AW13-T0ASTEB47.jpg?w=2000&h=2000&a=7

ELLER (avhengig av hvor de er på tur, eller begge)

1764600-12-1376388159795.jpg

+

DSC_0687.jpg

+

BeatsByDrDre_TG.jpg

+

images?q=tbn:ANd9GcQAJ8KZZF7xaXX2xIvFAjoXVa0pp5sg2HlTvnvVN9mXTNCtp9aj

The outfit for jenter fra 11-33 år, fra grunnskolen til 5. året på juss

Veldig sant ! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...