Gå til innhold

Lørdagskos


Frida=)

Anbefalte innlegg

Hei alle sporty sjeler;)

Av ren nygjerrighet, hvordan spiser dere på lørdager/i helger? Spiser dere hva dere vil, eller er dere like strenge som i hverdagen? Eller lager dere sunnere alternativer som kos?

Selv har jeg begynt å spise hva jeg vil til lunsj, middag og gjerne godis på lørdagskvelden, etter 6mnd uten noen former for godterier, kaker, is, hvetebakst osv. Mener det er viktig å ikke bli helt fanatisk, og "leve litt" også, selv om jeg synes sunn mat er utrolig godt det også selvfølgelig! Skjønner at folk har forskjellige mål, og at folk som for eks. skal stille heller ser på det som en ren "oppkarbingsdag" hvor de minsker fett/proteiner og spiser ekstra av ris, bananer, bagels, riskaker og u name it.

Må legge til at jeg trener, spiser en sunn og mettende frokost som vanlig. ;) Som nevnt ovenfor, er jeg bare nygjerrig på hvordan akkurat DU gjør det, og hva målet ditt er?

:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker å kunne ha litt frihet, men samtidig ikke gå bananas. Den eneste regelen jeg har er at hvis jeg skal spise godis, så skal det skje etter middag. På den måten greier jeg å regulere inntaket av godis fordi jo mettere jeg er, jo mindre fristende blir det å spise godis til man blir kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig har jeg pleid å ha ett eller to cheat-meals i løpet av helgene. Enten i form av ett all-in måltid ala take-away, eller en bedre hjemmelaget middag med bondegårdsfett ala pizza, lasagne eller lignende i tillegg til en god søndagsfrokost :-)

Dersom jeg spiser godteri så blir det på lørdagskvelder, men jeg har egentlig funnet ut at jeg er mye mer glad i usunn vanlig mat enn godteri så da blir det som regel det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =xXx=

Unner meg god mat og snop i helgene dersom jeg har lyst. Men det er ikke alltid jeg må det. Da velger jeg det "sunne" alternativet. Sånn en veldig skjelden gang fråtser jeg. Da går det i type 4 plater Walters mandler som er min akilleshel ;) da har jeg åpenbart ligget litt for lavt i en periode på kcal inntaket, men hva er vitsen med å ikke ha det bra? Noen ganger er det bra med litt kos, men mesteparten av tiden er det vel best med trening og godt kosthold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like lite streng som ellers. Om man må tvinge seg gjennom hverdagen med en gulerot i enden bør man kanskje revurdere kostholdsopplegget sitt.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men vet at dersom jeg ikke er "streng" med meg selv og kostholdet ender jeg opp med å gå opp i vekt. Jeg har flere ganger kvittet meg med unødvendige kilo og kommet frem til at "nå har jeg jo kontroll!" Men hver gang har jeg etter 6 måneder vært tilbake til start. Forhåpentligvis klarer jeg å unngå det denne gangen ved å være "streng" og telle kcalorier/makroer. Beklager at det ble litt OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men vet at dersom jeg ikke er "streng" med meg selv og kostholdet ender jeg opp med å gå opp i vekt. Jeg har flere ganger kvittet meg med unødvendige kilo og kommet frem til at "nå har jeg jo kontroll!" Men hver gang har jeg etter 6 måneder vært tilbake til start. Forhåpentligvis klarer jeg å unngå det denne gangen ved å være "streng" og telle kcalorier/makroer. Beklager at det ble litt OT.

Ofte er det slik at om man får cravings for noe, betyr det at du spiser for lite av noe. Spiser du nok forsvinner de. Det trenger ikke bare være på grunn av kcal og makroer, men fiber, vitaminer, mineraler etc... Om man ikke teller alt man spiser er det dessuten lettere å kose seg med EN øl eller EN is osv uten at "alt er ødelagt".

For å utdype mer det jeg skrev: Mindre tall, regning på kcal, makroer og "å være flink og sunn". Mer metthetsføelse, høre på kroppen, variert og simple matvarer, og litt slækkere strikk. Det går an å finne balansen der man ikke tenker at man "må holde ut", men faktisk har det bra OG få resutlatene en ønsker.

Det er hva jeg mener man burde strebe etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det slik at om man får cravings for noe, betyr det at du spiser for lite av noe. Spiser du nok forsvinner de. Det trenger ikke bare være på grunn av kcal og makroer, men fiber, vitaminer, mineraler etc... Om man ikke teller alt man spiser er det dessuten lettere å kose seg med EN øl eller EN is osv uten at "alt er ødelagt".

For å utdype mer det jeg skrev: Mindre tall, regning på kcal, makroer og "å være flink og sunn". Mer metthetsføelse, høre på kroppen, variert og simple matvarer, og litt slækkere strikk. Det går an å finne balansen der man ikke tenker at man "må holde ut", men faktisk har det bra OG få resutlatene en ønsker.

Det er hva jeg mener man burde strebe etter.

I teorien støtter jeg fullt ut det du sier. Jeg mener det du her viser til bør/kan være fasiten mange kanskje bør forsøke å oppnå. Dessverre tror jeg nok svært mange vil ha vansker med å leve sånn, i alle fall uten å få litt veiledning/bruke litt energi på det. Svært mange i dag har utfordringer på denne fronten nettopp fordi mat er blitt til følelser. Mat er for mange ikke bare kilde til makroer, næring og vitaminer. Det er følelser, uttrykk, tanker og vaner. Det gjør at vi overstyrer de fysiologiske signalene som sulten/sug fordi kroppen mangler noe og opplever å kunne bli manipulert og styrt, bevisst og ubevisst, av andre faktorer. Disse igjen påvirker spisemønsteret og gjør det vanskelig å spise "nok/riktig/etter hva kroppen trenger" uten noen retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien støtter jeg fullt ut det du sier. Jeg mener det du her viser til bør/kan være fasiten mange kanskje bør forsøke å oppnå. Dessverre tror jeg nok svært mange vil ha vansker med å leve sånn, i alle fall uten å få litt veiledning/bruke litt energi på det. Svært mange i dag har utfordringer på denne fronten nettopp fordi mat er blitt til følelser. Mat er for mange ikke bare kilde til makroer, næring og vitaminer. Det er følelser, uttrykk, tanker og vaner. Det gjør at vi overstyrer de fysiologiske signalene som sulten/sug fordi kroppen mangler noe og opplever å kunne bli manipulert og styrt, bevisst og ubevisst, av andre faktorer. Disse igjen påvirker spisemønsteret og gjør det vanskelig å spise "nok/riktig/etter hva kroppen trenger" uten noen retningslinjer.

Helt enig i alt du påpeker.

Det kommer nok ikke av seg selv for de fleste (og det gjør nok ikke kcal-telling heller? :p )

Det krever en innsats i starten og bli kjent med egen kropp og hodet. Boka "Forever Fatloss" av Ari Whitten hjalp meg veldig med å få dette inn i hverdagen. Før det har jeg telt kcalorier i ca 4 år og opplevd det samme som beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte er det slik at om man får cravings for noe, betyr det at du spiser for lite av noe. Spiser du nok forsvinner de. Det trenger ikke bare være på grunn av kcal og makroer, men fiber, vitaminer, mineraler etc... Om man ikke teller alt man spiser er det dessuten lettere å kose seg med EN øl eller EN is osv uten at "alt er ødelagt".

For å utdype mer det jeg skrev: Mindre tall, regning på kcal, makroer og "å være flink og sunn". Mer metthetsføelse, høre på kroppen, variert og simple matvarer, og litt slækkere strikk. Det går an å finne balansen der man ikke tenker at man "må holde ut", men faktisk har det bra OG få resutlatene en ønsker.

Det er hva jeg mener man burde strebe etter.

Får håpe det bare er jeg som er "treig" og for "dum" til å få det du snakker om til. Jeg har ila av mitt 28 år lange liv, mer eller mindre forsøkt å gjøre som du sier: være flink med simple matvarer og fokus på "ikke god og mett, men heller ikke sulten". Og EN is eller EN øl. Det har til nå KUN ført med seg påslag på forsikringer og frykt for å være ett dårlig forbilde for mine barn. Derfor håper jeg det er jeg som er for "dum til å forstå" hvordan jeg enkelt kan finne balansen og oppnå mine mål. Hvis ikke er det du skriver en anelse provosernde.

PS. Jeg er forresten ikke missfornøyd med at jeg endelig, kanskje, har funnet "oppskriften" på hvordan JEG kan komme i form. Jeg synes også det er helt greit å telle/regne, siden tall og formler ellers er en stor del av arbeidsdagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet er ca samme gjennom hele uka, eneste forskjellen er at på lørdager kan jeg finne på å drikke alkohol og kanskje dele en pose chips med typen, noe vi ikke gjør ellers i uka. Spiser det jeg ønsker og føler for når som helst, men holder meg til ett kakestykke eller en liten sjokolade om det skulle være det jeg ønsker å spise. koser meg med god og sunn mat hele uka, uten at det er noe problem, hverken for meg eller typen. Utenom at han har lyst på kake hele tiden etter at jeg begynte å bake sjokoladekake i ny og ne :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IIFYM. Med andre ord kan jeg spise/drikke nøyaktig hva jeg vil så lenge det passer inn. Torsdag ble det for eksempel Jack Daniels burger fra Fridays og noen øl på meg helt uten problem eller noen form for utskeielse. (y) Kan spise sjokolade hver eneste dag om jeg vil (noe jeg faktisk gjør i små mengder), så det funker for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bort fra stort inntak av alkohol, som gjerne av praktiske grunner blir lagt til helgen, så ligger ikke jeg opp kostholdet mitt etter hvilken dag det er. Mat og kost blir på en naturlig måte lagt opp etter treningsmengde og vær. Er det sol og fint på en tirsdag, så spiser jeg is og drikker øl på en tirsdag. Men så blir det generelt mange timer med trening på en finværsdag. Så spiser jeg meg god og mett alle dager, til alle måltid. Da opplever jeg lite trang til å spise snop, chips eller drikke brus utenom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Etter 7 dager i USA med MYE fy-mat, drekka og snop, har jeg blitt drittlei. Savner hverdagsmaten min. Tyder på at det å skeie ut i ferien er bra, og at hverdagen er best:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det bare er jeg som er "treig" og for "dum" til å få det du snakker om til. Jeg har ila av mitt 28 år lange liv, mer eller mindre forsøkt å gjøre som du sier: være flink med simple matvarer og fokus på "ikke god og mett, men heller ikke sulten". Og EN is eller EN øl. Det har til nå KUN ført med seg påslag på forsikringer og frykt for å være ett dårlig forbilde for mine barn. Derfor håper jeg det er jeg som er for "dum til å forstå" hvordan jeg enkelt kan finne balansen og oppnå mine mål. Hvis ikke er det du skriver en anelse provosernde.

PS. Jeg er forresten ikke missfornøyd med at jeg endelig, kanskje, har funnet "oppskriften" på hvordan JEG kan komme i form. Jeg synes også det er helt greit å telle/regne, siden tall og formler ellers er en stor del av arbeidsdagen :)

Hvordan i all verden er det å spise bra mat og ha et lite antrengt forhold til det et dårlig forbilde for barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...