Jump to content

Frida=)

Members
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

About Frida=)

  • Rank
    Newbie
  • Birthday 02/26/1995

Profile Information

  • Gender
    Kvinne
  • Location
    Oslo

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hei alle sammen Jeg skal prøve å gjøre det så kort og presist som mulig. Har i en periode på 3-4 år gått opp og ned 10-15 kilo en del ganger, blitt en såkalt yoyo-slanker i en alder av 22 alt. Riktignok ikke alle kiloene hver gang, men vekten har variert mellom 50-68 kilo. Men mest mellom 55 og 65. Jeg er 162 cm høy. Den aktive trekignsdelen er inget problem da jeg alltid har vært aktiv, gått mye turer, løpt og trent styrke periodevis. Matdelen har vært veldig all or nothing - noe som vises i mine tidlgiere poster hvor jeg prøvde å overbevise meg selv om at løping og lite mat var noe jeg digget. Sannheten er at det suger. Til poenget: JEG VIL GJØRE DETTE SKIKKELIG NÅ. Er seks uker inn i fullkroppsprogrammet som er for nybegynnere nå og øker jevnlig i styrke. Ellers går jeg turer og løper en intervall eller 5-10 km her og der. Sørger for å bevege meg i form av tur eller trening 1-2 t om dagen. Ellers sitter jeg mye å leser da jeg er student. Tidligere slitt med veldig lite mat 800-1300 kalorier og store overspisingsperioder - derav yoyo. Tenker å legge meg på 1600 kalorier og tenke at «dårligere matvalg» og et stykke kake hører til bursdager og andre spesielle anledninger. Har ikke tenkt å veie meg fordi jeg rett og slett pælma den lille jævelen ut av huset for en stund siden ettersom den klussa mye med hjernen min. Men kommer til å ta mål/kjenne etter på klær og i speil. Spørsmålet til dere med mer erfaring: høres 1600 kalorier ut som et nivå hvor jeg kan gå sakte men fornuftig ned i vekt/fettprosent? 162 cm høy, veier nå mellom 63-65 tipper jeg. Målet er rundt 56-58, kjenner igjen kroppen min i speilet når den er der. Fullkropp styrke 3 x i uken, noen uker hiit cardio økt i form av 4x4 og en langkjøring. Passer uansett på å alltid bevege meg 1-2 timer hver dag. Klem en som har lyst til å gjøre dette skikkelig! 😄😄
  2. Heihei Jeg hadde blitt utrolig glad hvis noen tok seg tid til å lese min historie og komme med råd. Jeg er 22 år gammel og har de siste tre årene slitt mye med mitt forhold til mat. For to år siden gikk jeg ned 15 kilo i vekt kort sagt ved å sulte meg, typ 500 kalorier daglig. Helt idiotisk, men når man er "i det" er det lett å se seg blind og føle at ingenting annet enn det ekstreme funker. Etter denne raske og ekstremt usunne vektnedgangen har jeg slitt mye med overspising, binging og perioder med restriktiv spising. Jeg har prøvd alt mulig av dietter og kan vel døpe meg selv om til frøken yoyo. Nå har det seg slik at denne frøkna har fått litt mer vett opp i hodet og søker en livsstil-forandring. Jeg er dritt lei av å skulle gå rundt å telle kalorier, føle at jeg ikke kan være sosial på grunn av mat, ikke kan invitere til middagslaging fordi jeg må veie opp mine egne macros osv. Jeg er med andre ord på søken etter en måte å spise på som gir meg energi og som holder meg i god form ÅRET RUNDT. Det siste halvåret har jeg egentlig "gitt opp alt litt" ettersom jeg igjen føler at ingenting funker. Jeg vet at jeg så klart kan begynne å telle macros/kalorier igjen og ligge i et moderat underskudd, men det må vel finnes andre måter å gjøre dette på? Mitt mål er å gå ned 6-8 kilo, stramme opp og bli sterkere. Har et treningsprogram som jeg begynner på til uken bestående av styrke og kondisjon. Et program som jeg synes er morsomt og som jeg har troen på at kan gi gode resultater. Men jeg vet hvor mye kostholdet har og si, og lurer på om noen av dere har noen retningslinjer eller råd til meg? Spørsmålet mitt er vel egentlig kort sagt hvordan jeg bør spise og om noen har gode erfaringer med å nå mål om vektreduksjon og oppstramming av kropp uten å telle hver eneste kalori. Jeg ser ikke etter en hurtigløsning og er inneforstått med at ting tar tid. Det er helt greit, så lenge jeg beveger meg i riktig retning og føler meg bra! Jeg tror mitt største problem er at jeg er redd for å spise nok fordi jeg så gjerne ønsker å ligge i underskudd så jeg får kvitt meg med de kiloene som har sneket seg på det siste halvåret. Føler at det er "bortkastet" å trene knallhardt og spise sunt, hvis jeg uansett kommer til å beholde fettet og føle meg ubehagelig i egen kropp.. Selv om jada, så klart er det alltid flott for kropp å trene og spise sunt, men regner med at dere tar poenget. Savner å ha energi og å føle meg vel i egen kropp. Veldig klar for å ta i et tak og endre livsstilen min til noe bedre. Frida
  3. Frida=)

    Sukkeravvenning

    Hei Jeg har selv god erfaring med å kutte ut sukker, og har prøvd ulike måter å spise på for å føle meg tilfreds (noe som er viktig dersom man ikke ønsker cravings). Nå er det jo slik at alle er forskjellige, men det som har fungert utrolig bra for meg er et lavkarbo-basert kosthold. Anbefaler deg å lese deg opp på LCHF (lowcarb, highfat) prinsippene. Ettersom hovedfokuset er å ligge lavt på karbohydratene så må man kutte ut sukker (karbohydrater), og heller få i seg nok sunt fett. Dessverre er det mange som har en fiks ide om at lavkarbo er entydig med å drikke fløte, stappe i seg brie, fete pølser, bacon osv., men slik er det altså ikke! Mitt mål ved lavkarbo er å fokusere på sunn og naturlig mat, og jeg lager alt fra bunnen av. Jeg er heller ikke opptatt av å pøse på med fett, men noe er man nødt til å erstatte karbohydratene sine med. Blir jeg raskt sulten etter måltidet eller går rundt med søtsug er det en indikator for meg at jeg må få i meg mer fett. Matvarer det går mye av er: egg, laks, kokosfett, ekte smør (steker mat i kokosfett eller ekte smør), rene kjøttprodukter, karbonadedeig, kylling, grønnsaker over bakken (spiser mye grønnsaker), original kesam og cottage cheese, gresk yoghurt, bær, avokado, makrell i tomat, noe ost (mozarella/feta), en neve nøtter om dagen. Har jeg lyst på noe godt spiser jeg ofte caseinpudding (sørg for at det er lavt karboinnhold) med fryste bringebær, blander kesam og cottagecheese med funsaft eller lager meg lavkarbo vafler/pannekaker med naturell yoghurt/bær, mørk sjokolade, questbars osv. Personlig har jeg aldri hatt mindre søtsug enn nå, og stortrives med denne måten å spise på. Har hele livet slitt med mageproblemer og det er forsvunnet helt - fantastisk. Har masse energi, føler meg lett og fin. Men anbefaler deg å lese om det og teste ut. Noen folk trives ikke uten karbohydrater, mens for andre fungerer det suverent. Selv følte jeg meg uggen et par uker før kroppen min hadde innstilt seg på å bruke fett som energikilde i stedet for karbohydrater. For mange er det slik at mye karbohhydrater i kostholdet (selv om det er grovt og sunne karbohydrater) fører til søtug og en følelse av å aldri være tilfreds. Starter alltid dagen med egg i en eller annen form, litt avokado,tomater, spinat/grønnkål, sopp og lavkarbobrød (baker brød og knekkebrød selv uten mel og sukker), til mellommåltid blir det ofte noe lite og enkelt som kokte egg, skinke, cottage cheese, en boks makrell i tomat osv., og middagen består så og si alltid av kjøtt eller fisk med masse grønnsaker. Har sjelden lyst på noe etter middag, men tyr til alternativene nevnt over hvis jeg ønsker. En siste ting jeg ønsker å si - det er utallige versjoner av lavkarbo som med alt annet. Det må testes ut og man er nødt til å finne sin egen variant som man trives med. Selv er jeg ikke så strikt som de som lever ketogent (ofte under 20 g karbo om dagen). Nettopp fordi jeg ønsker å kunne spise fritt av grønnsaker (uten å telle karbo), samtidig som jeg er veldig glad i bær. Har jeg lyst på noe mat med karbohydrater koser jeg meg med det en dag i helgen. Som regel blir det da havegrøt, masse frukt, en valgfri middag og godis på kvelden hvis ønskelig eller litt vin. Dette fungerer ypperlig for meg! Hovedgrunnen til at jeg følger en lavkarbolivsstil er grunnet magen, men skal innrømme at søtsuget og lysten på noe godt aldri har vært mindre og det er deilig. Dette ble et veldig langt svar, men jeg håper du fikk noen gode tips. Du er jo absolutt inne på det - ren og naturlig mat lagd fra bunnen. Les innholdfortegnelsen på produkter du ønsker å bruke, ettersom sukker et tilsatt i mange produkter man ikke skulle tro. Det er forresten supergodt med proteinpulver eller bakekakao i yoghurt :))
  4. Har tidligere løpt en del. Begynte på nybegynnerprogrammet her inne på fitnessbloggen for tre uker siden. Målet er å gå ned i fettprosent/bygge muskler/bli strammere. Mandag/ fullkroppsøkt Tirsdag/ hvile evnt en gåtur Onsdag/ fullkroppsøkt Torsdag/ intervalltrening Fredag/ fullkroppsøkt Lørdag/ intervalltrening Søndag/ hvile evnt en gåtur eller en fullkroppsøkt til om jeg har masse energi. Intervalløktene varierer jeg 6x3. 4x4, tabata osv. Prøver alltid å både løfte tyngre og løpe raskere! Hvordan ser fordelingen mellom cardio/styrke ut?
  5. Frida=)

    Nysgjerrig!!

    Smeltet vaniljeis med gainerpulver ja.. Da går vekta raskt oppover, hehe. Er vel slik de som legger på seg så ekstremt raskt av styrketrening holder på Måtte bare "forsikre meg"
  6. Frida=)

    Nysgjerrig!!

    Var med tanke på styrketrening .. Skjønner at man ikke kan legge på seg uten å ligge i overskudd "sånn til vanlig".
  7. Frida=)

    Nysgjerrig!!

    Hehe, vil jo tro man MÅ ligge i overskudd Synes bare å ha hørt om så mange som mener de legger på seg og blir så store av styrketrening selv om de ikke spiser så masse. Litt ivrigere med matfatet enn de selv mener å påstå sikkert..
  8. Frida=)

    Nysgjerrig!!

    Må man ligge i kalorioverskudd for å legge på seg/gå opp i vekt? Eller kan man legge på seg kun av å trene styrke? Gitt at man spiser samme mengde mat som man gjorde før man begynte å trene styrke. Bare veldig nysgjerrig på dette, ettersom man må ligge i underskudd for å gå ned uavhengig av hvor mye man trener.
  9. Frida=)

    Xxxxxx

    Takk så mye for svar! Jeg har faktisk ikke valgt meg et eksakt treningsprogram enda. Ettersom jeg først tenkte det var smart å finne ut hvordan jeg skulle tilpasse styrketreningen i forhold til løpingen først. Skal så absolutt ta en titt på Greyskull LP! Vi har kettlebells, og vanlige vekter på gymmet jeg trener. Foretrekker nemlig å kjøre intervaller på mølle! Det burde vel holde?
  10. Frida=)

    Noen som vet?

    Kan hende det er jeg som bare er litt dum i dette tilfellet (godt mulig). Men hvordan blir det med kalori-innhold i en boks røde kidneybønner hvor det står at det er 107kcal per 100 drenert vekt (230g drenert vekt i boksen), men hele boksen veier 420g. Og når det gjelder frossen kyllingfilet? Veier man den når den er tint, og får dermed riktig næringsinnhold? Ettersom det må være mye vannvekt i frossen kylling? Høres nok veldig fanatisk ut nå, men driver med reverse diet for øyeblikket og da er dette av betydning..
×
×
  • Create New...