Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Jeg ligger nå på 60 kilo, noe som er noe jeg er veldig fornøyd med. Gått ned 2 kg. Er 167 høy, så BMi blir 21.57. Jeg gjør ikke noe for å bevist gå ned i vekt, og om jeg går ned mer kommer jeg til å trøkke i meg mer mat. Forrige periode var spot on, mens denne jeg fikk i dag skulle vært her for over 1 uke siden. Men tipper det er normalt å variere slik? Snakker dere her om mensen som uteblir i flere måneder? (Da hadde jeg freaket ut!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ligger nå på 60 kilo, noe som er noe jeg er veldig fornøyd med. Gått ned 2 kg. Er 167 høy, så BMi blir 21.57. Jeg gjør ikke noe for å bevist gå ned i vekt, og om jeg går ned mer kommer jeg til å trøkke i meg mer mat. Forrige periode var spot on, mens denne jeg fikk i dag skulle vært her for over 1 uke siden. Men tipper det er normalt å variere slik? Snakker dere her om mensen som uteblir i flere måneder? (Da hadde jeg freaket ut!)

Det er helt normalt å variere med en uke pluss minus, spesielt om man feks ikke går på p-pille eller andre hormonprevansjoner.

Mye av det som er omtalt i denne tråden er jenter, veltrente eller spiseforstyrret, som mister mensen over lang tid, på grunn av stress og lav fettprosent. Altså, akkurat det som hadde freaket deg ut.

Det er viktig å legge fokus på at dette ikke er unormalt, det er kroppens forsvarsmekanisme, men langt i fra sunt og noe man burde hige etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det samme skjedde med meg når jeg skulle opp i vekt igjen; jeg måtte opp i en høyere vekt for å få mensen tilbake, enn den vekten jeg var på da jeg mistet den. Kanskje det er vanlig? :) Er jo litt logisk at når kroppen er vant med å ikke "prioritere" mensen på en god stund, så vil den trenge litt ekstra for å forstå at den nå kan bruke energi på den kroppsfunksjonen (har overhodet ikke noe medisinsk grunnlag for å konkludere med dette altså :p )

Jeg har selv aldri vært undervektig (dog fettprosenten nok ikke har vært så altfor høy - har riktignok aldri målt), men jeg har hatt lange perioder uten og den er fortsatt uregelmessig (og veldig "pinglete"). Jeg tror kroppen "prioriterer bort" mensen ved for lite næring og for mye (cardio)trening, sammen med mye stress, selv om vekta egentlig ikke er så lav. Samtidig er det jo også mange som er veldig små og alllikevel beholder mensen helt normalt. Konklusjonen er vel at kroppen min gjerne vil behandles pent for å menstruere, og at man absolutt burde gjøre noe med mat, trening og stressnivå når man mister mensen over lengre tid - for sånn skal det jo ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å ikke ha mensen på opptil et år etter p-pille slutt ;)

Er det normalt ? Eg sluttet på cerazette for 3 uker siden.. har ikke fått mensen enda og beskymrer meg som fy.

Eg har ikke vært kvalm osv da, så er ganske sikker på at eg ikke er gravid ;)

Cerazette er en minipille som ikke inneholder så mye hormon, for eg reagerer veldig på det. (Får depresjoner osv) Cerazette taes brett for brett uten pause, så har ikke hatt noe mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt ? Eg sluttet på cerazette for 3 uker siden.. har ikke fått mensen enda og beskymrer meg som fy.

Eg har ikke vært kvalm osv da, så er ganske sikker på at eg ikke er gravid ;)

Cerazette er en minipille som ikke inneholder så mye hormon, for eg reagerer veldig på det. (Får depresjoner osv) Cerazette taes brett for brett uten pause, så har ikke hatt noe mensen.

Jeg har selv gått på cerazette og da ble jeg fortalt at man muligens ikke kan bli gravid opptil ett år etter man slutter på dem. Så det betyr vel også da at det kan ta opptil ett år før man får mensen igjen. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg fikk mensen igjen da jeg sluttet på dem, men det var ihvertfall ikke så altfor lenge. Men om du har ubeskyttet sex da har du jo litt grunn til å bekymre deg.. man vet jo aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått på cerazette og da ble jeg fortalt at man muligens ikke kan bli gravid opptil ett år etter man slutter på dem. Så det betyr vel også da at det kan ta opptil ett år før man får mensen igjen. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg fikk mensen igjen da jeg sluttet på dem, men det var ihvertfall ikke så altfor lenge. Men om du har ubeskyttet sex da har du jo litt grunn til å bekymre deg.. man vet jo aldri..

Eg har ikke hatt ubeskyttet sex :) det tørr eg ikke!

Satser på å få mensen en gang i fremtiden da.. satser på at det skjer noe snart! Leste litt på nett og for noen hadde det tatt 2mnd - 6mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg har oversett noe her, men finner ikke noe om det problemet jeg her. Jeg veier noen kg for mye og har trent hard styrke siden november 2011. Jeg går på p-piller og har alltid hatt regelmessig mens. Nå er jeg mitt mellom to perioder, men har hatt små blødninger i 4 dager. Har hørt at vi jenter produserer mer testosteron når vi trener styrke, så lurer på om dette kan ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har oversett noe her, men finner ikke noe om det problemet jeg her. Jeg veier noen kg for mye og har trent hard styrke siden november 2011. Jeg går på p-piller og har alltid hatt regelmessig mens. Nå er jeg mitt mellom to perioder, men har hatt små blødninger i 4 dager. Har hørt at vi jenter produserer mer testosteron når vi trener styrke, så lurer på om dette kan ha noe med saken å gjøre?

Litt rosa på papiret eller noe? Ikke store greiene? I så tilfelle er det "bare" spotting. Det skjer når hormonbalansen endrer seg svært raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rosa på papiret eller noe? Ikke store greiene? I så tilfelle er det "bare" spotting. Det skjer når hormonbalansen endrer seg svært raskt.

Takk for svar:) Rosa/brunt og noen ganger friskt blod, litt forskjellig hvor mye det er, men minner om siste dag av mens. Det har ikke gitt seg enda, så tar en tur til legen i morgen for å høre hva han tror. Jeg tenker at det bare er hormonforandringer, men fortalte dette til mamma og hun ville jeg skulle gå for å utelukke om det var noe annet.. Så da gjør jeg det, så hu slipper å bli helt hysterisk.. hehe :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Rosa/brunt og noen ganger friskt blod, litt forskjellig hvor mye det er, men minner om siste dag av mens. Det har ikke gitt seg enda, så tar en tur til legen i morgen for å høre hva han tror. Jeg tenker at det bare er hormonforandringer, men fortalte dette til mamma og hun ville jeg skulle gå for å utelukke om det var noe annet.. Så da gjør jeg det, så hu slipper å bli helt hysterisk.. hehe :rofl:

Det gjør du helt rett i, er bedre å gå til legen en gang for mye enn for lite. Selv har jeg en tendens til å gå lite litt vel mye på Dr. Google :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du helt rett i, er bedre å gå til legen en gang for mye enn for lite. Selv har jeg en tendens til å gå lite litt vel mye på Dr. Google :p

Dr. Google, er jeg veldig glad i, men jeg vil ikke ta noen sjanser når det gjelder muligheten for å få barn en gang i fremtiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å ha normal menstruasjonssyklus forutsetter det BMI rundt 22, og det gjelder jenter med normal muskelmasse...Østrogen lagres i fettvev og finnes det for lite fettvev, så er det beskjed til hjernen at her er det ikke bare hormonmangel, det er hungersnød i landet, kroppen er for utarmet til å klare et svangerskap og dermed uteblir mensen for å beskytte deg. Dersom mensen uteblir over lengre tid, så går dette ut over beintettheten og en står i fare for å få beinskjørhet...Så målet er vel ikke å ha lavest mulig fettprosent året rundt, målet er vel helst å være sunn og sterk livet ut :)

Jeg vil dra fram dette innlegget igjen, hør, hør, damer :) I tillegg til å spille en rolle i østrogenomsetningen i kroppen inneholder kvinnefettet fettsyrer som er avgjørende for utviklingen av friske barn, både under svangerskap og amming. Såvidt jeg har greid å lese meg fram til bør kvinner ha en fettprosent på mellom 20 og 30 i fertil alder. Å ha en fettprosent på 30 vil sikkert være uaktuelt for bikiniformen for mange - men det er altså dét som må til. I valget mellom en velfungerende kropp og bikiniform, mener jeg at bikiniformen må vike. Enkelte artikler jeg har lest hevder også at kvinner er sunnest når de er lett overvektige (bmi mellom 25 og 30), og ikke mellom 20 og 25 slik normen er i dag. Det kan sikkert diskuteres siden bmi egentlig kun er egnet som mål på store folkegrupper og ikke sier noesomhelst om individene.

Nå skal det sies at det ikke er noe fertilitetsfortrinn å bli for stor heller. Mange overvektige sliter med å unnfange - i likhet med undervektige. At så mye av hormonomsetningen styres av sammensetning/mengde fettvev i kroppen burde være enda en grunn til å etterstreve en gyllen middelvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes BMI på mellom 25 og 30 var veldig høyt til å være "ideelt"! Dvs, det er ikke høyt dersom man har mye muskelmasse, men de færreste har det.

Jeg har dog hørt at eldre kvinner har best av å være litt runde, men ikke fertile kvinner. Dvs. jeg mener ikke at de skal være syltynne, så en BMI rundt 18 til 25 med normal muskelmasse synes jeg høres "nok" ut. Men det er min mening da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes BMI på mellom 25 og 30 var veldig høyt til å være "ideelt"! Dvs, det er ikke høyt dersom man har mye muskelmasse, men de færreste har det.

Jeg har dog hørt at eldre kvinner har best av å være litt runde, men ikke fertile kvinner. Dvs. jeg mener ikke at de skal være syltynne, så en BMI rundt 18 til 25 med normal muskelmasse synes jeg høres "nok" ut. Men det er min mening da ;)

Her er jeg ganske usikker selv også. Jeg hadde jo selv bmi på 31-32 da jeg la om kostholdet mitt - men har aldri i mitt voksne liv hatt problemer med manglende menstruasjon. Nå er bmi på 23,5 og jeg har ganske mye muskler. Jeg har en fettprosent på mellom 25 og 27. Min veeeeldig slanke venninne - like gammel som meg, bmi på 19 - har også en velfungerende syklus. Hun har (tross sin veeeeeldig slanke kropp) en fettprosent på 23,5. Derfor tror jeg at fettprosenten (og kvaliteten på kroppsfettet) er mer avgjørende for en stabil og fin syklus enn akkurat bmi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ganske usikker selv også. Jeg hadde jo selv bmi på 31-32 da jeg la om kostholdet mitt - men har aldri i mitt voksne liv hatt problemer med manglende menstruasjon. Nå er bmi på 23,5 og jeg har ganske mye muskler. Jeg har en fettprosent på mellom 25 og 27. Min veeeeldig slanke venninne - like gammel som meg, bmi på 19 - har også en velfungerende syklus. Hun har (tross sin veeeeeldig slanke kropp) en fettprosent på 23,5. Derfor tror jeg at fettprosenten (og kvaliteten på kroppsfettet) er mer avgjørende for en stabil og fin syklus enn akkurat bmi.

Jeg tror også det er "kvaliteten" på kroppsfettet og hva man stapper i seg. Jeg har hatt mensturasjon på en undervektig BMI, men jeg spiste bra mat og var aktiv. Så i bunn og grunn er ikke BMI et godt verktøy, men det gir en viss indikasjon. BMI kan godt brukes som en av flere verdier, men alene er det ubrukelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menstruasjon vs ikke menstruasjon er ikke avhengig av vekt og fettprosent - det avhenger av at kroppen har nok energi (og da sett i langtidsperspektiv). Dvs at alle (tynne, "normale", overvektige, lubne, høye, lave,....!!) kan oppleve uteblitt menstruasjon etter perioder med litt for lite mat, for mye trening, for mye stress og/eller søvn - fordi kroppen prioriterer å bruke energi på andre ting enn nettopp menstruasjon. For at dette skal skje må denne ubalansen skje over tid. Hvor lenge en må gå, og i hvilken grad, avhenger veldig fra kropp til kropp - og der spiller bla fett% litt inn. Når fettprosenten blir for lav, eller når fettmassen reduseres veldig fort - så forstyrrer dette hormonbalansen/produksjonen som igjen er avgjørende for menstruasjonen.

Dvs at en utholdenhetsutøver som er tynn, og gjerne med lavere fett% enn Kari Nordmann framdeles vil ha menstruasjon dersom hun spiser RETT (dvs nok, men også rett sammensetning - nok karbo, fett, protein, og til riktig tid - sva rett etter trening er ekstra viktig!). Samtidig kan overspising over tid også påføre kroppen såpass mye stress at menstruasjonen uteblit... altså - ingen fasitsvar.

MEN - om menstruasjonen uteblir over tid er det et signal en skal ta på alvor. Den forsvinner ikke bare av seg selv uten grunn... Ta kroppens signaler på alvor.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel til dels riktig. Dersom en person har veldig lav vekt, og er i et regime hvor han/hun skal "spise" seg opp til normalvekt, vil ikke mensturasjonen komme selv om vedkommede spiser normalt. Så det har noe med fettprosent/vekt å gjøre.

Men ja, faktorer som påfører kroppen stress kan gi utslag i manglende mensturasjon, uavhengig av vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, til jeg får svar på alt av prøver som legene har tatt, satt tanken på å få mageruter på vent da jeg ikke har hatt mensen på noen måneder og det kan komme av lav vekt/lite fett på kroppen. Det ene er at jeg kanskje ikke veier så mye som jeg burde (ca. 49kg på 164cm), det andre er at jeg har gått på medisiner som kan ha kortsluttet noe hormongreier. Det vet jeg enda ikke.

Samtidig har jeg veldig lyst på mageruter, men jeg har ikke lyst til å gjøre noe før kroppen er i orden igjen. Kan jenter ha mageruter og mensen? Det er sikkert individuelt og alt det der, men er det noen her som har det og det går greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det har blitt sagt før. Om ikke, så er det på høy tid. Om det har blitt sagt, så synes jeg det er nødvendig å gjenta det: Når jenter mister mensen, så har ting gått for langt. Da er kroppen i ulage, og man er langt fra å være sunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...