Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Okei, nå har jeg et lite spørsmål. Jeg har vært i 3 uker på "diett". Det vil bli feil å kalle det diett, for det er kun en lav restriksjon på kcal, uten noe mer stress enn det. I ukedagene har jeg lugget 400-500 kcal i underskudd- så har jeg tatt det litt igjen i ukedagene. Det er pittelitt lavere enn jeg har lugget i hele høst, men som sagt, ikke noen ekstrem forandring. Så hvorfor i HEKKAN skal mensen forsvinne nå igjen? Riktignok er den bare 1 uke forsinket, men jeg kjenner kroppen min såpass at jeg vet det ikke er normalt.

Som nevnt litt over her; den har forsvunne før. Da var det litt lite mat og mye trening som var greia. Men altså, er kroppen min rett og slett bare SÅ omfintlig at jeg har nødt til å ligge veldig moderat underskudd om jeg skal gå ned, eller kan det være noe annet?

Har også tidligere mistet mensen en periode pga lite mat. Pga dette mister jeg nå mensen ved en høyere vekt enn jeg gjorde første gang; altså at jeg må holde en høyere vekt enn hvor grensen ligger for "normale" for å miste mensen. Er vel mulig det er dette som er tilfelle med deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tidligere mistet mensen en periode pga lite mat. Pga dette mister jeg nå mensen ved en høyere vekt enn jeg gjorde første gang; altså at jeg må holde en høyere vekt enn hvor grensen ligger for "normale" for å miste mensen. Er vel mulig det er dette som er tilfelle med deg også :)

hmmm, ja, godt mulig. Jeg slapper iallefall av så godt det er mulig nå, så får jeg se om det hjelper da! Synes det er rart om det er kroppsvekten det spiller inn på, for har nok en relativt lik fett % nå som før, så er nok en sammenheng mellom stress og litt mindre mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri mensen jeg :p kommer en dag sånn innimellom, kjempeirriterende!! Gikk uten i et halvt år, så byttet jeg p-piller og fikk den tilbake.. også sluttet jeg på pillen, og nå er det tydeligvis full stopp..

Skal sies at jeg har normal fettprosent, spiser mye og sunt, men trener ganske mye + relativt hardt.. Så tipper det er årsaken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er veldig nøyaktig, kommer som oftest på dagen. Nå trener ikke jeg veldig mye, tenker på hva jeg spiser, eller har målt fettprosent osv... Men den sluttet da jeg begynte på p-piller, og kom tilbake et par måneder etter jeg sluttet. Vet dette avhenger mye av p-pille merket. Tror aldri jeg hadde orket å hatt så uregelmessig, eller at den uteblir... Hadde levd i konstant angst da altså :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri mensen jeg :p kommer en dag sånn innimellom, kjempeirriterende!! Gikk uten i et halvt år, så byttet jeg p-piller og fikk den tilbake.. også sluttet jeg på pillen, og nå er det tydeligvis full stopp..

Skal sies at jeg har normal fettprosent, spiser mye og sunt, men trener ganske mye + relativt hardt.. Så tipper det er årsaken! :)

Selv om det er årsaken, er det ikke et bra tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er årsaken, er det ikke et bra tegn.

Nei.. Jeg vet forsåvidt det. Men har värt hos legen, og han har ikke sagt noe på det.. Jeg prövde å redusere treningsmengden og intensiteten, men det hjalp ikke.. Så får vel bare begynne på p-piller igjen, må bare få somlet meg til å dra til legen for å få resept :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så bra det var en slik tråd her..

Jeg har hatt regelmessig de siste mnd, men denne mnd kom den ikke. 2 uker siden jeg skulle hatt den i morgen. Har kanskje trent mer og hardere denne mnd, men det skal vel ikke ha noe å bety? Har ikke gått ned noe mer i vekt siden forige gang jeg hadde den heller, og spiser variert sunn mat hver 3.time, og går aldri sulten.Isj.:(

Man begynner jo å tenke på om noe har gått virkelig galt.:eek: Har såkalte"murringer" og føler den skal komme hele tiden, men den kommer jo IKKE!?? Noen andre som har hatt det sånn?

Mulig noen har skrevet noe tilnærmende likt som dette, men orket ikke gå imellom hele tråden..:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri mensen jeg :p kommer en dag sånn innimellom, kjempeirriterende!! Gikk uten i et halvt år, så byttet jeg p-piller og fikk den tilbake.. også sluttet jeg på pillen, og nå er det tydeligvis full stopp..

Skal sies at jeg har normal fettprosent, spiser mye og sunt, men trener ganske mye + relativt hardt.. Så tipper det er årsaken! :)

Jeg trener 5-6 dager i uken, har veldig stor mengde og belastningen blir over lengre perioder er ganske så høy. Jeg har likevel aldri vært i nærheten av å ikke ha mensen. Hard trening alene skal ikke føre til bortfall av mensen så lenge man tilfører kroppen nok energi/næringsstoffer, ikke stresser for mye og restituerer godt. Da er det noe annet som er i ubalanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med Lily, ingen av oss er like så hva som er rett for ei er ikke nødvendivis det rette for ei annen.

kroppen din forandrer seg også, det er og viktig å huske på.

Og avogtil kan bitteliten endring være nok til at kroppen ikke fungerer som den skal. Tid, nok hvile og ernæring er VIKTIG.

Om man stresser/tenker mye på det så bør man snakke med en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet med meg selv at det skal ikke mye til før den blir helt borte, noe den er nå for tiden. Har aldri hatt helt regelmessig... Det er utrolig frustrerende! Gjør dette at jeg er mindre fruktbar når den tiden kommer eller?

Jeg vet at det er viktig med bla. masse hvile, nok og sunn mat, og ikke for mye trening. Trener ikke kjempeofte, så er ikke det, og spiser mer enn jeg forbrenner, og spiser sunt. Men hvilen er det litt dårlig med psykisk... Og jeg klarer ikke helt å gjøre noe med det. Prøver å senke skuldrene, slappe av osv, men plutselig er det etelleranna! Og alt er ikke min feil heller : PP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, jeg har krystallklar syklus og nå er det 8 dager for sein. Burde jeg tisse på en pinne eller burde jeg ta det med ro siden jeg har en uke PSMF og innføring av periodisk faste bak meg siden forrige mens?

Det er høyst sannsynig kroppen som stresser med diettene dine, men om du har hatt ubeskyttet sex er det vel ikke akkurat feil å tisse på en pinne, bare for å være sikker! :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyst sannsynig kroppen som stresser med diettene dine, men om du har hatt ubeskyttet sex er det vel ikke akkurat feil å tisse på en pinne, bare for å være sikker! :whistling:

Hmmm...er det noen her som faktisk har barn som kan fortelle meg hvordan de egentlig visste atte de var gravide da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å ha normal menstruasjonssyklus forutsetter det BMI rundt 22, og det gjelder jenter med normal muskelmasse...Østrogen lagres i fettvev og finnes det for lite fettvev, så er det beskjed til hjernen at her er det ikke bare hormonmangel, det er hungersnød i landet, kroppen er for utarmet til å klare et svangerskap og dermed uteblir mensen for å beskytte deg. Dersom mensen uteblir over lengre tid, så går dette ut over beintettheten og en står i fare for å få beinskjørhet...Så målet er vel ikke å ha lavest mulig fettprosent året rundt, målet er vel helst å være sunn og sterk livet ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke overraskende, men likevel et trist faktum at så mange jenter her inne har hatt eller har spiseforstyrrelser. Dette er helt klart et forum der sårbare personer kan få gale impulser, men forhåpentligvis også tankevekkere i en sunnere retning. Det ser ut til at flere her inne har hardere trenings- og kostopplegg en mange toppindrettsutøvere! d forundrer meg også lite, for jeg vet hvor sykt strenge jenter kan være med seg selv....Vi er såååååååå flinke til å sette sykt høye krav til oss selv i forhold til hva vi krever av andre og hva omverden krever av oss.. Det er viktig å tenke på at de fitnessmodellene vi ser konkurransebilder av slett ikke ser slik ut hele året! ta fjordårets 1. 2. og 3. plass i Ms Figure Olympia f eks, nydelig fysikk på scenen, ikke for rippa, men med en viss grad feminint underhudsfett, uansett følg med deres facebook sider og se at fysikken er en ganske annen uteom sesong! de er fremdeles nydelige, men armer og kropp ser bare så mye mer kjernesunne ut med tanke på muskelmasse og fettprosent. Så jenter, la oss finne de sunne forbildene i muskelverdenen, ikke la oss bli lurt av sensongbilder, lytt til kroppen, ta hensyn når den krever det, nyt treningen, næringen, og resultatene av fornuftig tilnærming til den beste versjonen av oss selv! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...