Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

er enig i at BMI er en dårlig indikator for hormonnivåer, BMI sier jo ingenting om fordeling av bein/muskelmasse/fett... Videre er er det jo flere faktorer enn fettprosent som forutsetter normal syklus, bare stress i seg selv samt den fysiske belastningen som hard idrett medfører kan vel være nok i seg selv til at mensen uteblir for en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menstruasjon og BMI har ingen sammenheng - dersom kroppen har tilstrekkelig overskudd (dvs NOK mat, men også nok hvile, ikke for mye stresshormoner o.l) så vil den menstruere. Ingen menstrusjon er tegn på at kroppen er i ubalanse - dvs for lite mat (over tid), for mye trening, sykdom, eller mye stress. Kroppen prioriterer å bruke energien på andre ting, fordi den ikke har "Nok" å gå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

selv har jeg vært veldig undervektig, men er nå 1 kg fra normal BMI, altså gått MASSE opp i vekt. trener styre 3-4 ganger uka, løper 1 dag. Hvile får jeg altså i massevis. Jeg spiser også i veldig overskudd, noe jeg har gjort siden desember ihvertfall. Men mensturasjonen er fortsatt ikke å se... jeg skal enda mer opp i vekt, men jeg føler mensturasjonen burde vært på plass nå. ettersom jeg mistet den når jeg var på lavere vekt enn jeg er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg vært veldig undervektig, men er nå 1 kg fra normal BMI, altså gått MASSE opp i vekt. trener styre 3-4 ganger uka, løper 1 dag. Hvile får jeg altså i massevis. Jeg spiser også i veldig overskudd, noe jeg har gjort siden desember ihvertfall. Men mensturasjonen er fortsatt ikke å se... jeg skal enda mer opp i vekt, men jeg føler mensturasjonen burde vært på plass nå. ettersom jeg mistet den når jeg var på lavere vekt enn jeg er nå.

Det samme skjedde med meg når jeg skulle opp i vekt igjen; jeg måtte opp i en høyere vekt for å få mensen tilbake, enn den vekten jeg var på da jeg mistet den. Kanskje det er vanlig? :) Er jo litt logisk at når kroppen er vant med å ikke "prioritere" mensen på en god stund, så vil den trenge litt ekstra for å forstå at den nå kan bruke energi på den kroppsfunksjonen (har overhodet ikke noe medisinsk grunnlag for å konkludere med dette altså :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regelmessig mens, har hatt det siden jeg var 13. Er likevel "undervektig" i følge BMI-skalaen. Har forholdsvis lav fettprosent og er godt trent, men har på ingen måte noen form for spiseforstyrrelse. Man kan være "nomalvektig" selv om man er "undervektig" :) Tror nok det er mange faktorer som spiller inn når man mister mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg vært veldig undervektig, men er nå 1 kg fra normal BMI, altså gått MASSE opp i vekt. trener styre 3-4 ganger uka, løper 1 dag. Hvile får jeg altså i massevis. Jeg spiser også i veldig overskudd, noe jeg har gjort siden desember ihvertfall. Men mensturasjonen er fortsatt ikke å se... jeg skal enda mer opp i vekt, men jeg føler mensturasjonen burde vært på plass nå. ettersom jeg mistet den når jeg var på lavere vekt enn jeg er nå.

Den forsvant ikke med en gang du "sluttet" å spise, og den kommer ikke tilbake like fort heller...det tar rett og slett tid... ! Fortsett som du gjør, ikke stress med det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007

Kjente at jeg ble nervøs av å lese denne tråden :unsure:

Jeg har gått på p-pille siden jeg var 14, hatt mensen regelmessig siden jeg var 11-12, har alltid vært tynn/slank, og bmi har ligget på undervektig/normal hele tiden. Når mensen kommer så varer den somregel 2-3 dager, aldri mer. Det jeg ble smånervøs for nå var dette med at mange har erfart at den forsvinner når de slutter på pillen? Er det normalt? Legen min har aldri sagt noe om dette...eneste han har sagt er at jeg kan slutte på pillen når jeg vil og bli gravid da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente at jeg ble nervøs av å lese denne tråden :unsure:

Jeg har gått på p-pille siden jeg var 14, hatt mensen regelmessig siden jeg var 11-12, har alltid vært tynn/slank, og bmi har ligget på undervektig/normal hele tiden. Når mensen kommer så varer den somregel 2-3 dager, aldri mer. Det jeg ble smånervøs for nå var dette med at mange har erfart at den forsvinner når de slutter på pillen? Er det normalt? Legen min har aldri sagt noe om dette...eneste han har sagt er at jeg kan slutte på pillen når jeg vil og bli gravid da...

Det kan ta opp til tre år etter at man slutter på pillen før kroppen er helt normalisert igjen. Dette i ekstreme tilfeller, kroppen vil normalt sett være i gjenge ganske fort såfremt ingenting annet blokkerer det, som stress, lite mat, overtrening etc.

Bruker ikke pillen selv lengre, og har hatt meg en liten støkk den siste uka siden mensen min, som er totalt klokkeklar en gang og bestandig ikke kom. Siden jeg ikke er gravid så betyr det at kroppen min ikke tåler PMSF eller periodisk faste. Hvilket betyr - ingen mer tullediett på meg. Fra nå av; nok mat, som er ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan ta opp til tre år for kroppen å komme i normalt gjenge igjen etter p-piller eller p-sprøyteslutt, så sånn sett er det ikke helt krise, MEN jeg ville for å være sikker tatt en tur til lege. Det kan jo være en ørliten sjanse for at du har tette eggstokker, endometriose eller PCOs

Selv slutta jeg med p-sprøyta da jeg var 20, fordi jeg ikke ville vente i årevis om jeg plutselig fant ut at jeg ville ha barn. Men min mens kom ikke tilbake før jeg slanka meg og fikk kontroll på kost og blodsukker.

Etter at jeg slutta på pilla etter ca 8 mnd (fikk så menssmerter av den, og jeg har jo aldri hatt det tidligere) så fikk jeg aldri mensen tilbake. Har gått et år uten nå, men startet nylig på en ny pille, og nå kommer mensen regelmessig igjen.... Er mensen men man går på piller/sprøyter "fake mens" ? Kan man fremdeles ha de tingene du nevnte ? :eek: Merker jeg er litt smålig nervøs her nå heh, vil jo ha barn en gang i livet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007
Det kan ta opp til tre år etter at man slutter på pillen før kroppen er helt normalisert igjen. Dette i ekstreme tilfeller, kroppen vil normalt sett være i gjenge ganske fort såfremt ingenting annet blokkerer det, som stress, lite mat, overtrening etc.

Bruker ikke pillen selv lengre, og har hatt meg en liten støkk den siste uka siden mensen min, som er totalt klokkeklar en gang og bestandig ikke kom. Siden jeg ikke er gravid så betyr det at kroppen min ikke tåler PMSF eller periodisk faste. Hvilket betyr - ingen mer tullediett på meg. Fra nå av; nok mat, som er ren.

Da skal jeg sørge for å ikke stresse som en gal, spise nok å ikke ta heeelt av med treningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg slutta på pilla etter ca 8 mnd (fikk så menssmerter av den, og jeg har jo aldri hatt det tidligere) så fikk jeg aldri mensen tilbake. Har gått et år uten nå, men startet nylig på en ny pille, og nå kommer mensen regelmessig igjen.... Er mensen men man går på piller/sprøyter "fake mens" ? Kan man fremdeles ha de tingene du nevnte ? :eek: Merker jeg er litt smålig nervøs her nå heh, vil jo ha barn en gang i livet.....

Den mensen du får er en falsk bortfallsblødning og nettopp derfor er det jo litt skummelt om man faktisk har ett eller annet og p-pillen forkler dette...Samtidig så gir de p-pillen Diane til kvinner med PCOS nettopp fordi de skal simulere en syklus.

Du kan jo ha noe, det vet man aldri. Kraftige menssmerter er f.eks ett symptom på endometriose, men hvem av oss har IKKE på ett eller annet tidspunkt hatt så menssmerter at vi trodde vi skulle dø, uten at vi har endometriose? Er forsåvidt greit å få sjekka sånne ting om man føler man har ett eller annet som ikke stemmer. Man får ingen fertilitetshjelp fra staten etter man er blitt 35 år, så det er greit å vite sånn på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mensen du får er en falsk bortfallsblødning og nettopp derfor er det jo litt skummelt om man faktisk har ett eller annet og p-pillen forkler dette...Samtidig så gir de p-pillen Diane til kvinner med PCOS nettopp fordi de skal simulere en syklus.

Du kan jo ha noe, det vet man aldri. Kraftige menssmerter er f.eks ett symptom på endometriose, men hvem av oss har IKKE på ett eller annet tidspunkt hatt så menssmerter at vi trodde vi skulle dø, uten at vi har endometriose? Er forsåvidt greit å få sjekka sånne ting om man føler man har ett eller annet som ikke stemmer. Man får ingen fertilitetshjelp fra staten etter man er blitt 35 år, så det er greit å vite sånn på forhånd.

Hmm, kanskje jeg skal gå å be om en sjekk, just in case. Selv om jeg ble smått roliegere med tanke på alle venninner som klager over smerter hver eneste gang hehe. Ikke før etter 35 nei... Dette landet vårt altså.. Men tusen takk for svar, tar å bestiller en time jeg, bare for å være på den sikre siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at det med mensturasjon er individuelt. BMI bør ligge opp mot normal, men det er mulig å få den ved en lavere BMI. Men å strebe om en lav vekt og vente på at mensturasjonen kommer, tror jeg ikke er en god idé.

Spis mat, slapp av, ikke overdriv treningen (men trening i normale mengder - innimellom - er nok bedre enn ingen trening) og så må man bare vente - rett og slett. Kroppen kan bruke LANG tid på å komme seg etter undervekt/mye trening/mye stress, og det er ikke gjort over natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg har krystallklar syklus og nå er det 8 dager for sein. Burde jeg tisse på en pinne eller burde jeg ta det med ro siden jeg har en uke PSMF og innføring av periodisk faste bak meg siden forrige mens?

Det er høyst sannsynig kroppen som stresser med diettene dine, men om du har hatt ubeskyttet sex er det vel ikke akkurat feil å tisse på en pinne, bare for å være sikker! :whistling:

Endelig. Det var stress og lite mat og det skulle jeg vel gjerne visst før jeg gikk rundt her i 4-5 dager og hadde omtrent alle graviditetssymptomer!

Men nå får jeg vel en ny syklus da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig. Det var stress og lite mat og det skulle jeg vel gjerne visst før jeg gikk rundt her i 4-5 dager og hadde omtrent alle graviditetssymptomer!

Men nå får jeg vel en ny syklus da?

Det er ikke sikkert du får en ny syklus. Jeg gikk tilbake til min gamle syklus i løpet av en tomåneders periode. Eggløsning på fullmåne og mens på halvmåne. Eller er det omvendt... :huh: Uansett, kroppen din kommer nok raskt tilbake til den samme gamle, om du bare lar den få ta ting i sitt eget tempo, og ikke gå rundt og stresse noe mer enn nødvendig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...