Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kommer ann på egentlig. Sliter du med stramme muskler så vil litt rulling løsne opp, bare man ikke blir helt revet med og overruller og glemmer å løfte. Av min erfaring så er foam roller et fint verktøy å ha med seg i baggen. Dynamisk stretching hjelper også på bevegelighet! Sliter du med bevegelighet i ledd?

Jeg har brukt foam roller ganske mye, men har aldri egentlig merket noe effekt av det. Forskningen tyder på at det kanskje kan funke litt.

For min del blir det vanligvis bare et unødvendig ork. Liker ikke bruke mye lengre tid på gymmet enn jeg må for å få en god økt. Noen tar oppvarming litt voldsomt langt med 10-15 min rulling, 10-15 min tøying og 10-15 min dynamiske øvelser oppå hverandre. Litt bortkastet med mindre mann er på et veldig høyt nivå eller har veldig mye fritid.

kommer ann på egentlig. Sliter du med stramme muskler så vil litt rulling løsne opp, bare man ikke blir helt revet med og overruller og glemmer å løfte. Av min erfaring så er foam roller et fint verktøy å ha med seg i baggen. Dynamisk stretching hjelper også på bevegelighet! Sliter du med bevegelighet i ledd?

Nja, i utgangspunktet er jeg ganske bevegelig, men det er litt ujevnt. Venstresiden sliter litt.

Jeg har brukt foam roller ganske mye, men har aldri egentlig merket noe effekt av det. Forskningen tyder på at det kanskje kan funke litt.

For min del blir det vanligvis bare et unødvendig ork. Liker ikke bruke mye lengre tid på gymmet enn jeg må for å få en god økt. Noen tar oppvarming litt voldsomt langt med 10-15 min rulling, 10-15 min tøying og 10-15 min dynamiske øvelser oppå hverandre. Litt bortkastet med mindre mann er på et veldig høyt nivå eller har veldig mye fritid.

Takk for svar! Tenkt det samme selv, men det er selvsagt umulig å ha en ordentlig mening uten å ha prøvd.

Hvor lenge holdt du på med det?

Annonse

Takk for svar! Tenkt det samme selv, men det er selvsagt umulig å ha en ordentlig mening uten å ha prøvd.

Hvor lenge holdt du på med det?

Var konsekvent med det minst 4 ganger i uka i rundt ett år. Fikk ikke mer eller mindre vondter eller noen forandring i bevelighet etter at jeg sluttet å bruke tid på det.

Det kommer vel an på om du har noe spesifikt du tenker å bruke den til? Spør du om dette fordi du har sett mange andre bruke skumrulle eller fordi du tenker du har behov for det?

For min egen del så bruker jeg det på gymmet som oppvarming før benøkter, ruller litt (maks 5 min) på beina før litt dynamisk oppvarming/kontaktøvelser. Har tenkt å anskaffe meg en egen til å ha hjemme, men da mest for egenmassasje fordi jeg synes det er utrolig digg og tenker at det ikke kan skade. Hadde aldri giddet hvis ikke jeg var av typen som elsker å bruke den og følelsen av at musklene blir helt tøyd. Altså, mer opptatt av følelsen det gir å rulle enn selve resultatene (er ganske bevegelig fra før så gir ikke så mye mer effekt på akkurat meg).

Føler for å legge inn et svar her.

som nevnt lengre opp her spørs det vel om du har behov for det, "mobilitet" er vel stikkordet.

En ting til å tenke på er akkurat det med "foam", jo hardere desto bedre. ikke no vits i å ligge å rulle på en foamroller som er like tykk som en madrass. Selv bruker jeg PVC-rør kjøpt på biltema som jeg har kappet i to.

Jeg f.eks. sliter med mobiliteten i hoftene som igjen gjør at jeg blir stiv i korsryggen (tidligere har hele ryggen vært låst pga dette, og jeg sleit med å marke 100+kg før smertene kom). dvs tight i ræv, hofteleddsbøyere, hamstring osv. Rullern myker opp dette og det er som natt og dag, før og etter. Ruller hele ryggen, ræv lår (framside og bakside) og det som rulles kan. Har til og med rulla latsa da jeg er stiv i skuldrene, som igjen fører til at jeg sliten med stokkpressen (smalt grep over hodet).

Er basicly det samme som massasje, så ja det funker. Han karen over her (zmurph) som sier han ikke har merka forskjell sliter rett og slett ikke med mobilieten.

En ting til! ja det er vondt, men det er det som funker ;) (etterhvert så venner du deg til det og smerten avtar :) )

Faktisk trenger det ikke å gjøre spesielt grusomt vondt, i noen tilfeller kan en smertefull massasje gjøre vondt verre. I hovedsak bør det være et trykk, og en avslapning som vil gi en potensiell akutt økning i bevegelsesutslag som kan benyttes til å øke nevrologisk tillat utslag i ønsket bevegelsesmønster over tid.

Det bør være 5-10 min totalt på muskulatur som har redusert utslag. Uten noe spesielt dill. Ellers bør det krydres med småøvelser for utvalgte områder over en gitt periode.

Få fokusområder, store resultater.

Faktisk trenger det ikke å gjøre spesielt grusomt vondt, i noen tilfeller kan en smertefull massasje gjøre vondt verre. I hovedsak bør det være et trykk, og en avslapning som vil gi en potensiell akutt økning i bevegelsesutslag som kan benyttes til å øke nevrologisk tillat utslag i ønsket bevegelsesmønster over tid.

Det bør være 5-10 min totalt på muskulatur som har redusert utslag. Uten noe spesielt dill. Ellers bør det krydres med småøvelser for utvalgte områder over en gitt periode.

Få fokusområder, store resultater.

Helt enig i det du skriver. Synes den rumblerollergreia har tatt litt voldsomt av, når ble det liksom vanlig/nødvendig å legge 80 kilos trykk på gjennom et par pigger for å få effekten det er ute etter av massasje? Tar vi i tillegg hensyn til hvor liten plass i behandlingen massasje etterhvert har i idrettstfysioterapien mener jeg vi har med en liten overdreven hype å gjøre. For all del, rulling er fint til sitt bruk og har absolutt sin plass, men at den plassen er mindre enn det den ser ut å ha i dag er jeg ganske sikker på. Og om man så er såpass avhengig av rulle bør man heller se på hvorfor muskulaturen går banans, heller enn å bare drive brannslukking.

Annonse

Er basicly det samme som massasje, så ja det funker. Han karen over her (zmurph) som sier han ikke har merka forskjell sliter rett og slett ikke med mobilieten.

En viktig forskjell mellom massasje utført av et kompetent menneske og egenmassasje med foam roller er at med foam rolleren får du kun kompresjonskrefter. Altså ovenfra og ned pga. gravitasjon. Med skikkelig massasje får du også shear force (skjæringskrefter?).

Jeg legger merke til stor forskjell hvis jeg betaler 900kr for en triggerpunktsmassasje enn om jeg ruller meg på en foam roller. Klart, nå er det jo en prisforskjell på ca. 900kr, så man får det man betaler for ;)

For øvrig enig i at det greit å fokusere på ett problemområde eller to. Kvalitet > kvantitet. Disse mobilitetsgreiene har tatt helt av IMHO. Som Zmurph sier så går det med mye tid med om man skal rulle, tøye og gjøre dynamisk oppvarming 10-15 minutter hver aktivitet for hver treningsøkt. Det er for så vidt greit om man har tid å kaste bort, men hvis ikke så er det greit å være effektiv med tanke på tidsbruk når man trener.

Veldig enig med både Tronaldo og Zmurph her. Mobilitetsarbeid har absolutt sin plass, men ofte virker det som om folk overdriver fokuset på det ekstremt mye. Det er selvfølgelig kjempebra om du er villig til å bruke 10-20 min på det hver dag, men det tar uansett lang tid å få resultater. Man kan også ofte fikse mye av "problemene" man tror er mobilitet med å tilpasse teknikken til din kropp. Lavstangsbøy er for eksempel mye mindre krevende mobilitetsmessig enn den typiske høystangsbøyen. (Have you heard about our lord and savior the low bar squat?)

Jeg bruker mye tid på foamrolling og mobilitetsøvelser før hver økt, og det hjelper meg. Men så har jeg verdens dårligste mobilitet og er avhengig av å gjøre de øvelsene for å i det hele tatt komme ned i en rykkbøy :( Det er absolutt ikke noe vits i bruke mye tid på det hvis du har god mobilitet!

Det kommer vel an på om du har noe spesifikt du tenker å bruke den til? Spør du om dette fordi du har sett mange andre bruke skumrulle eller fordi du tenker du har behov for det?

For min egen del så bruker jeg det på gymmet som oppvarming før benøkter, ruller litt (maks 5 min) på beina før litt dynamisk oppvarming/kontaktøvelser. Har tenkt å anskaffe meg en egen til å ha hjemme, men da mest for egenmassasje fordi jeg synes det er utrolig digg og tenker at det ikke kan skade. Hadde aldri giddet hvis ikke jeg var av typen som elsker å bruke den og følelsen av at musklene blir helt tøyd. Altså, mer opptatt av følelsen det gir å rulle enn selve resultatene (er ganske bevegelig fra før så gir ikke så mye mer effekt på akkurat meg).

Tenker på sånn hard ja. Fått det anbefalt en del ganger, men aldri prøvd fordi de ikke har det der jeg trener. Lurer på om det er verdt å kjøpe.

En viktig forskjell mellom massasje utført av et kompetent menneske og egenmassasje med foam roller er at med foam rolleren får du kun kompresjonskrefter. Altså ovenfra og ned pga. gravitasjon. Med skikkelig massasje får du også shear force (skjæringskrefter?).

Jeg legger merke til stor forskjell hvis jeg betaler 900kr for en triggerpunktsmassasje enn om jeg ruller meg på en foam roller. Klart, nå er det jo en prisforskjell på ca. 900kr, så man får det man betaler for ;)

Selvfølgelig er det forskjell, men svært få har tid og penger til å dra til behandling før hver trening hver uke. Selv er jeg til behandling ca. annenhver uke hos Vestfold naprapati ( www.vest-nap.no ) og får massasje, nåler, knekking og det som trengs (ja benyttet anledningen til å drive litt reklame ;) ).

Synes den rumblerollergreia har tatt litt voldsomt av, når ble det liksom vanlig/nødvendig å legge 80 kilos trykk på gjennom et par pigger for å få effekten det er ute etter av massasje? Tar vi i tillegg hensyn til hvor liten plass i behandlingen massasje etterhvert har i idrettstfysioterapien mener jeg vi har med en liten overdreven hype å gjøre. For all del, rulling er fint til sitt bruk og har absolutt sin plass, men at den plassen er mindre enn det den ser ut å ha i dag er jeg ganske sikker på. Og om man så er såpass avhengig av rulle bør man heller se på hvorfor muskulaturen går banans, heller enn å bare drive brannslukking.

Igjen, er nok mange som driver med det som ikke behøver det as we speak. Jeg skulle gjerne sluppet å gjøre det men da funker ikke kroppen, hoftene skriker. Hvorfor skriker de? jo p.g.a. treningsmengden min. Nivå er nok stikkordet. Ei fitnessberte på 50kg som har trent i et par mnder trenger nok neppe å drive med det, MEN det gjør nok ingen skade om hu ruller i 10 min før treninga heller, vil nok heller være forebyggende.

Muskulaturen min går ikke bananas men jeg trener tung styrke 4 dager i uken (strongmanrettet) samt spiller hockey 3 ganger i uken, derfor sliter det ganske greit på hoftene og jeg må gjøre det jeg gjør...

Har rulling noen effekt på restitusjon? Løser opp spent musklatur/ forbedrer tårer i musklatur/ bedre blodgjennomstrømmning/ etc ?? Bare spør her, har ikke peiling selv.

Bruker selv å rulle litt rundt på fridager/rolige dager når jeg orker eller har tid :) Føler at stølheten letter litt og blir litt mer ledigere i musklatur i en kort periode etter en slik runde, vil denne effekten ha innvirkning på restutisjonstiden eller bare en bare et psykisk lykkerus der og da? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...