Gå til innhold

Carl Yngvar Christensen - 1230kg og VM-gull i klasse 120+


Gundersen™

Anbefalte innlegg

Med serien 490kg i knebøy, 350kg i benkpress og 390kg i markløft, ble Carl Yngvar Christensen igår verdensmester i styrkeløft. Han ble også best av samtlige på poeng og derfor "Champ of Champions". Han var over 150kg foran nestemann og setter vekter vi andre bare kan drømme om. I tillegg gjør han det med en overbevisning som tilsier at det er mer i vente fra denne enorme (på mange måter) 24 åringen.

Jeg bøyer meg i støvet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

500 bøy og 400 mark blir stort, en helt hinsides prestasjon dette.

Det er vel heller ikke utenfor rekkevidde med tanke på alderen hans.

Det jeg lar meg fascinere av, er hvor fort vektene går opp. Det virker nesten som om han kunne løftet mer. Men det er nok bare en illusjon i og med at han fordeler kraften så perfekt, slik at bevegelsen blir samkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel heller ikke utenfor rekkevidde med tanke på alderen hans.

Det jeg lar meg fascinere av, er hvor fort vektene går opp. Det virker nesten som om han kunne løftet mer. Men det er nok bare en illusjon i og med at han fordeler kraften så perfekt, slik at bevegelsen blir samkjørt.

Utenfor rekkevidde er det ikke. Han kunne gjort det under vm nå også. Sitter med over 500 inne og godt mer inne i marken. Med den progresjonen han har, får vi se noen ville tall fremover, såfremt kneet spiller på lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en atlet! Verken en Konovalov i superform eller en dopet Testsov hadde matchet dette. At han vinner over

Fedosienko på poeng, som har vunnet champ of champs de siste årene, sier alt!

Som en ekspert i sitt felt, ser ting lett ut. Enten om det er et goflslag, volleyballslag eller en knebøy. Carl Yngvar har utført nok en 50-60 TUSEN repetisjoner av knebøy de siste 7 år, samtlige med så godt som perfekt teknikk. Da vil samtlige løft se "lette" ut, frem til det sier stopp. Atleter som han har ikke mulighet til å grinde vekter, fordi dette ligger ikke inne i nervesystemet. En perfekt teknikk over flere år, en ideell muskelbalanse og anatomi for øvrig, og motorikk ut av en annen verden sørger for dette. Og du verden så vakkert det blir!

Årets norske idrettsprestasjon, uten tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hvis noen skulle være i tvil... Carl Yngvar er nominert til idrettsgallaen i 2015.

Carl er nominert i Åpen klasse, hvor kriteriene er:

Prisen tildeles den utøveren som har levert den fremste internasjonale prestasjonen i eksempelvis ikke-olympiske eller utradisjonelle idretter, samt andre idrettsrelaterte prestasjoner på topp internasjonalt nivå. Åpen klasse skal løfte frem mangfoldet i norsk toppidrett og bidra til å heve statusen for idretter med begrenset synlighet og oppmerksomhet, og som leverer internasjonale resultater på høyt nivå.

I vår nominasjon er selvsagt Carls historiske 1200 kilo sammenlagt den viktigste begrunnelsen. Vi har også bedt om anledning til å oppdatere nominasjonen i etterkant av VM (som det gis anledning til i regelverket)."

Morten Novum, president i NSF :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...